mitä mun kaveri oikein tekee lapsensa vaatteille??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme homma!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihme homma!

Vieras
Saan useiltakin kavereilta vaatteita lapselleni (ja minä vastavuoroisesti kudon villasukkia, lapasia jne). Yleensä vaatteet on aina hyvässä käytetyssä kunnossa, paitsi tän yhden. Sillä on paljon merkkivaatteita, ostettu uutena ja yhdellä käytössä. Ja ku meille niitä antaa on vaatteet jotenki ihan "lumputtuneita". Tummentuneita ja jotenki tosi kulahtaneita. Eniten ihmettelen tahroja, jotka ei lähde kirveelläkään. O.o

Meillä on ihan ketjuliikkeen vaatteita, yhdellä käytössä enkä tosiaan ole erityisen kiinnostunut pyykin pesusta, joten pesen värejä sekaisin, kuivatan rummussa melkein kaikki ja lämpötilat menee ihan fiiliksellä 40-60.
Silti tän kaverin vaatteisiin verrattuna meidän vaatteet on kuin uusia. Eikä mitään ihme tahroja. Ja tytöt on kuitenkin samanikäisiä!

Joten... Mitä hemmettiä niille vaatteille tehdään? :-o

Saan useiltakin kavereilta vaatteita lapselleni (ja minä vastavuoroisesti kudon villasukkia, lapasia jne). Yleensä vaatteet on aina hyvässä käytetyssä kunnossa, paitsi tän yhden. Sillä on paljon merkkivaatteita, ostettu uutena ja yhdellä käytössä. Ja ku meille niitä antaa on vaatteet jotenki ihan "lumputtuneita". Tummentuneita ja jotenki tosi kulahtaneita. Eniten ihmettelen tahroja, jotka ei lähde kirveelläkään. o_O

Meillä on ihan ketjuliikkeen vaatteita, yhdellä käytössä enkä tosiaan ole erityisen kiinnostunut pyykin pesusta, joten pesen värejä sekaisin, kuivatan rummussa melkein kaikki ja lämpötilat menee ihan fiiliksellä 40-60.
Silti tän kaverin vaatteisiin verrattuna meidän vaatteet on kuin uusia. Eikä mitään ihme tahroja. Ja tytöt on kuitenkin samanikäisiä!

Joten... Mitä hemmettiä niille vaatteille tehdään? :-o

Mä haluaisin kanssa tietää, koska meillä vaatteille tapahtuu usein just noin. Tulee tahroja, jotka ei lähde vain millään. Monta ulkovaatettakin on "pilalla", kun niissä on jotain outoja tahroja, jotka ei vaan lähde. Enkä kyllä hirveästi jaksa edes nähdä vaivaa sen eteen. Yritän pari kertaa parille eri aineella ja jos ei lähde niin ei lähde. Olkoon sitten siinä. Pianhan ne lapset kasvaa niistä vaatteista ulos. Se vain tietysti harmittaa ettei niitä tahraisia voi myydä eteenpäin eikä usein kehtaa edes antaa.

En osaa sanoa, mutta ehkä vika on pesukoneessa tai pesuaineessa? Itse jaottelen tummat, vaaleat ja eri värit toisistaan. Mietin todellakin mitä pesen missäkin asteessa ja mitä vaatteita voi käyttää kuivausrummussa. Mulla on uus hemmetin hyvä kuivaavapesukone, mutta pesuaine on kyllä aina hajusteeton ja joku edullinen/ tarjousmerkkinen. Hyvässä kunnossa pysyy.

Ite huomannut, että joissakin perheissä on tää "pakko-pestä-60-asteessa" - buumi. Sillä saa aika monen vaatteen äkkiä huonoon kuntoon.

Jospa niitä merkkivaatteita käytetään enemmän kuin ketjuliikevaatteita. Toinen ostaa vain muutaman kalliimman vaatteen ja toinen täyttää kaapit ketjuliikevaatteilla.

Heillä on kyllä aika paljon vaatteita.. Mun kaverin äiti ostaa sille yleensä hillittömästi kaikennäköistä. Mut onhan mahdollista että käyttävät vain muutamia vaatteita ja ne sit käytetään kunnolla. Voihan lapsellekin muodostua mielipide, että tykkää käyttää tiettyjä vaatteita aina. Silti jotenkin erikoista et kaapit on täynnä vaatteita, kaveri itse on tosi näpsäkästi pukeutunut, mut sitten sen tytär on aina ku Ronja Ryövärintytär. Ihana lapsi ja ihana ystävä, mut tää vaateasia vaan hämää.

Uskon, etteivät lajittele pyykkejä. Meillä myös tällainen tuttava. Vaaleat vaatteet ovat lähinnä harmaita. Itse pesen kaikki värin ja lämpötilan mukaan ja lisäksi käännän vaatteet nurinpäin pesuun, pysyy hyvänä. Ja tahrat pitää poistaa tuoreena, ei ne kuivuttuaan useinkaan enää lähde.

Värit menettävät kirkkautensa, kun kaikensävyiset vaatteet pestään yhdessä. Värien mukaan lajittelu ja OIKEA PESUAINEEN ANNOSTELU (lukekaa ne annosteluohjeet) pitää värit kirkkaina. Muita syitä tahroihin ja värien haalistumiseen on monia. Tässä vain muutama:

1. Vaatteet ovat suhraantuneet sellaisista aineista, joita ei ole osattu käsitellä oikeanlaisilla aineilla ennen pesua. Onko kyseessä rasvatahra, veritahra, mustikkatahra vai mikä? Kaikkeen on omat konstinsa.

2. Normaalia likaisemmat vaatteet pestään liian alhaisessa lämpötilassa tai pikaohjelmalla TAI vastaavasti ne pestään liian kuumassa, jolloin tahra 'palaa kankaaseen'.

3. Vaate on ollut likaisena liian kauan ennen pesua ja tahra päässyt jämähtämään kankaaseen liian tiukasti.

4. Vaatteet on laitettu likoamaan ennen pesua siinä toivossa, että tahra irtoaa paremmin, mutta sitä on liotettu niin kauan, että irronnut lika on tarttunut uudelleen kankaaseen ja jämähtänyt pysyvästi kiinni.

5. Muut vaatteet menevät myös helposti pilalle jos ne on pesty yhdessä jonkun sellaisen uuden vaatekappaleen kanssa, josta vielä irtoaa väriä.

Ehkä heidän lapsensa on erilainen kuin sinun lapsesi. Meillä yhden lapsen vaatteista pystyi aina lukemaan päivän ruokalistan, kun taas yhdellä ei oikestaan koskaan ollut mitään sotkua vaatteissa. Tietyt tahrat on tosi hankalia saada pois. Joku banaani tai voikukka ei edes näy kunnolla ennenkuin pesun jälkeen ja ne ovat tosi hankalia saada pois sen jälkeen (n)

Merkkivaate ei ole mikään laadun tae, osa on tosi arkoja. Harmaaksi saa vaatteet ihan kerran tehdyllä väärällä pesulla, mihin eksyy mukaan joku tumma väriä päästävä vaate mukaan.

Värit menettävät kirkkautensa, kun kaikensävyiset vaatteet pestään yhdessä. Värien mukaan lajittelu ja OIKEA PESUAINEEN ANNOSTELU (lukekaa ne annosteluohjeet) pitää värit kirkkaina. Muita syitä tahroihin ja värien haalistumiseen on monia. Tässä vain muutama:

1. Vaatteet ovat suhraantuneet sellaisista aineista, joita ei ole osattu käsitellä oikeanlaisilla aineilla ennen pesua. Onko kyseessä rasvatahra, veritahra, mustikkatahra vai mikä? Kaikkeen on omat konstinsa.

2. Normaalia likaisemmat vaatteet pestään liian alhaisessa lämpötilassa tai pikaohjelmalla TAI vastaavasti ne pestään liian kuumassa, jolloin tahra 'palaa kankaaseen'.

3. Vaate on ollut likaisena liian kauan ennen pesua ja tahra päässyt jämähtämään kankaaseen liian tiukasti.

4. Vaatteet on laitettu likoamaan ennen pesua siinä toivossa, että tahra irtoaa paremmin, mutta sitä on liotettu niin kauan, että irronnut lika on tarttunut uudelleen kankaaseen ja jämähtänyt pysyvästi kiinni.

5. Muut vaatteet menevät myös helposti pilalle jos ne on pesty yhdessä jonkun sellaisen uuden vaatekappaleen kanssa, josta vielä irtoaa väriä.

Laittaisin vielä:
6. Tumman väriset vaatteet pestään nurinpäin, näin värit eivät haalistu.

Yhteistyössä