Mitä mun nyt pitäisi tehdä? (lastenhoitaja ja vegaaniruoka)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27040618]Mielestäni lupaus ruuasta tarkoittaa nimenomaan normaalia tavallista sekaruokaa. Sekaruuan tarjoaminen täyttää siis lupauksen. Erikoisruuan saaminen ei ole mikään itsestään selvyys. Meillä työpaikkaruokailussa (palvelun tuottaja on iso yritys) oli esimerkiksi vähälaktoosisen ruuan saaminen vaivalloista. Jos tarjolla oli esimerkiksi perunamuusia, niin se ei sopinut laktoosi-intolerikoille. Vaihtoehdoksi oli keitettyjä perunoita. Samaan tyyliin jos menee ja haluaa tarjota hoitajalle kasvisruokaa, niin riittää, että hänelle varaa jonkun kasvissosekeittopurkin.

[/QUOTE]

Mielestäni tässä on ratkaisevana tekijänä se, että ap tarjosi palkan lisänä ruokailuedun. Jos etu ei koske kun sekasyöjiä, se olisi pitänyt ilmoittaa erikseen.

Saman pitäisi koskea työpaikkaruokailua, jos ilmainen ruoka on luvattu työntekijöille, sen pitäisi koskea kaikkia, eikä sitä voi rajata koskemaan vain osaa.

[QUOTE="aapee";27036598]Lupasin joo, mutta en tiennyt tällaisesta erityisruokavaliosta. Mun mielestä menee vähän turhan vaikeaksi ja kalliiksi tehä täysin vegaanisia ruokia vain yhtä ihmistä varten, kun me muut syödään ihan perus kotiruokaa mikä tässä lounasjutussa oli ideanakin. Enkä mä edes osaa tehdä vegaanista ruokaa. Mä vaan sitä mietin, että onko mulla velvollisuus nyt sitä vegaaniruokaa vaan vääntää, vai mitä tässä pitäisi tehdä?[/QUOTE]

Vegaaninen ruoka on kyllä useimmiten huomattavasti halvempaa ku eläinperäinen ruoka.

Mutta ymmärrän kyllä että on hankalaa jos ei taidot riitä. Ehkä hoitaja voisi sittenkin myös valmistaa ruoan itse?

Höps höps, kauppareissuilta tuot salaattiaineksia, jotain kasvispihvejä, pakastevihanneksia tms. Keitoista voit ottaa sivuun annoksen pakasterasiaan ennen lihan lisäämistä. Hoitajalla on varmasti aikaa kehitellä itselleen mieluisa lounas.

En ottais sen suurempaa ressiä asiasra, sovit hoitajan kanssa.

Mä olen nuoruudessa ollut kotona hoitamassa lasta, äiti jätti kympin pöydälle et käydään kaupassa lapsen kanssa. Leivottiin paljon ja tehtiin yhdessä se lounas.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27040673:
Mielestäni tässä on ratkaisevana tekijänä se, että ap tarjosi palkan lisänä ruokailuedun. Jos etu ei koske kun sekasyöjiä, se olisi pitänyt ilmoittaa erikseen.

Saman pitäisi koskea työpaikkaruokailua, jos ilmainen ruoka on luvattu työntekijöille, sen pitäisi koskea kaikkia, eikä sitä voi rajata koskemaan vain osaa.
Jos ilmainen ruoka on luvattu työntekijöille, niin se koskee kaikkia, mutta missään ei ole luvattu, että tarjolla olisi myös erityisruokavaliot. Erityisruokavalioitakin on niin monenlaisia kosherit yms, joten todellakaan ei voi olettaa, että jokaiselle on omanlaistaan ruokaa. Tavallinen sekaruoka täyttää vaatimukset. Muu on jo extraa.

[QUOTE="vieras";27041171]Jos ilmainen ruoka on luvattu työntekijöille, niin se koskee kaikkia, mutta missään ei ole luvattu, että tarjolla olisi myös erityisruokavaliot. Erityisruokavalioitakin on niin monenlaisia kosherit yms, joten todellakaan ei voi olettaa, että jokaiselle on omanlaistaan ruokaa. Tavallinen sekaruoka täyttää vaatimukset. Muu on jo extraa.[/QUOTE]

Näin. Myös jokainen fiksu ihminen, erikoisruokavaliolla tai ilman, ymmärtää tämän.

[QUOTE="aapee";27036642]no mä nään allergian sillätavalla erilaisena, että allergialle ei mahda mitään ja jos allergikko saa oireita aiheuttavaa raaka-ainetta niin tilanne voi olla oikeasti hengen vaarallinen. Vegaanius on kuitenkin oma valinta, ei siis mikään sairaus. Ja idea oli se, että tekisin yhen ruoan josta me kaikki syötäisi se koko päivä, eli siis myös minä ja mies sitten kun tulemme töistä ja lapsi päivän molemmat ateriat, sekä hoitaja sen lounaan. Salaatti tms. ei kyllä millään riitä lapsen koko päivän ruoaksi, ja minä sekä mieheni teemme molemmat fyysistä työtä joten mekään ei kyllä salaatilla jakseta...[/QUOTE]

No tarkoitinkin, että hoitaja voisi tehdä itselleen ja lapselle sitä salaattia sen lisäksi, että lapsella olisi se edellisiltana sinun tekemäsi ruoka. Salaattiinhan voisi laittaa vaikka suolattomia cashew-pähkinöitä, joista tulee proteiinia. Kai tekin jotain salaattia syötte ruuan kanssa?

Ehkä fiksuin idea on kuitenkin keskustella asiasta ja ehdottaa jotain "ruokarahalisää". Itse olisin kaikkein tyytyväisin sellaiseen ratkaisuun, jos olisin tuo lastenhoitaja. Koska aika usein sekaruokaa syövien valmistamien kasvisruokien kanssa saa kuitenkin olla vähän varuillaan - kaikki eivät ole niin tarkkoja ja rehellisiä sen suhteen, että ruoka varmasti on 100% kasvissyöjälle sopivaa, tai sitten kaikki eivät aina muista/tajua, että joku ainesosa ei siihen sovikaan. Sillä ruokarahalla hoitaja voisi sitten ostaa omat ruuat etukäteen.

Korrektia kuitenkin huomioida hänet jotenkin, koska ilmoituksessa niin luvattiin. Ja mitä tulee allergioiden "pakkotilanteeseen", niin kyllä sellainen pakkotilanne on vegaanillakin - eihän hän voisi syödä sellaista ruokaa, minkä kokisi vääräksi ja moraalisesti pahaksi. Periaatteessa pitäisikin ajatella niin, että vegaani syö perusruokaa ja muut ovat sitten valinneet ruokavalioonsa kaikkea ylimääräistä, joka ei ihmisen ravintoon kuuluisi, kuten lihaa, maitoa...

[QUOTE="...";27041235]Näin. Myös jokainen fiksu ihminen, erikoisruokavaliolla tai ilman, ymmärtää tämän.[/QUOTE]

Voi olla, että ymmärtää, mutta hiton NOLOAHAN se olisi, että työpaikkailmoituksessa luvatun ateriaedun saisi vain sekaravinnon syöjä.

Höpö höpö. Ilmoitus on ilmoitus työpaikasta. Työhaastattelu on työhaastattelu, jossa neuvotellaan lopulliset työsopimuksen ehdot, mikäli puolin ja toisin päätetään työsopimus tehdä.

Minä sanoisin, että meillä tähän työsopimukseen kuuluu, että hoitaja saa syödä samaa ruokaa kuin mitä lapsille on valmiiksi tehty. Saa myös olla syömättä. Piste. Ja mitä se hoitaja sitten syö tai ei syö ei kuulu minulle tipan tippaa - jos ei mun tekemät eväät kelpaa tuokoon omansa.

Alkuperäinen kirjoittaja höhhöö;27041812:
Höpö höpö. Ilmoitus on ilmoitus työpaikasta. Työhaastattelu on työhaastattelu, jossa neuvotellaan lopulliset työsopimuksen ehdot, mikäli puolin ja toisin päätetään työsopimus tehdä.

Minä sanoisin, että meillä tähän työsopimukseen kuuluu, että hoitaja saa syödä samaa ruokaa kuin mitä lapsille on valmiiksi tehty. Saa myös olla syömättä. Piste. Ja mitä se hoitaja sitten syö tai ei syö ei kuulu minulle tipan tippaa - jos ei mun tekemät eväät kelpaa tuokoon omansa.

Jos olisin työhaastattelussa ja työnantaja sanoisi tuon tuollaisella sävyllä, niin jäisi työpaikka ottamatta.

Itse koittaisin neuvotella hoitajan kanssa, että onnistuisiko ruoanvalmistus, koska et itse osaa valmistaa vegaaniruokaa. Sehän olisi täydellistä jos lapsi saisi monipuolista ravintoa, päivällä kasvispainotteista ja illalla sekaruokaa.

Jos olisin työhaastattelussa ja työnantaja sanoisi tuon tuollaisella sävyllä, niin jäisi työpaikka ottamatta.

Nimenomaan. Ja tämä ratkaisu olisi varmasti oikea sekä sinulle että minulle.

Jos mulle tulis työnhakija sanomaan että niin hei mä sit hei syön sit hei vaan vegaaniruokaa ni et voisiks tehä mul sellasta.. Niin en muuta toivoiskaan kuin että hei hei ja hyvästi.

Itse joskus nuorena hoidin tuttavaperheen lapsia ja silloin sovittiin että palkan lisäksi sain syödä lasten kanssa, joko perheen äidin edellisenä iltana laittamaa ruokaa tai sitä mitä itse päivällä tein. En tuossa osannut olettaa että se olisi joku ravintola mistä voisin tilata mieleistäni ruokaa vaan tuollainen tarjottu mahdollisuus syödä talon ruokia jos ne maistuvat.

Lounaaksi kasvisruokailijalle varmasti riittää salaatti, tuokoon itse lisää purtavaa tai syököön leipää, eipä sitä moni aikuinen kahta kertaa päivässä kunnon ruokaa syö.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27041295:
Voi olla, että ymmärtää, mutta hiton NOLOAHAN se olisi, että työpaikkailmoituksessa luvatun ateriaedun saisi vain sekaravinnon syöjä.

No ei todellakaan ole. Ap lupasi sapuskaa ja jollei kelpaa, on se työntekijän oma moka.

Ööh..?? En edes ymmärrä mitä vääntämistä tässä on. Ap on luvannut ruoan. Hän tarjoaa sitä mitä tekee muullekin perheelle. Mun mielestä on ihan hölmöä edes olettaa, että hoitaja saa valita mitä ruokaa syö. Fiksu hoitaja sanoo, että mulla on muuten erikoisruokavalio, otan omat eväät tai syön teidän ruokaa silloin kun se sopii mun ruokavalioon.
Tunnen paljon allergikkoja ja kasvisruokailijoita, eikä heistä kukaan alkaisi vaatimaan tässä tapauksessa mitään erikoisruokavalioita...
Fiksu työnantaja toki varmaan varaa esim soijarouhetta ja kasviksia yms kaappiin niin hoitaja voi helposti tehdä itselleen ruokaa...

Jos olet luvannut, niin kyllä sun aikuisena ihmisenä täytyy lupauksesi pitää. Olisit laittanut sitten ilmoitukseesi että "erityisruokavaliot ja vakaumukselliset ruokavaliot älkööt vaivautuko". Aika suppeakatseista ajatella että kaikki mussuttavat vaan niitä saarioisen eineslihapullia.

No mut jos ap:n vakaumuksena ois että "monipuolinen sekaruoka miehen tiellä pitää" eikä missään nimessä voisi tämän vakaumuksensa vuoksi pelkkää kasvisruokaa syödä, niinkumman vakaumus on tärkeämpi?

No joo, oikein tosissaan... Mä ostaisin sinne kaappiin vaikka sitten sitä soijarouhetta ja salaattivermeitä jne ja käskisin koakstellaitse mieleisiään. Ja kasvisruoka silloin tällöin on ihan ok vaihtelua :)

[QUOTE="vieras";27042389]Kerro nyt, mikä se vegaani on. Opitaan samalla jotain täällä palstalla.[/QUOTE]

Eläinkunnan tuotteet ovat pannassa. Me muut tiesimmekin jo tämän.

No entäs jo hoitaja on vaikka vaikeasti allerginen. Soorii, oo syömättä, niinkö?

Mun mielestä on aivan naurettavaa mennä lupaamaan ruokaa kun nykyään on niin monenlaista syöjää.

[QUOTE="vieras";27042404]No entäs jo hoitaja on vaikka vaikeasti allerginen. Soorii, oo syömättä, niinkö?

Mun mielestä on aivan naurettavaa mennä lupaamaan ruokaa kun nykyään on niin monenlaista syöjää.[/QUOTE]

Ap:han lupasi sitä ruokaa, mitä lapselleenkin on tehnyt, ei erityisruokia allergisille ja (soija)kermaperseille.

[QUOTE="vieras";27042404]No entäs jo hoitaja on vaikka vaikeasti allerginen. Soorii, oo syömättä, niinkö?

Mun mielestä on aivan naurettavaa mennä lupaamaan ruokaa kun nykyään on niin monenlaista syöjää.[/QUOTE]

Ajattelen varmaan tämän eritavalla. Siis en niinkään sellaisena että ap on erikseen lupautunut valmistamaan lastenhoitajalle tämän toiveiden mukaiset ruuat, vaan lähinnä niin että hoitaja saa työpäivänään ruokailla lasten kanssa perheessä tarjolla olevia ruokia. Kuitenkin tuo voi olla joillekin oleellinen asia tietää.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27041295:

Tässähän on nyt yksityinen palkkaamassa lastenhoitajaa, joten neuvottelun vaaraa on niin paljon kuin tahdotaan. Työnhakija olisi voinut ottaa asian ihan reilusti esiin jo alussa. Minusta ei ole noloa, jos ei ala tekemään ja ostamaan työntekijälle erikseen ruokia.

Yhteistyössä