Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Yrittäjä myös;30793170:Niin, onko se oikeasti lapsen edun mukaista, että vanhempi tinkii kaikista omista menoistaan, jotta lapsi saa olla mahdollisimman paljon kotona? Vai olisiko lapsen edun mukaista, että vanhempi harrastaa sen verran, että pysyy itse terveenä ja iloisena? Harrastaa kuitenkin "vain" sen verran, että aikaa jää reilusti myös lapsille. Olen nähnyt _paljon_ niitä äitejä, jotka "menetettyään" 10-15 vuotta intensiiviselle lapsenhoidolle ovat täysin loppu, ilottomia, 30 kiloa ylipainoisia, terveys niin ja näin ja itsetunto palasina. No, kotona on oltu, mutta onko kaikki ne vuodet oltu 100 % läsnä aidosti, vai vain fyysisesti läsnä? Onko ilmapiiri ollut pääsääntöisesti mukava, rento ja iloinen, onko touhuttu yhdessä, vai onko vain oltu ja hoidettu pakolliset jutut ja facebookkailtu hiekkalaatikon reunalla lapsen touhutessa omiaan? Elämä ei ole niin mustavalkoista, että lapsen etu mitattaisiin sillä, kuinka paljon kotonaolotunteja kertyy. Suurin osa ihmisistä tarvitsee jonkin verran omaa aikaa voidakseen hyvin. Jos vanhempi ei voi hyvin ilman pientä määrää omaa aikaa ja sitä omaa aikaa saa käyttämällä lapsen päiväkotiaikaa, niin silloin päiväkotiaika on käytetty hyvin, ei tarpeettomasti. Ja veikkaan, että aika harvalla lapsella jokainen päiväkotipäivä joka päivä pitenee vanhempien harrastusten takia. Jos lapset ulkoilevat tunnin kauemmin pari kertaa viikossa, niin tuskin se tuottaa suurta katastrofia ainakaan niille lapsille, jotka siellä päiväkodin pihassa oikein mielellään ulkoilevat.
Ja toki, lapsi voivat olla illalla kotona isän kanssa sillä aikaa kun käyn liikkumassa (ja muutaman kerran viikossa näin toki onkin). Mutta harrastamalla keskellä päivää ehdin viettämään lapsen kanssa enemmän aikaa, kuten jo kerroin. Ja samoin muuten tekee myös mieheni, käy salilla keskellä muutaman kerran viikossa ollessaan jo muutenkin kaupungilla. Siinä säästää mukavasti ajoaikaa tunnin verran (ts. tunti enemmän lapselle) kun ei ensin tarvitse tulla kotiin ja sitten uudestaan keskustaan.
2-vuotiaan lapsen kanssa ne liikunta-aktiviteetit, joita voi tehdä yhdessä ja jotka oikeasti kehittävät vanhemman kuntoa, ovat hyvin vähissä. Käydään kyllä monta kertaa viikossa lapsen kanssa yhdessä vaunulenkeillä ja viikottain myös uimahallissa yhdessä, mutta kävellen ei vanhemman kunto kasva ja uimahallissa aika menee lapsen vahtimiseen, ei siinä pysty omaa kuntoaan hoitamaan. Juoksulenkit, rullaluistelu tai hiihto eivät onnistu lapsen kanssa. Salille voi lapsen ottaa mukaan lapsiparkkiin leikkimään, mutta ei siinä kuitenkaan tule yhteistä aikaa. Leikkipuistossa ollessa voin välillä tehdä lihaskuntoliikkeitä, mutta ei sekään onnistuu riittävällä intensiteetillä ollakseen riittävän tehokasta ainoaksi lihaskuntoliikunnaksi. Liikuntaa kuitenkin tarvitaan terveenä ja hyvinvoivana pysymiseen, siitä ei pääse mihinkään.
Mä oon tehnyt niinkuin ollut mulle ja mun lapsille parasta. Toiset tekee toisin. Ja tosiaan hoitopaikkoja on monenlaisia, ryhmistä, pph:ta, päiväkotia isoa ja pientä... Ja puhutaan nyt monenikäisistä lapsista. Joku 5 v. voi ihan hinguta päiväkotiin ja tarhakavereiden luo.
Lapseni nukkuu vieressäni, syömme aina yhtä aikaa, käymme vessassa yhtä aikaa, ulkoilemme vain lapsen vauhdilla, jumppaamme hiekalla täytetyillä limsapulloilla, lapset käy kavereiden luona vain jos jompikumpi kumpi vanhemmista mukana. Yritämme pikkukakkosta, mies hoitaa oman osuutensa ensin purkkiin vessassa kun minä olen lapsen kanssa, sitten vaihdetaan vuoroa, ei vaan ole tullut plussaa![]()
Ai että kalliisti maksat hoidosta? O.K. Suurin osa ei maksa kalliisti, vaan sen pikkurahan n.250/kk/lapsi. Lähes ilmaista siis suurimmalle osalle. Miksiköhän te sitten makselette lastenne hoidosta kalliisti. (Tarkoittanee jotain 1000/kk).