Mitä mun nyt pitäisi tehdä? (lastenhoitaja ja vegaaniruoka)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ajattelen varmaan tämän eritavalla. Siis en niinkään sellaisena että ap on erikseen lupautunut valmistamaan lastenhoitajalle tämän toiveiden mukaiset ruuat, vaan lähinnä niin että hoitaja saa työpäivänään ruokailla lasten kanssa perheessä tarjolla olevia ruokia. Kuitenkin tuo voi olla joillekin oleellinen asia tietää.

Juu, olisi ehkä jotenkin kannattanut sitten mainita myös, et mitä tullaan tarjoamaan ja mitä ei :D

Toisaalta kyllä outoa jos hakija on tiennyt tästä ruuan tarjoamisesta, kun kuitenkin aika harva perhe tosiaan on vegaaneja.

Minä yrittäisin neuvotella, voisiko hoitaja laittaa ruokaa lapselleni ja itselleen lounaaksi. lapsikin saisi hyvää monipuolista ja terveellistä ruokaa (useimmat vegaanit tekevät terveellistä ruokaa, on kai niitä pullavegaanejakin tietty), eikä minun tarvitsisi tehdä kuin illan ruoka. :)

Riippuu tietty suostuisiko hoitaja käyttämään samoja pannuja joilla paistetaan lihaa ja suostuisiko tuomaan tarvittavat ruoka-aineet tai neuvomaan tarpeeksi hyvin ostamaan.

[QUOTE="mörkkis";27042439]Minä yrittäisin neuvotella, voisiko hoitaja laittaa ruokaa lapselleni ja itselleen lounaaksi. lapsikin saisi hyvää monipuolista ja terveellistä ruokaa (useimmat vegaanit tekevät terveellistä ruokaa, on kai niitä pullavegaanejakin tietty), eikä minun tarvitsisi tehdä kuin illan ruoka. :)

Riippuu tietty suostuisiko hoitaja käyttämään samoja pannuja joilla paistetaan lihaa ja suostuisiko tuomaan tarvittavat ruoka-aineet tai neuvomaan tarpeeksi hyvin ostamaan.[/QUOTE]

Palkassahan se sitten on tunnuttava jos ensin on luvattu ruoka ja sitten laitetaankin itse tekemään..

Jos itse olisin tuossa tilanteessa ja tuleva työntekijä vaatisi erikseen valmistettua vegaaniruokaa tuotteista joita muuten emme käyttäisi, jalkaisin haastatteluita. Tietysti ikävää, jos muuten hyvä hakija, mutta hyviä löytyisi varmasti muitakin. Ap on palkkaamassa työntekijää, ei hänen tarvitse ottaa mitään lisäduunia vastaan tämän takia tai hattu kourassa hyväksyä työntekijän ehtoja.

Entä jos ap itse olis vaikkapa vegaani? Ilmoituksessa lukee että työssä on lounasetu, niin tarjoaako ap sitten lounaaksi kasvisruokaa vai "sekaruokaa"? Jos siis oletetaan että käy ilmi, ettei hoitaja missään nimessä halua syödä vegaanisapuskaa.

Mutta onhan se hieman tyhmää olettaa, että kaikki ovat sekaruoan syöjiä "kun minäkin kerta olen". Nykyään on varmaan kaikenlaisia erikoisruokavalioita yhteensä yhtä paljon kuin sekaruokailijoita.

Mä oon kasvissyöjä, ja jos olisin ap.n palkkaama lastenhoitaja niin en olettaisi että mulle valmistettaisiin erikseen ruokaa. Mutta mun mielestä kohtuullista olisi että ap hankkisi aineksia josta voisin kokata itselleni ruokaa, tai sitten toi joidenkin mainitsema ruokaraha.
Vaan ehkä hieman "junttina" pitäisin ap.tä jos erikseen sanoisi että hänen perheensä ei kasvisruokia syö.

...ja luvattu ruoka on se, mitä sinä päivänä perheessä tarjotaan. Ei sekasyöjällekään varmasti tule lounasvaihtoehtoja etukäteen sähköpostissa. Joten jos pinaattikeitto, kalapullat tai soijarouhepihvit eivät maistu, on sitten maistumatta.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="...";27042465]Jos itse olisin tuossa tilanteessa ja tuleva työntekijä vaatisi erikseen valmistettua vegaaniruokaa tuotteista joita muuten emme käyttäisi, jalkaisin haastatteluita. Tietysti ikävää, jos muuten hyvä hakija, mutta hyviä löytyisi varmasti muitakin. Ap on palkkaamassa työntekijää, ei hänen tarvitse ottaa mitään lisäduunia vastaan tämän takia tai hattu kourassa hyväksyä työntekijän ehtoja.[/QUOTE]

Ei niin, mutta ei sitten kannata mennä lupailemaan mitään :)

[QUOTE="vieras";27042445]Saisiko vielä tarkennusta. Mitä eroa on vegaanilla ja kasvissyöjällä?[/QUOTE]

Vegaani ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita, eli ei kananmunia, maitoa, hunajaa eikä muutakaan.
Kasvissyöjä taasen voi syödä edellä mainittuja tuotteita. Jotkut kasvissyöjät syövät jopa kalaa.

[QUOTE="vieras";27042495]Ei niin, mutta ei sitten kannata mennä lupailemaan mitään :)[/QUOTE]

Edelleenkään tuossa ilmoituksessa ei ole luvattu muuta, kuin mahdollisuus syödä perheessä. Nämä muut asiat ovat tulleet vasta myöhemmin ilmi ja täysin neuvottelun varassa.

[QUOTE="vieras";27042437]Juu, olisi ehkä jotenkin kannattanut sitten mainita myös, et mitä tullaan tarjoamaan ja mitä ei :D

Toisaalta kyllä outoa jos hakija on tiennyt tästä ruuan tarjoamisesta, kun kuitenkin aika harva perhe tosiaan on vegaaneja.[/QUOTE]

Niin, itse taas kuvittelisin että tuossa voidaan pitää itsestäänselvyytenä että tarjolla on sitä ruokaa mitä perhe syö, lähtökohtaisesti normaalia sekaravintoa jos muuta ei mainita. Kuvittelisin että jos ko perhe on vegaaneita he ovat tuoneet sen tuossa esille.

Hassulta tuntuu oletus että tuo ruokalupaus pitäisi sisällään sen että perheen äiti valmistaa lasten ruuan lisäksi hoitajalle tämän toiveiden mukaisen erityisruokavalion. Jos hoitaja keksii ruveta karppaamaan niin ruuat sen mukaan, jos joku laihdutusdieetti päällä niin ei kun sen mukaisia ruokia vääntämään jne.

Oikeasti, näkisin että fiksu vegaani ymmärtää sen että ruokatarjous koskee perheen syömiä normiruokia joista hän voi sitten poimia itselleen sitä mitä pystyy syömään. On tyytyväinen jos äiti lupaa hankkia jotain hoitajan toivomia ruokatarpeita kotiin niin että hän voi sitten valmistaa tarvittaessa itselleen sopivaa ruokaa.

Jos hoitaja käy tässä vaatimaan että hänelle valmistetaan vegaaniruuat niin itse mielelläni jatkaisin hoitajan etsimistä muualta. Nuo oletukset ovat kuitenkin sitä luokkaa että muistakin työhön liittyvistä asioista voi tulla erimielisyyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja höhhöö;27041970:
Nimenomaan. Ja tämä ratkaisu olisi varmasti oikea sekä sinulle että minulle.

Jos mulle tulis työnhakija sanomaan että niin hei mä sit hei syön sit hei vaan vegaaniruokaa ni et voisiks tehä mul sellasta.. Niin en muuta toivoiskaan kuin että hei hei ja hyvästi.

Ongelma ei ollut sisällössä, vaan ulosannissa. Odotan työnantajalta kohteliasta käytöstä, asiat kun voi tehdä selväksi monin eri tavoin. :)

Jos itselleni tulisi samanlainen tilanne, neuvottelisin työntekijän kanssa miten saisimme asian ratkaistua molempia tyydyttävällä tavalla. En siis itsekään valmistaisi ylimääräistä erilaista ruokaa, enkä vaatisi vegaania syömään sekaruokaakaan ja tässä tilanteessa itse näkisin neuvottelun ruoanvalmistuksesta. Onhan se ruokaetu silti, jos ainekset on maksettu.

Viimeksi muokattu:
Siis kuinka vaikeaa voi olla korvata liha tölkkipavuilla tai -linsseillä ruoassa ja jättää munat ja maito pois? Leivän päälle levitteeksi laktoositonta keijua.

Taitaa taas olla joku ihme asennevamma. Lapsetkaan ei tuosta ruuasta pilalle mene.

Ongelma ei ollut sisällössä, vaan ulosannissa. Odotan työnantajalta kohteliasta käytöstä, asiat kun voi tehdä selväksi monin eri tavoin. :)

Jos itselleni tulisi samanlainen tilanne, neuvottelisin työntekijän kanssa miten saisimme asian ratkaistua molempia tyydyttävällä tavalla. En siis itsekään valmistaisi ylimääräistä erilaista ruokaa, enkä vaatisi vegaania syömään sekaruokaakaan ja tässä tilanteessa itse näkisin neuvottelun ruoanvalmistuksesta. Onhan se ruokaetu silti, jos ainekset on maksettu.

Nimenomaan ulosannista on kyse. Jos työnhakija on niin höpsy, että olettaa lastenhoitajalle tehtävän jotain erisortin ruokaa ja dieettiä, niin minusta silloin vähän turhan höpsy hän on meille töihin.

Siis kuinka vaikeaa voi olla korvata liha tölkkipavuilla tai -linsseillä ruoassa ja jättää munat ja maito pois? Leivän päälle levitteeksi laktoositonta keijua.

Taitaa taas olla joku ihme asennevamma. Lapsetkaan ei tuosta ruuasta pilalle mene.

Minulle olisi koska pidän lihasta, maidosta, kananmunista jne. Enkä ole valmis muuttamaan perheen ruokavalioa noin radikaalisti vain siksi että olen palkkaamassa hoitajaa lapsilleni. Mielummin sitten etsisin hoitajan joka ei ole vegaani ja tuo vegaani hoitaja-ehdokas voisi etsiä perheen joka noudattaa hänen ruokavalioaan tai on muuten valmis tekemään hänelle toiveidensa mukaiset ruuat.

[QUOTE="vieras";27042949]Ton voi vetää toisinkinpäin... Kuinka vaikeaa on syödä lihaa. Ei siitä pilalle mene.[/QUOTE]

Voisin kuvitella, jos takana on vuosia kestänyt vegaanuus, lihan syöminen voi olla aika vaikeaa ja saattaa aiheuttaa jopa kovia vatsaväänteitä.
Mutta sitähän punaniskalihansyöjäjuntti ei pysty tajuamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27042985:
Voisin kuvitella, jos takana on vuosia kestänyt vegaanuus, lihan syöminen voi olla aika vaikeaa ja saattaa aiheuttaa jopa kovia vatsaväänteitä.
Mutta sitähän punaniskalihansyöjäjuntti ei pysty tajuamaan.

... pavut voivat tehdä ihan saman niihin tottumattomille :D

En tosiaan ymmärrä miksi vegaanin pitäisi syödä sekaruokaa tai tässä tapauksessa sekaruokaperheen äidin ruveta vääntämään vegaaniruokaa lapsenvahdille. Kukin tulkoon uskossaan autuaaksi...

Ymmärrän että vegaani voi saada vatsanväänteitä tai ainakin mielenväänteitä sekaruoasta. Mutta mikäänhän maailmassa ei velvoita häntä syömään sitä isäntäperheen ruokaa, vaan hän voi sanoa että kiitos vaan ruokatarjouksesta, mutta mulla on omat ruoat mukana.

Yhteistyössä