mitä mieltä siitä että tehyläisille korotus mutta superilaisille ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä mieltä olette tuosta mitä äsken uutisissa puhuivat?
Ite en osaa oikein sanoa, mutta onhan se vähän hassua että ensin haetaan sairaanhoitajille korotusta ja tehdään töitä sen eteen ja sitten aletaan vielä tappeleen liitot keskenään.Toivotaan nyt kuitenkin että sairaanhoitajat saisivat korotuksen ilman irtisanomisia, kyllä he ovat sen ansainneet niinkuin toki moni muukin ja toivottavasti muutkin liitot alkavat pitää kunnolla liittolaisiensa puolia.

Siis mitä? Superhan on jo tehnyt sopimuksen korotuksista. Onks nyt jotain uutta...elu että Superin tekemä sopimus olisikin mitätön, kun Tehy ei omaansa allekirjoittanut? *uutiset katsomatta*

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Siis mitä? Superhan on jo tehnyt sopimuksen korotuksista. Onks nyt jotain uutta...elu että Superin tekemä sopimus olisikin mitätön, kun Tehy ei omaansa allekirjoittanut? *uutiset katsomatta*

No minäkään en niitä uutisia kovin tarkasti kuunnellu, mutta mitä minä nyt ymmärsin niin superin sopimus pitää ja se siis koskee vain superilaisia ja nyt tehy vaatii että jos tehy saa jonkunlaisen sopimuksen tehtyä niin se koskee vain tehyläisiä.

Mutta eikö alunperin ole ollut niin että olit liitossa missä vain niin saat saman korotuksen kuin muutkin sairaanhoitajat, tai näin minä olen ymmärtänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No minäkään en niitä uutisia kovin tarkasti kuunnellu, mutta mitä minä nyt ymmärsin niin superin sopimus pitää ja se siis koskee vain superilaisia ja nyt tehy vaatii että jos tehy saa jonkunlaisen sopimuksen tehtyä niin se koskee vain tehyläisiä.

Mutta eikö alunperin ole ollut niin että olit liitossa missä vain niin saat saman korotuksen kuin muutkin sairaanhoitajat, tai näin minä olen ymmärtänyt.

Eikö ne sopimukset oo liittokohtaisia, eli ne sairaanhoitajat ja muutkin hoitajat kun kuuluvat tehyyn niin saavat ne korotukset. Näin mä olen ymmärtänyt?!

Kyllä ja näin se tulee olemaankin. Mä olen huomannut, että tällä palstalla moni kuvittelee sen, mihin liittoon kuuluu, vaikuttavan siihen, paljonko tulee palkankorotusta saamaan. Tosiasia on, että jokaisen työtehtävän kohdalla on palkoista sopimassa kaksi osapuolta: ammattiliitto ja työnantaja. Jos siinä työtehtävässä, jota sinä hoidat, on työntekijän sopijaosapuolena Tehy, niin sitten saat sen palkankorotuksen, minkä Tehy siihen ajaa. Jos taas sopijaosapuoli on Super, niin sitten saat Superin sopiman palkankorotuksen. Mihin liittoon sinä itse kuulut - tai kuulutko yhtään mihinkään - ei ole mitään tekemistä koko korotuksen kanssa. Itse asiassa työnantajanhan ei edes tarvitse tietää, kuulutko johonkin liittoon. Palkkasi ei siis koskaan määräydy sen perusteela, kuulutko johonkin liittoon tai mihin liittoon kuulut.

Netistäkin näkee uutisia.

http://www.mtv3.fi/uutiset/

Varmaankin näitä katsoit jos nyt uutiset tuli?
Tehy puhuu höpöjä. Tuohan tarkoittaisi, että liittoon kuulumattomille ei maksettaisi palkkaa lainkaan :laugh: :laugh: Nyt on rouva isorouvalla mennyt jo kuuppa sekaisin voimantunnossaan.

Kyllä ja näin se tulee olemaankin. Mä olen huomannut, että tällä palstalla moni kuvittelee sen, mihin liittoon kuuluu, vaikuttavan siihen, paljonko tulee palkankorotusta saamaan. Tosiasia on, että jokaisen työtehtävän kohdalla on palkoista sopimassa kaksi osapuolta: ammattiliitto ja työnantaja. Jos siinä työtehtävässä, jota sinä hoidat, on työntekijän sopijaosapuolena Tehy, niin sitten saat sen palkankorotuksen, minkä Tehy siihen ajaa. Jos taas sopijaosapuoli on Super, niin sitten saat Superin sopiman palkankorotuksen. Mihin liittoon sinä itse kuulut - tai kuulutko yhtään mihinkään - ei ole mitään tekemistä koko korotuksen kanssa. Itse asiassa työnantajanhan ei edes tarvitse tietää, kuulutko johonkin liittoon. Palkkasi ei siis koskaan määräydy sen perusteela, kuulutko johonkin liittoon tai mihin liittoon kuulut.

Niimpäs onkin, olen siis itsekkin luullut että se on niin, että mihin kuulut jne :ashamed: mutta kun sitä oikein taas ajattelee, niin eihän se voi olla niin. Kaikkee sitä oppii 2+ :D

Myös muu hoitoväki voi saada korotukset
13.10.2007 7:21

Terveydenhoitoalan ammattijärjestön Tehyn havittelemat palkankorotukset saattavat toteutuessaan tulla maksettaviksi myös muille hoitoalan työntekijöille. Asiasta kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Syynä on se, että eri työntekijäjärjestöjen jäsenet tekevät kunta-alalla samoja töitä samoissa työpaikoissa. Tehyläisiä on myös lähi- ja perushoitajien tehtävissä.

Samansuuruisten korotusten taustalla on kuntien periaate, että samasta työstä maksetaan työntekijöille sama palkka. Tätä edellytetään työoikeuden professori Kari-Pekka Tiitisen mukaan myös tasa-arvolaissa.

Suomen perushoitajaliitto Super on jo allekirjoittanut jäsenilleen noin 12 prosentin korotuksen. Superin puheenjohtaja Juhani Palomäki myöntää, että superilaiset saattavat hyötyä Tehyn työtaistelusta.

STT

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710136713477_uu.shtml

Tehyn havittelemat korotukset voidaan joutua maksamaan koko hoitoväelle

Julkaistu: 0:24

Jarmo Huhtanen

helsingin sanomat

Jos terveydenhoitoalan ammattijärjestö Tehy saa havittelemansa palkankorotukset, ne jouduttaneen maksamaan myös muille kuntien hoitoalan työntekijöille.

Esimerkiksi jo sopimuksen tehneet lähi- ja perushoitajaliitto Superin jäsenet saisivat tehyläisten mahdollisesti saaman ylimääräisen kuoppakorotuksen.

Syynä on se, että eri työntekijäjärjestöjen jäsenet tekevät kunta-alalla samoja töitä samoissa työpaikoissa. Tehyläisiä on myös lähi- ja perushoitajien tehtävissä.

"Tasa-arvolaissa edellytetään ihan selkeästi, että samasta tai samanarvoisesta työtä täytyy maksaa samaa peruspalkkaa", työoikeuden professori Kari-Pekka Tiitinen sanoo.

Kuntatyönantajalla on myös julkilausuttu periaate, että samasta työstä maksetaan työntekijöille samaa palkkaa.

Tehy neuvottelee paraikaa 24 prosentin palkankorotuksista noin 70 000:lle jäsenelleen. Super on jo allekirjoittanut noin 12 prosentin korotuksen.

Kaiken kaikkiaan kunnissa on hoitoalalla yli 100 000 työntekijää useissa eri ammattijärjestöissä.

Kunta-alan työmarkkinajohtaja Markku Jalonenei halua ottaa etukäteen kantaa korotuksiin. "Tämä ratkaistaan sovintoesityksessä", Jalonen sanoo.

"Viittaan kuitenkin hoitohenkilökunnan edelliseen työtaisteluun 1995, jolloin korotukset tulivat myös muille kuin Tehyn ja Superin jäsenille, vaikka ne eivät olleet edes työtaistelussa mukana."

Jalosen mukaan kuntien lähtökohtana on se, että samaa työtä tekevät, mutta eri liitoissa olevat hoitajat, eivät voi saada eri palkkaa.

Vuonna 1995 korotuksia maksettiin työtaistelussa olleiden superilaisten ja tehyläisten lisäksi esimerkiksi terveydenhoitajille sekä muiden järjestöjen, kuten Kunta-alan Unionin ja Akavan jäsenille.

Onko siis mahdollista, että jos Tehy saa keskimääräistä suuremmat korotukset, niin silloin myös jo sopineiden liittojen tilanne on siltä osin auki?

"Kyllä", Jalonen vahvistaa.

Tehyn puheenjohtaja Jaana Laitinen-Pesola sanoo, että tehyläiset tuntevat ongelman:

"Totta kai me ymmärrämme, että tämä ei ole yksinkertainen asia, mutta tavoitteemme on se, että ajamme tehyläisten etua."

Laitinen-Pesolan mukaan työnantaja on murtanut samanpalkkaisuuden periaatteen, koska se on tehnyt sopimuksen vain Superin kanssa eikä ole suostunut maksamaan Superin korotuksia tehyläisille.

"Me emme ymmärrettävistä syistä hirveästi viitsi itse spekuloida tällä asialla."

Yhteistyössä