Mitä mieltä olette siitä että 10-vuotiaalla tytöllä alkaa kuukautiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Marika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Marika"

Vieras
Itselläni alkoi juuri 10-vuotiaana ja se oli jotain aivan kamalaa. Tuntui että lapsuus päättyi siihen. Henkisesti olin ihan lapsi ja fyysisesti aloin tulla naiseksi... Oli oksettavaa, että olin ainut kellä rinnat kasvoi, karvoitus tuli, kuukautiset olivat yms. muilla ne hommat alkoi vasta 12-vuotiaana. Se oli jopa niin kamalaa, että minä aloin laihduttamaan ja laihdutin itseni niin laihaksi, että kuukautiset katosivat, halusin että kehitykseni pysähtyisi koska häpesin sitä silloin!

Vaikeatahan se voi lapselle olla, jos muut kaverit on kehityksessä myöhemmässä vaiheeessa.
Mutta eipä kai siitä muuten nyt "mitään mieltä" voi olla.
Toiset kehittyy aikaisemmin, toiset myöhemmin.

Mun tytöllä alkoi vajaa vuosi sitten eli juurikin 10v. Sen verran ajat on muuttuneet verrattuna mun lapsuuteen, että nykyään tytöt puhuu menkoista keskenäänkin. Mun tyttökään ei ole ainoa luokaltaa/kaveripiiristään jolla on alkanut. Eli minkäänlaista kriisiä ei meillä ainakaan syntynyt vaikka kuukautiset alkoikin.

Mitä mielipiteestä, kroppa ei sitä kysy eikä se muuksi muutu.

Kuulun noihin tyttöihin myös, oli aika hämmentävää. Ja mun kaveripiiri koostui heistä joilla alkas vasta yläasteella...... Ja ne kivut! Luojani auta, eikä kellekään kehdannut sanoa, ei auttanut kuin tuskanhiessä kiemurrella opettelemassa ristipistoja pulpetin äärellä.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
No niin alkoi minullakin, ja olihan se ikävää niin nuorena. Mielellään olisi saanut jokusen vuoden vielä odotella. Onneksi useammalla luokkakaverillakin alkoi jo 11/12-vuotiaana, niin ei tarvinnut yksin kärsiä ja pitää itseään jonakin friikkinä (vähän siltä se silloin tuntui, kun ensimmäisenä kehittyi).

Mä olen jo varmuuden vuoksi puhunut 9-vuotiaalle tyttärelleni noista tulevista muutoksista, ettei vaan pääse yllättämään. Rauhallisesti tuo otti ja aikoi kertoa, jos joku askarruttaa tai hänelle tulee jotain... En haluaisi, että tyttärellä noin aikaisin alkaisi muutokset. On vähän turhan aikaista.

Niin, kaipa se muutos otetaan vastaan just niin hyvin kuin siihen on valmistauduttu. Jos äiti välttelee aiheesta puhumista ja on sitä mieltä, ettei 8-9-vuotiaille tarvitse vielä puhua kuukautisista ja murrosiästä, niin siinä tekee vaan hallaa tyttärelleen. Mutta jos tyttö tietää, mitä tuleman pitää ja että asia on niin luonnollinen kuin jokin asia vaan voi olla, niin uskon että tyttökin suhtautuu asiaan ihan toisella tavalla.

No eipä siinä kummempaa, itsellä alkoi 10-vuotiaana ja olihan se tietysti siinä mielessä ikävää ettei voinut kavereiden kanssa puhua kun olin luokallani ensimmäinen jolla alkoi. Onneks parhaalla kaverilla alkoi siitä ehkä vuoden päästä, jolloin oli mukava jutella "kohtalotoverin" kanssa. Olin muutenkin fyysisesti varhain kehittynyt ja tod.näk. omalla tytöllä on sama kohtalo, kun on jo nyt ennen kouluun menoa niin pitkänhuiskea.

Mullakin alkoi 10-vuotiaana ja ei kyllä ollut kivaa olla eka. Muistan kun yritin peitellä rintojen kasvua löysillä vaatteilla. Onneksi kaverillakin alkoi vähän myöhemmin kasvaa.

Meillä tyttö on pitkä ikäisekseen, ja on alkanut nyt jo 10 vuotiaana olemaan murrosiän merkkejä, epäåpuhtautta iholla hiukan, rinnat pikkusen kasvanu jne. lääkäri sanoi, että normaalia, joskin aikaista, mutta kuukautiset voi alkaa koska vain, että kannattaa asiasta puhua, ettei tule järkytyksenä tytölle itselleen.

Ei asiasta voi oikeen olla mitään mieltä, se nyt vaan on niinkun on.

Miten teille, joilla murrosikä alkoi aikaisin, oli asiasta etukäteen puhuttu? Vai oliko ollenkaan? Mulla alkoi kuukautiset 12-vuotiaana eikä äiti ollut koskaan puhunut mulle sanaakaan asiasta. Onneksi oli kaverit ja se kuuluisa viidennen luokan ihmisen biologia :). Mäkin häpesin rintojen kasvua ja rintsikoita, vaikka kun katsoo mun suvun naisia, niin olisi pitänyt arvata, etten mäkään A-kuppiin jää. Mun tyttö 7v. odottaa jo hirveesti, että saisi tissit, jotta sais ostaa kivoja tissiliivejä :D. Kuukautiset mä otan puheeksi varmaan sitten, kun on kahdeksan täyttänyt. Meillä kun on leikkaamaton narttukoira, niin sen avulla voi olla aika helppo selittää, mistä on kyse. Tarkoitan siis, että koiraankaan ei satu, vaikka sitä verta vuotaakin jne.

Yhteistyössä