Mitä mieltä? (Yrittäjän lapsien päivähoito)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emppu"

Vieras
Usein täältä saa lukea kuinka ei olisi missään nimessä sallittua käydä esim. kaupassa työpäivän jälkeen kun lapset vielä ovat päiväkodissa.
Itse olen yrittäjä, ja usein päivän työt tulee tehtyä 3-5 tunnissa ja sitten on aikaa tehdä kaikkea muutakin. Joskus päivät on pidempiä ja jatkan töitä lasten mentyä nukkumaan ja välillä esim. lastenohjelmien aikaan. Joka viikko ehdin käydä lenkillä, salilla, tehdä koko viikon ruokaostokset jne. ihan yksinäni. Kaikki vaateostokset yms. teen myös silloin kun lapset ovat päiväkodissa.
Aika usein otetaan kyllä ylimääräisiä vapaapäiviä lapsille, mutta pääosin hoitopäivinä lapset ovat koko päivän päiväkodissa (9-16). Olenko hirviöäiti joka ei välitä lapsistaan, vai sallitaanko tämä? :)

Et ole hirviö; elämä on varmasti mukavampaa kaikille, kun vanhemmat voi tehdä jotain arkisia askareita ilma, että lapsia pitää raahata mukana. Lapset viihtyy takuulla paremmin leikkimässä hoitpaikassa kuin pankissa, kelassa ja ruokakaupassa. Vaikka joskus voi olla aivan mukavaa lapsillekin päästä mukaan hoitamaan niitä arkisia juttuja! Mutta jos tasapaino on teillä löytynyt noin, se ei missään nimessä ole väärin!

En näe tuossa mitään pahaa. :)
Ennen lapset olivat missä sattuu hoidossa ja usein kesälomat vietettiin (kuukausia!) mummoloissa, tätilöissä.. Nykyään on unohdettu se. Parempi lapsen on olla leikkimässä kuin kitisemässä ruokakaupassa, jos siihen mahdollisuus löytyy. On kaikilla kivempaa sitten yhteisellä ajalla. Mut nämä on makuasioita..
Lapsuuteni olen viettänyt useiden eri aikuisten seurassa enkä siitä koe hulluksi tulleeni, välit vanhempiin erittäin lämpimät.
Kun vanhemmat voivat hyvin niin usein lapsetkin siitä hyötyy. En tiedä onko sekään täysin tervettä kököttää lasten kanssa kotona 24/7 ja olla kuin iilimadot kiinni toisissaan. Kukin tyylillään.

Multa meni nyt täysin pointti ohi.. siis miksi "hirviöäiti, joka ei välitä lapsistaan"? Hienoa, että saat järjestettyä myös itsellesi aikaa. Minulta se harvoin onnistuu, ja teen myös iltaisin ja viikonloppuisin töitä. En aina, mutta usein.

Minulla ja muilla tuntemillani yrittäjillä ei ole mitään parin tunnin työaikaa vaan töitä tehdään enemmän kuin palkolliset. Taidat olla joku sukkien kutoja, joka juuri pärjää ja tekee miellumin omia juttuja. Jos monena päivänä viikossa asioit kelassa ja muissa laitoksissa niin sekin jo vähän kertoo. Lapsille tuo on tosi pitkä päivä, ethän itsekkään tuollaista jostain syystä tee.
Mielestäni ajankäytön tehostaminen on kanssa täysin puutteellinen. Yhtenä päivänä kolme tuntiamtöitä jolloin jää neljä tuntia aikaa kelassa pyörimiseen ja kauppaan. Lapset voisi olla muina päivinä lyhyemmän ajan hoidossa.

Itse en ole tehnyt lapsian siihen että joku muu heidät kasvattaa. Tuntemani yrittäjät ovat mielummin pitäneet lapset kotona ja vaikka palkanneet sinne apulainsen joka käy kaupassa ja lasten kanssa leikkipaikoissa. Tai avoimissa päiväkodeissa yms.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Minulle on aivan sama miten muut lapsensa ja asiansa hoitavat.

Itse hoidan yritystä kotoa käsin ja lapsen pyörivät jaloissa, koska aloin yrittäjäksi nimenomaan siksi että voin olla lasten kanssa kotona. Usein tulee töitä tehtyä öisin ja varsinkin viikonloppuisin, ja puistossa keinuessa tulee hoidettua pakolliset puhelut.

Tämä on minun unelmaani ja olen onnekas että voin elää sitä näin. Jos itse olet tyytyväinen omaasi, miksi pitää muiden mielipiteitä kysellä?

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmas yrittäjä;30790705:
Minulla ja muilla tuntemillani yrittäjillä ei ole mitään parin tunnin työaikaa vaan töitä tehdään enemmän kuin palkolliset. Taidat olla joku sukkien kutoja, joka juuri pärjää ja tekee miellumin omia juttuja. Jos monena päivänä viikossa asioit kelassa ja muissa laitoksissa niin sekin jo vähän kertoo. Lapsille tuo on tosi pitkä päivä, ethän itsekkään tuollaista jostain syystä tee.
Mielestäni ajankäytön tehostaminen on kanssa täysin puutteellinen. Yhtenä päivänä kolme tuntiamtöitä jolloin jää neljä tuntia aikaa kelassa pyörimiseen ja kauppaan. Lapset voisi olla muina päivinä lyhyemmän ajan hoidossa.

Itse en ole tehnyt lapsian siihen että joku muu heidät kasvattaa. Tuntemani yrittäjät ovat mielummin pitäneet lapset kotona ja vaikka palkanneet sinne apulainsen joka käy kaupassa ja lasten kanssa leikkipaikoissa. Tai avoimissa päiväkodeissa yms.

Tiedän olevani onnekas kun pystyn usein tekemään lyhyitä työpäiviä ja pärjätään sillä. Ymmärrän varsin hyvin, ettei monellakaan yrittäjällä ole siihen mahdollisuutta. Toisaalta, kuten aikaisemmin kerroin, teen välillä myös pitkää päivää. Valitettavasti en kovin pitkälle pysty näitä ennakoimaan, töitä tehdään välillä enemmän ja välillä vähemmän, sen mukaan kuinka paljon niitä on.
Kelassa en ole asioinut sitten äitiysloman, enkä missään muissakaan "laitoksissa". Viime vuoden palkkatulot omasta yrityksestä 33 000€, ei siis paljon, mutta niin että riittää meidän perheen toimeentuloksi. Ymmärtänet myöskin, ettei sukan kutomisella tuollaisia summia saada :) Lapseni ovat huomattavasti vähemmän päiväkodissa kuin muut ryhmäläisensä, eli kyse ei todella ole siitä että muut heitä kokonaan kasvattaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen yrittäjä;30790684:
Multa meni nyt täysin pointti ohi.. siis miksi "hirviöäiti, joka ei välitä lapsistaan"? Hienoa, että saat järjestettyä myös itsellesi aikaa. Minulta se harvoin onnistuu, ja teen myös iltaisin ja viikonloppuisin töitä. En aina, mutta usein.

:) Monesti täällä hyökätään vastaan kun joku kertoo käyvänsä vaikka kaupassa ennen lasten hakemista. Mielestäni se on vaan järkevää. Olen äärimmäisen tyytyväinen tämän hetkiseen tilanteeseen jossa minulla on mahdollisuus saada sekä itselleni että lapsille (ne ylimääräiset vapaapäivät) enemmän aikaa kuin normaalissa palkkatyössä käydessä. Halusin pikkuisen tökkiä muurahaispesää, ei sen kummempaa :D

[QUOTE="a.p.";30790758]Tiedän olevani onnekas kun pystyn usein tekemään lyhyitä työpäiviä ja pärjätään sillä. Ymmärrän varsin hyvin, ettei monellakaan yrittäjällä ole siihen mahdollisuutta. Toisaalta, kuten aikaisemmin kerroin, teen välillä myös pitkää päivää. Valitettavasti en kovin pitkälle pysty näitä ennakoimaan, töitä tehdään välillä enemmän ja välillä vähemmän, sen mukaan kuinka paljon niitä on.
Kelassa en ole asioinut sitten äitiysloman, enkä missään muissakaan "laitoksissa". Viime vuoden palkkatulot omasta yrityksestä 33 000€, ei siis paljon, mutta niin että riittää meidän perheen toimeentuloksi. Ymmärtänet myöskin, ettei sukan kutomisella tuollaisia summia saada :) Lapseni ovat huomattavasti vähemmän päiväkodissa kuin muut ryhmäläisensä, eli kyse ei todella ole siitä että muut heitä kokonaan kasvattaisi.[/QUOTE]

Olet onnekas, nauti siitä! Maassa, jossa asun, lapset ovat hoidossa vieläkin pidempään, ja koulupäivät ovat pitkät. Se vaan on näin, joten ei kannata muiden arvosteluista välittää. Tietty jos kysyy, niin voi varautua vastaanottamaan kaikenlaisia mielipiteitä..

[QUOTE="a.p.";30790765]:) Monesti täällä hyökätään vastaan kun joku kertoo käyvänsä vaikka kaupassa ennen lasten hakemista. Mielestäni se on vaan järkevää. Olen äärimmäisen tyytyväinen tämän hetkiseen tilanteeseen jossa minulla on mahdollisuus saada sekä itselleni että lapsille (ne ylimääräiset vapaapäivät) enemmän aikaa kuin normaalissa palkkatyössä käydessä. Halusin pikkuisen tökkiä muurahaispesää, ei sen kummempaa :D[/QUOTE]

Okei, joo ymmärrän :D

Kiva, että on hyvä tilanne :)

En mä koskaan ole osannut kummeksua sitä jos äiti tai vanhemmat käy kaupassa tai hoitaa jotain juttua kun lapset on päiväkodissa. Jos ne kerta sinne päiväkotiin on viety, niin mitä väliä mitä se vanhempi sillä aikaa tekee, seisokoon vaikka päällään.
Itse en ole halunnut lapsiani hoitoon viedä vaan yhdistän yrittäjyyden ja mahdollisuuden olla lasten kanssa kotona.

Minun mielestäni on parempi, että lapsilla on säännöllinen hoitoaika, kuin että haetaan sitten kun minäkin päivänä sattuu työnsä valmiiksi saamaan.

meilla lapsi on hoidossa mun tyon mukaan. eli valilla 2paivaa valil 5paivaa viikos. mut ainaton kaks vahintaan. lapsiviihtyy hoidos leikkimassa ja ma saan kayda asioilla tai vaik siivota ihan rauhassa. nyt oltu psljon koton joku kuukausi. mut tallakin viikolla oon toissa 6paivaa. ens viikolls kaks. tammost taa on :) ja ihan hyvilla mielin vien lapsen (4v) aamul hoitoon vaikkei itsellani niim tays tyopaiva oliskaan tiedos.

Juu käy vaan kaupassa yms mut ethän pidä turhaan lapsia
Hoidossa välipalan jälkeen.
Henkilökuntaa vähän ja mitään ohjelmaa ei lapsille enään ole.
Vapaata hengailua.

Mikä tää ei saisi käydä kaupassa juttu oikein on?
Todellakin käyn kaupassa ja vien ostokset kotiinkin ennen kuin haen lapsen, miksi ihmeessä sen pitäisi mukaan tulla?

Nämä on vähän sellaisia arvokysymyksiä, mutta kaikenkaikkiaan tuo hoitoaika on kohtuullinen lapselle. Mulle päikyntätinä on suhteellisen sama teetkö töitä vai pumppaatko ironia sen ajan puitteissa.

Mua ei ärsytä niinkään se, että vanhemmat tuo lapsensa hoitoon vapaapäivänään, käy kaupassa lapsen ollessa hoidossa, tai että vanhempi haluaa sairastaa yksinään.

Ärsyttää se että siitä pitää tehdä numero. Erilaisien foorumeiden kautta pitää tätä tuoda esille jotta joku komppaisi ja jotta saisi puolustella itseään. Jopa facebookissa näky pari mun kaveria tätä harrastavan "lähdenpä viemään pojat hoitoon, niin pääsen viettämään ihanaa vapaa aikaa ilman lapsia!". Öööh... Koskaan ei kuitenkaan päivitetä "ihanaa, lapset heräsi! Nyt aamupalaa ja päästään viettämään ihanaa yhteistä aikaa koko perhe!"

Noh. Mikä kenellekin on tärkeää.

Itse olen yrittäjä ja saan kk sisällä esikoiseni. Kun joskus palaan töihin kokopäiväisesti toivon edelleen voivani joinain työpäivinä käydä salilla ennen-, jälkeen- tai työpäivän aikana ja iloita siitä jos ja kun se on mahdollista. En ole koskaan pitänyt kahvitaukoja tai lounaita vaan syön päivän aikana helppoja eväitä. meillä myös 1h työajasta viikossa voi kirjata työhyvinvointiin. Eiköhän ole hyvä, että äiti pitää itsestään huolen ja jaksaa paremmin. Yhdessä oloa on niin monenlaista. Toivon, että ne tunnit, kun lapseni kanssa työpäivinä vietän, ovat yhtä laadukkaita ja intensiivisiä kuin työpanokseni töissä tai treeni salilla.

Kuumimmat

Yhteistyössä