Mitä mieltä tällaisesta käytöksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Aviomieheni (aikuisen ihmisen iässä oleva suomalainen mies) käyttäytyy minua ja lasta kohtaan todella omituisesti tietyissä asioissa, ja ihmettelen syvästi, jos olen tällä palstalla ainut, joka tällaista käytöstä ihmettelee. Sanottakoon, että lähipiirissä on ihmetys herännyt muillakin ihan niin, että minulle on asiasta tultu sanomaan. Eli ainakaan mistään kuvitellusta ei ole kysymys.

Elikä siis; mies haluaa jostain syystä sulkea minut ja lapsen koko sukunsa ulkopuolelle eikä jostain syystä ota meitä yhtään huomioon ollessaan sukulaistensa kanssa tekemisissä. Hän ei tunnu myöskään haluavan, että minä tai lapsi olemme tekemisissä hänen sukulaistensa kanssa -vaikka onhan tuossa tapauksessa kysymys lapsenkin sukulaisista.

Kun miehen sukulaisia on käymässä meillä, mies suorastaan hätistelee minut ja lapsen pois siitä, missä muutkin ovat. Sanoo, että ei meidän tarvitse siinä olla. Jos taas ollaan "omin päin" sovittu miehen sukulaisten kanssa, että lapsi menee leikkimään serkkujensa kanssa ja minäkin samalla tapaan ikäistäni juttuseuraa, mies on suuttunut. "Mitä te sinne menette?" hän kysyy, enkä minä voi tätä ymmärtää. (Ymmärtää ei tätä myöskään tunnu voivan nämä miehen sukulaiset itse.)

Jos taas mies on yksinään kylässä esim veljensä luona, ja minä satun soittamaan hänelle ilmoittaakseni, että me ollaan nyt lapsen kanssa menossa tuonne puistoon/naapuriin tms., että miehen ei tarvitse sitten ihmetellä, niin mies joka ikinen kerta menee puhumaan ikään kuin muiden kuulomatkan ulkopuolelle. Tämän olen siis havainnut siitä, että mies puhelimeen vastatessaan sanoo, että "Odota vähän", kävelee johonkin, ja puhuu vasta sitten. Ei ole tarvis epäillä että tuossa sinänsä olisi mitään "hämärää", koska sukulaisten äänet kuuluvat taustalta ja muutenkin tiedossa on, että noina hetkinä on todella sukulaistensa luona kyläillyt.

Sukulaiset itsekin ovat laittaneet asian merkille. Esimerkiksi muutamia päiviä sitten miehen sisko kysyi, että olinko soittanut miehelle miehen viimeksi kyläillessään heillä tiettyyn aikaan. Vastasin ihmeissäni, että joo, soitinhan minä. Sisko ihmetteli ääneen, että kun mies menee aina puhumaan meidän - minun tai lapsen - kanssa johonkin muualle, ja kun häneltä kysytään, että mekö sieltä soitimme, niin hän suorastaan kieltää sen.

Ihmetyttää ja loukkaa tuollainen käytös. Enkä voi ymmärtää. Miehelle itselleen olen tuosta sanonut ja hän on kuitannut sen sillä, että "En tykkää puhua kenenkään kanssa niin, että siinä on muita paikalla." Kyllä hän yleisesti ottaen on voinut puhua sukulaistensa ja minunkin paikallaollessa vaikka ja kenen kanssa - mutta jostain syystä minun ja lapsen kohdalla toimii tällä lailla.

Sekavasti selitetty, mutta jospa joku ymmärsi. Mikä neuvoksi?

No mitä h.......ä? Ihan tosissaan; mikä sitä sun ukkoas oikein vaivaa?! Olisin kyllä myöskin loukkaantunut ja ihmeissäni. Ihmetyttäähän tuo. En osaa kyllä sanoa, mikä ukkoas vois vaivata. Mutta kummasti se kyllä käyttäytyy. Ikään kuin jotenkin häpeäis teitä. Siis en väitä, että teissä on mitään hävettävää, mutta tollanen tosta tulis ekana mieleen itelle. Ja aika jotenkin lapsellista käytöstä siltä. Nosta niin iso äläkkä, että miehes on pakko keskustella!!

Tää nyt kuulostaa tosi tökeröltä, mutta häpeääkö mies teitä jostain kumman kierosta syystä? Ei tosiaan sillä että syytä olisi, sitä en tarkoita! Oletko itse tosi sosiaalinen ihminen? Kokeeko mies että hän jää huonoissa vähemmälle jos sä/lapsi olette paikalla?

Kumma juttu, mä nostaisin kissan pöydälle ja lähtisin vaatimaan syytä vaikka riidaksi menisi.

Mullekin tuli ekana mieleen, että häpeääkö mies sinua ja lasta, vai haluaako pitää omat sukulaisensa "ominaan", eli on jotenkin mustasukkainen sukulaisistaan? Vai onko sitten joku asia, minkä esilletulo pitää estää eristämällä sinut miehet sukulaisista...?

Tää nyt kuulostaa tosi tökeröltä, mutta häpeääkö mies teitä jostain kumman kierosta syystä? Ei tosiaan sillä että syytä olisi, sitä en tarkoita! Oletko itse tosi sosiaalinen ihminen? Kokeeko mies että hän jää huonoissa vähemmälle jos sä/lapsi olette paikalla?

Kumma juttu, mä nostaisin kissan pöydälle ja lähtisin vaatimaan syytä vaikka riidaksi menisi.

Jonkinlaiseksi häpeämiseksi koen itsekin tuon asian, vaikka en kyllä ymmärräkään, että miksi. Lapsi on ihan "tavallinen" lapsi kaikin puolin, ja minä ihan "tavallinen" vaimo. En ole mitenkään yltiösosiaalinen, enkä esimerkiksi porukan ollessa paikalla puhu suuna päänä muiden yli, mutta tykkään toki ihmisten kanssa jutella.

Miehen lähisukulaisilla on kaikilla suunnilleen saman ikäisiä lapsia, kuin meidän lapsemme, ja yleensä lapset sitten leikkivät yhdessä eivätkä sillä tavalla ole siinä kenenkään aikuisen huomiota viemässä... Jos taas sukulaisilla ei ole lapsia matkassa/lapset ei ole paikalla, niin meidän lapsi on kyllä aikuisten seurassa, mutta ei mitenkään erityisesti hae huomiota eikä esim. keskeytä aikuisten juttuja tms.

Tuosta asiasta olen koettanut puhua miehelle jo muutamia kertoja ja ihan hermostunutkin, mutta mies ei tosiaan ole antanut mitään kunnollista selitystä asialle. :/ Ja vaikka tässä nyt harmittaa omasta puolestakin tätä asiaa, niin suurempi harmi on lapsen puolesta.

Mullekin tuli ekana mieleen, että häpeääkö mies sinua ja lasta, vai haluaako pitää omat sukulaisensa "ominaan", eli on jotenkin mustasukkainen sukulaisistaan? Vai onko sitten joku asia, minkä esilletulo pitää estää eristämällä sinut miehet sukulaisista...?

Aivan!

Eli pelkäisikö jonkun asian esilletuloa?! Oletteko kauan olleet yhdessä, onko mies puhunut menneisyydestään, existään, töistään, kavereistaan?

Olen myös miettinyt, että voisiko kyse olla jostain mustasukkaisuudesta sukulaisistaan, tai ehkä jostain "peittelystä". Meidän perheen sisällä ei ole (tietääkseni) tapahtunut mitään sellaista, mikä ei saisi tulla päivänvaloon. Olenkin sitten pohdiskellut, että onko miehellä itsellään jotain salattavaa? Sitä kuitenkin ihmettelen, miksi noin käyttäytyy, koska kerran sukulaisetkin tuntuvat olevan vilpittömän ihmeissään miehen käytöksestä.. Ääh. Hankalaa.

Aivan!

Eli pelkäisikö jonkun asian esilletuloa?! Oletteko kauan olleet yhdessä, onko mies puhunut menneisyydestään, existään, töistään, kavereistaan?

Naimisissa ollaan nyt kuudetta vuotta, sitä ennen takana reilu neljä vuotta seurustelua. Miehen kaverit on kyllä tulleet tutuiksi, ainakin sellaiset, joiden kanssa on aktiivisesti tekemisissä. Entisistä seurustelukumppaneistakin on ollut puhetta, ja ulkonäöltä heistä kaksi tiedänkin... Työasioistaan mies on tavannut avautua päivittäin ja purkaa huolensa muutenkin, jos jotain on ollut.

Tunteistaan ja muista asioista mies puhuu edelleen samalla tavalla kuin ennen, mutta tuohon käytökseen se ei kuitenkaan ole antanut mitään selitystä ja lopettaakin nuo keskustelut sitä koskien varsin lyhyeen kuittaamalla asian siihen tyyliin, ettei selitys oikeastaan selitä yhtään mitään eikä muutenkaan tunnu "oikealta". Miehen käytös muuten on pysynyt ihan samanlaisena kuin aiemminkin; eli siis ongelma on vain tuossa sukulaisten kanssa tekemisissäolossa...

Jos miehen läheisin ystävä tulee perheineen - tai vaikka tulisi yksinkin - käymään, ei mies mitenkään ole hätistelemässä minua ja lasta muualle. Miehen kavereiden luona kyläillään kaikki yhdessä, eikä tuollaisesta omituisesta käytöksestä ole silloin tietoakaan.

Ei siis varmaan ole kyse mistään synkästä salaisuudesta.

Vaikea tilanne - jospa seuraavaksi täräytät jonkun nasevan kommentin sukulaisten kuullen jos/kun mies "hätistää" sinua pois kun olette sukuloimassa? Meniskö liian pitkälle? Asian saisi ainakin tapetille tuolla tavalla eikä lakaistaisi maton alle niinkuin tähän asti. Inhottavaa varmasti sinulle ja lapselle - syy ei silti ole teidän!

Ei siis varmaan ole kyse mistään synkästä salaisuudesta.

Vaikea tilanne - jospa seuraavaksi täräytät jonkun nasevan kommentin sukulaisten kuullen jos/kun mies "hätistää" sinua pois kun olette sukuloimassa? Meniskö liian pitkälle? Asian saisi ainakin tapetille tuolla tavalla eikä lakaistaisi maton alle niinkuin tähän asti. Inhottavaa varmasti sinulle ja lapselle - syy ei silti ole teidän!

Niin, tuoki on ollut mielessä, mutta saamattomuuttani en ole vielä viitsinyt toimia noin. Ehkä kuitenkin olisi parempi ottaa asia esille silloin, kun se tapahtuu - ehkäpä se sitten selviäisi. Kai se kaikkien kannalta olisi mukavinta. Etenkin lasta ajatellen; mistäs sitä tietää, kuinka hänkin tilanteen on oikeastaan ymmärtänyt ja kuinka tästä kärsii.

Yhteistyössä