Mitä mieltä olet tälläisestä kiusaamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Satu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Satu!!!
Mun tyttöä kiusattiin kanssa- ulkonäön vuoksi. Se jätettiin ihan kokonaan yksin. Mitkään kiva-koulujutut ei auttaneet, eikä keskustelut kuraattorin, terkkarin, erityisopettajan jne. kanssa. Me käytiin myös terapiassa, mutta sielläkin todettiin ongelman olevan vaan koulussa. Päätös oli nopeasti selvä. Tyttömme vaihtoi koulua ja jo ekan päivän jälkeen hän sai heti uusia ystäviä. Yksikin hyvä ystävä riittää. Oikeasti harkitse koulunvaihtoa? On ihan kauheaa, miten juuri teidän ikäisillä on tosi kovia ulkonäköpaineita- pitäisi nähdä pintaa syvemmälle. Jos itse koet olevasi hukassa ravitsemuksesi kanssa, niin kipaise ravitsemusterapeutille- oma tyttäreni kävi myös - hän taas on tavattoman hoikka ja sai oikeasti hurjan hyvät ohjeet ruokailuihin ja liikuntaan. Tsemppiä kovasti, juttele asiasta vanhempiesi kanssa tai jonkun muun luotettavan aikuisen kanssa - apua on varmasti saatavilla. Olet varmasti fiksumpi ja tämän kokemuksen jälkeen vahvempi - suosta voi päästä pois!

Vaikka kuinka niistä kommenteista yrittää olla välittämättä ne jää ilkeästi pyörimään mielessä ja alan pohtia mikä mussa on vikana kun muut kiusaa. Itsetunto ei ihan heti nouse pilviin, kuljen vanhoissa vaatteissa ja sotkuisessa tukassa koska piilottelen itseäni. Kaapissa mulla olis paljon nättejä juttuja; mekkoja, röyhelöhameita, koruja... täytyy saada vaan rohkeutta niiden käyttämiseen. Viime kerralla kun laitoin nätit vaatteet päälle, mekon ja kaikki, vastaanotto ei ollut kovin positiivista. Joten vähän pelottaa. Täytyy varmaan vaan seisoa peilin edessä ja hokea "minä olen kaunis ja muut ovat väärässä". :-)

Juuri tätä ajattelin ehdottaa. :) Mietipä joka päivä uusi asia, jossa olet hyvä, tai josta pidät itsessäsi. Kirjoita vaikka vihkoon ylös niitä asioita. Näitä sitten lueskelet päivittäin. Onko sinulla mitään kivaa harrastusta? Pojallani itsetuntoa kohotti judo. Sai sieltä paljon onnistumisen kokemuksia, vaikkakin oli kömpelö ja ylipainoinen. Se todella toi pojan elämään paljon hyvää. Huonoa itsetuntoa on vaikea kohottaa itsekseen. Mutta se jo auttaa, että pistät ne kauniit vaatteet päälle ja kuljet hartiat takana ja pää pystyssä. Laita tukkasi kauniisti ja vaikka kevyesti meikkiä, että tunnet olosi kauniiksi. Se kannattaa aloittaa vaikka ensi yksin kotona, sitten näyttäytymällä kesällä julkisilla paikoilla ja syksyllä oletkin todennäköisesti kotiutunut uuteen ulkonäköösi ja pystyt menemään kouluun varmempana. Useasti kiusatuksi joutuu juuri siksi, että on jo valmiiksi alistuneen näköinen. On vaikeampi kiusata ihmistä joka on itsevarma. Muistuta itseäsi joka päivä siitä miten hyvä ja kaunis olet. Onko sinulla ketään hyvää kaveria, josta saisit tukea?

Yhteistyössä