\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 19:29 Sande-80 harmaana kirjoitti:
meiän perhe koostuu miehen lapsista (tyttö 12v ja poika 14v), mun pojasta 4v ja sit yhteinen vähän yli kk poika. miehen lapset viettää meillä 2 yötä kk:ssa, mun poika ens kk kokonaan (-kaks vkl:a isällään) ja normaalisti noin kolmas osan kk:sta. meillä 4 h+ keittiö. minä, mies, vauva ja mun 4v poika nukutaan samassa huoneessa. miehen lapsilla kummallakin omat huoneet. MIELIPITEITÄ!!
Oletko keskustellut miehesi kanssa tilanteesta? Mitä mieltä hän on? En itse suostuisi tuohon.
Ovatko viikonloppulapset - etälapset koskaan paikalla yhtäaikaa? Siis olisiko mahdollista, että etälapsille olisi tavallaan yhteinen huone, jossa jokaiselle olisi sänky, tavarat, pöytätilaa yms.? Silloin ei olisi ahdastakaan, jos olisivat eri aikaan paikalla. Siis sun lapsi ja miehen lapset eri aikaan.
Entäs kun teidän yhteinen muksu kasvaa? Missä on hänen paikkansa ja tilansa? Kuinka kauan hän asuu vanhempien kanssa samassa huoneessa?
Eikö ole mahdollista laittaa miehen lapset yhteiseen huoneeseen ja sun lapsi omaan huoneeseen? Hänhän on paikalla enemmän kuin miehen lapset, ei se silloin voisi olla epäoikeudenmukaista. Nyt tilanne on minusta väärin, koska kaksi huonetta on suurimman osan aikaa tyhjillään ja muu perhe elää kaksiossa!! Siis te olette 4-henkisenä kokoonpanona ja ahtaudutte kaksioon (1 mh + oh + keittiö = 2 h + k) vaikka talossa tilaa olisi!!???!!
Miehen lapsillahan on koti siellä äidin luona. Siellä he viettävät suurimman osan ajastaan ja arjestaan, ja isällä vain kävästään..siksi tilan tarvekaan ei minun mielestäni tarvitse olla samanlainen kuin silloin, jos asuisi kokoaikaisesti.
Meillä oli seuraavanlainen kuvio:
Miehellä oli 3 h + k kun minä tulin kuvioon. Hänen vkl-lapsilla oli yhteinen huone, mies nukkui toisessa makkarissa.
Kun muutimme yksiin, mun poika sai oman huoneen. Minä, mies ja vauva nukuttiin toisessa makkarissa, jossa myös vkl-lapset nukkuivat. Sänkyhuonehan se oli..
Muutimme isompaan asuntoon. Mun poika sai oman huoneen. MIehen vkl-lapsilla on yhteinen huone. Minä, mies ja vauva nukutaan yhdessä.
Nyt on tarkoitus tehdä huonejärjestelyjä. Mun poika pitää edelleen oman huoneensa. Yhteinen muksu on 2 v. Hän saa oman huoneen. Tavaraa ja lelua on jo enemmän kuin vauva-aikana jolloin sovittiin vielä tuohon kolmioon, ja leikitkin alkavat viedä tilaa enemmän nyt isompana.. Joten miehen vkl-lapset joutuvat luopumaan omasta huoneestaan. He eivät tule minun ja mieheni makuuhuoneeseen! He eivät jaa huonetta toisten kanssa. Heille järjestetään takkatupaan nukkumatila. Kovin iso siitä tule, mutta eivät he täällä usein edes ole, joka toinen vkl vain. Kesän 2-viikkoinen on tähän asti mennyt lomareissuja tehden.
Eiväthän vkl-lapset ajatuksesta kovin tykkää, he tykkäävät omasta yhteisestä huoneestaan. Mutta ensisijaisesti tilaa on oltava niillä, jotka täällä vakituisesti asuvat. Minusta olisi väärin, että vakituisesti asuvat ihmiset ovat ainoassa kodissaan kuin sillit purkissa ja vain silloin tällöin vierailaemassa käyvät vkl-lapset saavat "isomman" tilan.. vakituisesti asuvilla on kuitenkin kaikki tavarat, lelut, vaatteet - koko arki ja elämä - täällä ja tässä kodissa. Ei viikonloppulapsilla, heillä se on koulunkäynteineen, läksytiloineen yms. siellä toisessa kodissa.
Olin kait vähän sekava, toivottavasti ymmärrettiin mitä tarkoitettiin. Kaikille siis omaa tilaa, mutta ensisijaisesti se tila on oltava niillä, jotka kokoaikaisesti asuvat siellä.
Kannattaisi jutella miehen kanssa.
Lapsiltakin voi tietysti kysyä mielipidettä.. joo. hehän vastustavat. Mutta kun minusta näm eivät ole lasten päätettäviä asioita. He kyllä tottuvat aikaa myöten vallitsevaan tilanteeseen -aivan kuten eroon, kuten sinuun, yhteiseen lapseen, sinun lapeen...... kun tilanteen selittää. Voisihan sen kysyä lapsilta myös niin, että suostuisivatko he vakituisesti äidillään toimimaan näin, kuten sinä, miehesi ja lapsesi toimitte.