Mitä mä puen vastasyntyneelle tällä säällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihan tyhmä akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihan tyhmä akka

Vieras
Sori tyhmä kysymys, mutta aiemmat vauvat on olleet syysvauvoja eikä mulla oo mitään hajuakaan että mitä pitäis laittaa vastasyntyneelle tällä helteellä. Vauva vielä mahassa mutta syntynee viikon sisään (tai siis käynnistetään viim. viikon päästä jos ei muuten synny). Jos tää helle jatkuu vielä silloin niin mitä sille voi pukea? Riittääkö pelkkä body vai pitääkö olla muuta?

Mä pukisin lyhythihaisen bodyn ja siinä se, aina varalta voi olla vaikka joku lakana mukana jonka jalkojen suojaksi laittaa. Vaunuihin, istuimeen ym. ja joku kevyen kevyt hellehattu.

Vaipan lisäksi sisällä ei välttämättä muuta, jos myös sisällä on kuuma. Muuten pukisin lyhythihaisen tai hihattoman bodyn. Ulos lähtiessä päähän hattu (mielellään lierillinen) ja mukaan esim. harso jolla voi vauvan suojata auringon paisteelta (oli vauva sitten sylissä, vaunuissa, kaukalossa tms.).

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
vaippa ja lyhythihanen boby. vaunujen ja kaukalon suojaksi ohut harso.

osanotot täältäkin, meitä on muitakin!

Mulla on vaunuihin päivänvarjo, jossa on uv-suoja. Riittäiskö se kun vaan kattoo että se sit on siinä asennossa että suojaa auringólta, vai tarvisko harson sittenki?

Mä olen miettiny ihan samaa että mitä sitä pukee päälle, mutta eiköhän sitä sitten kuitenkin osaa ku on vauva sylissä :) Ensi viikolla olis sektio ja mä en jaksa enää odottaa.. Nää helteet on jotain ihan hirveää tän mahan kanssa :(

Alkuperäinen kirjoittaja Januliittus:
Mä olen miettiny ihan samaa että mitä sitä pukee päälle, mutta eiköhän sitä sitten kuitenkin osaa ku on vauva sylissä :) Ensi viikolla olis sektio ja mä en jaksa enää odottaa.. Nää helteet on jotain ihan hirveää tän mahan kanssa :(

Mun on vaikea kuvitella että mitä pitäis pukea ku edelliskerroilla on vauvalla saanu olla toppahaalari päällä ku on tultu sairaalasta kotiin...

Mitä olette mieltä, saako lämpimillä keleillä pitää ikkunaa/ovea auki? Siis pienen vauvan ollessa talossa... Ystäväni sai viime kesänä vauvan eikä pitänyt mitään räppänää auki koska sanoi, ettei niin saa tehdä kun vauva pieni. Ja sisällä oli KUUMA ja tunkkainen olla...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Januliittus:

Mun on vaikea kuvitella että mitä pitäis pukea ku edelliskerroilla on vauvalla saanu olla toppahaalari päällä ku on tultu sairaalasta kotiin...

Meillä myös ensimmäisellä oli toppahaalari ku kotiuduttiin. toinen syntyi kesäkuussa ja ilmat oli aika surkeat, joten silloinkin pukeminen oli tosi helppoa!

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mitä olette mieltä, saako lämpimillä keleillä pitää ikkunaa/ovea auki? Siis pienen vauvan ollessa talossa... Ystäväni sai viime kesänä vauvan eikä pitänyt mitään räppänää auki koska sanoi, ettei niin saa tehdä kun vauva pieni. Ja sisällä oli KUUMA ja tunkkainen olla...

Osaisko joku vastata?

Osaisko joku vastata?

Kyllä saa älkää nyt heittäytykö tyhmiksi

Osaisko joku vastata?

Meillä kyllä pidettiin synnytyslaitoksellakin ikkunaa auki. Ei me vauvan kanssa siitä kärsitty.

Sain vauvani elokuussa -03 pitkän hellejakson lopulla.

Imetetty vauva ei tarvitse vettä, koska äidinmaito on vetisempää automaattisesti kuumalla kelillä. Ja ulkona pieni vauva rattaissa/vaunuissa suojataan harsoilla/hyttysverkoilla tms. niin ettei se hattu välttämätön oo.

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:

Osaisko joku vastata?

Kyllä saa älkää nyt heittäytykö tyhmiksi

Niinpä. Itsekin ihmettelin tuota. Mulla ei vaan vielä ole omaa vauvaa eikä näin ollen omakohtaista kokemusta. Ajattelin, että ovatko sitten niin herkkiä esim. korvatulehdukselle...

Mutta kiitos selvennyksestä :)

Jos ulkona ja sisällä on aikalailla sama lämpötila niin sillon ei tuu semmosta vetoa josta ois vauvalle haittaa. Ja viileämmälläkin kelillä voi tietenkin tuulettaa, kunhan ei vauva ihan siinä ikkunan alla ole vedossa. Kyllä se maalaisjärjen käyttö on sallittua!

Ilman muuta kunnon tuuletus kotiin! Tällaisilla ilmoilla vauvalla on suurempi riski saada lämpöhalvaus kuin nuha.

Ja mitä tulee ap:n kysymykseen harsosta, jos vaunuissa on päivänvarjo: en laittais enää harsoa. Siinä harsossa ei ole mitään uv-suojaa tai muutenkaan mitään, mikä estäis auringon säteitä tai kuumuutta. Mutta harso on hyvä suoja itikoita vastaan.

Yhteistyössä