Mitä mieltä olette siitä, että pieni lapsi on pihalla jossa lampi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapsi on alle 3v, pihalla on suuri lampi ja lapsi saa olla ulkona sisarustensa kanssa ilman aikuisen valvontaa? Tai no, kurkkiihan ne vanhemmat välillä ikkunasta mitä lapset touhuavat. Kyse tuttavan lapsesta ja minua pelottaa että jonain päivänä käy surullisesti ja lapsi on tutkinut lampea liian läheltä. Osaako teidän mielestä tuon ikäinen jo ymmärtää että sinne lammen lähelle ei saa mennä vai pitäisikö aikuisen valvoa lasta siellä ulkona kokoajan? Annatteko te alle 3-vuotiaan olla sisarustensa kanssa keskenään ulkona?

En antaisi leikkiä keskenään, on tullut luettua näitä surullisia juttuja lasten hukkumisista...
3-vuotiasta ei voi vielä jättää isompien sisarusten huolehdittavaksi.

en antaisi olla valvomatta hetkeäkään! :o mä oon kai niin hysteerikkö äiti ja ylihuolehtivainen että mä meen poikien kanssa edelleen pihalle eikä niiden "tarvitse" olla keskenään vieläkään vaikka nuorempi on jo 7 ja vanhempi täyttää 11. Ja maalla asutaan. Silti menee tie lähellä.

Kyllä omat lapseni leikkivät keskenään pihalla ,ikää toisella 3 ja toisella 6 vuotta. Ikkuna auki sieltä täältä jotta äänet kuuluu ja valvotaan ikkunasta. Yleensä ollaan samaan aikaan pihalla mutta jos on välillä hommia sisällä niin ovat sen aikaa keskenään. Jos oikein aletaan nipottaa niin entäs jos teillä on talo jossa huoneet kahdessa kerroksessa -annatteko lasten leikkiä keskenään eri kerroksessa kuin missä itse oleilette?

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Kyllä omat lapseni leikkivät keskenään pihalla ,ikää toisella 3 ja toisella 6 vuotta. Ikkuna auki sieltä täältä jotta äänet kuuluu ja valvotaan ikkunasta. Yleensä ollaan samaan aikaan pihalla mutta jos on välillä hommia sisällä niin ovat sen aikaa keskenään. Jos oikein aletaan nipottaa niin entäs jos teillä on talo jossa huoneet kahdessa kerroksessa -annatteko lasten leikkiä keskenään eri kerroksessa kuin missä itse oleilette?

Onko teidän pihassa iso lampi ?? Siitähän tässä oli kyse.

en minä uskaltas,se ei oo ku hetki ku veden alle painuu..

ja voihan sitä nipottaa että antasko lasten leikkiä eri kerroksessa,mut meillä ei ainakaan yhessäkään huoneessa oo lampea tms..(ja jos jollain on niin kannattas miettiä kuuluuko se lampi sinne vai tulviiko teidän kotona :D )

ei missään nimessä noin pientä vaarallisessa paikassa ilman valvontaa:( meillä on nuorin 7-vee uimataidoton ja vieläkin olen ihan paniikissa mökillä sitä vahtimassa! Mökin ranta on todella syvä, laiturin päässä reilu pari metriä vettä ja vesi todella mustaa, sinne kun molskahtaa niin ei ole kovinkaan todennäköistä että kovin helpolla löytyis:(

Niin no.. Toisaalta on hieman eriasia, et tippuuko muksu sohvalta vai hukkuu siihen piha lampeen. Siittä tässä nyt oli kyse.

sanoisin että välinpitämättömyyttä.kohta taas saadaan lukea lööpeistä
että lapset hukkuivat kotipihassa.jos olisi naapurina tollanen perhe kävisin kyllä valistamassa
suuttukoot jos tuosta suuttuisvat.tai sitten soittaisin vaikka kunnan sosiaalipuolelle ja vinkkaisin asiasta

Alkuperäinen kirjoittaja ottakoot opikseen:
sanoisin että välinpitämättömyyttä.kohta taas saadaan lukea lööpeistä
että lapset hukkuivat kotipihassa.jos olisi naapurina tollanen perhe kävisin kyllä valistamassa
suuttukoot jos tuosta suuttuisvat.tai sitten soittaisin vaikka kunnan sosiaalipuolelle ja vinkkaisin asiasta

Niin mäkin kävisin. Mua ahdistas hirveesti olla itse ulkona tai sisällä, jos näkisin ko tilanteen :/ Vahtaisin koko ajan, mitä tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Melukylän Mutsi:

Niin no.. Toisaalta on hieman eriasia, et tippuuko muksu sohvalta vai hukkuu siihen piha lampeen. Siittä tässä nyt oli kyse.
Niinpä -kukin tavallaan. Voihan se lapsi ottaa vaikka terävän veitsen ja pudota sen kanssa sohvalta.. tai tulitikut näppiin ja sitä rataa... Kuinka moni kauhistelee isoa pihalampea mutta omassa pihassa on sadevesiastiat suojaamatta? Tai pihassa on "vain" se pieni koristeallas kun eihän siihen kukaan voi hukkua...Ei se vähäkään vesi ole yhtään sen turvallisempi kuin iso lampi. Monenko (uimataidottomat) lapset keväisin leikkivät tulvivissa ojissa ja vanhemmat eivät välttämättä tiedä asiasta mitään -korkeintaan ihmettelevät että miten on taas housunlahkeet märät. Meidän piha on turvallinen, kaksi kaivoa mutta asianmukaisesti suojattuna, sadevesiastiat on kannelliset. Piha on aidattu ja ulkona olevat irtotikkat säilytetään lappeellaan.
Ja jos ap:n kysymyksen vaivautuu lukemaan tarkkaan niin viimeisessä lauseessa oleva kysymys ei mielestäni liity pihalampeen tai sen olemassaoloon vaan ylipäätään saako 3-vuotias leikkiä ulkona yksin sisarustensa kanssa. -Näin minä sen ainakin käsitin.

Pitäisikö lampi aidata vaan kunnolla.. Saahan sen aidan sitten joskus pois kun lapset on isompia.. No en itse asiassa siltikään jättäisi noin pientä vain muiden lasten seuraan ulos maallakaan..

Ei leiki meillä 3-vuotias sisarustensa kanssa keskenään ulkona, eikä leiki 5½-vuotiaskaan ulkona ilman meitä, tai jompaakumpaa meistä.
Kerrostalossa asutaan.

Ja kyllä mäen näen ulkona enemmän vaaroja kuin sisällä.

Niinpä -kukin tavallaan. Voihan se lapsi ottaa vaikka terävän veitsen ja pudota sen kanssa sohvalta.. tai tulitikut näppiin ja sitä rataa... Kuinka moni kauhistelee isoa pihalampea mutta omassa pihassa on sadevesiastiat suojaamatta? Tai pihassa on "vain" se pieni koristeallas kun eihän siihen kukaan voi hukkua...Ei se vähäkään vesi ole yhtään sen turvallisempi kuin iso lampi. Monenko (uimataidottomat) lapset keväisin leikkivät tulvivissa ojissa ja vanhemmat eivät välttämättä tiedä asiasta mitään -korkeintaan ihmettelevät että miten on taas housunlahkeet märät. Meidän piha on turvallinen, kaksi kaivoa mutta asianmukaisesti suojattuna, sadevesiastiat on kannelliset. Piha on aidattu ja ulkona olevat irtotikkat säilytetään lappeellaan.
Ja jos ap:n kysymyksen vaivautuu lukemaan tarkkaan niin viimeisessä lauseessa oleva kysymys ei mielestäni liity pihalampeen tai sen olemassaoloon vaan ylipäätään saako 3-vuotias leikkiä ulkona yksin sisarustensa kanssa. -Näin minä sen ainakin käsitin.

No mä voin tähänkin vastata vaan omasta puolestani, meillä ei oo tulitikut, puukot, veitset, sakset tai kynät lasten saatavilla. Juu, apua ylihysteerinen ämmä.. :xmas: Myös piha on "asianmukanen" lasten temmeltää vaikka niin pieniä ovat etteivät vielä aikoihin mene yksin. Mutta aina sattuu ja tapahtuu. Ja MÄ käsistin ap: kysymykseen liittyvän myös sen lammen. Mutta totta, jokainen tyylillään.

No vasta tuolla miehen vanhempien luona oltiin ja siinä pihalla on pieni koristeallas. Sanoin pojalle 100 kertaa ennen kun meni pihalle että ET mene sen lammikon lähellekkään. Ja kun ikkunasta katoin niin siinä se oli ensimmäisenä kuikkimassa:/ Kyttäsin sitten jatkuvasti ikkunasta. Ja ärähdin niin kovaa vissiin ettei se uskaltanu enää mennä siihen lähelle..

No mä voin tähänkin vastata vaan omasta puolestani, meillä ei oo tulitikut, puukot, veitset, sakset tai kynät lasten saatavilla. Juu, apua ylihysteerinen ämmä.. :xmas: Myös piha on "asianmukanen" lasten temmeltää vaikka niin pieniä ovat etteivät vielä aikoihin mene yksin. Mutta aina sattuu ja tapahtuu. Ja MÄ käsistin ap: kysymykseen liittyvän myös sen lammen. Mutta totta, jokainen tyylillään.
Meillä on pojalla ollut oma junior-puukko 5-vuotiaasta lähtien. Sillä saa valvotusti vuolla makkaratikkuja ym. Kynät ja sakset on tottakai vapaassa käytössä (sakset ovat niitä pikku Fiskarseja, isot kangassakseni säilytän lasten ulottumattomissa). Tulitikut säilytetään pääsääntöisesti uunin päällä jonne lapset eivät yletä mutta kun käy vieraita niin tulitikut voivat löytyä mistä sattuu (appivanhemmat uskovat vakaasti että wc-käynnin jälkeen kuuluu polttaa tulitikku hajun häivyttämiseksi.. |O ) Terävimmät veitset ovat tukissa aikuisten käytettävissä ja lapsilla on kielto että niihin ei kosketa -turvallisemmilla veitsillä lapset harjoittelevat itse esim. hedelmien pilkkomista (aikuisten valvonnassa). Uskon siihen että kun vaarallisia välineitä opetellaan käyttämään lasten kanssa ja näytetään miksi ne ovat vaarallisia niin se kiinnostus vähenee. Pojalla on jo pari vuotta ollut oma saha, vasarat ja naulat käytössä eikä ole haavereita tullut. Mutta tämähän taas nyt sitten menee minun osaltani täysin OT =)

mee talon vieres menee autotie,sit o iso oja ja naapurin pihas o oja(anoppi)ja kyl toi meen 3v saa ihan vapaasti kulkea yksin pihalla!ei oo ikinä vesi kiinnostanu(edes kylpy)ni ei o pelkoo et menis ja on kyl sen verta arka et en osaa edes pelätä et menis!

Justhan sitä Pielavedellä kävi ikävä tapaus, kun lapset leikki laiturilla ja tämä 4-vuotias putosi laiturilta ja menehtyi. :( Tässäkin vanhemmat olivat kyllä pihalla, mutta kaikki tapahtui niin nopeasti ettei auttanut enää vaikka isä ryntäsi heti apuun. Vettä lapsi ehtii kuitenkin niin nopeasti vetämään keuhkot täyteen. :(

Eli kyllä en itse antaisi lasten leikkiä yksinään veden lähellä. Ja vaikka olisin itsekkin lähellä, niin järven luona pitäisi lapsella pelastusliivit päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja poitsuli:
mee talon vieres menee autotie,sit o iso oja ja naapurin pihas o oja(anoppi)ja kyl toi meen 3v saa ihan vapaasti kulkea yksin pihalla!ei oo ikinä vesi kiinnostanu(edes kylpy)ni ei o pelkoo et menis ja on kyl sen verta arka et en osaa edes pelätä et menis!

Aha, tuletko tänne oikein leuhkimaan kuinka välinpitämättömästi suhtaudut lapsesi turvallisuuteen? Ei paljon järki päätä pakota. Vai että vielä arka eikä siksi menisi veteen...Entä jos sinne putoaa vahingossa?

Vappuna kuolleen nelivuotiaan jutun kuultuani tuli taas kerran mieleen, että oma 3 v ei tasan ole sekuntiakaan yksin mökin pihalla ja muutenkin pitää mieluiten pelastusliivit päällä kun mökillä ollaan. Se on tosiaan kiinni sekunneista.

Yhteistyössä