mitä mieltä olet imettävistä äideistä, jotka tupakoivat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja serkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse tupakoin n.5 kpl päivässä ja imetän.Imetystukilistalla sanotaan et jos alle aski päivässä menee,niin ok.Raskausaikana olin polttamatta,mut sit piti alkaa leikkimään ja siitähän se ajatus sitten taas lähti... :saint:

Mun mielestä pitäs pystyä olemaan polttamatta imettämisen ajan. Itse poltan imettäessä viihteellä ollessa, jolloin vauva saa muutenkin pullosta. Eli siis viimeisen tupakin ja imettämisen välillä on useita tunteja. On tietoa että tupakin nikotiini puoliutuu kahdessa tunnissa maidosta, muistaakseni. Eli vielä2 tunnin jälkeenkin nikotiinia on. En jaksa linkittää mut imetystukilistan sivuilta löytyy. Eli jos siis _pakko_ polttaa niin heti imetyksen jälkeen, jolloin seuraavaan imetykseen on vähintään kaksi tuntia.

en ymmärrä edes imettämättömia tupakoivia pienten lasten vanhempia tai yleensäkään ihmisiä jotka toisten tupakoimattomien ihmisten läsnäollessa polttaa. Eikä edes se että menee parvekkeelle tai viiden metrin päähän lapsista polttamaan kun se tupakansavu tarttuu vaatteisiin, hiuksiin yms ja esim minulla saa allegiaoireet pintaan vaikka en itse sitä tupakointitilannetta vieressä todistaisi. Onhan se vauvankin kivaa haistella sitten tupakanhajuista äitiä.... :'( vai onko....

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Mun mielestä pitäs pystyä olemaan polttamatta imettämisen ajan. Itse poltan imettäessä viihteellä ollessa, jolloin vauva saa muutenkin pullosta. Eli siis viimeisen tupakin ja imettämisen välillä on useita tunteja. On tietoa että tupakin nikotiini puoliutuu kahdessa tunnissa maidosta, muistaakseni. Eli vielä2 tunnin jälkeenkin nikotiinia on. En jaksa linkittää mut imetystukilistan sivuilta löytyy. Eli jos siis _pakko_ polttaa niin heti imetyksen jälkeen, jolloin seuraavaan imetykseen on vähintään kaksi tuntia.

mielestä ei pitäs käydä edes viihteellä jos imettää..

Itse en ole koskaan polttanut, enkä mitenkään nauti/välittäisi haistella tupakin hajua... :x

Muutamat asiakkaani on sellaisia, että polttavat ja sen kyllä HAISTAA...
a055.gif

Sitä mieltä, että ne ei ole kovin fiksuja ihmisiä.
Naapurissa asuu raskaana oleva nainen joka polttaa kuin korsteeni. Se on karsean näköistä. Tosin sen pariskunnan elämäntyyliä ja ystäväpiiriä kun katsoo, niin ei lapsen tulevaisuus muutenkaan kovin ruusuiselta vaikuta :/

Tupakointi ja imetys

Imeväisikäisen parasta ravintoa on äidinmaito, ja imetyksellä on todettu olevan merkitystä lapsen allergioiden ehkäisyssä. Oman äidin maito allergisoi vauvaa vähemmän kuin äidinmaitovastikkeet ja korvikeravinto.

Tupakointi vaikuttaa haitallisesti imetykseen. Tupakoivalta äidiltä erittyy maitoa noin 30 prosenttia vähemmän kuin tupakoimattomalta. Lapsen imemiskyky on tavallista heikompi ja lapsen paino lisääntyy hitaammin.

Savukkeen nikotiini kulkeutuu nopeasti äidinmaitoon. Rintamaidon nikotiinipitoisuus kohoaa kolminkertaiseksi verrattuna äidin seerumin pitoisuuteen. Nikotiinin puoliintumisaika äidinmaidossa on noin 1,5 tuntia. Tupakoivan äidin pitäisi olla tupakoimatta vähintään 2,5 tuntia ennen imetystä, jotta maidon nikotiinipitoisuus olisi pudonnut neljännekseen savukkeenpoltosta. Katso: Nikotiini

Tupakoivien, imettävien äitien vauvoilla näyttäisi olevan noin 2 kertaa niin usein päivittäisiä koliikkivaivoja kuin ei tupakoivien vauvoilla. Tupakoivien vauvat ovat myös itkuisempia.

Lisätietoja:

Duodecimin Käypä hoito -suositus: Tupakointi, nikotiiniriippuvuus ja vieroitushoidot

Vierola, H. Tupakka ja naisen terveys. Helsinki 1994.

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=57

Ystäväni tupakoi raskausajan ja nyt imettäessä. Ihmettelee kun vauva kitisee, kätisee. Syntyi todella pienenä vaikka täysiaikainen. Muutakin vaivaa löytyy vauvasta. Joten sanoisin, että sellainen äiti joka tietentahtoen tupakoi raskaus/imetysaikana ei ansaitse sitä vauvaa!

Puolikkaasta kolmeen tupakkaa meni vrk:ssa kuopuksen imetysaikana.. Ootin sen 2h ennen ku annoin rintaa tupakin jälkeen, mutta välillä annoin korviketta jos olin juuri polttanut ja poju halus heti maitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja tjaah:
Kaveri veti röökiä kokoajan odotusaikana. Pienenä syntyi lapsi. Imetysaikana ravasi kokoajan tupakalla. Vauva itki kokoajan ja kasvoi huonosti.

Samaa olen kuullut anopin kertovan omista lapsistaan. Ja useinhan pikkuvauvat jotka kohdussa ovat nikotiinia saaneet niin itkevät tupakantuskaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja XjenXmoX:
Puolikkaasta kolmeen tupakkaa meni vrk:ssa kuopuksen imetysaikana.. Ootin sen 2h ennen ku annoin rintaa tupakin jälkeen, mutta välillä annoin korviketta jos olin juuri polttanut ja poju halus heti maitoa.

Mä tekisin samalla tavalla tossa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mariaa:
Alkuperäinen kirjoittaja XjenXmoX:

Mä tekisin samalla tavalla tossa tilanteessa.

Kiitos ymmärryksestä!
:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ystäväni tupakoi raskausajan ja nyt imettäessä. Ihmettelee kun vauva kitisee, kätisee. Syntyi todella pienenä vaikka täysiaikainen. Muutakin vaivaa löytyy vauvasta. Joten sanoisin, että sellainen äiti joka tietentahtoen tupakoi raskaus/imetysaikana ei ansaitse sitä vauvaa!

ihmettelen ihmisiä, ketkä kehtaavat sanoa, kuka ansaitsee vauvan ja kuka ei..

Ja ei.. en polta, en ole koskaan polttanut, enkä tule koskaan polttamaankaan, joten turha vedota siihen, että yritän vain puolustella.
En myöskään hyväksy tupakointia raskaus/imetysaikana, mutta en kyllä koskaan sanoisi, että kuka on ansainnut lapsensa ja kuka ei!

Yhteistyössä