Mitä mä voin tehdä vai voinko mitään (dementoitunut asiakas)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi ei jaksa kirjautua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apsi ei jaksa kirjautua

Vieras
Meillä käy kaupassa asiakkaana sellainen n.70v mummeli jolla on selvästi alkanut muisti pätkimään. Käy montakertaa päivässä kaupassa ja ostaa joka kerta aina vaan lisää pullapitkoja ja muita herkkuja. Noin 2 viikkoa sitten meille tuli joulusuklaat myyntiin ja yksisteen minulta hän on ostanut ainakin jo 20 konvehtirasiaa.

Loppukesästä oli kodinhoitajat käyneet meidän kaupalla ja pyytäneet ettemme enään myisi hänelle niitä kaikkia pullia, kiisseleitä ja jogyrtteja jota mummeli käy 2-3 kertaa päivässä hakemassa. Mutta paha siinä on kieltäytyä myymästä kun mummelilla on aina hyvä selitys miksi on niitä ostamassa. (vie pojalleen, tulee vieraita, on menossa kylään yms)

Mitäköhän oikein pitäisi nyt tehdä? Mikä olisi se taho johon voisi soittaa ja osoittaa huolensa siitä että onko mummeli enään kykeneväinen hoitamaan omia asioitaan? Vai pitääkö mun vaan olla niin kuin mitään ei olisikaan? Kun luulisi nyt että mummelin sukulaisetkin tekisivät jotain.

Tämän kaiken lisäksi mummeli on kova pelaamaan, oli jo silloin kun muisti toimi kirkkaasti. Voi vain arvella kuinka paljon päivässä hän syöttää rahaa pelikoneisiin ja veikkaukseen. Lotto/veikkauskuponkejakin hänellä on rahapussukassaan (meikkilaukku) aina tosi monta.

No ei kai tuossa oikein voi tehdä muuta kuin jatkaa myyntiä tai olla myymättä. Vanhuksen kannalta jälkimmäinen tietysti parempi. Kannattaa varmaan kauppiaan kanta kysyä tähän. Minä ehkä sanoisin, että ette enää tänään myy tai että konvehdeissa on rajoitettu osto-oikeus tai jotain. Hyvin voi myös sanoa, että te kävitte jo tänään. Saattaa aluksi loukkaantua, mutta ehkä siitä tasoittuu.

Voit hyvin soittaa ja tiedottaa asian sen alueen tk-lääkärin tietoon tai alueen kotisairaanhoitoon tms. Näin itse teimme kampaamoasiakkaan kohdalla. On suuri hyväksikäytön vaara ja riski, että aiheuttaa harmia itselleen ja vähintään perillisilleen tahtomattaan. Yrittäisin ainakin, en voisi hyvällä omallatunnolla vain jatkaa myymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Voit hyvin soittaa ja tiedottaa asian sen alueen tk-lääkärin tietoon tai alueen kotisairaanhoitoon tms. Näin itse teimme kampaamoasiakkaan kohdalla. On suuri hyväksikäytön vaara ja riski, että aiheuttaa harmia itselleen ja vähintään perillisilleen tahtomattaan. Yrittäisin ainakin, en voisi hyvällä omallatunnolla vain jatkaa myymistä.

Kotisairaanhoidossa ovat tietoisia asiasta, mutta en tiedä ollaanko asialle tekemässä mitään ja onko mummelin lapsille kerrottu asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kotisairaanhoidossa ovat tietoisia asiasta, mutta en tiedä ollaanko asialle tekemässä mitään ja onko mummelin lapsille kerrottu asiasta.

Omalääkärillä on velvollisuus tuossa tilanteessa reagoida ja ainakin em. kampaamossa tapaamani vanhuksen kohdalla asiallinen puhelu omalääkärille johti yhteydenottoon omaisille ja tukitoimien tiivistämiseen :). Jos olisin kuvaamasi vanhuksen lapsi, toivoisin, että joku regoisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Edellinen vieras:

Omalääkärillä on velvollisuus tuossa tilanteessa reagoida ja ainakin em. kampaamossa tapaamani vanhuksen kohdalla asiallinen puhelu omalääkärille johti yhteydenottoon omaisille ja tukitoimien tiivistämiseen :). Jos olisin kuvaamasi vanhuksen lapsi, toivoisin, että joku regoisi.

Soitan siis huomenna kylän tk:hon. Itse en asu kyseisellä paikkakunnalla, mutta eiköhän ne osaa sieltä ajanvarauksesta mua neuvoa tai välittää asian oikealle lääkärille. Kiitos sulle.

Mun mummul on alzheimer ja voisin kuvitella, et omaisilla ei ole hyvää käsitystä siitä miten paljon mummu todellisuudessa on jo dementoitunut. Kassana tuohon on todella vaikea puuttua, mut jos olis kyseessä joku tutumpi niin puhelinsoitto olis kiva. Jonka jälkeen voitais tutkia perhepiirissä miten hyvin mummo todellisuudessa pärjää kotona ja pitääkö esim. pankkiasioihin tehdä rajoituksia.

Niiden kodinhoitajien pitäisi kyllä hankkia apua toista kautta kuin kaupan kassalta, vaikka hyvähän on että teillekin ilmoittavat, kun ilmiselvästi vanhuksen sosiaaliseen piirin vahvasti kuulutte. Noin paha unohtelu kyllä alkaa olla jo merkki siitä ettei pärjäisi enää kotona vaan olisi syytä saattaa joko laitokseen tai sukulaisten hoiviin. Ota sinne kotihoitoon ensin yhteyttä että tilanne vain jatkuu ja jos kuulostaa ettei siellä puututa niin terveyskeskukseen sitten.

Mummeli ei tosiaankaan muista edes 2h päästä että on jo käynyt kaupassa. Tässä yksi päivä kieltäydyin nostamasta hänelle rahaa, koska hän oli jo 2h aikaisemmin sitä nostanut kassaltani. Eikä hän sitä enään muistanut ja rahatkin oli jo tuhlannut.

Mummeli ei tosiaankaan muista edes 2h päästä että on jo käynyt kaupassa. Tässä yksi päivä kieltäydyin nostamasta hänelle rahaa, koska hän oli jo 2h aikaisemmin sitä nostanut kassaltani. Eikä hän sitä enään muistanut ja rahatkin oli jo tuhlannut.
Hyvä, ettet antanut rahaa.

Yhteistyössä