Mitä mieltä olette tästä? (Sairasloma ja lapsen päivähoito.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Eli 3-vuotias lapseni on ollut nyt 1,5 vuotta päiväkodissa. Olin itse ensin töissä ja sitten opiskelin. Kesken opintojen, työharjoittelussa, selkä petti. Jäin sairaslomalle ja pääsin kuntoutukseen.

Käyn 2 kertaa viikossa kuntoutuksessa. Hoitosopimukseen ei tehty muutoksia koska tilanne on väliaikainen. Olen vienyt päiväkotiin niinä päivinä kun olen kuntoutuksessa. Maksamme täyden päivähoitomaksun.

Nyt sitten hoitaja sanoi että lapsen olisi hyvä olla 5 päivänä viikossa koska heillä on viikko-ohjelma ja pienten ryhmässä tarkkaan suunniteltu kuka lapsista tekee mitäkin minäkin päivinä. Ehdotin että lapsi olisi puoli päivää mutta sekään ei käy kun se kuulema sotkee rytmiä jos "seilataan miten sattuu".

Mitä mä nyt teen? Sairasloma kestää maaliskuuhun saakka. Otanko kokonaan pois päiväkodista?

no joo, aikanaan kun vein tyttöni päiväkotiin virikepaikalle, olisin pitänyt vaan 1-2 päivänä. mutta se ei päiväkodille passannut. kun lapsi jää sitten niin paljosta päiväkodin toiminnasta paitsi. no lapsi oli sitten puolipäiväisenä siellä hoidossa

Minä en tajua, miten se puolipäiväisenä oleminen muka mitään vaikeuttaisia. Aamullahan ne järjestetyt ohjelmat on. Iltapäivällä on vapaata leikkiä ja ulkoilua.

Päiväkoti on kyllä lasta varten eikä lapsi päiväkotia varten. Omassa ryhmässäni toiminta on suunniteltu niin, että jokaiselle viikonpäivälle on oma ohjelmansa ja päivärytmistä johtuen joudumme aloittamaan toiminnan siinä klo 9 maissa. Jos joku lapsi on vapaalla aina torstaisin, niin häneltä jää jumppa väliin tai jos lapsi tuodaan päiväkotiin klo 10.30, niin emme voi taata että hän pääsee enää jumppaamaan, luistelemaan tai ehtii askarrella jne... Ihan kaikkeen päiväkotikaan ei voi revetä, eikä tarvitsekaan, mutta emme voi myöskään pakottaa vanhempia tuomaan lapsia päiväkotiin jokaisena päivänä ja tiettyyn kellonaikaan mennessä. Kyllä se lapsi kehittyy ja kasvaa vaikka ei olisi päiväkodissa 5 päivänä viikossa 7 tuntia kerrallaan.

Jos ap sukset menevät liikaa ristiin hoitajien kanssa, niin pirautapa pk:n johtajalle ja juttele hänen kanssaan asiasta ja oikeudestasi pitää lapsi päiväkodissa niin kuin se teille sopii.

Yhteistyössä