Mitä mä teen???? (yhteenmuutto)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lihapulla.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lihapulla.

Vieras
Tilanne tämä, ollaa seurustelu jo tovi ja mies haluais että muutan
hänen rakentamaan ja omistamaansa omakotitaloon maalle..
häntä myös häiritsee tavallaan mun tulot kun olen yh ja opiskelen.
on kuitenkin valmis auttamaan rahallisesti kaikessa mitä tarviin, mutta silti tuli sellainen olo että en minä nyt kenenkään " siivelle" halua lähteä elelemään.
mies on ihana ja muuta mutta mua niin ahdistaa ajatus että asuisin HÄNEN rakentamassa talossa, joka on HÄNEN omistama, ja minä oisin vaan se mitätön "pikkurouva" joka kituttaa opiskelemalla.. Sitäpaitsi, mulla on luottotiedoissa merkintö ja velkaa vielä n. 6000€ ulosottossa, (takasin aikanaan kaverin lainan jota se ei sitte maksanu ja oon itte joutunu maksumieheksi) oon oppisopimuksella ja makselen velkaa koko ajan pois. en oo uskaltanu kertoa miehelle omasta velka taakasta, jottei se kuvittele että haluaisin muuttaa sen kans siksi että se joutuis mun veloista huolehtimaan. Kun se on puhunu että se haluais avioitua kanassani, ompa kiva sitten jysäyttää naimisiin mennessä pommi että mullapas onki velkaa..

ahdistaa!!

huoh..

mitä te tekisitte??

Juttelisin noista raha-asioista, pakkohan jossain vaiheessa sinun on kertoa tuosta velasta. Jos muuttaisitte yhteen niin sinulla varmaan tippuisi omat tulot? Tämänkin takia olisi pakko kertoa tuosta velasta, että mies tietää mitkä ne teidän kulut oikeasti olisi.

Ja talon omistus varmaan tässä vaiheessa on itsestäänselvästi miehellä, sinä et opiskeluiden takia ja luottotietojen takia pysty vielä siitä osuutta lunastamaan. Mutta voittehan te tästäkin jutella, että miten tulevaisuudessa kunhan sinulta luottotietomerkinnät häviää, voisitko silloin ostaa osuuden talosta. Tai jos se ei jostain syystä onnistu, niin voithan sinä hankkia itsellesi muuta omaisuutta kun olet töissä (esim. sijoitusasunto).

Voi, Ensinnäkin tuo sinun 6 tonnin velka on oikeasti aika pieni ja ei edes ole johtunut sinun töppäilystäsi. Toivottavasti myös kaveri on entinen kaveri. Toiseksi sinä ilmeisesti opiskelet, joten selkeästikin tavoitteenasi on päästä omin voimin elämässä eteenpäin. Siivellä elävä pikkuvaimo sinusta tulisi ainoastaan siinä tapauksessa, että olisit tällä hetkellä kotona erinäisten apujen varassa ilman aikomustakaan mennä töihin tai hankkia ammatti.

Eli minun ohjeeni on, että jos mies haluaa sinut luokseen asumaan ja sinusta tuntuu että hänen kanssaan haluat asua, niin ilman muuta voit muuttaa hänen luokseen. Olet kyllä jo osoittanut että pärjäät myös omillasi, joten siivelläeläjää sinusta ei saa!

Kertoisin ihan heti nyt. Seuraavalla tapaamisella aloittaisin, että anteeksi kun en ole puhunut ja asia häiritsee/nolottaa minua todella. Ja kertoisin ihan pokkana kaiken. Toisaalta olen sellainen, että kerron helposti asiat painamasta.

kiitos vastauksistanne..

täytyy nostaa kissapöydälle ja puida tämä velka asia.. mulle se on niin hirveä häpeänpilkku ollu jo vuosia.. ja todellakin, kaveri on entinen kaveri! sitäkun on niin tyhmä että on ollut liian kiltti ja halunnut auttaa toista hädässä.. vaan itsepä sitten siipeeni siitä sain.

Mä oon ehkä hieman varovainen mutta mulle olisi tärkeää että voinko tulevaisuudessa ostaa puolet kodista ja toiseseen miettisin sitä maalle muuttoa myös siltä kannalta että työllistyykö siellä. Jos työtilanne on siellä olematon, en muuttaisi. Eli itse muuttaisin vasta kun työasiat olisivat ihan selvät. En halua asua toisen omistamassa talossa, koska olen sen virheen kerran tehnyt ja siitä jotain oppinut.

Mikä on pahin, mitä siitä voisi seurata? Mitä pelkäät tapahtuvan? Ei siinä tapahdu mitään oikeasti. Et sinä muutu ihmisenä pahaksi tai huonoksi. Mutta se muuttaa sua, jos pitkität asian esilletuloa. Se jäytää ja nakertaa koko ajan, etkä voi olla oma huoleton itsesi.

Siispä kerro se heti.

Mulla oli vähän samanlainen tilanne aikoinaan.

Tosin velat teki ex ja kerroin heti alkuvaiheessa miehelleni niistä. Reilu 8 tonnia oli.

Sitten muutin ajan kanssa miehen luokse suht maalle pieneen ok-taloon. Olin jo silloin fyysisen sairauden kanssa tapellut aikani, mutta kovasti mies oli sitä mieltä ettei tuota ongelmaa mikää asioissani. Aloitin siinä muuton ja naimisiinmenon jälkeen opinnot uuteen ammattiinkin.
Tiukille meni.. kun muutamien kuukausien sisällä mies "aivopestiin" ettei vaimoa saakaan auttaa ja olen täysin siivelläeläjä vain! Esim.palkaton työharjoittelu oli kuulemma hirveä kulu ja täysin turha menoerä miehelleni, kun vähän joutui helppimään. Ei siinä paljon jäänyt kun makselin puolet asumisenkuluistakin, kuntoutustuesta just sai maksettua ne.
N.vuosi naimisiinmenon jälkeen mies meni pankkiin kysymään normaalisti pientä remppalainaa, kun uus kuisti olis tarvinnut tehdä rappusineen. Arvatkaas.. pankin mukaan vaimon luottohäiriön takia lainaa ei voitu myöntää yksistään edes miehelle, vaikka avioehto oli tehty ym. :( eli minun takiani rupes meneen normaalitkin jutut pieleen.

Lopputulos. Opinnot meni kesken. Sairastuin vakavemmin, uusi leikkaus edessä jne.. Eron lopullinen syy taloudelliset seikat, koska en voi maksaa vuokraa miehelleni n.700 euroa + sähkö, jäte, vesi.. On kuulemma hyvin markkinahintainen ja ihan lahjaksi katsovat suvun puolelta senkin summan. Joo ei onnistunut.
Koht sitten 2.vaiheen paperit kehiin.. olen asunut vuokralla viime vuoden lopulta lähtien jo muualla, koska toki saan asumistukea täten. Naimisissa ollessa ei tietenkää saa tukia, mutta sitähän ei eräät tajunnu.

Eli AP tarkista ettei miehellä ole kavereita ja sukulaisia jotka ovat vähän jännillä ajatuksilla varustettuja. Ei meinaa ole herkkua elää siten, ettei sulle jää edes 50 euroa kuussa omiin juttuihin.. ;)

Keskustelua nyt vaan ihan reilusti kummankin taloudellisesta tilanteesta. Tuo 6 tonnia on kuule ihan pikkusumma, voisihan toisella olla enemmänkin velkaa aikaisemmasta elämästä tai vaikka opintolainaa, eikä tuollaiset pitäisi vaikuttaa mitään yhteistä elämää suunnitellessa.
Turhaa tuosta häpeäviittaa kantamaan, otat asian vaan nyt puheeksi niin ei tarvitse sitä enää yksin miettiä.

Jos miestä nyt jo häiritsee sinun pienet tulot niin sitten vasta häiritseekin, kun huomaa ettei sinulla todella ole varaa maksaa asumisesta miehelle. Tulosi kun tippuvat, kun muutat miehen kanssa yhteen.

Yhteistyössä