MITÄ MINÄ TEEN VÄÄRIN???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kolmen äiti

Jäsen
16.05.2004
648
0
16
Niin, mitä teen väärin kun leipon kakkupohjaa, en koskaan onnistu siinä enää!

Vaihdan ohjeita ja yritän eri jauhoilla ja sokerilla, mutta ne menee vaan kasaan, jo uunissa... Ja en avaa luukkua ennen kuin kakku pitäis olla valmis. Kyllä olen ennen osannut! :kieh:

munia, sokeria ja jauhoja saman verran. vaahdota hyvin munat ja sokeri, sekoita joukkoon jauho jossa on teelusikkallinen leivinjauhetta. jonka jälkeen uuniin. pitäis onnistua, minulla ainakin joka kerta. =)

Muista, että kaikki tarvikkeet samanlämpöisinä eli huoneenlämpöön jauhot, sokerit, munat, kaikki. Munat voi laittaa rikottuna muoviastiassa tms. lämpimään veteen, jolloin ovat varmasti lämpimiä. Vatkaa max 3-4 minuuttia, jotta vaahto pysyy kasassa.

En suosittele tuota ohjetta, jonka mukaan kaikkia samanverran, kannattaa valita ohje johon tulee kuumaa vettä ja perunajauhoja myös.

Täs ois:

Kevyt mantelikakku

4 kananmunaa
2 dl sokeria
½ dl mantelijauhetta/-rouhetta
1 dl vehnäleseitä
½ tl leivinjauhetta
2 dl vehnäjauhoja

1. Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi. Sekoita vehnäjauhot, mantelijauhe, leivinjauhe ja leseet keskenään ja lisää kevyesti sekoittaen munavaahtoon. Kaada taikina samantien voideltuun, leseillä jauhotettuun, pyöreään vuokaan. Jätä kohoamisvaraa, sillä kakku kohoaa hyvin.
2. Paista 175 asteessa 25-35 minuuttia, kunnes kakku on kauniin vaaleanruskea ja alkaa irrota vuoan reunoista.
3. Anna kakun jäähtyä hetken vuoassa ja kumoa ritilälle jäähtymään.

Tällä ohjeella mulla on aina onnistuneet kakut. Munat ja sokeri pitää vaan malttaa vatkata hyvin, niin, että vaahto on vaaleaa ja paksua. Mantelin olen joskus korvannut pähkinällä tai jos ei ole ollut kumpaakaan, olen laittanut vähän enemmän leseitä ja jauhoja. B)

jos esim 6munaa
lapa ne lasiin ja kato kuin paljon tulee, niin laita sokeria samanverran
jauhoja pikkasen vajaasti ja perunajauhoja , niin että tulee samanverta jauhoseosta
leivinjauhetta 2-3 tl

-kaikki aineet samanlämpösiä
-vaahdota munat ja sokeri ''kovaksivaahdoksi''
-sekoita jauhot vaahtoon,älä vatkaa tehosekottimella aina ite vatakaan ykkösellä just sekasin
- älä kolistele astiaa uuniin laittaessa äläkä pamauta uuninlunkkaa kiini ja älä kolistele uunia
-kakun täytyy olla yleensä n.45min-1h uunissa, niin älä auo uunia turhaan uuninlunkan läpi kyllä näkee, millon kakkuirtoaa vuan reunoista...mutta jos joudut katteleen sinne uuniin niin älä kolistele uuni/astiaa..

Olikohan yhtään ymmärrettävästi??
nuilla keinoin mulla ainaki onnistuu...

Tässä kans yksi pomminvarma ohje, jolla oon vuosien ajan aina onnistunut =)
1 isohko mukillinen kananmunia
-"- sokeria
-"- vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta

Huoneenlämpöiset munat ja sokeri vatkataan hyvin kuohkeaksi vaahdoksi. Vehnäjauhoihin lisätään leivinjauhe ja seos lisätään varovasti puuhaarukalla käännellen muna-sokerivaahtoon. Voideltuun ja korppujauhotettuun kakkuvuokaan 175 asteeseen n. 35 min.
Tulee paksu ja kuohkea pohja :p

En tiedä sinusta, mutta mulla on tehokas kiertoilmauuuni, joka kiertoilma-asennossa paistaa kakkupohjan jotenkin liian nopeasti ja tehokkaasti. Eli sillä asetuksella normaali kakkupohjan paistolämpötila on liian kuuma ja nopea, ja pohjasta tulee plätty. Saan uunillani parempia kakkupohjia kun käytän ala- ja ylälämpöä kiertoilman sijaan.

Takuuvarma ohje:
4 kanamunaa
4dl sokeria
2dl kiehuvaa vettä
5dl sunnuntai/annihelena vehnajauhoja
4tl leivinjauhetta
2rkl perunajauhoja
Munat ja sokeri vaahdoksi, lisää kiehuva vesi vatkaten, lisää kuivat aineet. Uuni 200 astetta ja noin 45 minuuttia

Liiantuoreet munat on kans varma kikka pilata kaakku. Erään kerran kirosin mummon ku ties et teen kaakun ni anto eilisiä munia! |O
No eihä ne mihkäävaahdotu, tai jos vaahdottuu nivaahto ei kestä :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja nuuna:
munia, sokeria ja jauhoja saman verran. vaahdota hyvin munat ja sokeri, sekoita joukkoon jauho jossa on teelusikkallinen leivinjauhetta. jonka jälkeen uuniin. pitäis onnistua, minulla ainakin joka kerta. =)

Tämä toimii mullakin. Laita lasiin vaikka 6 munaa ja saman verran sitten sokeria ja jauhoja joihin on sekoitettu 1 tl leivinjauhetta.

Yhteistyössä