Mitä mieltä olette tällaisesta asiasta? Liittyy nuoreen joka joutuu kotiin maksamaan rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikein vai väärin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vanhemmat ovat kyllä velvollisia elättämään alle täysi-ikäiset ja sen ylikin, jos opiskelevat.

Eli ei tuo oikein mene. Omia menojaan voi nuorelta vaatia itse rahoittamaan omilla rahoillaan kuten merkkivaatteet, herkuttelut, huvitukset yms, mutta perusmenot kuuluvat kyllä vanhempien maksettavaksi.

Mun isä vaati mua maksamaan kotiin vuokraa 15-vuotiaasta saakka. En maksanut kun ei ollut rahaa, mutta jouduin sitten hulluna tekemään töitä vanhempien yrityksessä.

Toki sitten voi myös muistaa, että nuori vaan veättää... mutta auttamallahan sekin asia selviää. Ja mun mielestä lapsi joskus "saakin" veättää, hommata ylimääräiset rahat laillisin keinoin ja hoitaa ittensä pulasta, kuin että olisi aina tilitettävä kaikki rahamenot. Parempi tietty jos vaan reilusti pystyisi pyytämään rahat.

Mut toivotaan että tilanne selviää

Lapsi ei ole pyytänyt rahaa ja aikaisemmin isä olisi laittanut hänen tilille synttärirahat mutta lapsi ei halunnut ksoka ne sieltä kuulemma häviää. Isä ei käsittänyt sitä silloin,ett mitä se rahan häviäminen tarkoittaa,luuli siis ,että lapsi tuhlaa ne,mutta nyt tuli ilmi sekin aisa,että ne otetaan ne rahat.
kaikki synttärirahat ym. on jätetty aina isälle kirjekuoreen ja sieltä sitten ottanut aina hieman käteistä rahaa mukaansa.

Ei ole ok!

Takautuvasti?:O

Eikös elatusvelvollisuus ole 21 veeks saakka?

Perhe elää siis sossun tuella.
Eikö perhe saa tästä lapsesta enää sossusta rahaa vai miksi joutuu maksaa koska sossun rahoistahan vähennetään nykyään lapsilisä vai vähennetäänkö?

Joten koska lapsilisä vähennetään niin eikö kaikkien taaperosta 17-vuotiaaseen pitäisi maksaa kotiin lapsilisää ja ei kun vain korkoa päälle?
Provohan tämä on, miksi pitäisi juuri lapsilisä maksaa, koska eihän se kata 17-vuotiaan elämistä mitenkään.

[QUOTE="vieras.";29584061]Ei ole oikein. Lastensuojelun asia jo.Jos olet nuoren läheinen niin tee selväksi, että hänellä on mahdollisuus hakea jotain opiskelia-asuntoa, jos kotona olot tuollaiset.[/QUOTE]

Siis mikä ihmeen lastensuojeluasia, jos nuori on 18 :D Ihan vapaasti sen ikäinen voi lähteä pois kotoa. Ihan omaasta tahdosta asuu kotonaan ja näemmä äidillä ei ole varaa ylläpitää aikuisen lapsensa elämistä, mikä kuulostaa kyllä vähän säälittävältä, ettei ole asioita paremmin hoidettu vaan tehtailtu iso perhe, josta pitää äkkiä heittää ne vanhimmat pois sitten, kun tuet loppuu.

Ei ole ok!

Takautuvasti?:O

Eikös elatusvelvollisuus ole 21 veeks saakka?

Pienituloisilla tuo ei kai mene ihan noin vaan lapsi on oikeutettu omilleen muuttessa sossun tukeen. En kyllä ole varma. Eri asia, jos vanhemmat hyvätuloisia ja lapsi ei ole oikeutettu esim. opintotukeen (kuten itselläni kävi) ja olisin oikeutettu saamaan vanhemmiltani sen summan, jotka muut saa kelasta (en halunnut vaan kävin töissä, mikä oli kyllä aika idioottia kun luin samana aikaan yo kokeisiin ja kävin koulussakin. Huonostihan ne meni sitten)

Alkuperäinen kirjoittaja täääh;29584445:
Perhe elää siis sossun tuella.
Eikö perhe saa tästä lapsesta enää sossusta rahaa vai miksi joutuu maksaa koska sossun rahoistahan vähennetään nykyään lapsilisä vai vähennetäänkö?

Joten koska lapsilisä vähennetään niin eikö kaikkien taaperosta 17-vuotiaaseen pitäisi maksaa kotiin lapsilisää ja ei kun vain korkoa päälle?
Provohan tämä on, miksi pitäisi juuri lapsilisä maksaa, koska eihän se kata 17-vuotiaan elämistä mitenkään.

Äiti oli sanonut, että ku ei enää saa lapsilisää lapsesta niin sen hän joutuu kovaamaan äidille koska asuu kotona ja menot kuitenkin samat. Lisäksi maksaa siitä asumisesta vuokraa. Minä en tiedä mitä rahaa saavat.

Tää kuulostaa siltä, että nuori joutuu elättämään koko perhettä ja se ei todella ole ok. Mun nuoreni maksaa itse puhelinlaskunsa ja bensansa, mutta saa vapaasti käyttää mun autoani silloin kun en itse sitä tarvitse. Muuten saa käyttää rahansa kuten tykkää.

Opiskelut maksan vielä 23- ja 20-vuotiaillekin vaikkeivat asu kotona enää

Lapsi kun täyttää 18v niin sen jälkeen kuulemma tarvitsee itse hakea sossusta tähän vuokraansa tukea jos aikoo ns kotona vielä asua.

Voisin kuvitella,että maksaa sitä vuokraa kotia koska käy töissä ja se tietysti vaikuttaa sossutukeen ( jos sossusta rahaa saavat) eli maksaa sitä erotusta.

En tiedä mut näin ajatelin asiaa, et olisiko näin.

No mulla on ollut sellainen periaate,että jos lapset opiskelevat ja käy töissä,niin kuin käyvät ja kotona asuvat niin katon pään päälle ja ruuan saa vielä minulta. Omat menot maksaavat sitten itse. Ja laskuissa autan jos tiukka paikka tulee.

[QUOTE="vvieras";29584502]Pienituloisilla tuo ei kai mene ihan noin vaan lapsi on oikeutettu omilleen muuttessa sossun tukeen. En kyllä ole varma. Eri asia, jos vanhemmat hyvätuloisia ja lapsi ei ole oikeutettu esim. opintotukeen (kuten itselläni kävi) ja olisin oikeutettu saamaan vanhemmiltani sen summan, jotka muut saa kelasta (en halunnut vaan kävin töissä, mikä oli kyllä aika idioottia kun luin samana aikaan yo kokeisiin ja kävin koulussakin. Huonostihan ne meni sitten)[/QUOTE]

Se on tuo koulutusavustus mikä jatkuu 21 vuotiaaksi saakka.

meilla kotona asuvat joutuvat maksamaan ruokarahaa n 150 e kuukaudessa eli juuri sen lapsilisän verran. kyllä se on mielestäni ihan kohtuullista että nuori ottaa osaa elämiseensä eikä hurvittele kaikkia rahojaan.

Ei ole ok. Todella väärin ja lapsi tarvitsee selvästi jonkun selvittelemään asiansa. Ensinnäkin kannattaa käydä pankissa sopimassa tiliasioista, jottei tililtä enää häviä rahat itsekseen.

[QUOTE="vvieras";29584483]Siis mikä ihmeen lastensuojeluasia, jos nuori on 18 :D Ihan vapaasti sen ikäinen voi lähteä pois kotoa. Ihan omaasta tahdosta asuu kotonaan ja näemmä äidillä ei ole varaa ylläpitää aikuisen lapsensa elämistä, mikä kuulostaa kyllä vähän säälittävältä, ettei ole asioita paremmin hoidettu vaan tehtailtu iso perhe, josta pitää äkkiä heittää ne vanhimmat pois sitten, kun tuet loppuu.[/QUOTE]

Paitsi että kyse on 17 vuotiaasta. Yksin on vaikea lähteä, kun ei ole oikeutta edes kirjoittaa vuokra-sopimusta. Sen takia siis lastensuojelu. Toisaalta nyt kun selvisi, että on isäkin niin isä laittaa toivottavasti asiat rullaamaan.

No ei todellakaan ole ok. Ne lapsilisät on tarkoitettu lasten kuluihin, tuo kuulostaa siltä niinku niitä lapsia lisiä saisi vaikka ei olisi lapsiakaan ja kun ne on mennyt lapseen niin hänen kuuluu maksaa takaisin vanhemmilleen se mikä heillä olisi jos lasta ei olisi olemassa.

Tässä ei tarkempia yksityiskohtia tullut eikä toisen osapuolen näkemystä eikä itse asianomaisen nuorenkaan mutta näin äkkiseltään on väärin että vanhemmat alkavat jotain takautuvia juttuja laskuttamaan.

Jos lapsi täyttää 18v ja vanhemmat katsovat että eivät halua elättää niin silloin on ok lapselle sanoa että nyt pitää joko muuttaa omilleen tai alkaa maksaa vuokraa. Tosin paskamaisia vanhempiahan tuollaiset ovat jotka noin tekevät mutta ei kuitenkaan tule myöhemmin nuorelle mitään velkataakkaa entisistä lapsilisistä. Huh!!!

Yhteistyössä