[QUOTE="kipsu";25453413]Onko puhelias kotioloissa?
Mulla 4 v poika joka siirtyi isompien ryhmään syksyllä ja alkooi puhumaan aikuisille vasta nyt. Sitä ennen jutteli vain kavreille pk:ssa. Pk-tädit väittivat ujoksi, en tiedä, mä en koe että poika olisi ujo - ja sit kuitenkin kavereilleen puhuu.
Kotona kälkättää taas ihan hullun lailla, ettei suun vuoroa saa. ja heti kun haen hoidosta alkaa pälätys. Mutta ei suostu sanomaan pk-tädeille "heippa" kun lähdetään pihalta. Puistelee vaan päätään tai ääntelehtii kieltäytymisen merkiksi. Mulle tuli jo huoli "valikoivasta puhumattomuudesta", mutta voi olla aiheeton kun nyt on vähän alkanut juttelee. Poika on kyllä ollut aina avoin, utelias maailmanvalloittaja, mutta ehkäpä ollut kiinnostunut enemmän asioista kuin ihmisistä.[/QUOTE]
Lisään vielä..
Me ollaan menossa pojan kanssa jatkotutkimuksiin, mutta muunkin asian takia kuin tän puheen. Tän puhumattomuus-ongelman vuoksi pk:ssa olivat sitä mieltä että lapsi tartteis tukea sosiaaliseen kanssa käymiseen, kun ei tosiaan tarpeitakaan ilmaise tädeille. Siis jos haluais enempi ruokaa, paleltaa...yms. sen verran on saanut syksylläkin suunsa auki, että sanoo "ei" jos pitäis tehdä jotain jota ei halua. Mutta siis pari viikkoa on ollut parannusta, mutta tätäkin varmaan käsitellään kun mennään jatkotutkimuksiin (toimintaterapeutin arvio mm.)