Mitä mieltä olette rokotussuunnitelmasta? Siis että perusterveet 25 vuotiaat ja sitä vanhemmat rokotetaan viimeisenä jos edes rokotetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos tiedot pitävät paikkansa niin vain jos epidemiatilanne sitä vaatii niin 25 vuotiaat ja sitä vanhemmat rokotetaan mikäli se katsotaan aiheelliseksi. No ok, tottakai on selvää ettei ketään turhaan kannata rokottaa jos epidemia on jo historiaa siinä vaiheessa kun kyseinen ryhmä saisi rokotuksensa, mutta muuten kuulostaa huolestuttavalta.
Aikataulullisesti siis on kummallista että rokotukset tän hetkisten tietojen mukaan vievät noin 5kk, ja ne aloitetaan ilmeisesti vasta lokakuun loppupuolella, ei alkupuolella kuten aiemmin kerrotiin. Käytännössä siis tämä viimeiseksi jäävä rokotettavien ryhmä saisi siis rokotteen vasta maaliskuun puolella! Eikös tästä aiemmin uutisoitu että KAIKKI saavat rokotteen ennen toista aaltoa (joka saattaa olla voimakkaampi kuin ensimmäinen). Jos rokotteen saa vasta maaliskuussa, niin eikö kakkosaalto ole jo mennyt siihen mennessä?!!

Minä olen sitä mieltä että koko rokottaminen olisi pitänyt jättää kaikkinensa väliin.
Täysin turhaa vouhotusta koko juttu, mutta pitäähän sitä yllä pitää kun Risikko meni muutaman miljoonan jo tuhlaamaan valtion rahaa rokotteisiin.

Mä olen sitä mieltä, että ainakin nää 6 etulinjassa olevaa ryhmää menee aivan oikeassa järjestyksessä. Toisaalta WHO uutisoi muutama viikko sitten, että 40% kuolleista on terveitä aikuisia joten aika mielenkiintoista, jos jätetään muut rokottamatta.

Ite olen siinä ensimmäisessä rokotusryhmässä, enkä kyllä usko haluavani koko rokotetta. Miksi ihmeessä pitäisi pistellä itseensä jotain ainetta mielummin kuin sairastaa ymmärtääkseni tavallisen kausinuhan hiukan voimakkaampi versio? Ei apua tätä nykymenoa. Kaipa meitä kohta rokotetaan jo päänsärkyäkin vastaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ite olen siinä ensimmäisessä rokotusryhmässä, enkä kyllä usko haluavani koko rokotetta. Miksi ihmeessä pitäisi pistellä itseensä jotain ainetta mielummin kuin sairastaa ymmärtääkseni tavallisen kausinuhan hiukan voimakkaampi versio? Ei apua tätä nykymenoa. Kaipa meitä kohta rokotetaan jo päänsärkyäkin vastaan...

Jos olet hoitohenkilökuntaa niin etkö näe miksi sinut halutaan rokottaa? Kuka meitä hoitaa jos hoitsut ja lääkärit on taudin kourissa? Vähän enempi olisin oottanut vastuuntuntoa teiltä.

Kun eilen luin siitä rokotusjärjestyksestä, musta se kuullosti ihan hyvältä. Ensin rokotetaan ne, joiden sairastumisesta olisi eniten haittaa ja jotka ovat kaikista alttiimpia saamaan sikainfluenssa. Sen jälkeen järjestyksessä ne, joille sairaus olisi haitallisin. Se viimeinen ryhmäkin rokotetaan ikäjärjestyksessä ja mä kuulun koko rokotusjärjestyksen häntäpäähän. Enkä näe mitään syytä, miksi mut pitäisi rokottaa aikaisemmin.

Minusta järjestys on tosi hyvä.
Meidän perheestä mies rokotetetaan ammatinsa puolesta ensimmäisten joukossa. Lapset rokotetaan suunnilleen puolivälissä. Minä olen terve aikuinen, joten saan rokotuksen sitten viimeisenä jos kaikki päätetään rokottaa.

aivan sama missä järjestyksessä rokotetaan, koska kehenkään meidän perheessä ei tuota rokotetta pistetä.. Ei vaikka kuuluttaisiin riskiryhmäänkin.
Mielestäni rokote kehitettiin niin nopeasti eikä sitä olla ehditty tutkimaan kunnolla. Kukaan ei tiedä mitä seuraamuksia rokotuksesta voi olla esim. parin kolmen vuoden sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja EnnA:
mitä haittoja tuosta rokotteesta on? otatteko lapsillenne sen? Tuleeko siitä kutsu kotiin vai pitääkö itse soitella ja kysyy saisko sitä rokotetta?
Haitoista löytyy netistä pilvin pimein tietoa ja uskomuksia. Mun lapseni päättävät itse, ottavatko vai eivät. Uskoisin, että poika ainakin ottaa. Tytöstä en tiedä. Ei tule kutsua kotiin vaan ilmoitus rokotuksista tulee luultavasti paikallislehteen, kotikuntasi kotisivuille sekä terveyskeskuksen seinille.

Alkuperäinen kirjoittaja enna:
Jos on sairastanut sikainfluenssan lievenä ennen tuota toista aaltoa,niin onko silloin immuuni sille?

Sen antaa max muutaman kuukauden suojan, sitten ei mitään. Eli ei ole kauhean hyvä suoja jos ajatellaan esimerkiksi toista aaltoa keväällä.

Yhteistyössä