Mitä mieltä pojun 3kk mitoista???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muisku78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Muisku78

Jäsen
07.11.2007
695
0
16
Tänään 3kk neuvola ja terkka tosi huolissaan painosta. Poika oli syntyessään 3450g ja 51cm. Nyt mitat 5400g ja 60cm. Onhan tuo vähän vähänlaisesti ja käyrien alapuolella mennään, mutta juuri viikko sitten toinen terkka sanoi että kun olen kuukauden päivät lisännyt syöttökertoja vaikka vauva ei niin nälkäinen olisikaan niin painoa on kertynyt kuitenkin kohtalaisesti (viimeks 180g/viikko) joten ei syytä huoleen eikä tarvi kuulemma korvikettakaan tuputtaa. Nyt tänään tämä terkka sit kutsui jopa lääkärin katsomaan että mikä on vialla kun on niin "alipainoinen" ja käskivät antaa korviketta ja ens viikolla taas punnitukseen.
Että rassaa ravata siä joka viikko. Kuitenkin lapsella kaikki hyvin eikä itke juuri ollenkaan, mitä nyt iltaisin vähän jotain kränää joskus, mut muuten tosi iloinen poju ja muuten kehuivat jänteväksi ja osaavaksi ja hirmu aktiiviseksi mm. kääntyy jo jne.
Paljonko painoo sit pitäs tulla? Ku ite olin jostain lukevinani et vähintään 500g/kk, no tämähän meillä toteutuu. Mut se terkka sano et 250-300g pitäs viikos tulla. Eli siis 1.2kg /kk!!??? Niin paljon?
Pitäskö mun nyt oikeesti huolestua et rintamaito ei riitä vaikka sitä tulee kyllä ihan suihkuamalla ja syötän kyllä ainakin 2h välein kun poju on herillä (yöllä tietysti vähemmän).

Minusta kuulostaa ihan siltä että poika sais sen verran ravintoa kuin tarviikin. Omituista käytöstä terkalta; ensin on paino ok ja sitten ei... Turhaan minusta antaa korviketta jos sulla itellä maitoa riittää. Kärsin itekkin noista suihkutisseistä ja meijän poika ei ikinä ole halunnut syödä montaa minuuttia kerrallaan kun meinas tukehtua siihen maitomäärään ja täysimetyksen aikaan söi sitten aina kahden tunnin välein. Mullekin sanottiin jo laitoksella, että tarvii lisämaitoa ja nyt poika on isokokoinen ikäsekseen..

Meidän poika aika saman kokoinen, 100 g vaan oli enemmän painoa 3 kk iässä. Nyt 4 kk ja 62 cm ja 6 kg. Meillä ei ole neuvolassa oltu huolissaan, keskikäyrän alapuolella toki mennään mutta paino nousee tasaisesti. Poitsu on vaan hoikkaa sorttia =) Kylkiluut tuntuu helposti eikä jaloissa ja käsissä "vauvaläskiä" ole oikeastaan ollenkaan, mutta posket ovat terveen pulleat. Itsekin olen pienikokoinen ja aika rimpula vauvana, itse asiassa oman pojan 4 kk mitoissa vasta 8 kk iässä! En tiiä noista painonnousun suositusmääristä, mutta 250-300 g kuulostaa hurjan paljolta! Muistelen että ainakin alussa meiän terkka puhui 150 g/vko, mutta en tiedä paljonko on sitten myöhemmin. Mä en ainakaan ole omasta poitsusta huolissani kun iloinen ja liikkuvainen on. Meillä on päivällä syötöissä välillä 3 tunnin, välillä vain 1 tunnin tauko. 10-12 kertaa yleensä syödään vuorokaudessa. Pelkällä rintamaidolla on menty ja niin ajattelin jatkaakin vielä ainakin seuraavan kuukauden ajan.

Meillä myös tyttö joka on pienikokoinen. 3kk neuvolassa oli 5100g ja 60,5cm. (synt. 3110g ja 49cm) Meiän terkka ei oo ollu yhtään huolissaan tytön kasvusta. Kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. 4kk lääkärineuvolassakaan ei lääkäri ollut huolissaan, vaan sanoi,että kaikki kasvukäyrät ihan normaaleja.

Heissuli! Meidän typykkä oli syntyessään 3610g ja 51cm. Kolmen kuukauden neuvolassa neiti oli 5890g ja 58,9cm. Ja koskaan ei neuvolassa ole moitteita kuultu. Puolen vuoden iässä tyttö oli 7420g ja 63,4cm. Eli ei mikään jättiläinen vieläkään. Mielestäni myös tärkeintä on että paino ja pituus ovat noususuhdanteisia. Ja lapsi voi hyvin. Itse imetin neitiä täysipainotteisesti 4kk ikään, jonka jälkeen otin kiinteät kuvioon mukaan. Ja imetän edelleen. Korviketta en ole kertaakaan antanut. Minulle terkka sanoi ensikuukausina, että tuo 500g/kk on suositus. Ja kuten sanoit, teillähän tuo toteutuu. Elä huolehdi terkan puheista. Seuraa vaan lastasi. Tsemppiä sinulle!!
Piti vielä lisätä.. Jos lapsesi kaiken lisäksi on jo nyt liikkuvaista sorttia, niin sehän on selvä ettei paino nouse niin nopeaan. Tärkeintä on että lapsi voi hyvin.

Meidän tyttö oli 3490 ja 50 cm kun synty. 3kk neuvolassa 5490 ja 60cm. Kukaan ei sanonu mitään. Nyt 4kk neuvolassa olikin 6400 ja 63cm. Ja nyt meni normaalikäyrillä. Viimeisimmän kuukauden saanu tosin korviketta...Me vanhemmat ei mitään kovin pikkusia olla, joten itsekin vähän mietin silloin 3kk neuvolassa, että onko se vähän nälkäkurki. Mutta kun tasaseen kasvaa ja on tyytyväinen, niin ei siinä nyt tarvi kenenkään huolestua. Ärsyttävä neuvolan täti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ebba79:
Tänään 3kk neuvola ja terkka tosi huolissaan painosta. Poika oli syntyessään 3450g ja 51cm. Nyt mitat 5400g ja 60cm. Onhan tuo vähän vähänlaisesti ja käyrien alapuolella mennään, mutta juuri viikko sitten toinen terkka sanoi että kun olen kuukauden päivät lisännyt syöttökertoja vaikka vauva ei niin nälkäinen olisikaan niin painoa on kertynyt kuitenkin kohtalaisesti (viimeks 180g/viikko) joten ei syytä huoleen eikä tarvi kuulemma korvikettakaan tuputtaa. /--/
Paljonko painoo sit pitäs tulla? Ku ite olin jostain lukevinani et vähintään 500g/kk, no tämähän meillä toteutuu. Mut se terkka sano et 250-300g pitäs viikos tulla. Eli siis 1.2kg /kk!!??? Niin paljon?
Pitäskö mun nyt oikeesti huolestua et rintamaito ei riitä vaikka sitä tulee kyllä ihan suihkuamalla ja syötän kyllä ainakin 2h välein kun poju on herillä (yöllä tietysti vähemmän).

Hei!

Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) neuvolasuosituksessa sanotaan, että vauva saa tarpeeksi äidinmaitoa, kun kasvu on vähintään 500g/kk. Maailmalla (WHO) suositus on himpun verran korkeampi, n. 680g/kk (= 170g/vko). Näiden lukujen pohjalta olisin itse oman vauvani ollessa kyseessä ihan rauhallinen :) Vauvasi kasvaa ihan hyvin.

Kerroit, että vauva kasvaa käyrien alapuolella. Tarkoittanet, että vauva kasvaa ns. miinuskäyrällä. Siinä ei ole mitään vikaa. Nollakäyrä on nimittäin keskiarvo, ei mikään tavoite. Ja jotta keskiarvo toteutuisi, pitää toisten vauvojen kasvaa miinus- ja toisten pluskäyrillä. Kasvukäyrät ovat suuntaa-antava apuväline. Jos käyrät kovasti heittelevät, asia voidaan tutkia. Yhdestä tai kahdesta punnituksesta on paha mennä vetämään johtopäätöksiä. Lisäksi, kun vauva on tähän asti kasvanut hyvin täysimetyksellä, ei ole mitään syytä olettaa, etteikö maito jatkossakin riittäisi - siis mikäli vauva pääsee rinnalle lapsentahtisesti.

Jos vain jaksat ja haluat, voit seuraavalla neuvolakerralla pyytää terveydenhoitajaasi perustelemaan tarkasti, miksi hänen mielestään vauvasi kasvu ei ole riittävää. Voit myös kysyä, miksi pitäisi tarjota korviketta heti, miksei ensin voisi tehostaa imetystä. Jos terveydenhoitajasi ei osaa vastata sinua tyydyttävästi, voit miettiä, onko lisämaidolle todella tarvetta. Kertomastasi päätellen en usko, mutta minähän en vauvaasi ole nähnyt :)

Älkää huolestuko. Jos vauva on nälkäinen kyllä se itkulla sen ilmaisee. Mulla tuo eka tyttö oli kanssa aika ruipelo vauva ja pitkä. Ja sitähän hän on edelleen. 3-v neuvolassa neiti nimittäin oli 100 cm ja painoi 13,4 kg. Et silleen.... kaverin yksi vuotias painoi saman verran ja pituutta huomattavasti vähemmän. Kyllä näistä ruipeloistakin ihan hyviä lapsia kasvaa.

Meidän tyttö oli 3kk. neuvolassa 4,4kg ja 59cm
Syntyessään 2700g ja 46cm
Neuvola täti ei ollu lainkaan huolissaan eikä mitään ylimääräisiä käyntejä tarvittu.
Tyttö kasvaa kokoajan omaa tasaista käyräänsä.
Painoa tuli 2kk ja 3kk neuvola käynnin välissä 100g/vko ja se oli ok. Meille sanottiin että suositus on yleensä 150-300g/viikko.
Nyt 4kk neuvolassa oli 5070g ja 60,5cm.
Jos sulla vaan tulee tarpeeks maitoa niin älä missään nimessä alota korviketta. Olen sitä mieltä että jos lapsi on kaikinpuolin tyytyväinen ja hyvinvoiva niin kaikki on hyvin!!!
Älä ole yhtään huolissasi!!
Meidän tyttö se pieni on =)

hmm, noi kasvukäyrät on erilaiset korvikkeella ja imetyksellä oleville vauvoille. niinkauan kun paino ei putoa niin ei hätää, eikös se punnitus tuo vaan mielenrauhaa kummallekin :) en lähtis korviketta antamaan vielä ainakaan.
ja kyllähän se vvauva saa sitä maitoa, jos se pissaa ja kakkaa normaalisti, on tyytyväinen ja kaikinpuolin terveen oloinen!

kiitos kaikille vastanneille ja meitä rohkaisseille! :) Olen nyt muutaman päivän miettinyt asiaa edelleen kovasti ja en halua ottaa asiasta paineita. Korviketta olen nyt yrittänyt parina iltana antaa, mutta eipä poju sitä huoli. Eilen yritin sellaisen reilu puoli tuntia tuputtaa pullosta, keinuttelin ja kävelin ja hyssyttelin ja pidin taukoa, mutta aina kun pullon laittoi suuhun alkoi huuto eikä poika suostu nielemään saati imemään. Mitenkähän saisin hänet syömään pullosta...siis jos tulee joskus sellainen pakottava tarve että pitää pullosta syöttää??? Kerran kun miehen kanssa leffassa käytiin oli mummu saanut myös hetken huudon jälkeen maidon menemään alas, mutta vaikeaa oli silloinkin.
Sitten kysyisin vielä sellaista että kun olen täälä palstoilta lukenut kun monet imettävät tunninkin putkeen, että pitäisikö sitä maitoa tulla tunnin ajan? Kun itsellä siis tosiaan maito tulee suihkuamalla, mutta tätä ei kestä kuin muutaman minuutin. Tällöin poju ei meinaa pysyä vauhdissa mukana. Sitten hetken päästä kuulen kuinka hän nielee enää joka toisella imulla eli tahti hieman rauhoittuu ja sitten siitä muutama minuutti niin hän ei tunnun nielevän enää ollenkaan. Lähinnä vaan imee huvikseen eikä sitäkään sitten kauaa jaksa kun tuntuu ettei sitten enää tule mitään. Imetys kestää yleensä sellaisen 10min. Lypsämällä olen saanut jotain 120ml/rinta maitoa että kyllä sitä kuitenkin suht hyvin tulee. Mutta mietin tässä tosiaan että onko tämä sitten ihan normaalia ja voisiko maito sittenkin olla vähissä kun sitä ei tule kovin kauaa?? :/ Mites esim. teillä muilla suihkutisseillä??
Milka eli olin mä sit ihan oikeilla jäljillä ton painonnousun suhteen. Tarvii kyllä ens viikolla tosiaan kysyä lekurilta paremmat perustelut hänen kommenteilleen.

Meillä kans poika 3kk neuvolassa 5325g (tai sinne päin) ja 60cm...Syntymäpaino ja pituus 3040g ja 49cm.Sanottiin et pieni on mutta kasvaa omalla käyrällä tasasesti,vellejä kehotti ottamaan mukaan ja soseet kun siltä tuntuu.Pituudessa oli pieni notkahdus alaspäin.

Ebba79. Kysyit, pitäisikö olla rinnalla pidempään kuin muutaman minuutin. Meillä ei ole poika ikinä syömyt muutamaa minuuttia kauempaa ja hvyin kasvaa :) . Ei ole asaanut korviketta, lukuunottamatta paria kertaa kun olen ollut poissa. Poika nyt 8kk. Nykyään ei suostu juomaan pullosta. Hermostuu kun siitä tulee liian hitaasti, luulisin. Uskoisin, että sitä maitoa suihkuaa niin paljon pienessä ajassa, että riittää vaaville. ja mitä enemmän vauva kasvaa, sitä tehokkaampi imu hällä on. Ja minä en ole ikinä saanut lypsettyä maitoa, ei vain heru.

Alkuperäinen kirjoittaja Ebba79:
Eilen yritin sellaisen reilu puoli tuntia tuputtaa pullosta, keinuttelin ja kävelin ja hyssyttelin ja pidin taukoa, mutta aina kun pullon laittoi suuhun alkoi huuto eikä poika suostu nielemään saati imemään. Mitenkähän saisin hänet syömään pullosta...siis jos tulee joskus sellainen pakottava tarve että pitää pullosta syöttää??? /--/
Sitten kysyisin vielä sellaista että kun olen täälä palstoilta lukenut kun monet imettävät tunninkin putkeen, että pitäisikö sitä maitoa tulla tunnin ajan? Kun itsellä siis tosiaan maito tulee suihkuamalla, mutta tätä ei kestä kuin muutaman minuutin. Tällöin poju ei meinaa pysyä vauhdissa mukana. Sitten hetken päästä kuulen kuinka hän nielee enää joka toisella imulla eli tahti hieman rauhoittuu ja sitten siitä muutama minuutti niin hän ei tunnun nielevän enää ollenkaan. /--/ Imetys kestää yleensä sellaisen 10min. /--/
Mutta mietin tässä tosiaan että onko tämä sitten ihan normaalia ja voisiko maito sittenkin olla vähissä kun sitä ei tule kovin kauaa??

Pullollekin on vaihtoehtoja :) Joko voit etsiä sellaisen tuttipullon, joka muistuttaa rintaa tai voit miettiä, huolisiko vauva maitoa jotenkin muuten. Nokkamukia/vippamukia voi ihan varmasti jo kokeilla. Ja jos tulee pakottava tarve ruokkia vauva muuten kuin imettämällä, niin eiköhän niitä keinoja siinä tilanteessa hoitaja keksi. Vaikka lusikalla, jos ei muuten ;) (Ja muita tapoja on tietysti neulattomalla lääkeruiskulla maidon truuttaaminen hitaasti suuhun samalla kun vauva imee esim. sormea tai tuttia tai maidon hörpyttäminen.) Lisäksi toiset vauvat huolivat maidon pullosta vain, jos syöttöasento ei lainkaan muistuta imetysasentoa (esim. selkä syöttäjän masua vasten), kun taas toisilla vauvoille pullo kelpaa vain ja ainoastaan imetysasennoissa.

Kerroit ihmetteleväsi, kun vauvasi syö niin vähän aikaa rinnalla verrattuna muiden vauvoihin. Heruminen kestää keskimäärin puolesta minuutista kolmeen minuuttiin. Heruminenhan on sitä, kun rinta "puskee" maitoa ulos. Tämän huomaa vauvan kiihtyneestä nieleskelystä. Näitä herumisia voi yhden imetyksen aikana olla useita, riippuen siitä, kuinka ahkerasti vauva jaksaa herutella. Jokaisen herumisen välillä on ns. suvantovaiheita, jolloin vauva pääasiassa "lupsuttelee" rintaa, mutta tuo lupsuttelukin on eräänlaista heruttelua - ei siis aina ollenkaan huono asia. Se, että vauva on rinnalla tunnin, mutta nielee siitä ajasta murto-osan ei takaa, että vauva saa yhtään enempää maitoa kuin rinnalla muutaman minuutin viihtyvä ja sen ajan tehokkaasti nieleskelevä vauva. Toki rinta on vauvalle muutakin kuin ruokaa ja rinta suussa on mukava vain hengata, mutta pelkkä hengailu ei lisää vauvan masuun menevän maidon määrää, oli vauva rinnalla tunnin tai kaksi.

Imetystä voi aina tehostaa esim. siten, että kun huomaa vauvan siirtyvän tuohon lupsutteluvaiheeseen, ottaa rinnasta napakan otteen ja puristaa sitä kuin pesusientä. Tämä puristaminen saa maidon jälleen virtaamaan tiehyistä vauvan suuhun, ja vauva alkaa niellä. Kun nieleminen jälleen hidastuu, voi puristuskohtaa vaihtaa. Kun vauva ei enää rintaa puristamallakaan ala niellä rytmillisesti, hänet voi irroittaa rinnalta ja vaihtaa toiselle. Ja sitten toisella rinnalla voi tehdä saman puristusoperaation tarvittaessa. Tätä ns. switch feedingiä voi harrastaa vaikka sen tunnin ajan, jos vauva vain on yhteistyöhaluinen :) Toinen vaihtoehto imetyksen tehostamiseksi on ns. double feeding, jossa vauva otetaan pian yhden imetyskerran päätyttyä uudelleen imemään sitä samaa rintaa. Tässäkin voi harrastaa tuota rinnan painamista (breast compression), jos kokee sille tarvetta. Ja tietysti parasta imetyksen tehostamista on imettää tiheämmin (edes jonain hetkenä päivässä ) :)

Toisin sanoen, maidon määrää ei voi päätellä siitä, kuinka kauan vauva viihtyy rinnalla. Niin kuin aikuisetkin, vauvatkin ovat erilaisia. Jotkut nautisekelevat aina rinnalla (kolmen ruokalajin päivällinen, kahvi ja konjakki ;) ), kun taas toiset käyvät lyhyillä pikahuikilla pitkin päivää. Ja sitten on niitä vauvoja, jotka onnellisesti sekoittavat noita kahta ääripäätä yhden vuorokauden aikana :)

Yhteistyössä