Mitä mieltä häämenusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köyhä morsio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Juu, mä just muokkasinkin tuota omaa kirjoitustani :). Mua vaan risoo miten järjettömäksi tuo hääkouhotus on mennyt. Se pointti on tuntunut monella kadonneen täysin. Häiden kun kuuluu olla hääparin näköiset ja vieraat tulee juhlistamaan sitä hääparille tärkeää päivää. Ja silloin kun hääpari on onnellinen ja tunnelma on hyvä, niin se on aikalailla yks hailee mitä siellä häissä tarjoillaan.

Mä olen ollut yksissä häissä jossa tarjolla oli suolapähkinöitä ja sielläkin oli hauskaa :D.

Niin mikä hääkouhotus? Mun mielestä juhliin kuin juhliin kuuluu juhlava ruoka ja sitä pitää olla riittävästi. Mutta kun kerran ap:n rahat nyt riittääkin kaikkeen kivaan niin ongelmaahan ei ole?
Ja toisekseen, jos ei kestä kritiikkiä niin ei kannata mielipiteitä kysyä.

Jos mä menisin juhliin jossa olisi tarjolla vain? suolapähkinöitä niin aika äkkiä sais lähteä kotiin syömään eli tunnelma todellakin lässähtäisi. Hyvä ruoka, jota on riittävästi tekee osaltaan myös tunnelmaa.
Nämä hääkeskustelut vaan menee aina täällä naurettavuuksiin. Loppujen lopuksi aletaan aina vihjailemaan, että jos häissä panostaa esim. ruokaan tai ostaa kalliin vihkisormuksen tms ei häiden pääpointtina olekaan naimisiin meno vaan ne juhlat yms. WTF? Hyvä ruoka ei takuulla pilaa tunnelmaa, huono sen voi tehdä. Ja tämä nyt ei liittynyt enää mitenkään ap:n ruokaan vaan yleisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Vai hääparin näköiset häät :). No eipä tarvi sitten paljon miettiä miltä ap. näyttää miehineen...

Voi elämä :headwall: .

Mä muuten jo aiemmin kerroin että olin sellaisissa häissä just jossa oli tarjolla kalakeittoa ja suklaakakkua. Hääpari oli uskomattoman upea ilmestys, vieraat oli (meitä lukuunottamatta) sangen kauniita ja tyylikkäitä. Ja ihan jokainen vieras näytti olevan sangen tyytyväinen häistä ja söi hyvällä ruokahalulla kalakeittoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Joku sanoi tunnelmallisista häistä... Minun tunnelma laskisi kylla kun nakisin ap:n ruoat edessani.

No jaa, en sanoisi että tunnelma laskisi sillä häät on aina ihanat juhlat. Sen sijaan minusta tunnelman saa kyllä nousemaan jos tarjolla on herkullista, maukasta ja silmällekin hyvän näköistä ruokaa, sellaista josta ei näy päällepäin että on yritetty selvitä tarjoilusta mahdollisimman helpolla ja halvalla. Liian eksoottisia virityksiä ei tarvitse olla, mutta vähän parempaa ja erikoisempaa kuin tavallisissa illanistujaisissa. Ja vähempikin viina riittää.

Joku sanoi tunnelmallisista häistä... Minun tunnelma laskisi kylla kun nakisin ap:n ruoat edessani.

Mä en vaan voi olla ajattelematta, että silloin sun tunnelman latistuminen olis ihan vaan sun oma ongelmasi. Kun tosiaan se päivän pääasia on se onnellinen hääpari, joka on vielä halunnut sut kanssaan juhlistamaan suurta päiväänsä. Niin ja nähneet vielä kovan vaivan tehden itse tarjottavat ruoat ja tarjoamalla vieläpä sitä sangen monipuolisesti.

Tottakai olisin silti kiitollinen kutsusta, mutta kyllä minä oletan häissä syöväni juhlaruokaa. Ja tulisi oikeasti paha mieli hääparin puolesta koska siinä vaiheessa arvaisin että rahaa on ollut hyvin vähän käytössä.

Pakko vielä lisätä että mä olen varmaan ihan täydellinen juntti. Mulle meinaan juhlavampaa ruokaa on just esim. paahtopaisti, erilaiset kalaruoat, salaatit yms.noutopöydästä. Ja voileipäkakkukin on mun mielestä juhlavampaa ruokaa, ainakaan meillä ei ole sitä arkisin tarjolla.

Mitä ihmettä ihmiset sitten oikeesti tarjoavat omissa häissään?

Pakko vielä lisätä että mä olen varmaan ihan täydellinen juntti. Mulle meinaan juhlavampaa ruokaa on just esim. paahtopaisti, erilaiset kalaruoat, salaatit yms.noutopöydästä. Ja voileipäkakkukin on mun mielestä juhlavampaa ruokaa, ainakaan meillä ei ole sitä arkisin tarjolla.

Mitä ihmettä ihmiset sitten oikeesti tarjoavat omissa häissään?

Kyllä tuo menu on minusta ihan ok, mutta tässä tapauksessa tarkoitinkin riittävyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja What:
Alkuperäinen kirjoittaja plörö:
Näitä häämenuja kun lukee niin ei ihme että muutama vuosi sitten saatiin kehuja häämenustamme,olo oli kuin laivalla kuten vieraat asian ilmaisi:D

Laivallahan on ihan paskat ruoat :o

No riipuu millä laivalla..vieraamme ainakin kehui että oli sortia jos jonkin moista niin kasvis syöjälle kuin lihapitoiselle tai pelkällä kalallakin eläjälle
Me päätettiin jo heti alussa että ruuasta ei tingitä ja meillä ei mitään sopan härpäkekketä tarjoilla,tosin ei me laitettu rahankerjuu viestiä edes kutsuunkaan vaan sai tuoda mitä halusi 3 lapsen perheeseen :D

Alkuperäinen kirjoittaja What:
Näitä häämenuja kun lukee niin ei ihme että muutama vuosi sitten saatiin kehuja häämenustamme,olo oli kuin laivalla kuten vieraat asian ilmaisi:D

Laivallahan on ihan paskat ruoat :o

No riipuu millä laivalla..vieraamme ainakin kehui että oli sortia jos jonkin moista niin kasvis syöjälle kuin lihapitoiselle tai pelkällä kalallakin eläjälle
Me päätettiin jo heti alussa että ruuasta ei tingitä ja meillä ei mitään sopan härpäkekketä tarjoilla,tosin ei me laitettu rahankerjuu viestiä edes kutsuunkaan vaan sai tuoda mitä halusi 3 lapsen perheeseen :D

Mitä teillä tarjottiin? :)

koitin laittaa jo listaa aikasemmin mutta ei tänne niin pitkää saa linkittää:(
meillä oli kalpöytä erikseen,niin kylmä kuin lämmin
olin liha erikseen ,niin kylmä kuin lämmin
ja samoin meillä oli lämmin kasvis ja kymä kasvis erikseen :)
samoin juomina löytyi vähäkalorista vissyä,vettä,olutta,viiniä ihan mitä halusi..rajoittamaton käyttö ....

Valitan tai sanon ääneen mutta
ystäväni meni naimisiin lupasi kunnon ruokahäät,kokoajan valitti mikä olisi halvin ruoka ja laittoi hääkutsuunkin että toiveemme on saapuminen paikalle ja muistaminen lahjatiliämme ja lahjapöytää meillä ei ole joten kunnioitathan pyyntöämme
Kivahan se on 300 km kulkea kun luulee pääsevänsä ruokaihäihin vaan saakin jauhelihakeittoa

Alkuperäinen kirjoittaja x:

No jaa, en sanoisi että tunnelma laskisi sillä häät on aina ihanat juhlat. Sen sijaan minusta tunnelman saa kyllä nousemaan jos tarjolla on herkullista, maukasta ja silmällekin hyvän näköistä ruokaa, sellaista josta ei näy päällepäin että on yritetty selvitä tarjoilusta mahdollisimman helpolla ja halvalla. Liian eksoottisia virityksiä ei tarvitse olla, mutta vähän parempaa ja erikoisempaa kuin tavallisissa illanistujaisissa. Ja vähempikin viina riittää.

En silti tajua, ruokana kalasoppaa ja lasi viiniä tai kaljaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Anteeksi:
Valitan tai sanon ääneen mutta
ystäväni meni naimisiin lupasi kunnon ruokahäät,kokoajan valitti mikä olisi halvin ruoka ja laittoi hääkutsuunkin että toiveemme on saapuminen paikalle ja muistaminen lahjatiliämme ja lahjapöytää meillä ei ole joten kunnioitathan pyyntöämme
Kivahan se on 300 km kulkea kun luulee pääsevänsä ruokaihäihin vaan saakin jauhelihakeittoa

No kyllä mustakin jauhelihakeitto on outo juhlaruoka, vaikka arkena tosi maukas onkin. Samoin kalasoppa.

Mutta ap:n menyy kuulostaa juhlavalta ja hyvältä. Toivottavasti kumminkin ehditte nauttimaan juhlapäivästä eikä aika mene sapuskaa stressatessa. Itse ottaisin juhlapalvelun, ja vaikka vähemmän ruokaa. Ottaisin rarjoiluapua + tekisin osan ruuasta itse.

Ap:n listalla rehtiä ja rehellistä ruokaa. Tossa kun joku yritti verrata tarjoiluja juhlakaluihin ja vieraisiin... Noh, tulee väkisin mieleen millasta porukkaa on juhlissa joissa pröystäilyä, ylenpalttista ja erikoisuutta tavoitteleva lista ja pääasia se, ettei vaan keitinperunoita näy kenenkään hienostopersauksen silmissä. Ap: Ihanaa juhlaa teille ja vieraillenne. Muut: huolehtikaa omista sapuskoistanne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[. Ja miksi kermaperunat, kun ei ole mitään lämmintä ruokaa?

No, mun mielestä kukaan alle 40-vuotias ei ota noutopöydässä keitettyjä perunoita. Siksi siis ne on mun mielestä ihan omituisia ja turhia. Kuka niitä haluaa syödä? [/quote]

Kukaan alle 40-vuotias ei ota keitinperunoita, siis valmiiksi kuorittuja kylmien kalojen kanssa? Ai tämä onkin ikäkysymys. Itse olen kyllä ollut havaitsevinani, että valmiiksi kuorittuja keitinperunoita ottavat noutopöydästä ihan kaikenikäiset, myös oma nelivuotias.
Noh, itse olenkin jo 38-vuotias eli kai sitten keski-ikäisenä vaadin saada keitinperunoita, kun en "paremmastakaan" ymmärrä ; )

Mun mielestä taas on välinpitämättömyyttä lapsia kohtaan olla tarjoilematta mitään vähemmän eksoottista. Kaikki lapset kun EI tykkää äyriäisistä ja simpukoista sun muista. Kuten ei aikuisetkaan. Jos taas lapsi tykkää niistä hienommista tarjoiluista, niin vallan mainiosti ja mielelläänkin syö niistä.

Mistä sä revit nuo äyriäiset tähän?
Monesti häämenu on just salaatteja, kaloja, lihaa jne ja jos lapselle ei muu uppoa kuin nakit, lihapullat ja ranskalaiset niin huh huh. Miksi lapselle moskaa ja aikuisille juhlaruokaa?

Minä olen ihan samaa mieltä. Mutta jos syö pienestä saakka pelkkää p*skaa kotonakin (tyyliin einekset), niin ei kai sitä osaa oikeaa lihaa ja kalaa syödä sitten juhlissakaan. Omakin poika syö kyllä ranskalaisia ja lihapullia ihan mielellään, mutta myös ns. aikuisten noutopöytäruokia. Mukavaa, jos lapsiakin arvostetaan.

Kylläpä osaa olla nirsoja ja töykeitä ihmisiä! :o Ap:n tarjottavat kuulostavat hyvältä ja ihan tarpeeksi juhlallisilta. Kai jokaisella on oikeus järjestää sellaiset häät kuin haluaa? Ihmiset saavat juhlissa ilmaista ruokaa ja juomaa ja sitten kehtaavat vielä arvostella, kun kermatakapuolelle ei kelpaa. Minua hävettäisi, jos joku perheestäni käyttäytyisi noin.

minusta paras häämenu on juuri tuollainen perisuomalainen hyvä ruoka!varmasti maistuu kaikille tuo!!ja uskon että arvostetaan kun itse tehtyä,ainakin minä! :))
eli oikein hyvältä kuulostaa ap!!!

Lisäys vielä että kaikki vieraat tulevat samasta kaupungista ja mä en usko että kenenkään oletus on että ruoka olisi jotain ylellisen hienoa. Tiedän että he osaavat arvostaa panostustamme, vaikkakin rahallisesti toivotaan sen jäävän mahdollisimman pieneksi. Tarjoilu-apua saadan itse juhlapäiväksi eli ainoostaan "esivalmistelut" ja etukäteen tehtävät hommat hoidetaan itse, kuten esim kalojen savustus tms.. Halusin vaan kysellä josko olis jotain tosi oleellista mitä olen unohtanut listalta.. Kiitos kaikille asiallisista kommenteista :) Kutsussa ei myöskään toivota rahaa tai lahjoituksia (ei ole edes tilinumeroa) vaan meille tärkeää on se, että läheiset saapuvat paikalle ja juhlivat kanssamme meidän suurta päivää!

Alkuperäinen kirjoittaja x:

En silti tajua, ruokana kalasoppaa ja lasi viiniä tai kaljaa.

Mun mielestä noista ruoista saa oikein herkullisen näköiset kun vaan laittaa ja koristelee, ei me tarjoilla mistään jätesäkeistä palaneita pottuja- Ja ei me koiteta helpolla päästä vaan kohtalaisen edullisesti- Ja ei meidän jokaisiin illanistujaisiin savustettu lohi ja voileipäkakut kuulu =) Mä väitän että tossa listassa on sellasta perusvarmaan ja maukasta ruokaa joka makuun.

Ruokalista kuullostaa ihan hyvältä. Mielummin kylmiä alkuruokia kuin jotain jauhelihakeittoa... Onhan teillä riittävästi väkeä tekemään noita salaatteja? Pilkkomisiin yms. menee yllättävän paljon aikaa, yleensä niitä ei kannata hirveän aikaisin tehdä, kun ne vettyy sitten tarjoiluastiassa.