Mitä mieltä alakerran naapurini käytöksestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Laitetaan tämä nyt tännekin, Av:lle jo eilen laitoin kun tämä oli kiinni, ja siellä tulikin asiasta paljon keskustelua, niin puolesta kuin vastaan.

Eli alakerran pariskunta hakkaa harjanvarrella kattoon kun täältä kuuluu risauskin. Ei varsinaisesti mölytä koskaan, ei soiteta musaa, huudateta telkkaria tms., mutta tottakai tuosta 2-vuotiaasta ihan normaalia lapsen aiheuttamaa ääntä lähtee. Ei ravaile hulluna ympäri kämppää, ei tee kärrynpyöriä tms., vaan ihan normaalisti leikkii ja juttelee, 80% vielä omaa kieltään. Ei ole mikään tavallista vilkkaampi lapsi vaan ihan keskiverto, ja aika paljon lukee kirjoja, leikkii parkkitalollaan ja muilla leluillaan, tekee palapelejä ja joskus katsoo vähän aikaa piirrettyjä, ennen kuin leikit taas vievät voiton.

Silti koputusta kuuluu tosi usein, ihan päiväsaikaan ja illalla ennen hiljaisuutta. Hiljaisuuden aikanahan lapsi nukkuu.

Eilen aamulla sitten tuli postiluukusta lappu, että voisimmeko olla hiljempaa kun hän on ollut yövuorossa ja koittaa nukkua. Oltiin juuri syöty aamupala, lapsi oli katsonut noin vartin piirrettyjä, ja teki juuri nuppipalapeliä, siis oikein rauhalista meininkiä. Ehkä kerran oli hihkaissut kun näki kirjassa hienon kuormurin. :)

Mutta nuohan on normaaleja elämisen ääniä, oikeesti siis, pitäisikö lasta kantaa, ja komentaa koko ajan olemaan hiljaa ettei naapurit vaaaaan häiriinny? :O

Jos koputtelu ja laput jatkuvat, soitan isännöitsijälle ja pyydän ilmoittamaan naapurille, että minkälaiset äänet ja mihin aikaan ovat kerrostalossa kiellettyjä. Naapuri nimittäin itse pitää kerran kuussa ryyppybileitä jotka jatkuvat pikkutunneille. :kieh:

Onko ihan varmaa, että äänet kuuluu teiltä? Kerrotaloissa usein tuntuu äänen suunta vääristyvän, eikä se melu oikeesti kuulukaan sieltä mistä luulisi...

Kutsu naapurit teille pullakahville. Keskustelette yhdessä sitten.
Ja tosiaan, ihan normaalia elämisen ääntä teiltä kuuluu.
Mutta vuorotyöläisen kannalta voi olla hankalaa, jos on herkkä äänille. Minusta ei silti teidän vika, mutta suosittelen jotakin yhteisymmärryksen hengessä käytävää keskustelua, ettei mene naapurisopu.

Voisiko äänet kantautua toisesta asunnosta mutta alakertalainen luulee että ne tulee teiltä? Kerrostaloissa äänet kulkee helposti putkia pitkin.

Onhan tuo kurjaa, vaikka toisaalta sitä ymmärtää yövuorolaista että haluaa nukkua. Mutta jos on noin herkkäuninen niin ehkä tiputtaisin korvatulpat postiluukusta. Tai sitten soittelisin isännöitsijälle että kuinka tämmösessä tilanteessa pitäis tehdä.

Mä sanoisin naapurille että muuta korpeen missä ei kuulu inaustakaan :D Nytkin linnut laulaa pihalla, pitäskö ne ampua, entä lapset huutaa leikkiessä kentällä, tukkia suut. Sun alakerran naapuri on päästään ding dong.

Voisiko äänet kantautua toisesta asunnosta mutta alakertalainen luulee että ne tulee teiltä? Kerrostaloissa äänet kulkee helposti putkia pitkin.

Onhan tuo kurjaa, vaikka toisaalta sitä ymmärtää yövuorolaista että haluaa nukkua. Mutta jos on noin herkkäuninen niin ehkä tiputtaisin korvatulpat postiluukusta. Tai sitten soittelisin isännöitsijälle että kuinka tämmösessä tilanteessa pitäis tehdä.

Talomme on 3-kerroksinen, asumme talon päädyssä, me ja siis myös tuo alakerran naapuri. Me asumme tokassa ja he ensimmäisessä kerroksessa. Eli heillä ei ole muita "lähinaapureita" meidän lisäksemme kuin yksin asuva sinkkunainen joka ei ole paljon kotona.

[QUOTE="MMMM";23726382]Mä sanoisin naapurille että muuta korpeen missä ei kuulu inaustakaan :D Nytkin linnut laulaa pihalla, pitäskö ne ampua, entä lapset huutaa leikkiessä kentällä, tukkia suut. Sun alakerran naapuri on päästään ding dong.[/QUOTE]

Tänään oltiin pojan kanssa tossa pihalla aamupäivällä, ja poika siellä piti ääntä niin kuin taaperot usein tekevät. Mietin että häiriintyköhän naapuri siitäkin jos yrittää taas yövuoron jälkeen nukkua, hänen makkarinsa on ihan tuossa piha-alueen vieressä. Mutta se ei kyllä oikeastaan ole minun ongelmani.

Tosiaan meinaan lahjoittaa hänelle korvatulpat jos vielä häiriintyy. Jotenkin tuntuu vaan pahalta että joku oikeasti voi pitää yhden pienen lapsen olemassaoloa jotenkin häiritsevänä. :( Miettisi enemmänkin miten hänen bileensä häiritsevät lapsen unta.

Mä luen asiasta nyt kolmatta kertaa kun olit faceenkin asiasta laittanut. :D

Mutta siis tuo naapuri on nyt kyllä todella nolo. Ei päiväsaikaan tarvitte olla hiirenhiljaa vaan kyllä saa kuulua normaalit elämisen äänet. Kyllä meillekin kuuluu naapurista askelten äänet todella helposti, väkisin tulee mieleen, että siellä kävellään kantapäät lattiaan paukkuen. Heidän koiransa oli myös yks kerta meidän puolella kun omalle puolelle ei paistanut aurinko ja meidän puolelle paistoi. :D Mutta pieniä asioota nuo on enkä niistä vedä kilareita.

Kerro isännöitsijälle tuosta koska se naapuri nyt kyllä koko ajan häirittee teitä sillä koputtelulla.

Onpas ärsyttävää... Mutta noita valitettavasti löytyy.

Meidän naapuri kysyi että ei kai heidän kissansa maukuminen häiritse meitä... Mä olin ihan et :O Meillä on täällä välillä ihan hirvee sirkus joka varmasti kuuluu naapureille... Ja sitten joku kysyy että häiritseekö hänen pikku kissansa meitä :D

Onpas ärsyttävää... Mutta noita valitettavasti löytyy.

Meidän naapuri kysyi että ei kai heidän kissansa maukuminen häiritse meitä... Mä olin ihan et :O Meillä on täällä välillä ihan hirvee sirkus joka varmasti kuuluu naapureille... Ja sitten joku kysyy että häiritseekö hänen pikku kissansa meitä :D

No multakin kysyi seinänaapuri, että ei kai heidän koiransa haukunta ole häirinnyt. No mä en edes heti aluksi tiennyt, että heillä on koira kun muuttivat tähän. Se koira voi pari kertaa haukahtaa kun on pihalla. Ja yks kerta toinen tuli kysymään, että ei kai eilen kuulunut mitään meteliä kun olivat istuneet iltaa. En mä ollut mitään kuullut. :O

Mielestäni ei voida olettaa, että päivisin ei saisi kuulua normaaliin elämänmenoon kuuluvia ääniä. Niihin kuuluu sekin, että lapset pomppivat ja leikkivät sekä myös pitävät muutakin ääntä, koira haukkuu satunnaisesti, käytetään tiski- ja pesukonetta, käydään suihkussa, vedetään vessaa.
Vieraita käy, auotaan ovea. Jos joku ei kestäkerropstalossa normaaleja ääniä, niin vaihtakoon sitten työpaikkaa tai muuttakoon ok-taloon.
Ei voida olettaa, että kaikki naapurit ovat hiljaa kuin kusi sukassa ja heidän pitäisi huolehtia että lapsensakin ovat, siksi että yhdellä sattuu olemaan vuorotyö.
Typerä naapuri.

[QUOTE="vieras";23726368]Onko ihan varmaa, että äänet kuuluu teiltä? Kerrotaloissa usein tuntuu äänen suunta vääristyvän, eikä se melu oikeesti kuulukaan sieltä mistä luulisi...[/QUOTE]

Näin. Ja nuo kuvailemasi on normaaleja elämiseen kuuluvia ääniä. Jos jollain on yötyö niin hommatkoon korvatulpat tai vaihtakoot ammattia. Ei naapurin ammatti voi rajoittaa perheenne elämää. Tee valitus häiritsevästä naapurista!

Kirjoita hänelle takaisin ystävälliseen sävyyn kirje... kerrot, että normaali perhe-elämä on sallittua ilman, että joutuu varomaan kenenkään unia, ennen ilta kymmentä. Ja sen, ettet voi millään teipata lapsesi suuta kiinni tai sitoa häntä, ettei hän pääse leikkimään tai kävelemään. Kerrot, että terveen lapsen kehitykseen kuuluu puhumaanopettelu ja leikit päiväsaikaan sillä elätte normaalia vuorokausirytmiä, etkä ole ajatellut kääntäväsi rytmiänne naapurin unten mukaan. Suosittelet korvatulppia, voit laittaa vaikka näytekappaleen sinne mukaan ja sanoa, että ne helpottavat jos kärsii unettomuudesta vaimeiden äänten vuoksi ja on stressaantunut. Ja sitten mitä valituksiin tulee, mainitset niistä hänen bileistään. Ei mitään uhkausta, että teet valituksen vaan vihjaus sinne, että tietävät miten ne kuuluu teille.. Ja kun he tietävät, voi olla kynnys heidän ainakaan lähteä isännöitsijälle valittamaan lapsenne äänistä.

ottaisin yhteyttä isännöitsijään ja pyytäisin, että sinä ja isännöitsijä ja tää valittaja istutte saman pöydän ääreen ja keskustelette asiasta. voihan tosiaan olla, että ne äänet tulee ihan toisesta asunnosta ja tää valittaja luulee, että ne tulee teiltä

Itse teen vuorotyötä ja asuin vuosia kerrostalossa. Normaalit äänet kuuluu kerrostaloon. Jos on niin herkkä äänille, niin sitten pitää muuttaa korpeen tai siirtyä päivätyöhön ja nukkumaan vain yöllä. Toki se otti päähän, kun heräs mattojen piiskaukseen keskellä päivää, mutta ei voi vaatia koko taloa olemana hiljaa klo 11, kun MINÄ nukun. Tsemppiä:)

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23726921:
ottaisin yhteyttä isännöitsijään ja pyytäisin, että sinä ja isännöitsijä ja tää valittaja istutte saman pöydän ääreen ja keskustelette asiasta. voihan tosiaan olla, että ne äänet tulee ihan toisesta asunnosta ja tää valittaja luulee, että ne tulee teiltä

Ei voi muualta tulla kuin meiltä. Hän asuu alakerrassa ja talon päädyssä, eli hänellä on lähimpinä naapureina vain yläkerran naapurit eli me, ja seinänaapurit eli yksinasuva nainen joka on paljon pois kotoa.

Minä vastasin hänelle ihan asialliseen sävyyn, tyyliin että olen tehnyt itsekin vuorotyötä ja ymmärrän että äänet häiritsee, mutta kaksivuotiasta ei saa ihan hiljaiseksi. Ja että toivon että hän saa nukuttua.

Jos laput ja koputtelu jatkuu, otan yhteyttä isännöitsijään ja pyydän että voitaisiin keskustella asiasta yhdessä. Lapsen äänet kun kuitenkaan ei häiritsemistä virallisesti ole.

Meillä oli eilen pojan synttärit, vähän latisti fiilistä tuo lappu. Ei kyllä ollut lapsivieraita, pari akuista vaan, eikä varmasti kuulunut muuta kuin pojan hihkumista kun avasi lahjoja. Mutta nyt kokoajan pyörii mielessä että näinköhän häntä taas joku häiritsee. : / Olisi niin mukavaa kun olisi sellaiset naapurit jotka ajattelee vähän muutakin kuin itseään.

Siskoni asui tässä talossa ennen meitä, itse asiassa tuossa meidän yläpuolella olevassa asunnossa. hänen alapuolellaan, eli meidän asunnossa asui silloin ihan samanlainen valittaja kuin nyt meidän alapuolella!! Tässä rapussa on sitten samanlaista jengiä näköjään enemmänkin. Sisko sanoi että talossa on huono henki, ja sen olen kyllä huomannut. Hänelläkin on lapsia, ja he olivat silloin talon ainoat lapset, niin kuin minun lapseni nyt on. Sekin ehkä vaikuttaa kun ei ole muita lapsiperheitä talossa.

Ei voi muualta tulla kuin meiltä. Hän asuu alakerrassa ja talon päädyssä, eli hänellä on lähimpinä naapureina vain yläkerran naapurit eli me, ja seinänaapurit eli yksinasuva nainen joka on paljon pois kotoa.

Pitäkää sitten pinempää meteliä jos kerran te olette ainut naapuri josta se meteli on edes mahdollista kuulua tai sitten te tai valittaja naapuri muutatte.

Millaisia korvatulppia te oikein käytätte kun luulette niiden ehkäisevän ääniä ilmeisesti hyvinkin tehokkaasti?

Ei korvatulpilla oikeasti pysty estämään äänten kuulumista, siihen tarvitaan enemmänkin jo kuulosuojaimet. Lahjoittakaa sellaiset, ai niin, ne on hieman tyyriimmät. ;)

T: Korvatulppia käyttävä + tyyny pään päälle lisäsuojaksi

No mutta kun toiset ei vain voi sietää juuri LASTEN tekemää "meteliä". Meidän taloyhtiössä lapsilta vietiin jopa keinut leikkialueelta pois, kun toiset ei jaksa kuunnella lasten ääniä... Muu meteli ei kyllä haittaa, tätä asuinaluetta ei saa hiljaiseksi tekemälläkään.... Pipoa hieman kiristää...

Yhteistyössä