Mitä mieltä tämmöisestä kulujen jakamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koita nyt ap jutella miehelles! Näitä ketjuja tuntuu nyt tulevan joka tuutista, enkä ymmärrä ollenkaan! Meillä on molemmilla omat tilit. Kun jäin äitiys- ja hoitovapaalle, mies maksoi mukisematta koko lainanlyhennyksen. Maksoi myös ison osan laskuista sekä ruuista. "Mun" rahoilla ostettiin lapselle tarvikkeita ja vaatteita sekä osallistuin totta kai rahatilanteen mukaan ruoka- ym kuluihin. Meillä ei ole koskaan riidelty rahasta. Jotenkin se on ollut meille ihan luonnollista, että se maksaa, jolla on enemmän rahaa. Olen minäkin aikoinani taloudesta huolehtinut lähes kokonaan, kun mies vielä opiskeli ja itse olin työelämässä. Nyt kun olen hoitovapaan jälkeen taas töissä, maksan taas lainaakin. Tosin meillä mies maksaa n.2/3 ja minä 1/3, koska miehellä niin paljon parempi palkka. Koittakaa nyt hyvät ihmiset saada keskustelua aikaiseksi puolisoittenne kanssa! Mun ehdotus olisi, että avaisitte ylimääräisen tilin, johon kumpikin laittaisi osan tuloistaa. Näin kummallakin olisi myös omat rahat ja yhteiseltä tililta menisi yhteiset menot (asunto, auto jne.)

Alkuperäinen kirjoittaja sk:
Peesaan tätä. Keittiönoita on keksinyt asiallisen ratkaisun pulmaanne.
Musta tuo systeemi on reilu. Kumpikin osallistuu yhtä suurella osuudella tuloistaan ja juuri tilanteessa, jossa toisen tulot ovat huomattavasti pienemmät kuin toisen, reiluus vain korostuu. Siitä, että yhteisellä tilillä olevat rahat riittävät kaikkeen perheen tarvitsemaan, vastaavat molemmat puolisot yhdessä eli siltä tililtä ei osteta uutta mattoa, jos sinne tilille ei sen takia jäisi rahaa sähkölaskun maksuun. Mutta omalta tililtään voi sen mattorahan ostaa, jos uusi matto on aivan pakko saada. Jos taas yhteisen tilin rahat riittävät mattoonkin eikä siltä tililtä ole otettava rahaa mihinkään tarpeellisempaankaan, niin silloin voi sen matonkin ostaa.

No huhhuh mikä mies sulla ap...

Istuta pöydän ääreen, selitä tilanne, näytä laskelmat miten paljon enemmän saisit rahaa jos asuisit ilman häntä ja pistä miettimään onko se reilua?? Ja jos ei ymmärrä hyvällä niin sitten pahalla = ulos koko äijä.

mua suututtaa niin paljon tollaiset itsekkään miehet!!!

Herralle joka nurisi tässä ketjussa: Pelisäännöt kannattaa tehdä selväksi myös vaimolle ;) Musta tuntuu että kyse on siitä että SALLIT naisen käyttää rahaa mihin haluaa ja miten paljon haluaa, sitten katkeroidut, mutta et tee asialle mitään. Toimi hyvä mies.

Alkuperäinen kirjoittaja Oma etu:
Ajattelithan sinäkin vain omaa etuasi ja kun se ei totetunut potkasit äijän pihalle :D

Ei raha ollut syy vaan itsekäs käyttäytyminen. En voi sietää ylimäärin itsekkyyttä.

Mies oli myös itsekäs muualla. Esim. Hänen kaverillaan oli suuri hätä, johon mies olisi voinut auttaa. Kerran vastasi puhelimeen, kuuli mikä oli hätänä, sano vaan, että on tosi kiire ja voisko soittaa myöhemmin kun ei jaksanut juuri sillä hetkellä auttaa (ei ollut erityistä syytä, ei vaan halunnut). Ja tämän jälkeen sitä eii huvittanut vastata esim. puhelimeen surutta jätti vastaamatta. Ivallisesti vaan vielä nauroi, että siinäpä on sitten pulmansa kanssa yksin... Ja siis kaveruksilla ei ollut mitään riitoja.

Itseäni alkoi inhottaan tuollainen "kylmyys" ja ahneus (halusi melkein kaikista pienistäkin avuista rahallista korvausta, mitä muut olisi ilomielin tehnyt toisen hyväksi).

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja sk:
Peesaan tätä. Keittiönoita on keksinyt asiallisen ratkaisun pulmaanne.
Musta tuo systeemi on reilu. Kumpikin osallistuu yhtä suurella osuudella tuloistaan ja juuri tilanteessa, jossa toisen tulot ovat huomattavasti pienemmät kuin toisen, reiluus vain korostuu. Siitä, että yhteisellä tilillä olevat rahat riittävät kaikkeen perheen tarvitsemaan, vastaavat molemmat puolisot yhdessä eli siltä tililtä ei osteta uutta mattoa, jos sinne tilille ei sen takia jäisi rahaa sähkölaskun maksuun. Mutta omalta tililtään voi sen mattorahan ostaa, jos uusi matto on aivan pakko saada. Jos taas yhteisen tilin rahat riittävät mattoonkin eikä siltä tililtä ole otettava rahaa mihinkään tarpeellisempaankaan, niin silloin voi sen matonkin ostaa.

Näin. Olen täysin samaa mieltä. Näin se olisi reilua. Meillähän ongelma tulee siitä että vaimolla ei nyt eikä oikeastaan koskaan ole jäänyt yhtään rahaa tuolle yhteiselle tilille pantavaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Herra100:
Näin. Olen täysin samaa mieltä. Näin se olisi reilua. Meillähän ongelma tulee siitä että vaimolla ei nyt eikä oikeastaan koskaan ole jäänyt yhtään rahaa tuolle yhteiselle tilille pantavaksi?
Laitatte kumpikin omilta palkkatileiltänne tilipäiväksi suoraveloituksen, jolla tilistä menee heti se 2/3 yhteiselle tilille.

Monesti se on juuri näin. Nainen ei katso hetkeäkään itsekästä äijää. Mutta sitten oletetaan että mies katsoo itsekästä muijaa vaikka kuinka ja kauan. Okei, myönnetään että olen oman tilanteeni takia katkera...

Mutta silti, ihan asiallisesti. Elatusvelvollisuus on, joo. Mutta kuka sanoo sen elatuksen tason, elintason? Elätettävä? Vai elättäjä? Jos kummankin elintaso on sama niin minusta elättäjä. Että onko fetajuustoa vai ei? Ja monta kertaa se "pihi" yrittää myös varautua tulevaan. Esimerkiksi omassa tilanteessani kauheaa on ollut se että kaikki raha menee ihan saman tien kuin tulee vaikka ei tarvitsisikaan. Tarkoittaa sitä että ei ole vararahaa jos vaikka pesukone tms hajoaa. Nyt esimerkiksi (jos olette toisen juttuni lukenut niin tiedätte tilanteen) että vaimoni työmatka-autoon tuli yli 1.000 euron ylimääräinen remontti. Vaimolla ei tietystikään rahaa. Ja tällä kwertaa ei minullakaan yhtään jemmassa. En tiedä vielä miten selviän ensi kuun ruokamenoista... Mutta tilanne on kauhea. Ja hsukinta on että kun tällaisiä tulee niin vaoimon palkka ei riitä työssäkäyntikuluihin vaan käytännössä minä maksan siitä että vaimo saa käydä töissä... Ja minä en tekisi noista pyykeistä yms niin suurta numeroa, johtuneeko siitä että pyykkään meillä vähintään puolet vaatteista mutta kuitenkin.

No kyllä vähintään raja menee vaikkapa siinä, että toinen joutuu ottamaan lainaa, jotta elää kun toinen laittaa rahaa tililleen/harrastuksiin. Jos toiselta lähtee jopa tukia toisen takia, niin tottakai vuokra-asunto tulisi mennä miehen pussista, eikä todellakaan ole silloin edes vielä elättäjä. Vasta sitten kun laittaa huomattavasti enemmän rahaa ruokiin yms. niin voi kutsua itseään "elättäjäksi"

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
no,meillä on niin että mies pyytä omia rahoja minulta,minulla on kaikki kortit ja aina minä päätän ,mitä ostetaan ja mitä ei :ashamed:

Mutta parempi miehenolla tossun alla kuin taivasalla :) Melkoinen tossukka miehes on.

Alkuperäinen kirjoittaja nekku:

Istuta pöydän ääreen, selitä tilanne, näytä laskelmat miten paljon enemmän saisit rahaa jos asuisit ilman häntä ja pistä miettimään onko se reilua?? Ja jos ei ymmärrä hyvällä niin sitten pahalla = ulos koko äijä.

Herralle joka nurisi tässä ketjussa: Pelisäännöt kannattaa tehdä selväksi myös vaimolle ;) Musta tuntuu että kyse on siitä että SALLIT naisen käyttää rahaa mihin haluaa ja miten paljon haluaa, sitten katkeroidut, mutta et tee asialle mitään. Toimi hyvä mies.

Lisää nurinaa...

Eli mielestäsi kyseessä ei voi missään tapauksessa olla että vaimoni olisi itsekäs nainen? Että minä olen liian lepsu? Jos luit tuon toisen ketjun? Jonka linkitin ja jossa kerroin enemmän tilanteesta. Siis meidän liitossamme ei mistään ole niin riidelty kuin rahasta! Ja pelisäännöt on sovittu. Kuule monta kertaa... Monta... Voi joskus olla että kestää jopa kuukauden ennen kuinsäännöt unohtuvat. Kerrohan mitä teen sitten seuraavan kerran kun on pelisäännöt taas sovittu ja vaimo ostaa sääntöjen vastaisesti postimyynnistä jotakin? Se tavallainen naisten suosima juttu kun miehestä löytyy yksikin juttu joka ei miellytä? Mies vaihtoon? Tai siis tällä kertaa vaimo?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no,meillä on niin että mies pyytä omia rahoja minulta,minulla on kaikki kortit ja aina minä päätän ,mitä ostetaan ja mitä ei :ashamed:

Mutta parempi miehenolla tossun alla kuin taivasalla :) Melkoinen tossukka miehes on.

En osaa,sanoa,mutta Virossa ja Venäjällä ainakin noin,mies tuo kaikki rahat vaimolle ja se on piste,jos ei tuo nin sitten pihalle

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Toinenkin herra100? Ettet vaan ole vaimokultani?

Joskus tulee kyllä mieleen... Että olisiko taivasalla kuitenkin paremmin...

Mä en katselis päivääkään semmosta ukkoa, jolle raha menee perheen edelle. En päivääkään.

Se mikään perhe edes ole, jos ei toisista huolta pidetä ja pitää olla omat rahat yms.

Lisää nurinaa...

Eli mielestäsi kyseessä ei voi missään tapauksessa olla että vaimoni olisi itsekäs nainen? Että minä olen liian lepsu? Jos luit tuon toisen ketjun? Jonka linkitin ja jossa kerroin enemmän tilanteesta. Siis meidän liitossamme ei mistään ole niin riidelty kuin rahasta! Ja pelisäännöt on sovittu. Kuule monta kertaa... Monta... Voi joskus olla että kestää jopa kuukauden ennen kuinsäännöt unohtuvat. Kerrohan mitä teen sitten seuraavan kerran kun on pelisäännöt taas sovittu ja vaimo ostaa sääntöjen vastaisesti postimyynnistä jotakin? Se tavallainen naisten suosima juttu kun miehestä löytyy yksikin juttu joka ei miellytä? Mies vaihtoon? Tai siis tällä kertaa vaimo?

No höh... Kyllä, vaimosi on itsekäs nainen. Todellakin on! Ei tulisi itselle MIELEENKÄÄN käyttäytyä noin. Mutta, jonkun on stoppi tehtävä, ja mun mielestä jos vaimosi ei ymmärrä sitä tehdä, niin mitäs jos tekisit sen itse? Pistä rahahanat kylmästi kiinni, jotenkin tilanne ois selvitettävä eikö? Ja jos vaimosi ei kerta järkipuhetta ymmärrä/kuuntele. En mä nyt neuvo vaimoasi jättämään, meissä kaikissa on huonoja puolia ja ehkä itsekkyys on sun vaimon huono puoli. Äh. no, ei ollut tarkoitus loukata tai sellaista...

Lisää nurinaa...

Mää luin sun viestis tuolta linkistä minkä laitoit. Mitä ihmettä oikein vaimos ostelee? Se, että ostaa kerran vuodessan verhot kotiin jossa molemmat asutte, ei todellakaan tee naistasi itsekkääksi. Jos taas kuluttaa rahat omiin kenkiinsä, vaatteisiinsa, kalliisiin hiusmuotoiluihin, kynsihoitoloihin yms. niin se on itsekästä. Paljon oikein vaimosi tienaa? Jos hän on huonopalkkaisessa työssä (jos sen palkka kuluu siihen, että voi tehdä töitä, muuten en tajua) niin pakkohan silloin sun on hoitaa yhteiset kulut. Jos taas rahaa jää hänelläkin ylimäärin niin asia on vallan eri.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
No kyllä vähintään raja menee vaikkapa siinä, että toinen joutuu ottamaan lainaa, jotta elää kun toinen laittaa rahaa tililleen/harrastuksiin. Jos toiselta lähtee jopa tukia toisen takia, niin tottakai vuokra-asunto tulisi mennä miehen pussista, eikä todellakaan ole silloin edes vielä elättäjä. Vasta sitten kun laittaa huomattavasti enemmän rahaa ruokiin yms. niin voi kutsua itseään "elättäjäksi"

Olen samaa mieltä että toisen elintaso ei saa olla korkeampi tai toisella varaa harrastaa tms toisen kustannuksella. Mutta tuosta vuokra-asunnosta eri mieltä. Jos noin suoraviivaisesti mennään niin mies maksaa toisen puolesta KOKO asumisen. Tietysti tuo tukipuoli pitää ottaa huomioon siinä miten jaetaan mutta mahtaako tuo asumislisä riittää vuokraan, ennen ei riittänyt mutta miten nykyisin?

Olen samaa mieltä että toisen elintaso ei saa olla korkeampi tai toisella varaa harrastaa tms toisen kustannuksella. Mutta tuosta vuokra-asunnosta eri mieltä. Jos noin suoraviivaisesti mennään niin mies maksaa toisen puolesta KOKO asumisen. Tietysti tuo tukipuoli pitää ottaa huomioon siinä miten jaetaan mutta mahtaako tuo asumislisä riittää vuokraan, ennen ei riittänyt mutta miten nykyisin?

Ei se täysin riitä siihen. Mutta jos toisella 3000e tulot ja toisella 450e (josta asumistuki ja varmasti sossun muutkin tulot tippuu täysin) niin kyllä se isommasta pussista tulis maksaa asunto. Saisihan tämä ap sossustakin rahaa jos ei tuet+laina riittäisi elämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
en tiedä, kai ajattelin tän olevan normaalia. ja olen yrittänyt puhua tästä vakavasti, ja tuloksena on se, että mies kantaa ponnekkaasti seuraavat pari viikkoa ruokaa kaupasta, mutta siihen se jääkin. jään aina "velkaa" miehelle, jos hän maksaa yhteisen ison laskun. esim. mies maksoi vesilaskumme 145 euroa ja minä sitten maksoin hyvitykseksi seuraavan viikon kauppakulut. opintolainaa on mulla nyt 9000 euroa eli ei hyvä. olen kai "alistunut" ostamaan itse kun muuten jäisi kokonaan ilman (turha kuvitella että mies voisi ostaa edes uudet pussilakanat tms... enkä ole tuhlari tai materialisti mutta JOSKUS olisi kiva piristää kotia esimerkiksi).

Jos kerta miehellä on tuommonen asenne, niin menepä tänne: http://www.eroperhe.net/?core=elatus , klikkaa tuota "laskurissa" linkkiä ja laske sen avulla mitä miehen pitäisi erotilanteessa maksaa elareita, sitten menet sen puheille ja sanot etä kerta teillä on eri taloudet ja sä hoidat lapsen elatuksen, kuuluu hänen maksaa sulle elareita.

Tollein nopiasti laskettuna sun kuuluis saada häneltä n. 350-400 e kuussa lasta varten! =)

herra100:

Luin hieman lisää viestejäsi ja kyllä se naises taitaa itseensä laittaa rahansa.. Miksi sää haluat säästää rahaa? Onko sulla jotain harrastuksia/menoja mihin haluat käyttää rahat? Onko jotain isoja hankintoja tjms mitä sää haluaisit?

Kyllä mää luettelisin sinuna vaimollesi, mitä sää haluat. Jos haluat säästää esim. veneeseen niin kertoisin sen ja laittaisin erilliselle tilille ne "säästämis"rahat. Ehkei vaimosi halua säästää mihinkään vaan kuluttaa ne juuri nyt itseensä.

Eikö mies on vain todella pihi?Mä en ymmärrä tommosia miehiä jotka hakevat ensiksi perhe ja sitten omat rahat laitavat sukkaan.Mulla olisi mennyt hermot.Ap,sinulle hali :hug:
Jos mies jatkaa niin,niin usko pois ei hän saa ikinä naista itselle jos teillä vaikka ero tulee,nykyään kukaan ei katso tommosta.
Oli pakko sanoa :ashamed:

Mää luin sun viestis tuolta linkistä minkä laitoit. Mitä ihmettä oikein vaimos ostelee? Se, että ostaa kerran vuodessan verhot kotiin jossa molemmat asutte, ei todellakaan tee naistasi itsekkääksi. Jos taas kuluttaa rahat omiin kenkiinsä, vaatteisiinsa, kalliisiin hiusmuotoiluihin, kynsihoitoloihin yms. niin se on itsekästä. Paljon oikein vaimosi tienaa? Jos hän on huonopalkkaisessa työssä (jos sen palkka kuluu siihen, että voi tehdä töitä, muuten en tajua) niin pakkohan silloin sun on hoitaa yhteiset kulut. Jos taas rahaa jää hänelläkin ylimäärin niin asia on vallan eri.

Noin 2000 euroa brutto kuussa. Siitä verot -450. Työmatka 100 km per päivä, auton laina 600, huolto, renkaat, vakuutus, polttoaine yms niin että kulut noin 600. Ja minulla on oma auto, pakko olla. Että tuo on vaimon ihan oma työmatka-auto. Ja ruoka yms työpäivinä 100. Eli mitäs tuosta tulee 450+1200+100 on 1750. Jää 250 jonka vaimo pistää jo pelkästään hierontaan (kun on niskat kipeät työstä), kampaajaan, siideriin yms kivaan.

Ja tämä oli vastaus myös keittiönoidalle että yhteiselle tilille rahaa?

Mutta mitä ostelee? Melkein mitä vain. 150 euron alusvaatesettejä kun pitää olla laadukasta, Gantin yms vaatteita kun pitää olla laadukasta. Kotiin lamppuja yms sisustusta vaikka entisetkään ei meinaa mahtua yms. Selkisikö kuva että missä mennään?

No on kyllä outo mies. Meillä ainakin ollut itsestäänselvää alusta asti, kun sama talous niin yhteisiä on olleet rahatkin ja yhdessä päätetty isommista ostoksista sitten. :)

Kuulostaa tuo mies jopa vähän narsisitilta, mulla valitettavasti kokemusta niistä. Jos se ei ymmärrä, että lapsen kulut on HÄNEN IHKA OMIA kulujansa vaan syytää ne jollekin toiselle... Eih. En nyt heti ottais eroa, enhän tunne ko miestä enkä voi sanoa onko narsku vai ei, mutta jos tuo rahajuttu ei selvene piakkoin, pakkaisin kimpsuni nätisti nippuun ja lähtisin vauvan kaa pois. On epätervettä jäädä suhteeseen jossa toinen pitää sinua hyödykkeenä ja "mukavana seurana" kun parisuhteessa pitäisi olla yhdessä, yksikkönä. Ei se vauvaakaan ota omakseen jos se ei sua pysty päästää lähelleen.

Yhteistyössä