Mitä mieltä hedelmöityshoidoista joissa saa valita lapsen sukupuolen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Vähän liian pitkälle menee mun mielestä... Katoin eilen dokumentin "Tilauksessa tyttövauva" (näkyy siis ruutu.fi:ssä) ja siinä monet parit laittoi tuhansia euroja siihen että saisivat tyttövauvan.

Toisaalta tämä hedelmöityshoito nimeltä PGD ei eroa koeputkihedelmöityksestä muuten kuin että sukupuoli tarkistetaan. Mutta sitten tietysti ne "väärää" sukupuolta olevat tuhotaan...

Ymmärrän tämän tekniikan vain silloin jos vanhemmalla on jokin perinnöllinen sairaus joka periytyy vain toiselle sukupuolella.

Ihan ok minusta. Jos se kerta on mahdollista, niin miksei sitten saisi vaikuttaa tuohon asiaan. Onhan se kuitenkin valtavan iso ero, vaikka sitä monet vähätteleekin omien raskauksiensa kohdalla. Ja miehen ja naisen ero on ihan eri asia kuin vaikka silmien väri. Sanon nyt tuon jo valmiiksi, kun kuitenkin joku tulee kohta jeesustelemaan, että kohta saa valita silmien tai hiusten värinkin ja se on turhamaista jne.

MÄ oon niin ristiriitaisissa aatoksissa koko hommasta......

En hyväksy, oikeasti en.
Hedemöityshoidot hyväksyn tietyin edellytyksin, en siinä kohden kun aletaan rikkoa 'luonnollisuutta' eli syy on väärä mielestäni (ikä, vakavat ongelmat raskauksien etenemisessä tms) mutta sitä en pysty hyväksymään, että valitaan sukupuoli.

Menee ihmistehtailuksi.

Ja tämähän on MINUN mielipiteeni....... turha vetää herneitä nekkuun kenenkään. En ala barrikadeille tämän asian vuoksi.

En ymmärrä enkä hyväksy. Mielestäni jokainen lapsi itsessään kuuluisi olla omille vanhemmilleen hyväksytty, oli sukupuoli mikä hyvänsä. Sukupuoli ei kuitenkaan määritä sinua täysin ihmisenä.

Ihan sama. Eihän tuo mikään mieltä lämmittävä ajatus ole, että sukupuoli valitaan itse, mutta käytännössä tuolla ei ole mitään väliä. Hedelmöityshoidossa menee niitä hedelemöityneitä munasoluja "hukkaan" ihan muutenkin, valintaa suoritetaan jo niin ei tuolla kyllä ole mitään muuta väliä kuin "hui kauhee ku musta tuntuu ilkeeltä että joku tekee noin, kielletään se äkkiä!".

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;24717432:
Kannatan vain siinä tapauksessa, että suvussa on joku tietylle sukupuolelle periytyvä sairaus.

Meidän suvussa on periytyvä sairaus joka vaikuttaa poikiin pahemmin. Toisaalta osa munasoluistani on oletettavasti kokonaan puhtaita, joten mieluiten haluaisin että voisi suorittaa seulonnan siellä laboratoriossa ja laittaa terveen alkion kasvamaan. En edes tiedä onko tämä mahdollista...

Luultavasti siitä ei seuraisi kummempia. Toiset haluaisi tytön ja toiset poja ja kolmannet molempia. Tilanne on toinen maissa joissa pojan velvollisuus on elättää vanhempansa sitten kun ne ovat vanhoja. Siksi Kiinassa, jossa on , sinänsä vastuullisesti, yhden lapsen politikka, on syntynyt paha poikien ylimäärä. Vaimoja ei enää löydy millään kaikille miehille. Jossain voi olla muitakin kulttuurisia syitä suosia toista sukupuolta. Kehittyneissä maissa veikkaisin tyttöjen ja poikien olevan yhtä haluttuja.

Siksi Kiinassa, jossa on , sinänsä vastuullisesti, yhden lapsen politikka, on syntynyt paha poikien ylimäärä. Vaimoja ei enää löydy millään kaikille miehille.

Tuleepahan vähemmän lapsia :D .

Mä en todellakaan ryhtyisi valitsemaan sukupuolta, mutta mun mielestä se pitäisi ehdottomasti "hyväksyä". Eipähän tarvitsisi lukea/kuulla "mä halusin tytön" -juttuja...

Katsoin myös ohjelman ja voin sanoa, että on edelleen tallessa ja itkin. Hoito itsessään on sellainen mitä me tarvitsisimme: emme vain valitisi sukupuolta, valitsisimme terveen alkion. Ennen kuin tiesin ensimmäisen lapsen olevan sairas, toivoin enemmän tyttöä. Kun meille sitten syntyi sairas poika, joka on nyt aivan mahdottoman ihana ja "helppo" lapsi, arvojärjestys meni kyllä aivan täysin uusiksi. "Kun vain olisi terve" - sai aika paljon uusia ulottuvuuksia ja "Jospa oisi tyttö/poika" menetti merkityksensä aivan täysin. Suomessa tuota alkiodiagnostiikkaa ei tehdä resurssipulan vuoksi ja vain kuolemaan johtavat perinnöliliset sairaudet muutenkaan oikeuttaisivat niihin. Meidän perheen sairaus ei ole niin vakava. MUTTA Nämä usean terveen lapsen äidit kehtaavat itkeä, koska tulokas on poika!! Tuntuu niin epäreilulta (lievä ilmaisu), että toisille monta tervettä lasta on itsestään selvyys ja se ei riitä, koska he ovat poikia.

Haluan 100% lapsen, jos voisin valita haluaisin tyttöä 60% ja poikaa 40%. Kumpikaan ei olisi kauhistus tai mikään isojuttu, mutta jos joutuisin koeputkihedelmöitykseen ja saisin valita valitsisin ensimmäiseksi lapseksi tytön (ainakin tällähetkellä). Parvuotta myöhemmin seuraavan lapsen kanssa saattaisin ajatella jo toisin. Ei siis minusta mikään kamala asia.

Hyväksyn ja tekisin sen itsekin toisen lapsen kohdalla, jos saisin miehen suostuteltua moiseen ja jos siihen löytyisi rahaa. Lähin sukupuolenvalintaa tekevä klinikka löytyy ymmärtääkseni Pietarista.

Minusta pitäisi sallia kahdella ehdolla: aikaisintaan kolmannesta lapsesta eteenpäin ja ainoastaan haluajan omalla kustannuksella. Ensimmäisen tai toisen lapsen sukupuolta ei voisi valita, ettei väestörakenne vääristy. Perinnölliset sairaudet olisivat poikkeus.

Minusta se on sairas ajatus. Kohta aletaan sitten haluta sinisilmäisiä/ruskeatukkaisia/jnejnejne. En hyväksy geenimanipulaatiota muutenkaan, koeputkihedelmöityksen hyväksyn kyllä mutta en tuollaista tehtailua.

Yhteistyössä