Mitä mieltä olet kotiäidistä joka ei ulkoile lastensa kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Jos kauppa/kaupunkireissuja ei lasketa.

Ja en puhu itsestäni, vaikka tänään ei kyllä ulkoilla kun mittari näyttää -23 astetta ja tuo pienempi lapsonen on vasta vajaa kuukauden.

No riippuu vähän lapsen iästä jne.

En mä ulkoile oikeastaan koskaan lasten kanssa ja kotiäiti olen. Enkä osaa olla itsestäni tämän vuoksi mitään erityistä mieltä.

lapset taapero/leikki-ikäisiä.

Ja en minäkään ole mitään erityistä mieltä, mutta yllättävän paljon saa ainakin tutuilta tämä henkilö kuraa niskaan asian takia.

Riippuu tosiaan lasten iästä, mutta kyllä yli 2 vuotiaan pitäisi ulkoilla joka päivä. Miten se oppii liikkumaan ja toimimaan ulkona, jos ei anneta opetella? Kyllä ulkona liikkuminen ja leikkiminen kehittää karkeamotoriikkaa ihan eri tavalla, kun pleikkarin pelaaminen. Sitä paitsi, eikös suositus ole aikuisellekin, että ulkoilmaa kaksi tuntia päivässä..

Kyllä mäkin vähän ihmettelen jos ei _koskaan_ ulkoile. Ei meilläkään ulkoilla varta vasten joka päivä, mutta esim. tänään käydään lasten kanssa kävellen kaupassa... Ja se on varmaan tän päivän ainoa ulkoilu.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:
Jos lapset ulkoilee vaikka tarhassa tai muualla? Tuli vaan mieleen

no sit mä olisin sitä mieltä et ei oo kotiäiti? :)

kyllä mun mielestä lasten täytyy saada olla pihallakin, vaikka pari kertaa viikossa. tiedän tapauksen jossa ollaan vaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Riippuu tosiaan lasten iästä, mutta kyllä yli 2 vuotiaan pitäisi ulkoilla joka päivä. Miten se oppii liikkumaan ja toimimaan ulkona, jos ei anneta opetella? Kyllä ulkona liikkuminen ja leikkiminen kehittää karkeamotoriikkaa ihan eri tavalla, kun pleikkarin pelaaminen. Sitä paitsi, eikös suositus ole aikuisellekin, että ulkoilmaa kaksi tuntia päivässä..

Siis ihanko totta olet sitä mieltä että jos lapsi on yli 2v, eikä pääse joka päivä ulos, ei hän opi liikkumaan ja toimimaan ulkona?

Aikamoista.

Hieman kyllä ihmettelisin, kieltämättä. Mutta tuskin nyt sentään haukkumaan alkaisin.
Mutta ehkä se johtuu siitä kun omat lapset vaatii sen ulkoilun, muuten päivä menee pipariksi ja kellään ei ole kivaa kun lapsi on kuin seinästärepäisty.

Näin ollen tuntuu oudolta että on myös niitä lapsia jotka ei ulkoilua tarvitse purkaakseen kunnolla ylipursuavaa energiaansa. Sisäleikeissä kun se ei ainakaan meillä onnistu.

Aika lehmänhermoinen äiti, jos jaksaa katsella ja kuunnella lasten mellastusta sisällä aamusta iltaan! Mä en jaksa, joten ulkoilemme 2 kertaa päivässä kelillä kuin kelillä. Tänäänkin mennään, vaikka on enemmän pakkasta.

Jossain määrin ihmetyttää. Itse on niin tottunut jo töissä (päiväkodissa ) ulkoilemaan lasten kanssa, että sitä sitten jatkoi oman muksun kanssa automaattisesti. Toki on päiviä, että ei ulkoilla. Esim. sellaiset päivät, kun on paljon ohjelmaa: kaupassa käyntiä, kavereiden tapaamista tms. Itse en tosin jaksaisi neljän seinän sisällä koko päivää ollakaan eli siksikin ulkoilen lapsen kanssa lähes päivittäin. Usein pari kertaa päivässä. Vauva-aikana ulkoilut oli vaunukävelyjä ja nyt taaperon kanssa puistossa käyntiä ja kävelylenkkejä.

Lisäksi taaperoiseni nukkuu vielä kahdet päikkärit ulkona (ellei unet tule automatkan aikana ), joten ainakin hän saa raitista ilmaa, jos ei äiti puistoon intaantuisikaan lähtemään.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Siis ihanko totta olet sitä mieltä että jos lapsi on yli 2v, eikä pääse joka päivä ulos, ei hän opi liikkumaan ja toimimaan ulkona?

Aikamoista.

No, miten se oppii liikkumaan kävelytiellä ilman, ettöä juoksee autotielle, oppii pyöräilemään, liukumaan liukumäestä, leikkimään verkossa tms? Ja mun mielipide on, että joka päivä ulos, ei siitä varmaan haittaakaan ole..=)

Yksinkertaisesti sellainen äiti on TODELLA LAISKA. Kyllä jokaisen lapsen oli ikä mikä tahansa pitää päästä vähintään kerran, mieluiten pari kertaa päivässä ulkoilemaan raittiiseen ilmaan. Tekee lapsille ja aikuisillekin hyvää monella tapaa. Ja jo ihan pieni lapsi nauttii vaunuissa ollessaan raikkaasta ilmasta, puhumattakaan lapsesta joka jo kävelee ja joka löytää ulkoa aivan loputtomasti mielenkiintoista tekemistä sekä kehittyy ja oppii samalla. Maistuu ruoka ja unikin paremmin eikä vanhempienkaan hermot kiristy niin helposti.

Aikamoista.

No, miten se oppii liikkumaan kävelytiellä ilman, ettöä juoksee autotielle, oppii pyöräilemään, liukumaan liukumäestä, leikkimään verkossa tms? Ja mun mielipide on, että joka päivä ulos, ei siitä varmaan haittaakaan ole..=)

No siten, että se ulkoilee vaikka 5 päivänä viikossa? :saint:

Eli ei siihen jokaista päivää tarvita, kuten ilmoitit alkuun.
Mutta ei siitä tosiaan haittaa ole.

Aikamoista.

Oppiihan ne toki sisälläkin, mutta ei siellä mitenkään sellaista motoriikkaharjoitusta saa aikaiseksi kuin pihaleikeissä ja puiston kiipeilytelineissä. Itse uskon myös, että paljon kärryissä istuneet/kuljetetut vauvat oppivat kävelemään myöhemmin kuin sellaiset jotka ovat saaneet mönkiä omaan tahtiinsa lattialla/pihalla eikä heitä ole kahlittu kärryyn istumaan.

Näillä pakkasilla me ei ulkoilla ton 1,5veen kanssa. Ja yleensäkään ei viihdytä tossa omalla pihalla vaan ulkoillaan anoppilassa jotka asuu omakotitalossa :) siellä on lapsille lelut ja liukumäet.

Olen sitä mieltä että mitenköhän toi kestää olla kotona aina vaan. Mullahan hajoaa PÄÄ jos mä joudun olemaan sisällä yksin noiden kanssa. :o Ihan mun itsekkäistä syistäni käydään ulkona, ei mua kiinnosta lapsien motoriikan kehittyminen.

Pidän kyllä ulkoilusta ja lapset käy vähintään kerran päivässä.Ihmettelen kyllä,että miksi ei viedä lapsia ulos ja luontoon mutta jokainen valitsee oman polkunsa.Minulle se ei ole vastenmielistä lainkaan ja viihdyn hyvin ulkona.En tosiaankaan ketään ala morkkaamaan vaikka ei ulkona kävisi päivittäin.Ehkä sellanen Äiti panostaa lapsiinsa jotenkin muuten olemalla/tekemällä sisällä asioita mitä me ulkoilijat ei sitten tehdä...
Luulen myös,että meillä on paha siivo siksi kun häviän aina ulos ennemmin mitä siivoan :laugh:

No musta kyllä kannattais ulkoilla. Siinä on paljon hyviä juttuja, tukee motorista kehitystä (vai kuinka monella on epätasainen olohuoneen lattia, tai kiipeilypaikkoja), saa vapaasti purkaa energiaa ja juosta kun on tilaa, usein ulkona tapaa muita lapsia, saa raitista ilmaa.

Mulla on 3v9kk ja 1v1kk lapset ja me kyllä ulkoillaan lähes päivittäin ja välillä kaksi kertaa päivässä. Joskus jää ulkoilu väliin jos esim kyläillään ja sen kyllä huomaa ku lapset menee pitkin seiniä. Isompi valittaa jo jos ei pääse puistoon tai pihalle.

Mutta siis jokainen tyylillään ja rauhallisemmat lapset varmaan viihtyvät ihan hyvin sisälläkin eivätkä ala riehua.

Aika ahdistavaa jos kyseessä yli 1-vuotias lapsi ja vain satunnaisilla kauppareissuilla poistuu asunnosta ulos...pakkasella/kaatosateessa ymmärrän et ei ulkoilla aina.

Yhteistyössä