Mitä mieltä "kättelykiellosta"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohtelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohtelias

Vieras
nyt kun tämä sikaflunssa uhkaa, on virastoissa ja toimistoissa nähty lappuja että emme kättele. Mitä mieltä te olette tästä? Kättely kuuluu mielestäni hyviin tapoihin ja tänäaamuna ensimmäistä kertaa törmäsin asiakkaaseen joka hyvin vastahakoisesti ojensi kättään ja veti sen sitten pois "jos ei nyt kuitenka kätellä kun..." . olen töissä firmassa jossa asiakkaita kätellääm ja se on ihan itsestäänselvyys.en usko että sikaflunssan leviämistä tuollaiset estot paljon hiljentää. miten teillä?

Mun mielestä ton kättelyn vois lopettaa muutenki tai sit palata siihen aikaan jolloin käytettiin hansikkaita käteltäessä.

Kohteliaisuutta kun voi näyttää muullakin tavoin

Tästä on taidettukin täällä jo keskutella. Sikainfluenssahan tarttuu pääasiassa pisaratartuntana, joten kättelykielto tuskin taudin leviämistä rajoittaa. Mutta en ymmärrä, miksei voisi kohtuullisesti sanoa asiakkaalle "Anteeksi, tämmöisenä influenssa-aikana sanotaan vain näin päivää" tai jotain vastaavaa. Käytäntöhän on jo aikaisemmin ollut yleistä mm. sairaalaosastoilla.

Kyllä se mun mielestä on ihan asiallinen varotoimi.
Kaikki ei kuitenkaan pese niitä käsiään niinkuin kuuluisi ja on saattanut juuri aivastaa käsiinsä ennenkuin kättelee.

Kyllä siis mielestäni kättelykielto estää taudin leviämistä hyvinkin tehokkaasti (+ se käsien peseminen)

Ihan sama oikeastaan mulle, töissä ainoastaan ei huvita kätellä niitä jotka ensin kaivavat purkan suusta ja sitten kättelevät eikä siis liity tartuntavaaraan vaan ällöttävyyteen.
Saa vaikka tulla sikalenssu jos on tullakseen =)

Alkuperäinen kirjoittaja Blume:
Tästä on taidettukin täällä jo keskutella. Sikainfluenssahan tarttuu pääasiassa pisaratartuntana, joten kättelykielto tuskin taudin leviämistä rajoittaa. Mutta en ymmärrä, miksei voisi kohtuullisesti sanoa asiakkaalle "Anteeksi, tämmöisenä influenssa-aikana sanotaan vain näin päivää" tai jotain vastaavaa. Käytäntöhän on jo aikaisemmin ollut yleistä mm. sairaalaosastoilla.

Tästä tuli mieleen mun tänkesäset polikäynti ja sairaalakäynti. Kirranpolilla oli laput seinillä ja vielä tervehtiessä mainitsivat että nyt ei saa kätellä. Toisessa sairaalassa myös lappu ja silti hoitsut+lekuri kättelivät reippaasti. En siinä hetkessä ja jännityksessä enempää aatellu mut miksei ne noudattaneet omia lappujaan...

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Toisessa sairaalassa myös lappu ja silti hoitsut+lekuri kättelivät reippaasti. ...

Kaikilla osastoilla asiasta ei ole mitään määrättyä käytäntöä vaan osa henkilökunnasta päättää olla kättelemättä ja printtaa lappuja seinille.Ne jotka haluavat kätellä saavat näin tehdä.
Jokaisen potilaan välillä tulisi pestä ja desinfioida kädet joka tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Toisessa sairaalassa myös lappu ja silti hoitsut+lekuri kättelivät reippaasti. ...

Kaikilla osastoilla asiasta ei ole mitään määrättyä käytäntöä vaan osa henkilökunnasta päättää olla kättelemättä ja printtaa lappuja seinille.Ne jotka haluavat kätellä saavat näin tehdä.
Jokaisen potilaan välillä tulisi pestä ja desinfioida kädet joka tapauksessa.

Ai. Mä olen luullut että se on kaikille sama käsky jos ne laput ovat siellä seinillä. Eihän siinä kiellossa sitte oo järkeä jos ei oo pakko noudattaa.

varmasti ihan hyvä juttu taudin ja tautien leviämisen kannalta. Itselle ollut vaan vähän hankala kun on niin pinttynyt tapa tuo kättely ja sillä kun kanssakäymisen saa niin luontevasti aloitettua.

Ai. Mä olen luullut että se on kaikille sama käsky jos ne laput ovat siellä seinillä. Eihän siinä kiellossa sitte oo järkeä jos ei oo pakko noudattaa.

Joillain osastoilla on ja yleensä kyseessä on suositus.
Usein oikein perustetaan työryhmä miettimään kokonaiseksi työpäiväksi ellei kahdeksi että kätelläänkö vai ei ja tähän tarvitaan myös kahvitus ja pullat :whistle:
Helpompi minusta vaan pistää printteri soimaan ja jatkaa töitä.

Kun menet sisään toimenpidehuoneeseen niin voit kätellä koska keskustelun jälkeen lääkärin/hoitajan tulisi kuitenkin pestä ja desinfioida kädet ennenkuin aloittaa itse hoidon.
Mutta voi kättelyn myös hyvillä mielin skipata ja silti olla kohtelias.

Mutta eihän se mikään kielto ole, vaan kehoitus.
"Vältämme kättelyä - taudinaiheuttajat leviävät käsien välityksellä". Lukee meidän seinällä. Ja vastapäisen polin myös, ja alueen sairaaloittenkin. Välttäminen ja kieltäminen on kaksi eri asiaa.

Ja jos yhtään on oltu edes ala-asteen terveystiedon tunneilla hereillä, niin jokainen tietää, että kyllä, nimenomaan käsien kautta leviää liki kaikki pöpöt. Varsinkin ne pöpöt, jotka leviävät pisaratartuntana, hyökkivät nimenomaan käsistä pinnoille ja toisiin käsiin, ja siitä eteenpäin uuteen "isäntään".

-B

Yhteistyössä