Mitä mieltä olette rokotussuunnitelmasta? Siis että perusterveet 25 vuotiaat ja sitä vanhemmat rokotetaan viimeisenä jos edes rokotetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siinähän rokottavat mut eivät kyllä piikitä mua!
No ei taida olla tarkoituskaan, että piikitettäisiin niitä, jotka eivät rokotetta halua.

Ei niin, en sitä tarkoittanutkaan, vaan vähän kärkkäästi tarkoitin, että EVVK koko rokotus ja en aio otattaa sitä itselleni...!

No ei taida olla tarkoituskaan, että piikitettäisiin niitä, jotka eivät rokotetta halua.

Ei niin, en sitä tarkoittanutkaan, vaan vähän kärkkäästi tarkoitin, että EVVK koko rokotus ja en aio otattaa sitä itselleni...!

Miksi tällaisia hysteerisiä ämmiä on täällä niin paljon! Oikea kiukku pursuaa tuolta rivien välistä silmille. Tämä rokotevastaisuus tässä taudissa lähentelee jo tautia itsessään. Relatkaa nyt! Ne jotka ei tartte mielestään rokotetta niin jääpähän meille tarvitseville enemmän. Miksi keuhkota täällä?

Korjaankin edellistä kirjoitustani tuon kotiin tulevan kutsun osalta. Nyt kun muistelin, niin siitä sokeripalapoliorokotteesta taisi tulla kutsu kotiin. Tai muistelen, että mulla oli joku lappu mukanani, kun menin rokotetta hakemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja EnnA:
mitä haittoja tuosta rokotteesta on? otatteko lapsillenne sen? Tuleeko siitä kutsu kotiin vai pitääkö itse soitella ja kysyy saisko sitä rokotetta?
Haitoista löytyy netistä pilvin pimein tietoa ja uskomuksia. Mun lapseni päättävät itse, ottavatko vai eivät. Uskoisin, että poika ainakin ottaa. Tytöstä en tiedä. Ei tule kutsua kotiin vaan ilmoitus rokotuksista tulee luultavasti paikallislehteen, kotikuntasi kotisivuille sekä terveyskeskuksen seinille.

ahaa.En ole paljon tästä aiheesta lukenut.Pitää katsella noita haittajuttuja sitten jostain.
Harmi että oma poikani ei vielä osaa itse sanoa ottaako vaiko ei rokotusta.Pitää itse päättää vanhempana.Meillä nuo rokotukset on aina ollut ihan kamalia,jotenkin hirvittää moinen.

Alkuperäinen kirjoittaja myös raskaana:
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Juu joku perusterve kolmekymppinen panikoija saa mun puolesta mun rokotuksen (olen siis raskaana)...

Voi kauhea minkä riskin otat! Ota selvää nyt asioista ennen.

Juu, meinaan ottaa ja keskustella lääkäreiden kanssa. Haluan myös saada selkeät vastaukset siitä, mitä haittaa rokotuksesta on mahd. sikiölle, eipä ole varmasti ehditty tutkimaan kunnolla. No, mulla sitä paitsi raskaus niin loppusuoralla etten välttämättä edes ehdi saamaan rokotetta.

Juu joku perusterve kolmekymppinen panikoija saa mun puolesta mun rokotuksen (olen siis raskaana)...

Juu, meinaan ottaa ja keskustella lääkäreiden kanssa. Haluan myös saada selkeät vastaukset siitä, mitä haittaa rokotuksesta on mahd. sikiölle, eipä ole varmasti ehditty tutkimaan kunnolla. No, mulla sitä paitsi raskaus niin loppusuoralla etten välttämättä edes ehdi saamaan rokotetta.

Mutta mitä tiedetään että raskaana olevalle tauti voi olla kohtalokas. Ei vain vauvalle vaan äidille erityisesti.

Mutta siinä tapauksessa, että nuo jenkit keksivät olla päästämättä maahan rokottamattomia ihmisiä, toivon saavani rokotteen ennen maaliskuun puoliväliä :)

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Mutta mitä tiedetään että raskaana olevalle tauti voi olla kohtalokas. Ei vain vauvalle vaan äidille erityisesti.

Juu, tiedän. Ja siksi pyrinkin välttämään tautia mahd. pitkälle esim. hyvän käsihygienian avulla ja välttämällä kuumesairaita, en silti suostu panikoimaan. Johan tuo tauti on tuossa muutaman kuukauden pyöriny ja olen koko ajan ollu raskaana, valitettavasti mä en voi tietää millon ja mistä se ehkä iskee. Ehkä mä muutan mieleni juteltuani asiantuntijoiden kanssa, ehkä en.

Luin, että ainakin Englannissa raskaanaolevat rokotetaan vasta 12 viikon jälkeen, koska jos rokotteesta on sikiölle haittaa, haitat ovat suurimmat raskauden ekan kolmanneksen aikana.

Olen raskaana vk 7 ja otan rokotuksen sitten 12. viikon jälkeen. Taudin haitat raskaanaolevalle ovat suuremmat kuin rokotuksen haitat. Kahdesta huonosta vaihtoehdosta on valittava se vähemmän huono.

Jos saan sikataudin raskaana, saan suurella tod.näköisyydellä sen vakavan muodon: hyvin korkean kuumeen + mahdolliset hyvin vakavat jälkitaudit. Niistä on aivan varmasti haittaa sikiölle! ROkotuksesta on haittaa vain hyvin pienellä todennäköisyydellä.

Asioita on pakko punnita ja verrata riskejä keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja viksi:
Luin, että ainakin Englannissa raskaanaolevat rokotetaan vasta 12 viikon jälkeen, koska jos rokotteesta on sikiölle haittaa, haitat ovat suurimmat raskauden ekan kolmanneksen aikana.

Olen raskaana vk 7 ja otan rokotuksen sitten 12. viikon jälkeen. Taudin haitat raskaanaolevalle ovat suuremmat kuin rokotuksen haitat. Kahdesta huonosta vaihtoehdosta on valittava se vähemmän huono.

Jos saan sikataudin raskaana, saan suurella tod.näköisyydellä sen vakavan muodon: hyvin korkean kuumeen + mahdolliset hyvin vakavat jälkitaudit. Niistä on aivan varmasti haittaa sikiölle! ROkotuksesta on haittaa vain hyvin pienellä todennäköisyydellä.

Onneksi on alkuraskaus sitten takana! Mäkin olen sitä mieltä että tauti on otettava vakavasti, se on oikeasti suuri riski äidille ja sikiölle. Rokotteen riskeistä on vain arvailuja.

Mä olen sitä mieltä, että ainakin nää 6 etulinjassa olevaa ryhmää menee aivan oikeassa järjestyksessä. Toisaalta WHO uutisoi muutama viikko sitten, että 40% kuolleista on terveitä aikuisia joten aika mielenkiintoista, jos jätetään muut rokottamatta.

40% menehtyneistä on juuri ollut n. 25-49 vuotiaita perusterveitä, siksi on outoa että he saavat rokotteen vasta keväällä jolloin ilmeisesti kakkosaalto on jo mennyt...Toisaalta jos vasta kolmas aalto on vaarallinen, niin siihen mennessä hekin saavat rokotteen.

Alkuperäinen kirjoittaja w:

Miksi tällaisia hysteerisiä ämmiä on täällä niin paljon! Oikea kiukku pursuaa tuolta rivien välistä silmille. Tämä rokotevastaisuus tässä taudissa lähentelee jo tautia itsessään. Relatkaa nyt! Ne jotka ei tartte mielestään rokotetta niin jääpähän meille tarvitseville enemmän. Miksi keuhkota täällä?

:laugh: kyllä ne hysteeriset ämmät on just niitä, jotka on ensimmäisinä jonossa vinkumassa sitä rokotetta itselleen...!

Alkuperäinen kirjoittaja w:

:laugh: kyllä ne hysteeriset ämmät on just niitä, jotka on ensimmäisinä jonossa vinkumassa sitä rokotetta itselleen...!

Laskelmieni mukaan eniten täällä on aloituksia tästä aiheesta juuri rokotevastaisessa tai sikatautivastaisessa mielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja viksi:

Onneksi on alkuraskaus sitten takana! Mäkin olen sitä mieltä että tauti on otettava vakavasti, se on oikeasti suuri riski äidille ja sikiölle. Rokotteen riskeistä on vain arvailuja.

Rokotteena ei eroa tavallisesta kausi-influenssarokotteesta suuremmin. Tässä vaan osuvuus on parempi, eli tehoaa paremmin. Tavallistakin influenssarokotetta annetaan raskaana oleville, juurikin siksi koska taudin aiheuttama riski on niin paljon suurempi kuin rokotteen.

Mä olen sitä mieltä, että ainakin nää 6 etulinjassa olevaa ryhmää menee aivan oikeassa järjestyksessä. Toisaalta WHO uutisoi muutama viikko sitten, että 40% kuolleista on terveitä aikuisia joten aika mielenkiintoista, jos jätetään muut rokottamatta.

40% menehtyneistä on juuri ollut n. 25-49 vuotiaita perusterveitä, siksi on outoa että he saavat rokotteen vasta keväällä jolloin ilmeisesti kakkosaalto on jo mennyt...Toisaalta jos vasta kolmas aalto on vaarallinen, niin siihen mennessä hekin saavat rokotteen.

Tuo ikäryhmä on juuri sitä joka ei jokaisen "pikku"taudin vuoksi lääkäriin raahaudu. Katsellaan kotona, ja vasta kun tilanne on kriittinen mennään hoitoon. Lisäksi maailmaalla on suuria eroja terveydenhuoltopalveluissa, hoitolinjoissa jne. Eli ihan yksi yhteen tätä ei voi verrata Suomen tilanteeseen.

Muistakaa myös että kukaan ei tiedä kuinka raju tauti tulee, vai hyytyykö koko homma. Eikä varsinkaan toisesta aallosta ole tietoa milloin tulee, tuleeko, ja onko lievempi vai rajumpi kuin ensimmäinen.

Mitäpä mieltä tästä nyt voisi olla. Se on selvä, että suuremmat riskiryhmät ensin ja raskaana olevat kärjessä.

Minä olen varmaankin kroonisesti sairas-riskiryhmässä ja katson, että on hyvä saada rokote ennen perusterveitä. Sairauteeni kuuluu mm. suurempi alttius keuhkokuumeille, jotka ovat aina sairaalassa hoidettavia.

Perusterveitä on kuollut (ihan kuten tavis-influenssassakin), mutta varmasti eri maiden välillä on eroja mm. hoitoonpääsyssä ja kuolemansyiden kärjessä lienee keuhkokuume.

"Muistakaa myös että kukaan ei tiedä kuinka raju tauti tulee, vai hyytyykö koko homma. Eikä varsinkaan toisesta aallosta ole tietoa milloin tulee, tuleeko, ja onko lievempi vai rajumpi kuin ensimmäinen. "

Se on totta ettemme tiedä onko toinen aalto samanlainen / laimeampi / voimakkaampi kuin ensimmäinen, mutta pandemiaan kuuluu aina useita aaltoja. Niitä tulee (pandemiasta riippuen) 2-4 kpl.

Alkuperäinen kirjoittaja enna:
Jos on sairastanut sikainfluenssan lievenä ennen tuota toista aaltoa,niin onko silloin immuuni sille?

Sen antaa max muutaman kuukauden suojan, sitten ei mitään. Eli ei ole kauhean hyvä suoja jos ajatellaan esimerkiksi toista aaltoa keväällä.

Kun taas rokote antaa millaisen suojan?

Jos on sairastanut sikainfluenssan lievenä ennen tuota toista aaltoa,niin onko silloin immuuni sille?

Sen antaa max muutaman kuukauden suojan, sitten ei mitään. Eli ei ole kauhean hyvä suoja jos ajatellaan esimerkiksi toista aaltoa keväällä.

Eikö se anna suojan tätä sikainfluenssaa vastaan? Ja yhdellä rokotuskerralla kai selvitään. Eli ymmärsin että myös niitä uusia aaltoja vastaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:

Eikö se anna suojan tätä sikainfluenssaa vastaan? Ja yhdellä rokotuskerralla kai selvitään. Eli ymmärsin että myös niitä uusia aaltoja vastaan. Korjatkaa jos olen väärässä.

Tarkoitin, että jos taudin sairastaminenkaan ei anna suojaa tulevia aaltoja vastaan, miten rokote voisi suojata sen paremmin?

Yhteistyössä