Mitä mieltä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sande-80 harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sande-80 harmaana

Vieras
meiän perhe koostuu miehen lapsista (tyttö 12v ja poika 14v), mun pojasta 4v ja sit yhteinen vähän yli kk poika. miehen lapset viettää meillä 2 yötä kk:ssa, mun poika ens kk kokonaan (-kaks vkl:a isällään) ja normaalisti noin kolmas osan kk:sta. meillä 4 h+ keittiö. minä, mies, vauva ja mun 4v poika nukutaan samassa huoneessa. miehen lapsilla kummallakin omat huoneet. MIELIPITEITÄ!!

sitä mä vaan että kun ei mun mielestä ole aivan reilua, on vähän ahdasta. mies asunut ko asunnossa ja minä muuttanut sinne. huone järjestely vakiintunut edellä mainituksi ennen kuin muutettiin yhteen. ymmärsin sen siihen saakka kunnes meitä piti mahtua 4 samaan huoneeseen, samalla kun 2 huonetta on suurimman osan aikaa tyhjillään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 19:29 Sande-80 harmaana kirjoitti:
meiän perhe koostuu miehen lapsista (tyttö 12v ja poika 14v), mun pojasta 4v ja sit yhteinen vähän yli kk poika. miehen lapset viettää meillä 2 yötä kk:ssa, mun poika ens kk kokonaan (-kaks vkl:a isällään) ja normaalisti noin kolmas osan kk:sta. meillä 4 h+ keittiö. minä, mies, vauva ja mun 4v poika nukutaan samassa huoneessa. miehen lapsilla kummallakin omat huoneet. MIELIPITEITÄ!!

Oletko keskustellut miehesi kanssa tilanteesta? Mitä mieltä hän on? En itse suostuisi tuohon.
Ovatko viikonloppulapset - etälapset koskaan paikalla yhtäaikaa? Siis olisiko mahdollista, että etälapsille olisi tavallaan yhteinen huone, jossa jokaiselle olisi sänky, tavarat, pöytätilaa yms.? Silloin ei olisi ahdastakaan, jos olisivat eri aikaan paikalla. Siis sun lapsi ja miehen lapset eri aikaan.
Entäs kun teidän yhteinen muksu kasvaa? Missä on hänen paikkansa ja tilansa? Kuinka kauan hän asuu vanhempien kanssa samassa huoneessa?

Eikö ole mahdollista laittaa miehen lapset yhteiseen huoneeseen ja sun lapsi omaan huoneeseen? Hänhän on paikalla enemmän kuin miehen lapset, ei se silloin voisi olla epäoikeudenmukaista. Nyt tilanne on minusta väärin, koska kaksi huonetta on suurimman osan aikaa tyhjillään ja muu perhe elää kaksiossa!! Siis te olette 4-henkisenä kokoonpanona ja ahtaudutte kaksioon (1 mh + oh + keittiö = 2 h + k) vaikka talossa tilaa olisi!!???!!

Miehen lapsillahan on koti siellä äidin luona. Siellä he viettävät suurimman osan ajastaan ja arjestaan, ja isällä vain kävästään..siksi tilan tarvekaan ei minun mielestäni tarvitse olla samanlainen kuin silloin, jos asuisi kokoaikaisesti.

Meillä oli seuraavanlainen kuvio:
Miehellä oli 3 h + k kun minä tulin kuvioon. Hänen vkl-lapsilla oli yhteinen huone, mies nukkui toisessa makkarissa.
Kun muutimme yksiin, mun poika sai oman huoneen. Minä, mies ja vauva nukuttiin toisessa makkarissa, jossa myös vkl-lapset nukkuivat. Sänkyhuonehan se oli..

Muutimme isompaan asuntoon. Mun poika sai oman huoneen. MIehen vkl-lapsilla on yhteinen huone. Minä, mies ja vauva nukutaan yhdessä.
Nyt on tarkoitus tehdä huonejärjestelyjä. Mun poika pitää edelleen oman huoneensa. Yhteinen muksu on 2 v. Hän saa oman huoneen. Tavaraa ja lelua on jo enemmän kuin vauva-aikana jolloin sovittiin vielä tuohon kolmioon, ja leikitkin alkavat viedä tilaa enemmän nyt isompana.. Joten miehen vkl-lapset joutuvat luopumaan omasta huoneestaan. He eivät tule minun ja mieheni makuuhuoneeseen! He eivät jaa huonetta toisten kanssa. Heille järjestetään takkatupaan nukkumatila. Kovin iso siitä tule, mutta eivät he täällä usein edes ole, joka toinen vkl vain. Kesän 2-viikkoinen on tähän asti mennyt lomareissuja tehden.

Eiväthän vkl-lapset ajatuksesta kovin tykkää, he tykkäävät omasta yhteisestä huoneestaan. Mutta ensisijaisesti tilaa on oltava niillä, jotka täällä vakituisesti asuvat. Minusta olisi väärin, että vakituisesti asuvat ihmiset ovat ainoassa kodissaan kuin sillit purkissa ja vain silloin tällöin vierailaemassa käyvät vkl-lapset saavat "isomman" tilan.. vakituisesti asuvilla on kuitenkin kaikki tavarat, lelut, vaatteet - koko arki ja elämä - täällä ja tässä kodissa. Ei viikonloppulapsilla, heillä se on koulunkäynteineen, läksytiloineen yms. siellä toisessa kodissa.

Olin kait vähän sekava, toivottavasti ymmärrettiin mitä tarkoitettiin. Kaikille siis omaa tilaa, mutta ensisijaisesti se tila on oltava niillä, jotka kokoaikaisesti asuvat siellä.

Kannattaisi jutella miehen kanssa.
Lapsiltakin voi tietysti kysyä mielipidettä.. joo. hehän vastustavat. Mutta kun minusta näm eivät ole lasten päätettäviä asioita. He kyllä tottuvat aikaa myöten vallitsevaan tilanteeseen -aivan kuten eroon, kuten sinuun, yhteiseen lapseen, sinun lapeen...... kun tilanteen selittää. Voisihan sen kysyä lapsilta myös niin, että suostuisivatko he vakituisesti äidillään toimimaan näin, kuten sinä, miehesi ja lapsesi toimitte.

Ei mielestäni kauhean järkevää kun miehen lapset suhteellisen vähän teillä!Voisikohan nämä miehen lapset jakaa käydessään(aika on kuitenkin niin lyhyt)yhden huoneen?Keskustele asiasta ensin miehesi kanssa ja sittemmin yhdessä lapsien kanssa...Siksi yhdessä etteivät lapset siirrä pettymystään suoraan sinuun...
Kyllä sinullakin on oltava sananvalta/oikeuksia vaikka uusperheessä asutte ja vaikka muutitkin miehesi asuntoon..Aina ei ole helppo muuttaa aiemmin totuttuja tapoja ym.uusioperheessä!Voimia sinulle! :hug:

kiitos paljon vastauksista!! Aion ottaa asian "työn alle". ajattelin sitäkin, että jos nämä isommat suopuis ajatukseen helpommin jos mun pojan ja yhteisen lapsen laittais samaan huoneeseen sit kun vauva vähän kasvaa. niin huomaisivat, etteivät ole ainoita jotka joutuu luopumaan. vauvahan on vielä niin pieni, että täytyy pitää meiän huoneessa vielä toistaiseksi. enkä kyllä malttais omaan huoneeseen laittaakaan vielä pitkään aikaan!!

suurkiitokset vastanneille!!

kiva kun on tälläinen palsta missä vaihtaa ajatuksia ja saada neuvoja. =)

Meillä on tällainen kuvio...
Eli miehellä 15v poika ja 12v tyttö edellisestä liitosta, jotka ovat meillä joka toinen viikonloppu+ puolet lomista. Tosin asuvat äitinsä kanssa noin 100m päässä meistä eli raavaavat paljon viikollakin meillä. =)
Minulla on aikasemmasta liitosta kaksi tyttöä, 5v ja 4v
+ meillä on yhteinen tytär kohta 2v ja rv nyt 35+1 eli toinen yhteinen tulossa.
Asunto on 4h+k, 95m2
Pienimmät tytöt (5v, 4v ja 2v) asuvat yhtesessä huoneessa, miehen lapsille on oma yhteinen huone (tytöllä parvi ja pojalla parven alla levitettävä sohva)
Pian syntyvä vauva tulee sitten meidän makuuhuoneeseen :D
Järjestely on toistaiseksi toiminut, alun perin miehen lapsilla on myös omat huoneen, mutta otin asian puheeksi miehen kanssa :D
Tyhmää pitää kahta huonetta tyhjillään lähes aina, koska meillä ollessaankaan isommat lapset lähinnä nukkuivat vaan huoneissaan.

Miehen lapset tietävät että ovat aina tervetulleita meille ja aina jokaiselle on joku oma tila löytynyt kun on ollut tarvetta =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 21:06 mun mielipide kirjoitti:
\

Oletko keskustellut miehesi kanssa tilanteesta? Mitä mieltä hän on? En itse suostuisi tuohon.
Ovatko viikonloppulapset - etälapset koskaan paikalla yhtäaikaa? Siis olisiko mahdollista, että etälapsille olisi tavallaan yhteinen huone, jossa jokaiselle olisi sänky, tavarat, pöytätilaa yms.? Silloin ei olisi ahdastakaan, jos olisivat eri aikaan paikalla. Siis sun lapsi ja miehen lapset eri aikaan.
Entäs kun teidän yhteinen muksu kasvaa? Missä on hänen paikkansa ja tilansa? Kuinka kauan hän asuu vanhempien kanssa samassa huoneessa?

Eikö ole mahdollista laittaa miehen lapset yhteiseen huoneeseen ja sun lapsi omaan huoneeseen? Hänhän on paikalla enemmän kuin miehen lapset, ei se silloin voisi olla epäoikeudenmukaista. Nyt tilanne on minusta väärin, koska kaksi huonetta on suurimman osan aikaa tyhjillään ja muu perhe elää kaksiossa!! Siis te olette 4-henkisenä kokoonpanona ja ahtaudutte kaksioon (1 mh + oh + keittiö = 2 h + k) vaikka talossa tilaa olisi!!???!!

Miehen lapsillahan on koti siellä äidin luona. Siellä he viettävät suurimman osan ajastaan ja arjestaan, ja isällä vain kävästään..siksi tilan tarvekaan ei minun mielestäni tarvitse olla samanlainen kuin silloin, jos asuisi kokoaikaisesti.

Miehellä oli 3 h + k kun minä tulin kuvioon. Hänen vkl-lapsilla oli yhteinen huone, mies nukkui toisessa makkarissa.
Kun muutimme yksiin, mun poika sai oman huoneen. Minä, mies ja vauva nukuttiin toisessa makkarissa, jossa myös vkl-lapset nukkuivat. Sänkyhuonehan se oli..

Muutimme isompaan asuntoon. Mun poika sai oman huoneen. MIehen vkl-lapsilla on yhteinen huone. Minä, mies ja vauva nukutaan yhdessä.
Nyt on tarkoitus tehdä huonejärjestelyjä. Mun poika pitää edelleen oman huoneensa. Yhteinen muksu on 2 v. Hän saa oman huoneen. Tavaraa ja lelua on jo enemmän kuin vauva-aikana jolloin sovittiin vielä tuohon kolmioon, ja leikitkin alkavat viedä tilaa enemmän nyt isompana.. Joten miehen vkl-lapset joutuvat luopumaan omasta huoneestaan. He eivät tule minun ja mieheni makuuhuoneeseen! He eivät jaa huonetta toisten kanssa. Heille järjestetään takkatupaan nukkumatila. Kovin iso siitä tule, mutta eivät he täällä usein edes ole, joka toinen vkl vain. Kesän 2-viikkoinen on tähän asti mennyt lomareissuja tehden.

Eiväthän vkl-lapset ajatuksesta kovin tykkää, he tykkäävät omasta yhteisestä huoneestaan. Mutta ensisijaisesti tilaa on oltava niillä, jotka täällä vakituisesti asuvat. Minusta olisi väärin, että vakituisesti asuvat ihmiset ovat ainoassa kodissaan kuin sillit purkissa ja vain silloin tällöin vierailaemassa käyvät vkl-lapset saavat "isomman" tilan.. vakituisesti asuvilla on kuitenkin kaikki tavarat, lelut, vaatteet - koko arki ja elämä - täällä ja tässä kodissa. Ei viikonloppulapsilla, heillä se on koulunkäynteineen, läksytiloineen yms. siellä toisessa kodissa.

Olin kait vähän sekava, toivottavasti ymmärrettiin mitä tarkoitettiin. Kaikille siis omaa tilaa, mutta ensisijaisesti se tila on oltava niillä, jotka kokoaikaisesti asuvat siellä.

Lapsiltakin voi tietysti kysyä mielipidettä.. joo. hehän vastustavat. Mutta kun minusta näm eivät ole lasten päätettäviä asioita. He kyllä tottuvat aikaa myöten vallitsevaan tilanteeseen -aivan kuten eroon, kuten sinuun, yhteiseen lapseen, sinun lapeen...... kun tilanteen selittää. Voisihan sen kysyä lapsilta myös niin, että suostuisivatko he vakituisesti äidillään toimimaan näin, kuten sinä, miehesi ja lapsesi toimitte.
Onneksi olkoon,olet juuri nostamassa sodan pystyyn.Mihin kaksivuotias muka tarvitsee omaa huonetta?
Tässä näkyy selvästi se että pois ylimääräiset mukulat nurkista ja ahdetaan ne takkahuoneeseen piiloon poissa näkyviltä.
Sääliksi käy lapsia.

Onneksi olkoon,olet juuri nostamassa sodan pystyyn.Mihin kaksivuotias muka tarvitsee omaa huonetta?
Tässä näkyy selvästi se että pois ylimääräiset mukulat nurkista ja ahdetaan ne takkahuoneeseen piiloon poissa näkyviltä.
Sääliksi käy lapsia.

Haloo pahvi! 4 h + keittiö, 2 huoneista käytössä lapsilla, jotka ovat paikalla vain 2 x kk ja muu perhe, joka talossa asuu, nukkuu kokonaisuudessaan yhdessä huoneessa.
Meillä ratkaistiin niin, että kun makuu huoneita oli kolme, niin miehen tyttö sai oman huoneen ja miehen poika ja meidän yhteinen tyttö (ikäero 4 v) pantiin samaan huoneeseen. Mutta meillä lapset asuvat kaikki meillä.

Antakaa miehen lapsille yhteienen huone, mutta jakakaa se jotekin, että kummallekin tulee oma yksityisyytensä.
Meillä päädyttiin lopulta siihen, että laajennetaan taloa :) Ja toisaalta vanhin lapsi, (nyt 17) asuu opiskelupaikallaan..

Alkuperäiselle vielä, että ihan hyvä aloittaa jo keskustelu aiheesta, jossain vaiheessa se on kuitenkin käytävä, eihän pienetkään voi loputtomiin nukkua vanhempien kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2005 klo 22:48 Paha äitipuoli kirjoitti:
Sääliksi käy lapsia.

Haloo pahvi! 4 h + keittiö, 2 huoneista käytössä lapsilla, jotka ovat paikalla vain 2 x kk ja muu perhe, joka talossa asuu, nukkuu kokonaisuudessaan yhdessä huoneessa.
Meillä ratkaistiin niin, että kun makuu huoneita oli kolme, niin miehen tyttö sai oman huoneen ja miehen poika ja meidän yhteinen tyttö (ikäero 4 v) pantiin samaan huoneeseen. Mutta meillä lapset asuvat kaikki meillä.

Antakaa miehen lapsille yhteienen huone, mutta jakakaa se jotekin, että kummallekin tulee oma yksityisyytensä.
Meillä päädyttiin lopulta siihen, että laajennetaan taloa :) Ja toisaalta vanhin lapsi, (nyt 17) asuu opiskelupaikallaan..

Alkuperäiselle vielä, että ihan hyvä aloittaa jo keskustelu aiheesta, jossain vaiheessa se on kuitenkin käytävä, eihän pienetkään voi loputtomiin nukkua vanhempien kanssa.

Kummalle vastasit, minulle vai alkuperäiselle? Mitä mieltä siis olitkaan asiasta?

Meillä 2 v tarvitsee oman huoneen siksi, ettei hänellä ole nyt tilaa leikille ja tavaroilleen. Omaan huoneeseen hän saa siis omat lelunsa, ja pystyy tekemään leikkinsä lattialle, eikä ne ole kaikkien jaloissa pitkin olohuonetta ja keittiötä levällään niinkuin nyt, kun kunnollista leikkitilaa ei ole.
Makuuhuoneet ovat aika pieniä, jopa tämä isompi makkari, missä me ja 2 vuotias nukutaan. Sinne ei sovi edes minun kirjoituspöytä!

Kun 2 v saa oman huoneensa, miedän makuuhuoneeseen vapautuu tilaa minun tavaroille ja papereille. Nyt sitä ei ole, vaan minun paperit ja laatikko- ja kaappitilaa vaativat tavarat on ripoteltu sinne ja tänne ja tuonnekin, ne on aina hukassa kun ne on aina "väärässä" paikassa.

Jotkut laittavat jo pikkuvauvan omaan huoneeseen nukkumaan. 2 v on aika iso, ei syö yöllä jne ja jos yöllä tulee itkua, se kyllä kuuluu minulle asti, kun huoneet on vierekkän.
Lisäksi me kaiksi haluamme jo oman rauhan.. :heart: youknow

Mihinkään nurkkaan ei vkl-lapsia olla työntämässä. Takkatilan oli tarkoitus olla yhteisetä oleskelutilaa, mutta on nyt tyhjäkäynnillä, eli meillä on tavallaan kaksi huonetta käyttämättä: vkl-lasten huone ja nk. takkahuone. Mikään kellarikerros se ei ole vaan kuuluu huoneistoon kuten normaali huone.

Huoneistojärjestelyistä oli puhetta jo silloin kun tähän isompaan muutimme. Joten mikään minun ("ilkeä äitpuoli ajaa miehen lapset nurkkaan") vaatima juttu tämä ei ole.
Me asumme rivitalossa, joten emme voi tehdä laajennuksia. Tämän isompaan meillä ei ole varaa, joten pelkästään viikonloppulasten takia emme voi enää isompaan muuttaa.

En halua ajaa omaa edell. liiton lastani ulos kotoaan esim-siksi että vkl-lapset saisivat oman yhteisen huoneen - halooo!!! . Hänellä ei ole muuta kotia kuin tämä, hän ei voi mennä edes biol. isänsä luo. Minulla, kuten tällä nuorimmallakaan ei ole muuta kotia kuin tämä. Täällä on meidän neljän koti ja arki ja tästä asunnosta pitäisi tehdä semmoinen, että me pystymme täällä asumaan ja tilaa ja mahdollisuutta omaan rauhaan on meille kaikille - siis meille kaikille! - ja myös meidän tavaroillemme.

Miehen lapsilla on koti. Heillä on siellä koulureput, fillarit, kaverit, omat huoneet. Se koti on siellä äidin luona. Siellä he viettävät suurimman osan elämästään ja ajastaan ja siellä on heidän arkensa. Täällä he vain käyvät, viettävät ikuista sunnuntaita ja lomaa enkä minä ymmärrä miksi heillä pitäisi olla täydet oikeudet, kun ei heillä ole velvollisuuksiakaan, eivätkä he täällä todellakaan siis asu - vain käyvät n. 4-6 yötä / kk. Se on tosi vähän enkä minä tajua miksi meidän muiden vakituisesti asuvien pitäisi nurkissa lymytä ja vuodepaikat komeroon tehä, jotta kaksi vierailevaa tähteä saisi paremmat leikki- ja tavaransäilytystilat kuin vakituisesti asuvat.

Kun aikoinaan edell. liiton lapseni kävivät tapaamisella isällään, heillä ei ollut mitään omaan huonetta, ei edes omia vuoteita! Isän työhuoneen levitettävä sänky oli heidän "parivuoteensa" eivätkä he mitään traumoja saaneet siitä! Heillä ei ollut kirjoituspöytää, vaatekaappia yms. tms., he eivät voineet vallata isänsä työhuonetta, koska tämä tarvitsi sitä, ja silti he viihtyivät tapaamisella!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.08.2005 klo 22:18 kotiäiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 21:06 mun mielipide kirjoitti:
\

Sääliksi käy lapsia.

Kuten vastasin: nk." takkahuone" ei sijaitse missään kellarikerroksessa, vaan tässä normaalissa huonetilassa missä me muutkin ollaan. Ja nyt on tyhjäkäynnillä, kun emme osaakaan viettää mitään saunan jälkeistä aikaa tuossa oleskelutilassa. Ikkuna on iso, ovi vie takapihalle. Joten mikään piilonurkka se ei ole. Omaa rauhaa tulee, kun laitamme joko kevytseinän tai verhon. Riippuen siitä miten pitkäikäinen siitä tulee.

Ja kuten vastasin: huonejärjestelyiden muutoksiin varauduttiin jo silloin kun muutettiin tähän. Eli se, että vkl-lapsilla on oma huone, ei ollut mikään lopullinen ratkaisu.
Tämäkään ei ole mikään lopullinen ratkaisu, elämäntilanteet muuttuvat ja sitä myötä myös huoneiden ja vuoteiden paikat. Esim. joskushan oma edell. liiton lapseni muuttaa omilleen. Mutta en halua ajaa häntä ulos kotoaan. Hänellä ei ole isää, ei mummolaa tms. sukulaispaikkaa minne mennä VAIN SIKSI että minun mieheni vkl-lapset tarvitsevat oman huoneen myös täällä - heillähän on jo koti!!! jossa heillä on ne omat huoneet!

Oma lukunsa on sekin, etteivät nämä vkl-lapset ole tähänkään asti kovinkaan paljoa aikaa viettäneet omassa huoneessa. Nukkumassa ovat siellä, eipä muuta. Kirjoituspöydän hommasin, ja kuvittelin että sen ääressä aika kuluisi, mutta ei. No, laatikot ovat täynnä kaikenlapista silppua, joka roskaksi jo luokiteltaisiin... niin,heillä ei ole edes roskakoria omassa huoneessaan, otin sen pois, koska he eivät laittaneet siihen yhtään mitään, ja roskiksesta tuli 2 vuotiaan kiva heilurikannellinen lelu :p , vkl-lapset nakkelivat ne roskansa lattialle tai jättivät pöydälle tai kiikuttivat lippunen kerrallaan keittiön roskiin..

Miksi täällä uusperheiden sivuilla aina taistellaan?Täällä näkyy tämä exien ja nyxien ikuinen taistelu pahimmillaan.. :'(
Jokainen voisi koettaa asettua AIDOSTI ap:n tilanteeseen ja pohtia mitä tekisi/tuntisi mahdollisesti itse vastaavassa tilanteessa!?
Tuskinpa kovin moni pitäisi talossaan huoneita tyhjänä jos siellä asuttaisiin parina päivänä kuukaudessa?
Olen huomannut että aina täällä leimataan kysyvä äitipuoli hirviöksi vaikka kuinka tasapuolisesti lapsia hoitaisikin...Onkohan ihmisille iskostunut joku typerä mielikuva että äitipuolet on itsekkäitä syöjättäriä?Ainakaan minun tuntemat tapaukset sitä eivät ole!Arvostan suuresti näitä naisia jotka hoitavat toisten lapsia ominaan..On varmasti epäkiitollinen tilanne ilman näitä sääliksi käy lapsia-kommenttejakin!

Mun mielipide on että HALOOO?????!!!!!
kolmesta makuuhuoneesta kaksi on lapsilla jotka käy pari yötä kuussa teillä on pikkusen PAKSUA!
Mieheni poika nukkuu oman poikani kerrossängyn yläpetillä(mun pojalla oma huone) kun käy,ja jos lapsii olis kaksi niin yksi huone ehdottomasti on riitettävä etäkodissa.Voi kiesus... :headwall:

Siis mitä?! Kenenkä idea tämä on? Miehen vai vaativatko murrosikäiset lapset tätä? Todella typerää ja erittäin epäkäytännöllistä!! Anteeksi, ei ole tarkoitus loukata tällä sinua!
Tulee vai mieleen, että myös huonoa esimerkkiä tavallaan murrosikäisillekin, että heitä kohdellaan kuin kuninkaallisia ja muu perhe ahtautuu pieneen huoneeseen. Asia olisi aivan toinen jos he asuisivat teillä koko ajan. Myös teidän pikkuinen tarvitsee omaa leikkitilaa, mitä se ketään hyödyttää että kaksi huonetta on tyhjillään suurimman osan kuukaudessa!

Yhteistyössä