Mitä mä teen tolle 8v tytölle? Voiko murrosikä alkaa jo näin varhain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkaa jo kiukuttaa koko tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkaa jo kiukuttaa koko tyttö

Vieras
On nykyisin harvoin tyytyväinen mihinkään. Valittaa kaikesta, sanoo meitä (vanhempiaan) tyhmiksi ja että inhoaa asua tälläisessa paskaperheessä. Jos menen huoneeseensä juttelemaan riidan jälkeen että rauhoittuisi, käskee ulos tai jos korotan ääntäni saattaa sanoa vain "lähestymiskielto". Minkäänlaiseen keskusteluyhteyteen on todella vaikea päästä, kun käskee vain "HÄIVY", kun yritän rauhoitella tai kysyä miksi hänellä on niin paha mieli.
Harrastuksia tytöllä on ja kavereita. Välillä harrastuksiinkin lähteminen on yhtä kiukuttelua. Tyttö on aina ollut ihan järkevä, mutta nyt tulee paljon tilanteita jolloin rauhallinen ja järkevä keskustelu ei vain onnistu, koska tyttö kirkuu kuin uhmaikäinen. Ja paiskoo ovia tai repii piirustuksiaan.
Voiko olla mahdollista, että hänellä on jo murrosiän oireita? Ja mitä tolle voi tehdä. Aikaa on yritetty antaa, käyty kahdetsaan uimassa tai pyöräilemässä tai kirjastossa tms (siis ilman muita lapsia). mutta ei sitä aikaakaan nyt rajattomasti ole kahdella työssäkäyvällä vanhemmalla.

Minä ja pari kaveria on tultu siihen tulokseen, että tytöillä on varmaan joku esiteini ikä tossa 8v. Oma tyttö oli silloin "pahempi", ku nyt teininä. Just tuota huutamista, riitelyä jne. Ja niin on ollut kaverin tytölläki.

On meilläkin aika tuittu 8-vuotias tyttö ja vähän samantapaista käyttäytymistä. Olen ajatellut että olisi ikään kuuluvaa kuitenkin.
Tavallaan vähän sitä irtaantumista vanhemmista. Eikä enää ole ihan pikkulapsi niin onhan siinä omat myllerryksensä.
En nyt ainakaan ole ollut vielä huolissaan että olisi vakavammasta ongelmasta kyse.

Kyse ei ole murrosiästä. Vaikka fyysiset muutokset olisivat jo parin vuoden päässä, ei tuon ikäisen pikkutytön ajatukset ja tunteet ole hormonien heiteltävänä.

Lapsi tarvinnee kokemuksen turvallisista vanhemmista, ja rajoja sikäli, ettei rumia puheita tai pompottamista sallita. Sinkkoselta löytyy samanlaisiin ongelmiin vastauksia Meidän Perhe -lehden palstoilla.

Yhteistyössä