Mitä mieltä sisustuksesta...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sisustajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ajattelen että ihanaa. Meillä on pääosin valkoista. Valkoiset seinät ja lattiat, valkoisia huonekaluja (ei maalaisromantiikkaa) Vastapainona mustaa laattaa, mustat sohvat, hopeinen matto jne. Lastenhuoneissa väriä.

[QUOTE="Vieras";28815337]Tässäpä vaikka yksi artikkeli tuosta pilaamisesta:
Mieti tarkkaan, miten korjaat - HS.fi - Ulkomaat[/QUOTE]

Pöh, tiivistetysti tuossakin "pilaaminen" oli paha asia koska

* Esine ei enää näytä alkuperäiseltä (daa, se kai onkin tarkoitus)
* Esine on vaikea palauttaa alkuperäisen näköiseksi (ei kai sitten voi ikinä tehdä mitään remonttia jos meinaa että kaikki pitää saada aina peruttua)
* Esine menettää arvonsa (että mieluummin pitäisi käyttää mielestään rumaa esinettä vuosikausia silmälläpitäen sitä että EHKÄ joskus sen haluaa myydä, kuin nauttisi omasta mielestään kivan näköisestä huonekalusta nuokin vuodet. Fiksua, not.)
* Kirjoittajan mielestä uudistettu on rumempi kuin alkuperäinen. (hommatkoon omaan kotiinsa mitä haluaa, ja jättää vierailematta muilla jos käy liikaa silmiin.)

Jotenkin ei nyt vakuuta nuo syyt... Ainoita hyviä pointteja oli se että materiaalit täytyy valita vanhan esineen mukaisesti, jottei tee vahinkoa. Muuten pelkkää mielipideasiaa, josta saa jokainen olla ihan omaa mieltään. Mulle on ainakin yks hailee jos 50e maksanut peilipöytä menettää arvonsa kun maalaan sen, tai jos jonkun mielestä 60-luvun lipasto vaan nyt ei saa olla mustaksi maalattu tms.

Minulla ei ole maalaisromanttista sisustusta (itse asiassa inhoan sitä), mutta olen kyllä maalannut vanhoja huonekaluja. Mustaksi, valkeaksi, vihreäksi.. en minkään muodin takia, vaan koska ne MINUN MIELESTÄNI ovat maalattuna kauniimpia ja sopivat kotiini paremmin.

En oikein ymmärrä, millä oikeudella joku sitten tulee sanomaan että olen "pilannut" omat huonekaluni, kun olen itse tehnyt niistä oman näköisiäni?

Jos haluaa täyspuisia "vanhan mallisia" huonekaluja, mutta oman värisinään, niin mikä muka olisi edes vaihtoehto? En minä halua kotiini ruman ruskeita tai puunvärisiä esineitä (ja jotkut koristekirjailut, yäk!!), enkä toisaalta uusia lastulevyvirityksiäkään!

Ps. tällä hetkellä haaveilen mahalipastosta, jonka maalaisin mattamustaksi. In your face!

Eihän kukaan sanokaan, ettei vaikka lipasto saisi olla jonkin tietyn värinen. Pointti on se, että jos hyvin tehdyn esineen käyttöikä on vaikka nyt alakanttiin arvioiden 200 vuotta, niin miksi joku, joka käyttää sitä noin 10 vuotta, saisi lyhentää sen elinikää puolella? Millä oikeudella niin saa tehdä? Vastaavaa perinnekalua kun ei koskaan enää sen tilalle saa. (massatuotettuihin kalusteisiin tää mun mielipide ei siis yllä, niille tehköön kukin mitä tykkää) Mun mielipiteeseen varmasti vaikuttaa se, että arvostan vanhaa käsityötä enkä ymmärrä minkäänlaista kerskakulutusta (heitä pois ja osta uusi -asennetta).

Jos se mööpeli on maalattava, niin miksei sitä voi tehdä sellaisella maalilla, joka antaisi materiaalille mahdollisuuden hengittää ja voida hyvin? Maaväreistä saa mitä vain sävyä - mä maalasin vanhan lasten sivustavedettävän tytöille pinkiksi, itse sekoittamallani pellavaöljypohjaisella maavärillä. Sen saa seuraava sukupolvi, tai mä itse muutaman vuoden päästä, rapsittua pois aiheuttamatta minkäänlaista hallaa alkuperäiselle pinnalle.

Ei kenenkään tarvitse tehdä kodistaan museota, ei kaikkia voi miellyttää samat värit tai kuosit, ei tietenkään. Mutta se, että ehdoin tahdoin läpsitään mahdollisimman kova ja hengittämätön muovimaali satoja vuosia vanhan piirongin pintaan - niinkuin tuossa yhdessä kuvassa oli tehty - sitä mä en vain käsitä.

Ja ne jotka täällä huokailevat näistä valkoisista kodeista, ovat jusy niitä joilla kodit on niin peruskamaa ku olla voi. Eli mautonta, ikeaa, eikä mikään sovi yhteen :D nimimerkillä maalaisromanttisen kodin omistaja. Mun koti on ihana, viihtyisä ja rauhallinen<3

No sisustus ja sisustaminen nyt vain on kaikkea muutakin, kuin niitä värejä.

Minkä takia se valkoinen on mielestänne persoonatonta? Minkä takia vaikkapa vihreä on persoonallista?

Onko talvinen maisema mielestänne persoonatonta ja tylsää, kun on niin valkoista?
Onko kesäinen maisema puolestaan niin persoonallista ja mielenkiintoista, kun on niin vihreää?

Minun mielestäni valkoinen väriltään on mielenkiintoinen, puhdas, jollain tapaa viattomuuden väri. Valkoinen antaa hyvän pohjan sisustukselle.

Mutta tosiaan, sisustaminen on kaikkea muutakin kuin värejä, katsoppa vaikka kuvaa valkoisesta, maalaisromanttisesti sisustetusta kodista, sekä kuvaa valkoisesta, minimalisesti sisustetusta skandinaavisesta kodista.

Näyttääkö ne sinun mielestäsi samalta?

Mitään yhteistä näillä ei ole kuin valkoinen väri.

Pöh, tiivistetysti tuossakin "pilaaminen" oli paha asia koska

* Esine ei enää näytä alkuperäiseltä (daa, se kai onkin tarkoitus)
* Esine on vaikea palauttaa alkuperäisen näköiseksi (ei kai sitten voi ikinä tehdä mitään remonttia jos meinaa että kaikki pitää saada aina peruttua)
* Esine menettää arvonsa (että mieluummin pitäisi käyttää mielestään rumaa esinettä vuosikausia silmälläpitäen sitä että EHKÄ joskus sen haluaa myydä, kuin nauttisi omasta mielestään kivan näköisestä huonekalusta nuokin vuodet. Fiksua, not.)
* Kirjoittajan mielestä uudistettu on rumempi kuin alkuperäinen. (hommatkoon omaan kotiinsa mitä haluaa, ja jättää vierailematta muilla jos käy liikaa silmiin.)

Jotenkin ei nyt vakuuta nuo syyt... Ainoita hyviä pointteja oli se että materiaalit täytyy valita vanhan esineen mukaisesti, jottei tee vahinkoa. Muuten pelkkää mielipideasiaa, josta saa jokainen olla ihan omaa mieltään. Mulle on ainakin yks hailee jos 50e maksanut peilipöytä menettää arvonsa kun maalaan sen, tai jos jonkun mielestä 60-luvun lipasto vaan nyt ei saa olla mustaksi maalattu tms.
Puhut asiaa. Ärsyttää tuo ihmisten "minä tiedän paremmin te moukat pilaatte huonekalut" -asenne.

Eihän kukaan sanokaan, ettei vaikka lipasto saisi olla jonkin tietyn värinen. Pointti on se, että jos hyvin tehdyn esineen käyttöikä on vaikka nyt alakanttiin arvioiden 200 vuotta, niin miksi joku, joka käyttää sitä noin 10 vuotta, saisi lyhentää sen elinikää puolella? Millä oikeudella niin saa tehdä? Vastaavaa perinnekalua kun ei koskaan enää sen tilalle saa. (massatuotettuihin kalusteisiin tää mun mielipide ei siis yllä, niille tehköön kukin mitä tykkää) Mun mielipiteeseen varmasti vaikuttaa se, että arvostan vanhaa käsityötä enkä ymmärrä minkäänlaista kerskakulutusta (heitä pois ja osta uusi -asennetta).

Jos se mööpeli on maalattava, niin miksei sitä voi tehdä sellaisella maalilla, joka antaisi materiaalille mahdollisuuden hengittää ja voida hyvin? Maaväreistä saa mitä vain sävyä - mä maalasin vanhan lasten sivustavedettävän tytöille pinkiksi, itse sekoittamallani pellavaöljypohjaisella maavärillä. Sen saa seuraava sukupolvi, tai mä itse muutaman vuoden päästä, rapsittua pois aiheuttamatta minkäänlaista hallaa alkuperäiselle pinnalle.

Ei kenenkään tarvitse tehdä kodistaan museota, ei kaikkia voi miellyttää samat värit tai kuosit, ei tietenkään. Mutta se, että ehdoin tahdoin läpsitään mahdollisimman kova ja hengittämätön muovimaali satoja vuosia vanhan piirongin pintaan - niinkuin tuossa yhdessä kuvassa oli tehty - sitä mä en vain käsitä.
Suurin osa on puhunut vain _maalaamisen_ kauheudesta, etenkin siitä miten hirveää on jos esine maalataan valkeaksi. Ei siitä että millä materiaaleilla uudistetaan. Itsekin sanoin kyllä että ymmärrän jotenkin valituksen siitä että käytetään vääriä kemikaaleja jos vaihtoehtojakin on. En siis väittänyt siinä vastaan. Siltikin, joku "maaväri" kuulostaa pahalta. Minä esim. halusin peilipöydästäni kiiltävän, peittävän valkean. Tuskin olisi jollain "maavärillä" onnistunut, tikkurilan huonekalumaalilla maalasin enkä ole mitään homehtumista huomannut. Hyvin toimii käyttöesineenä, museoon en ole aikonut pöytää tarjota. Enkä myydä, enkä palauttaa entisen ruman ruskean puiseksi.

Ja yhäkin, esineet ovat VAIN esineitä, ja omistajansa omia. Omistajan oikeudella kukin voi tehdä niille mitä haluaa. Jos joku nyt haluaa "pilata" sen oman esineensä, ei siinä ole muilla mitään sanomista. Oma on oma, ja jos se jonkun mielestä on kivempi vaikka elmukelmuun kiedottuna niin siinä ei ole muilla sanomista.

Yhteistyössä