Oletko sinä ap sitä mieltä, että olisi hyvä kun meillä olisi maksullinen kirjasto tai ei ollenkaan kirjastoja? Joutaisiko kaiken ilmaiseksi tai edullisesti tarjolla olevan kulttuurin lakkauttaa? Pitäisikö kirpparitkin kieltää lailla kun sieltä löytyy klassikkoja halvalla ja ehkä jopa saa ottaa korista?
En muutenkaan ihan tajua mihin pyrit. Toki esim. työttömällä tai kotiäidillä voi olla enemmän aikaa lukemiseen kuin uraohjuksella mutta valintakysymyksiähän nämä oikeasti ovat. Suomessa suurimmalla osalla ihmisistä on kyllä aikaa esimerkiksi lukemiseen jos haluaa lukea, myös sillä uraohjuksella.
Itse luin paljon kun olin lapsen kanssa kotona pari vuotta, vallankin vauvavaiheessa kun imetin paljon, mutta en nyt katso, että se olisi ollut keltään pois. Olenpa ehtinyt lukemaan myös töihin takaisin mentyäni vaikka työnikään ei ole ihan kevyttä. Lapsellekin luetaan paljon ja kielellisestä kehityksestään lapsi saa kehuja sekä hiekkalaatikolla että neuvolassa.
Mä ajattelen niin, että yhteiskunta, jossa on mahdollisuus ja kenties jopa tavallista harrastaa monenmoista kulttuuria on todennäköisesti sellainen, jossa asuu tyytyväisiä ihmisiä. Jotenkin alkukantainen ajatus ehkä mutta ajattelen, että ihmiset on aina luoneet ja kuluttaneet kulttuuria. Tyyliin ihmiset ovat keränneet ruokaa ja kertonet tarinoita. Muuta ei niin hirveästi tarvikaan jos on lämmin, syönyt ja silmille nähtävää ja korville kuultavaa. Uskon, että yhteiskunta, jossa tuetaan ihmisiä ja joissa kulttuuria on tarjolla kaikille voi parhaillaan olla myös innovatiivinen. Uskon, että jos kulttuurista aletaan säästää se on juuri väärä pää säästämiseen taloudenkin kannalta. Luulen, että enemmänkin kannattaisi satsata kulttuurin. Jos saisin päättää niin esim. nuorisotyössä voisi enemmän hyödyntää tarinateatteria, psykodraamaa jne, jolloin tällaista voisi viedä just sellaisille nuorille esim. joilla ei ole paljonkaan näköaloja elämässään.