Mitä mieltä te olette pensas mustikoista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 9MM.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

9MM.

Tunnettu jäsen
13.05.2024
3 251
150
63
39
Mut siis kerran kauan sitten ostin niitä ja ne ei maistuneet milleen? Toisin kuin mehukkaat sisarensa maassa nötköttävät mustikat. Miksi pensas mustikoita edes kutsutaan mustikka nimellä kun ei maistu niinkuin maamustikka. Et sil vois olla joku toinen nimi. Vai käytättekö te koskaan arjessa pensasmustikkaa? Mitkä metsät oli muuten parhaita mustikkamaita sitkun niit tulee?
 
Mut siis kerran kauan sitten ostin niitä ja ne ei maistuneet milleen? Toisin kuin mehukkaat sisarensa maassa nötköttävät mustikat. Miksi pensas mustikoita edes kutsutaan mustikka nimellä kun ei maistu niinkuin maamustikka. Et sil vois olla joku toinen nimi. Vai käytättekö te koskaan arjessa pensasmustikkaa? Mitkä metsät oli muuten parhaita mustikkamaita sitkun niit tulee?
Kyllä pensasmustikat siinä mustikoita on, missä tämä meidän kotoisa mustikkammekin (Vaccinium myrtillus). Tosin se, miltä ne maistuvat, riippuu paljon siitä, missä ne ovat kasvaneet.
Nämä vakikotimaiset, Aino ja Alvari, jotka ovat juolukka/mustikkaristeytyksiä, ovat melko mietoja. Kyllä nekin silti mustikaksi tunnistaa.
Aidot pensasmustikat, jos nyt niin voi sanoa, ovat paljon suurempimarjaisia kuin nämä kotimaiset jalosteet.
Makuhan on aina makuasia. Se, että pensasmustikoitakin ( vaccinium corymbosum) sanotaan mustikoiksi johtunee siitä, että nekin kuuluvat puolukoiden sukuun kuuluviin kanervakasveihin.
Mitä etelämmässä mustikat ovat kasvaneet, sitä vähemmän niissä on makua. Sama pätee monessa muussakin kasvissa ja johtuu pohjoisen pitkästä päivästä. Jos maistat saman lajikkeen marjaa, joka on kasvatettu Espanjassa, on maku paljon miedompi kuin vastaavassa pohjoismaissa tuotetussa marjassa.
Ja jos mustikkamaista puhutaan, ovat tuoreet kangasmetsät parhaita mustikkamaita.
 
Kyllä pensasmustikat siinä mustikoita on, missä tämä meidän kotoisa mustikkammekin (Vaccinium myrtillus). Tosin se, miltä ne maistuvat, riippuu paljon siitä, missä ne ovat kasvaneet.
Nämä vakikotimaiset, Aino ja Alvari, jotka ovat juolukka/mustikkaristeytyksiä, ovat melko mietoja. Kyllä nekin silti mustikaksi tunnistaa.
Aidot pensasmustikat, jos nyt niin voi sanoa, ovat paljon suurempimarjaisia kuin nämä kotimaiset jalosteet.
Makuhan on aina makuasia. Se, että pensasmustikoitakin ( vaccinium corymbosum) sanotaan mustikoiksi johtunee siitä, että nekin kuuluvat puolukoiden sukuun kuuluviin kanervakasveihin.
Mitä etelämmässä mustikat ovat kasvaneet, sitä vähemmän niissä on makua. Sama pätee monessa muussakin kasvissa ja johtuu pohjoisen pitkästä päivästä. Jos maistat saman lajikkeen marjaa, joka on kasvatettu Espanjassa, on maku paljon miedompi kuin vastaavassa pohjoismaissa tuotetussa marjassa.
Ja jos mustikkamaista puhutaan, ovat tuoreet kangasmetsät parhaita mustikkamaita.
Nojaa mä oon tottunut meheviin mustikoihin. Noi vois olla vaik pulunmarjoi eikse ollut vaalee se sisältö? Eli siirretään ne omaan luokkaansa ja mehevät pohjolan marjat jotka maistuu jolleen niin täysin omaan luokkaansa.
 
Pari kertaa maistanut, ei maistu miltään. Myös viljellyt vatut on ihan väärän makuisia
Mä en oo tainnut viljeltyä vattua syödä. Vai tarkoitatko just viljelly samoi ku mansikkapellot. Mistä saa sit parhaat vatut muka? Mut kumman sä valitsisit jos pitäisi vatun ja mansikan välillä valita? Ite valitsisin mansikan. Mut suomalaisen mansikan. Mä en ymmärrä miten espanialaisten mansikat on niin kuivii verrattuna suomalaiseen mehevän maukkaaseen makuun. Pitäiskö näiden huonojen mansikoiden tuonti lopettaa. Ja rakentaa vaan sisätilapeltoi jossa kasvatettais talvella mansikoita? Ja sit vaan erikoistilaisuuksissa sais mansikkaa et riittäis talven yli. Tyyyliin synttärit ni sillon saa litran mansikkaa? Tai jos on häät ni hääkakkuun saa tuoretta mansikkaa jos häät pidetään talvella? Monta litraa hääkakkuun menee? Siis jos on monta kerrosta isosta pieneen nih monta litraa siihenmahtuun. Mikä sun suosikki kermakakku on? Mun mansikkakermakakku. Siel on ollu sisäl kyl banaania ja ei se huono oo ollut. Joko oot tänä kesänä maistanut mansikoita? Nyt oli mansikoita joku 400grammaa 8€ et nyt ollaan viellä tryffelin hinnoissa.
 
Nojaa mä oon tottunut meheviin mustikoihin. Noi vois olla vaik pulunmarjoi eikse ollut vaalee se sisältö? Eli siirretään ne omaan luokkaansa ja mehevät pohjolan marjat jotka maistuu jolleen niin täysin omaan luokkaansa.
Tietysti asian voi noinkin ajatella.
Mut oletko koskaan maistanut kotimaista pensasmustikkaa? Ei se juurikaan tästä kangasmustikasta eroa maultaan.
 
Siis ihan villinä kasvavat vatut on parhaita, onneksi omalla tontilla kasvavat. Mansikka kuitenkin voittaa vatun. Valoisat yöt tekee suomalaisen mansikan maun. Paras kermakakku on tehdään lakasta.
 
Ulkomaalaiset yleensä säikähtävät pahan kerran kun huomaavat että metsästä poimitut mustikat värjäävät suun ja hampaat. Parempi syödä siis niitä pensasmustikoita niin ei tätä pääse tapahtumaan.
 
Tietysti asian voi noinkin ajatella.
Mut oletko koskaan maistanut kotimaista pensasmustikkaa? Ei se juurikaan tästä kangasmustikasta eroa maultaan.
Noh myydäänkö siinä marjakojussa muutakuin suomalaista pensasmustikkaa? Varmahan en ole mitä pensas mustikkaa maistoin tai siis minkämaalaista tää juttu tuli mieleen kun tos lähialepas on pensasmustikoita olikohan kotimaisista lipun alla. Mut äärimmäisen kriittisesti kyllä maistaisin sitä
 

Yhteistyössä