Mitä mieltä olette tästä äidistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viivi

Vieras
Kyseessä on mieheni sisko, joka sai ensimmäisen lapsen reilusti yli kolmekymppisenä noin 1,5-vuotta sitten. Olivat kuulemma jo yrittäneet pitkään lasta ja ennen lapsen syntymää hän hehkutti, kuinka aikoo olla pitkään kotona lapsen kanssa ja haluaa suuren perheen.

No, eipä mennyt pitkään esikoisen syntymän jälkeen kun lapsi jo piti saada hoitoon mummolle (eli siis mieheni äidille). Ekan kerran oli yöhoidossa n. 3 kk:n ikäisenä ja siitä lähtien on ollut vähintään pari kertaa kuussa. Päivähoidossa mummolla (joka on siis eläkkeellä) lapsi on ollut melkein joka viikko, joskus lähes päivittäin. Miehen sisko oli aikeissa palata töihin heti kun lapsi on vuoden, mutta tulikin sitten uudellen raskaaksi, ikäeroa lapsilla on 1v 3kk. Varsinkin raskausaikana lasta hoidatettiin jatkuvasti mummolla, koska oli kuulemma supistuksia, piti mennä neuvolaan tai päästä muuten vaan ostoksille jne.. Mummokin myönsi, että ajoittain jatkuva lapsen hoito on hänelle raskasta. Kakkosen syntymän jälkeen siskon mies oli reilun kuukauden kotona, jolloin kaikki näytti sujuvan melko hyvin, mutta töihin paluun jälkeen sama hoitorumba on jatkunut. Esim. viime viikolla, kun hänen miehensä oli viikon työmatkalla, oli esikoinen koko tuon ajan hoidossa mummolla. Välillä vaan kävi päiväseltään kotona. Nyt kuulin, että ovat saaneet päiväkodista paikan esikoiselleen. Mummolle ratkaisu on varmasti hyvä, lapsesta en tiedä. Kyseessä on siis 1,5-vuotias arka lapsi, joka ei ole tottunut olemaan muiden lasten seurassa.

Jokainen tietysti hoitaa lapsensa kuten itse haluaa, mutta tämä menee mielestäni jo vähän yli. Sisko ei ilmeisesti osaa/halua/jaksa hoitaa lapsiaan eikä pärjää omien lastensa kanssa. Itse en enää kehtaa viedä omia lapsiani mummolle hoitoon olleenkaan, koska tiedän, että hoitohommaa hänellä riittää muutenkin. Naurettavinta tässä on, että miehen sisko vaan edelleen hehkuttaa, kuinka ihanaa on olla äiti ja haluaa ehdottomasti ainakin vielä kolmannen lapsen. En tiedä mitä tähän sanoisi...? Mieheni on kyllä sanonut siskolleen asiasta ihan suoraan, mutta eipä ole vaikuttanut mitään.

Mä oon kanssa sitä mieltä ettei kannata sun ajatella liikaa tota asiaa..

Pääasiahan on että äiti kuitenkin lapsiaan rakastaa eikä anna lapsien kärsiä millään tavalla. On ruokaa ja vaatetta. Ja niin ihana mummi joka katsoo lapsia :)

Sapettaako sua nyt se että heidän esikoinen menee päiväkotiin vai että on ollut mielestäsi liikaa mummilla hoidossa?
Jos lapsi on arka niin eikö ole hyväksi mennäkin semmoiseen paikkaan hoitoon missä on muitakin lapsia että tottuu leikkimään heidän kanssaan.

Lapsia voi rakastaa vaikka antaakin liian usein hoitoon muualle kuin kotiin. Lapset on ihania siitä huolimatta monenkin mielestä. Äitiyttä voi ihannoida myös tästä huolimatta..

Jos mummoa väsyttää, niin mummon pitäisi asia hoitaa ja ilmoittaa heille ettei hän ole enää käytettävissä kuin silloin tällöin.

Itsekin olin kolmenkympin päälle kun sain ekan lapsen ja olen sitä mieltä, että silloin se on paljon rankempaa kuin nuorempana, koska on tottunut menemään ja tulemaan miten tykkää. Lapsen tulo muuttaa kaiken ja muutos voi olla tosi vaikea hyväksyä. Mutta en ole silti lapsiani kenenkään muun taakaksi sysäämässä, itsepähän olen ne halunnut niin itse minun täytyy niistä huolehtia, vaikka se rankkaa onkin.

No enpä ole kyllä asialla itseäni stressannutkaan, mieheni kylläkin koska kyseessä on hänen äitinsä. Tietysti välillä on ottanut päähän se, että meillekin hoitoapu olisi tervetullutta, mutta kun mummo on suoraan meille sanonut ettei jaksaisi jatkuvaa lasten hoitoa, niin koitetaan sitten järjestää asiat muutoin. Ja muutenhan asia ei tosiaan minulle kuulu.

Äitiys, se mitä se todellisuudessa on, varmaan yllätti tämän kyseisen äidin. Hänen voimavaransa eivät kaiketi riittäneetkään. Ei siinä mitään, se voisi sattua kenelle vaan.

Mutta mummon ylikuormittaminen lastenhoitajana on väärin. Mummon pitäisi itse pystyä suoraan sanomaan että seis, en jaksa enää. Sekin on väärin, että mummo ei jaksa nauttia muista lapsenlapsistaan, kun pitää aina olla hoitamassa tätä yhtä.

Ja sitäkin mieltä olen, että jokaisella lapsenlapsella pitäisi olla tasavertaiset oikeudet olla mummon kanssa....ei niin, että yksi on mummolla aina, imee mummosta kaikki mehut, ja muut eivät koskaan pääse mummolaan yökylään tms.

Ei kuulu sinulle. Todellakaan. Hyvä, että tajuaa viedä lasta mummolaan, jos on itse niin väsynyt, ettei kykene hoitamaan. Ja hyvä, että lapsi nyt menee hoitoon. Parempi tarhassa kun väsyneen äidin kanssa kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Jos kyseessä olis alle 20 vuotiaana lapsensa saanut äiti, niin veikkaan, että vastaukset olis hitusen erilaisia.. :whistle: varsinkin harmailta..

Joopa joo. Aletaan nyt taas tappelemaan mustat vastaan harmaat. Krooh.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Jos kyseessä olis alle 20 vuotiaana lapsensa saanut äiti, niin veikkaan, että vastaukset olis hitusen erilaisia.. :whistle: varsinkin harmailta..

Joopa joo. Aletaan nyt taas tappelemaan mustat vastaan harmaat. Krooh.

Mä en ole mitään tapellut.. kunhan totesin.. ihan fakta asia meinaan.. :D

Erikoista... :D

Jänniä kommentteja joiltakin.
Siis henkilö sysää hoitovastuun jollekkin muulle ja samaan aikaan sanoo että "eihän tässä mitään ongelmaa ole, pala kakkua, hyvin minä jaksan" ja isoin osa ei näe tässä mitään ristiriitaa ?

Jos AP: n kuvaus pitää paikkaansa niin kyseinen äiti on onnistunut huijaamaan itseänsä totaalisesti. Jo se että hänen veljensä (mies) on ottanut asiaan kantaa kertoo jo jotakin, harvoin miehet rupeavat tuommosista asioista edes keskustelemaan, kokemukseni mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:

Siis henkilö sysää hoitovastuun jollekkin muulle ja samaan aikaan sanoo että "eihän tässä mitään ongelmaa ole, pala kakkua, hyvin minä jaksan" ja isoin osa ei näe tässä mitään ristiriitaa ?

Jos AP: n kuvaus pitää paikkaansa niin kyseinen äiti on onnistunut huijaamaan itseänsä totaalisesti. Jo se että hänen veljensä (mies) on ottanut asiaan kantaa kertoo jo jotakin, harvoin miehet rupeavat tuommosista asioista edes keskustelemaan, kokemukseni mukaan.

Jaska taas loistaa hienoilla näkemyksillään. Sä et taida hoitaa yhtänä teidän lasta, kun et tiedä mitään vanhemman väsymyksestä?

Asiallinen kommentti!!

Mä ehdottaisin, että ap:n mies puhuisi siskolleen ihan vakavasti. Ja sitä ennen sopis äitinsä kanssa, että äitikin uskaltaa sanoa tyttärelleen ei.
Eli sen jälkeen kun mies on puhunut siskolleen, sisko ryntää kysymään äidiltään, että onko näin, että et jaksa hoitaa. Niin mies olis äitinsä tukena, tai ainakin äiti tietäis, että poikansa on samaa mieltä, että niin voi sanoa, ja sanois tyttärelleen, että KYLLÄ, hoidan mielelläni, mutta en niin usein.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jaska taas loistaa hienoilla näkemyksillään. Sä et taida hoitaa yhtänä teidän lasta, kun et tiedä mitään vanhemman väsymyksestä?

Ja sä et tunne henk.koht. yhtään eläkeläistä, kun luulet, että he jaksavat jatkuvasti, yötä päivää hoitaa yhtä lapsen lastaan. Että he eivät kaipaa muuta elämää tai eivät halua viettää aikaa muuta kuin yhden lapsen lapsen kanssa ja eivät halua hoitaa kuin vain yhtä, muista sukulaisista ja lapsenlapsista viis?
Taidat ollakin itse juuri tuollainen ap:n kuvailema äiti.

Yksi juttu näissä kommenteissä pisti väkisin huvittamaan... :D

JOs siis ap olisi tuo äiti joka hoidattaa lapsensa mummolla ja olisi tänne kirjoittanut tuosta tilanteestaan vaikka siitä näkökulmasta että veljensä kävi hänelle valittamaan, niin miten vaan tuntui ettei ihmiset täällä olisi näin ymmärtäväisiä.

Vaikea kuvitella että kommentit olisivat luokkaa "veljesi saa vaimoineen pitää huolta omista asioistaan, ovat vain katkeria kun eivät saa omia lapsia mummolaan hoitoon", "kivahan se on että saat 1,5v:lle virikehoitopaikan, pääsee sitten tottumaan toisiin lapsiin", "eihän tämä muille kuulu kun teidän perheelle, kyllä mummo sitten itse sanoo jos ei jaksa/halua lasta hoitaa. Siihen asti voitte ihan hyvin viedä hoitoon aina kun kaipaatte omaa aikaa" jne.

Vai menikö ihan mettään... :whistle:

Vanhemman väsymystä ei kai kukaan kyseenalaista - paitsi kyseinen äiti itse :whistle:
Mutta ratkaisu väsymykseen ei voi olla se, että sysätään hoitovastuu mummolle, ja väsytetään tämä. Ja tehdään ehkä vielä kolmas lapsi samaan syssyyn...ei.

Taas? Meidän lasta?
En usko että tunnemme, rekisteröi itsellesi joku käyttäjänimi niin päästään paremmin tutuiksi.

Vanhempi joka on väsynyt varmasti tunnistaa itsensä väsyneeksi eikä käyttäydy niin kuin ongelmaa ei olisi.
Tässä on tämä ristiriita ja lisäksi tein viestissäni selväksi sen että se perustuu Ap antamaan kuvaukseen.

"Jos AP: n kuvaus pitää paikkaansa niin..."
Huomaatko ?

Jos haluat kritisoida minua niin kritisoi edes oikeasta asiasta.
|O

Äiti ei varmaan itse näe tilannetta samoin kuin muut. Hän on tottunut siihen, että saa apua ja voi jakaa vastuunsa (tai oikeastaan siirtää oman vastuunsa ) lapsista miehen tai mummon ja tulevaisuudessa päiväkodin kanssa. Mummon pitäisi sanoa ettei jaksa. Pitäisi olla selvät "säännöt" mummon puolelta kuinka usein jaksaa ja ehtii ottaa lapsia hoitoon.

Yhteistyössä