Mitä mieltä odottaisinko huomiseen ennen kuin meen lääkäriin? (flunssa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan flunssa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan flunssa

Vieras
Kävin jo kerran lääkärissä kun henki alkoi flunssan yhteydessä vinkumaan ei kuitenkaan ahdistanut, diagnoosi virusflunssa. Keuhkoista ei kuulunut mitään ylimääräistä, mikä kyllä ihmetytti kun kuitenkin korvin kuuli tuon vinkunan.
Sain pyydettäessä ventoline reseptin vaikkei minulla ole mitään diagnosoitua astmaa tms.

Hyvinhän tuo ventoline vei vinkunan (käytin vain kerran per pv), mutta sellainen jännä narina jää tilalle ja se tuntuu tulevan jostain tuosta ihan ylhäältä ei keuhkoista vaan ehkä tuosta ylhäältä keuhkoputkesta.
Hassuinta tässä on vielä se, että tuon ventolinen oton jälkeen siis jos olisin ollut seisaaltani, istunut tai käpertynyt polvilleen sänkyyn niin ei mitään hätää, mutta vähänkään kun yritin alkaa makaavampaan asentoon, niin alkoi tuo narina kuulumaan. Henki kulki kyllä tosi esteettömästi, mutta tuo narina:(

Viimein uuvahdin sitten jossain viiden ja kuuden välissä. Ja heräsin sitten pikkuväen kanssa puolikasilta. Vähän uuvahtanut olo.

Yöllä mietin, että ihan varmasti lähden päivystykseen aamulla heti kasilta, mutta nyt taidan kuitenkin odottaa huomiseen ja pääsyä yksityiselle lääkärille (jolla olen muutenkin aina käynyt). Meillä kun tuo päivystyskin on 50kilsan päässä, eikä ihan aina tiedä millaiselle puoskarille pääsee...

Toisaalta uusi yö samoilla kuvioilla ei oikein nappaisi. En uskalla nyttenkään pistää makuulleen kun narina alkaa kuulua.

Mitä ihmettä tää on? Kellään vastaavaa flunssan aikana? Mitä tekisitte?

Mä kanssa niillä linjoilla, että jos muuta akuuttia ongelmaa ei ole, niin lääkäriin vasta maanantaina. Sähän voit koettaa nukkua ensi yön istuma-asennossa, tai puoli-istuvassa. Sohvalla tai sitten paljon tyynyjä sänkyyn joilla kohotat asennon. Ei tuo ihan päivystysasialta kuulosta. Sitten jos alkaa henkeä ahdistaa, koskea keuhkoihin hengitettäessä tms. niin päivystykseen.

Mä en menisi päivystykseen, jos pystyy normaalisti hengittämään.

Muutenkin yritän aina sinnitellä seuraavaan arkiaamuun. Keväällä oli tosin pakko mennä ku kuume nousi 39.8 ku ruusu iski jalkaan. Seuraavana aamuna olisi joutunut sairaalaan, kun sitä mietittiin jo illalla.

Mulla on juurikin ihan sama flunssa, henki vinkuu ja narisee, muttei ahdista. Jumalaton yskä ja keuhkoputkeen sattuu kunnolla. Kuuma suihku ja lämmin, vahva kaakao on paras lääke. En ole käynyt lääkärissä, mutta käyn sitten arkena, jos tää äityy keuhkoputkentulehdukseksi, muutoin pysyttelen ihan vaan kotona. Ei se sillä sen enempää parane, että lääkäri kuuntelee ja tuumaa, että mene kuumaan suihkuun ja juo lämmintä...

Älä oikeasti lähde ruuhkauttamaan noita päivystyksiä ihan turhaan. Jos henki menee ahtaalle ja oikeasti ahdistaa niin sitten menet.

Niin, eipä se lääkäri flunssalle mitään voi ja jos ventolinea jo määrännyt, niin käskee vaan odotella et se alkaa kunnolla tehota siihen keuhkojen rahinaan.

sulla on ollut flunssa X päivää ja juuri sunnuntaina se onkin niin akuutti asia että pitää lähteä päivystykseen...

Olen ollut keskiviikosta asti itse kipeä ja lapset aloittivat sairastelun jo maanantaina.
Valvottuja öitä on jo aika monta takana eri syistä; oma olo, lasten yölliset heräilyt kipeänä jne

Kävin perjantaina päivystyksessä, koska olotila oli huono ja ajattelin että jokin lääke olisi paikallaan. Yleensä flunssista olen päässyt helpolla, mutta nyt ei näköjään käynyt niin hyvä tuuri.

Enemmän ehkä olisin toivonut vastaavia kokemuksia, enkä niinkään tuota lääkäriin menon arpomista.
Niimpä tuo väsyneen äidin kirjoittama otsikko meni ihan metsään, sorry jos häiritsee, mutta ei kai silti ilkeä tarvitse olla?

[QUOTE="mä";21916304]Mulla on juurikin ihan sama flunssa, henki vinkuu ja narisee, muttei ahdista. Jumalaton yskä ja keuhkoputkeen sattuu kunnolla. Kuuma suihku ja lämmin, vahva kaakao on paras lääke. En ole käynyt lääkärissä, mutta käyn sitten arkena, jos tää äityy keuhkoputkentulehdukseksi, muutoin pysyttelen ihan vaan kotona. Ei se sillä sen enempää parane, että lääkäri kuuntelee ja tuumaa, että mene kuumaan suihkuun ja juo lämmintä...

Älä oikeasti lähde ruuhkauttamaan noita päivystyksiä ihan turhaan. Jos henki menee ahtaalle ja oikeasti ahdistaa niin sitten menet.[/QUOTE]

Lääkäri arveli myös, että voi olla alkava keuhkoputkentulehdus.

Mulla alkaa olla olemattomatkin vatsalihakset löydetty kun ne on niin kipeet siitä kun olen oikein olan takaa yrittänyt yskiä sitä narina tunnetta ylös tuolta putkistosta.

Ei mulla tosiaan mitään hätää ole niin kauan kun jaksan olla pystyssä. Eikä varmaan hätää ole senkään jälkeen jos vain pystyisin jotenkin sulkemaan korvani tuolta narina-ääneltä.

Lääkäri arveli myös, että voi olla alkava keuhkoputkentulehdus.

Mulla alkaa olla olemattomatkin vatsalihakset löydetty kun ne on niin kipeet siitä kun olen oikein olan takaa yrittänyt yskiä sitä narina tunnetta ylös tuolta putkistosta.

Ei mulla tosiaan mitään hätää ole niin kauan kun jaksan olla pystyssä. Eikä varmaan hätää ole senkään jälkeen jos vain pystyisin jotenkin sulkemaan korvani tuolta narina-ääneltä.

Ole ihan huoleti sen narinan suhteen, lima siellä vaan pitelee kaksin käsin karvoista kiinni, jottei vaan tarvi ulos tulla. Tää flunssa kestää sitten tovin, itse oon nyt sairastanu toista viikkoa. Mutta kyllä tästäkin paranee ja onpahan hyvä syy antaa lasten kattoa koko päivä filmiä sun muuta, jotta äiti saa levätä :D

Levätä täytyy nyt sitten istualtaan ja hunajan ostoon, ellei tuo kaakao tehoa.
Tosin lepo voi jäädä vähiin kun mieskin kipeä ja vauva myös. Isommat onneksi jo terveitä.
Nukkua/levätä en pysty siis edes puoli-istuvassa asennossa ilman narisevaa ääntä, jännä juttu.

Jos sul ei ole astmaa ni sit Burana kuuri, lepoa ja yskään hunajaa. Muista juoda kovasti ni lima irtoaa

[QUOTE="mä";21916430]Ole ihan huoleti sen narinan suhteen, lima siellä vaan pitelee kaksin käsin karvoista kiinni, jottei vaan tarvi ulos tulla. Tää flunssa kestää sitten tovin, itse oon nyt sairastanu toista viikkoa. Mutta kyllä tästäkin paranee ja onpahan hyvä syy antaa lasten kattoa koko päivä filmiä sun muuta, jotta äiti saa levätä :D[/QUOTE]

sanokoot muu porukka mitä tahtoo.
Mulla kun tahtoo vain välillä olla hieman suorituspaineita; pyykit pitäs ottaa narulta, tiskikone tyhjentää, tavaroita roudata lasten jäljiltä paikalleen, loihtia ruokaa, imuroida, mopata ja pölyt pyyhkiä jne. Aivan masentaa kun katsoa ympärille, mutta jospa noi hommat ei karkais;)

Mutta kaunis kiitos sulle "mä" vastauksistasi:)

Mulla vinkuu useinkin hengitys flunssan aikana. En kyllä koskaan ole päivystykseen mennyt enkä edes tajunnut pelätä nukkumista, kun hengitys on onnistunut hyvin. Mä suosittelen samaa kuin muutkin, paljon juomaa, lepo (jätä hyvä nainen ne siivoukset välistä, mä en tajua et eka valitetaan ettei voi nukkua ja on huono olo ja hengitys vinkuu ja sit suunnitellaan siivoamista!). Ihan oikeasti jos sun perhe ei tajua että auttaisivat sua kun olet sairas, niin olkoot paskassa. Sullakin on oikeus levätä.

[QUOTE="moi";21916531]Mulla vinkuu useinkin hengitys flunssan aikana. En kyllä koskaan ole päivystykseen mennyt enkä edes tajunnut pelätä nukkumista, kun hengitys on onnistunut hyvin. Mä suosittelen samaa kuin muutkin, paljon juomaa, lepo (jätä hyvä nainen ne siivoukset välistä, mä en tajua et eka valitetaan ettei voi nukkua ja on huono olo ja hengitys vinkuu ja sit suunnitellaan siivoamista!). Ihan oikeasti jos sun perhe ei tajua että auttaisivat sua kun olet sairas, niin olkoot paskassa. Sullakin on oikeus levätä.[/QUOTE]

Kyllä isommat lapset jo pärjäävät "omillaan", mutta kolmevuotias ja 8kk:n ikäinen kaipaa vielä hieman hoitoa.
Miehellä omat työnsä (yrittäjä) ja kipeä sekin.

minullakin flunssa ja kuumeillut koko viikonlopun. huono omatunto siitä menenkö huomenna töihin vai en. haluaisin mennä mutta onko sitten järkeä, kun tuskin ensi yön aikana koen ihmeparantumisen. keuhkojen rohinaa minullakin.

Yhteistyössä