Mitä mieltä "kansalaispalkasta"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenjen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jenjen"

Vieras
Itse olen tilanteessa, että kotihoidontuki loppui, ja olen menossa työkkäriin. Tilanteeni on se, että tekisin mielelläni osa-päivätyötä, jotta lapsen päivähoito ei ylittäisi 7-8 tuntia, mutta rahallisesti se on aika mahdotonta.

Työkkäristä saisin rahaa noin 500e/kk:ssa, osapäivätöistä saisin noin 1000e/kk:ssa jos sitäkään. 1000 eurosta vähennetään verot, käteen jää 850e. Siitä vähennetään matkakustannukset, noin 150e/kuukaudessa. Miehen tulot huomioon ottaen päivähoitomaksu olisi varmaan 70e/kk:ssa. Eli työnteosta käteen jäisi 630e/kk:ssa. Onko 130 euron takia kannattavaa lähteä töihin? JOku varmaan sanoo, että on tietenkin, mutta minun mielestäni summa on melko melko naurettava, jos ajattelee, että se on koko kuukauden töistä ansaittu summa. Samoin en voi ottaa työttömänä vastaan pätkätöitä. Niitäkin tekisin mielelläni, mutta ne vähennettäisiin työttömyyskorvauksestani ja tulos olisi plus miinus nolla, jos ei joskus jopa pelkkä miinus. Olen myös miettinyt yritystoiminnan aloittamista, mutta silloin en saisi työkkärirahaa, eli olisin ihan tyhjän päällä ensimmäiset kuukaudet, ehkä vuodenkin ennenkuin yritys alkaisi tuottamaan. Opiskelemaankin olisi kiva lähteä, mutta ajatus 200euron opintotuesta ei houkuta. Olen jo yhden opintolainan ottanut ja takaisin maksanut.

Jos kansalaispalkkamalli olisi käytössä, voisin toteuttaa jokaisen suunnitelman. Saisin osapäivätöistä 1000e+ kansalaispalkan päälle. Se olisi jo erittäin kannattavaa. Pätkätöistä saisin rahaa, ja ne eivät vähentäisi kansalaispalkkaa, voisin ottaa niitäkin vastaan ilman huolta siitä, että rahallisesti tilenne menisi vain huonompaan suuntaan. Yritystoiminnan alkaessa voisin keskittyä täysillä siihen, enkä putoaisi tyhjän päälle ensimmäisiä kuukausia kun yritys ei vielä tuota mitään. Samoin opiskelu olisi rahallisesti helpompaa, ja voisin kouluttaa omaa ammattitaitoani vielä pidemmälle.

Ärsyttää tämä tilanne suunnattomasti. Ärsyttää, että työttömän ei ole kannattavaa tehdä osapäivähommia tai pätkätöitä. Ärsyttää, koska haluaisin tehdä ja kouluttautua, mutta se ei kannata.

Olen myös kerran tosi sairaana joutunut keskittämään voimat, jotka olisi pitänyt mennä parantumiseen siihen, että saan tapella Kelan kanssa sairauspäivärahasta. Se oli todella rankkaa aikaa.

Mitä mieltä te olette? Mitä hyvää/huonoa löydät kansalaispalkasta?

[QUOTE="jenjen";25649299]

Mitä mieltä te olette? Mitä hyvää/huonoa löydät kansalaispalkasta?[/QUOTE]

Se, että siitä löytää jotain huonoa ei poista sitä tosiasiaa, että se on miljuuna kertaa parempi malli kuin nykyinen

Teoriassa se kuulostaa hyvältä, mutta en ole aiheeseen kovin syvällisesti perehtynyt. Se minulle tuli mieleen, että jos kaikki saisivat kansalaispalkan niin onko vaarana rahan arvon muuttuminen? Että pärjääkö sillä kansalaispalkalla sitten enää jos kaikki työssäkäyvätkin saavat sen saman palkan lisäksi?

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25649314:
Mistähän se raha tuohon idealismiin revittäis?

Kaunis ajatus, mutta toisaalta näen vain ne varjopuolet, että todennäköisesti lisäisi entisestään pätkätöitä ja työnpakoiluakin jopa.

Se on budjetoitu jokaisessa mallinnuksessa nykyistä mallia halvemmaksi

[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";25649319]Teoriassa se kuulostaa hyvältä, mutta en ole aiheeseen kovin syvällisesti perehtynyt. Se minulle tuli mieleen, että jos kaikki saisivat kansalaispalkan niin onko vaarana rahan arvon muuttuminen? Että pärjääkö sillä kansalaispalkalla sitten enää jos kaikki työssäkäyvätkin saavat sen saman palkan lisäksi?[/QUOTE]

Aivan, kansalaispalkka kun koskisi jokaista tulotasoon riippumatta koska kaikki kansalaisuuden statuksen omaavat ovat luonnollisestikin kansalaispalkan saajina.

No soisitko maahanmuuttajillekin, niille joilla on pysyvä tai toistaiseksi voimassaoleva oleskelulupa, kansalaispalkan? Niille jotka tekee töitä suomessa ja maksaa veroja?

Ymmärrän tosiaan sen, että jos työstä teinaisi 100-200e enemmän kuin kotona istumisesta, kynnys työhön lähteä on iso ja tuntuu turhalta. Mutta miksei kukaan ajattele sitä omaa eläkekertymäänsä ja sitä, että mahdollisesti työsuhteen loppuessa pääsee paremmille liiton rahoille jne. Eikö sekin olisi parempi kuin taistella kelan ja sossun kanssa joka kuukausi?

[QUOTE="Pikkuinen Jättiläinen";25649319]Teoriassa se kuulostaa hyvältä, mutta en ole aiheeseen kovin syvällisesti perehtynyt. Se minulle tuli mieleen, että jos kaikki saisivat kansalaispalkan niin onko vaarana rahan arvon muuttuminen? Että pärjääkö sillä kansalaispalkalla sitten enää jos kaikki työssäkäyvätkin saavat sen saman palkan lisäksi?[/QUOTE]

Ei sillä oikein pärjäisi. Eikä ole tarkoituskaan. Tarkoitus on se, että ihminen saa elämänsä eikä yksilön tarvitse alistua

• Tykkää
Reactions: Akaatti

Kaunis ajatus, mutta toisaalta näen vain ne varjopuolet, että todennäköisesti lisäisi entisestään pätkätöitä ja työnpakoiluakin jopa.

Sehän korvaisi nykymalliset etuudet. Työttömyyskorvauksen, asumistuen, toimeentulotuen, sairaspäivärahan, kotihoidontuen ja lukuisat muut tuet, joista varmaan puolesta en ole kuullutkaan. Ehkä vaikutus voisi aluksi olla miinusmerkkinen, mutta kuka nyt kauaa 500 eurolla pärjäisi? Tulisi helpoksi ottaa vastaan myös niitä parin tunnin päivätöitä, ja sitä myöden työllekin löydettäisiin tekijä.

• Tykkää
Se on budjetoitu jokaisessa mallinnuksessa nykyistä mallia halvemmaksi

Tämä on totta. Kun valtava byrokratia harkinnanvaraisten tukien myöten loppuisi, olisi se loppupelissä halvempaa. Tosin laskelmissa ei ole otettu huomioon sitä valtavaa työttömien virkamiesten määrää.

Kaikesta huolimatta minä, pesunkestävä porvari, kannatan kansalaispalkkaa. Ainoa pelkoni on, että sekään ei riittäisi vann siitä huolimatta niitä harkinnanvaraisia tulosiirtoja jatkettaisiin maailman tappiin asti...

No soisitko maahanmuuttajillekin, niille joilla on pysyvä tai toistaiseksi voimassaoleva oleskelulupa, kansalaispalkan? Niille jotka tekee töitä suomessa ja maksaa veroja?

Ymmärrän tosiaan sen, että jos työstä teinaisi 100-200e enemmän kuin kotona istumisesta, kynnys työhön lähteä on iso ja tuntuu turhalta. Mutta miksei kukaan ajattele sitä omaa eläkekertymäänsä ja sitä, että mahdollisesti työsuhteen loppuessa pääsee paremmille liiton rahoille jne. Eikö sekin olisi parempi kuin taistella kelan ja sossun kanssa joka kuukausi?

No en osaa sanoa tuosta mamu-kohdasta, ehkä kansalaispalkka Suomen kansalaisille? Eli jos jossain veiheessa sellaisen saat, niin se kuuluu automaattisesti.

En tiedä, kynnys vaan on oikeasti olemassa. Tuntuu turhauttavalta ajatella, että sen 100 euron takia olen iltaisin väsynyt, ja menetän aikaa jonka voisin olla lasten kanssa. Jos kyseessä olisi joku 600-700 euroa, niin sitten jo voisi väsymyksenkin kestää hieman paremmin. Mutta oikeasti, 100 euroa?

• Tykkää
kuule. jos haluaa tehdä töitä niin se on kannattavaa. ihan normaalia, että lapsi on hoidossa 8-10h.

SH palkka = 3000 euroa kuussa - verot

Jos lähden töihin on hoitomaksut 250+250+50 = 550 / kk
Työmatkakulut, pakko ostaa toinen auto ja käyttökulut päälle, n. 600- 800 / kk

Tähän päälle kallistuu ruokakulut kun ei saa enää lähes kaikkea kallista (lihat / maitotuotteet) aamulla -30% -50% alennuksella. Samoin ei enää haeta ilmaisia ruokapaketteja kun nekin jaetaan aamusta. Lisäksi joutuu käyttämään enemmän puolivalmiita ja ne maksaa. Ehkä 300 euroa enemmän kuussa pelkkään ruokaan. (nyt selviää 650 euroa kuussa)

Jos ajattelee, että kulut tuon 3000 hankkimiseksi on toista tonnia niin ei se houkuta. Etenkään kun saa nyt kotona olemalla yli kaksi tuhatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25649328:
Aivan, kansalaispalkka kun koskisi jokaista tulotasoon riippumatta koska kaikki kansalaisuuden statuksen omaavat ovat luonnollisestikin kansalaispalkan saajina.

Periaatteessa lapsilisäkin on kansalaispalkkaa. Se on yksi esimerkki tuesta jota ei yksinkertaisesti kannata taloudellisista syistä tehdä tulosidonnaiseksi.

Mutta kommentti vastaukseesi, kansalaispalkan vaikutus inflaatioon saattaisi kylläkin olla yllättävä.

[QUOTE="minä";25649374]
Mutta kommentti vastaukseesi, kansalaispalkan vaikutus inflaatioon saattaisi kylläkin olla yllättävä.[/QUOTE]

Jos suomen tekemiset tai tekemättä jättämiset vaikuttaisivat euron arvoon niin se olisi ihme.

40% työikäisistä kokee vuosittain työttömyyden. Se on tällä hetkellä todellisuutta.

SH palkka = 3000 euroa kuussa - verot

Jos lähden töihin on hoitomaksut 250+250+50 = 550 / kk
Työmatkakulut, pakko ostaa toinen auto ja käyttökulut päälle, n. 600- 800 / kk

Tähän päälle kallistuu ruokakulut kun ei saa enää lähes kaikkea kallista (lihat / maitotuotteet) aamulla -30% -50% alennuksella. Samoin ei enää haeta ilmaisia ruokapaketteja kun nekin jaetaan aamusta. Lisäksi joutuu käyttämään enemmän puolivalmiita ja ne maksaa. Ehkä 300 euroa enemmän kuussa pelkkään ruokaan. (nyt selviää 650 euroa kuussa)

Jos ajattelee, että kulut tuon 3000 hankkimiseksi on toista tonnia niin ei se houkuta. Etenkään kun saa nyt kotona olemalla yli kaksi tuhatta.

Itse olen sh ja 3 alle kouluikäistä lasta. Kaksi uutta autoa perheessä ja siltikin kannattaa käydä töissä. Tosin en ole koskaan työttömyyskorvauksia saanut, koska ei ole töistä ollut pulaa tässä ammatissa.

Itse olen sh ja 3 alle kouluikäistä lasta. Kaksi uutta autoa perheessä ja siltikin kannattaa käydä töissä. Tosin en ole koskaan työttömyyskorvauksia saanut, koska ei ole töistä ollut pulaa tässä ammatissa.

Juu. Ei sitä työttömänä tarvitsisi olla, mutta kun siitä maksetaan paremmin. Itse en pidä työnteosta niin paljon, että maksaisin siitä. Sinä taidat pitää.

Ne ovat niitä arvokysymyksiä.

[QUOTE="minä";25649397]:)...

"Inflaatio tarkoittaa taloustieteessä rahan ostovoiman heikkenemistä sekä siitä aiheutuvaa hintojen nousua." (lähde: wikipedia)[/QUOTE]

Ja paljonko kuvittelet Suomen osuuden olevan eurosta?

Toki tiedän, että aina ja iänkaiken tulee olemaan työtä vieroksuvia ihmisiä. Se on vain fakta. Mutta toisaalta tiedän paljon ihmisiä, jotka työttömänä ollessaan etsivät aktiivisesti töitä, ja tekisivät niitä "hanttihommiakin" JOS se olisi oikeasti kannattavaa. Nythän se ei ole. Tiedän paljon ihmisiä, jotka tekisivät tosi mielellään niitä osa-päivähommiakin, esim. pitkäaikaissairaat, jotka pystyvät kyllä sen 4 tuntia päivässä tekemään töitä, mutta joille 8 tuntia on tosi iso ponnistus. Nyt nämä sairaatkin ovat kotona, vaikka osa heistä haluaisi ja pystyisi tekemään lyhennettyä työviikkoa, mutta taloudellisesti se ei kannata.

• Tykkää
[QUOTE="jenjen";25649429]Toki tiedän, että aina ja iänkaiken tulee olemaan työtä vieroksuvia ihmisiä. [/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Me teemme ne ihmiset nykyisellä systeemillä. Ihminen ei koskaan synny työtävieroksuvana vaan pyrkii aina toimimaan oman ja yhteisönsä hyvinvoinnin eteen.

Sosiaalivaltio on vain luonut rakenteet joissa tukien varaan heittäytymisestä on tehty kannattavaa. Kansalaispalkka purkaisi nämä rakenteet. Tottakai se olisi työttömille ja sossupummeille järkyttävä muutos, mutta hyvä muutos se olisi silti

Yhteistyössä