Mitä luulette, että yksi kerta kannabista olisi voinut aiheuttaa sikiölle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Niin käytin siis raskauden alussa, vain kerran. En todellakaan tiennyt olevani raskaana. Käytinpä sitten melko reilusti alkoholia ja tupakkaakin. Taisin juoda kerran viikossa tai kahdessa. Poltin 2-10 tupakkaa päivässä.

Mikä noista kaikista vaarallisinta sikiölle, kannabis, alkoholi vai tupakka? Tietenkin riippuu määristä. Kännejä en tainnut ehtiä vetää "kuin" noin viisi kertaa.

Tupakan lopetin melkein heti kun sain raskaudesta tietää.

No tuskinpa siitä mitään tulee, ole ihan huoleti! Tupakka varmaan on ollut haitallisinta noista mutta hienoa, että sait lopetettua heti raskauden varmistuttua.

kannabiksesta en tiedä, mutta tupakista ja alkoholista minulle ainakin on sanottu, ettei vaikuta jos on ottanut ennen kuin on tiennyt odottavansa. eli ennen kuukautisten oletettua alkamista.

[QUOTE="jep";25688103]ei niillä ole vaikutusta kun et ole tiennyt lapsesta. ja se vasta 3kk jälkeen käyttää sun verenkiertoa.[/QUOTE]
Biologia hyvin hallussa. :D

Viikkoja en muista nyt. Mutta oli menkat reilusti myöhässä kuitenkin. Ja mä olen siis synnyttänyt jo. Aika pienikokoinen oli. Mutta suurinpiirtein samankokoinen kun isänsä oli syntyessään. Että voi johtu geeneistäkin. Lapsen isä on kuitenkin ihan normaalipituinen, melkein 180cm

Ja sitten mä sanon, että tuo kannabiksen käyttö oli eka ja viimeinen kerta. Ei tuntunut yhtään kivalle, ja muutenkin ihan tyhmää käyttää. Olen nyt päässyt eroon tupakasta ja alkoholista.

En tiedä faktoja,mutta jos kerran olet jo synnyttänyt ja raskaus+synnytys sujui normaalisti ja lapsi on terve,niin eikös se kerro jotain? Tai siis,muistelen kuulleeni että todennäköisimmät haitat olis kasvanut keskenmenoriski,ennenaikainen synnytys jne.

[QUOTE="vieras";25688131]Biologia hyvin hallussa. :D[/QUOTE]

älä nyt, tällä vieraalla se käyttää sekä verenkiertoa että varmaan vauvan ulosteet tulee äidiltä ulos.. :DDD

Noin yleisesti lapsella voi myöhemmin ilmetä esim. oppimishäiriöitä tai tulevaisuudessa vaikeuksia saada omia lapsia.

Joitko siis raskauden aikana? Sanoit että kannabis jäi siihen kertaan ja tupakankin onnistuit jättämään.

[QUOTE="vieras";25688170]En tiedä faktoja,mutta jos kerran olet jo synnyttänyt ja raskaus+synnytys sujui normaalisti ja lapsi on terve,niin eikös se kerro jotain? Tai siis,muistelen kuulleeni että todennäköisimmät haitat olis kasvanut keskenmenoriski,ennenaikainen synnytys jne.[/QUOTE]

yleensä näiden aineiden käyttö näkyy oppimis/käytöshäiriöinä kouluiässä

Noin yleisesti lapsella voi myöhemmin ilmetä esim. oppimishäiriöitä tai tulevaisuudessa vaikeuksia saada omia lapsia.

Joitko siis raskauden aikana? Sanoit että kannabis jäi siihen kertaan ja tupakankin onnistuit jättämään.

Joo alkuraskaudessa join ihan kännit noin viisi kertaa. Sitten olis muutama sellainen kerta kun yritin juoda mutta en saanut alas kunnolla. Johtui siis raskaudesta varmaan ettei mennyt alko alas. Mikä ihan hyvä. Mulla ehti siis pahoinvointikin alkaa ennen kuin tein positiivisen testin.

Mutta lopetin kyllä sen alkonkin käytön. Mitään ongelmia ei tullut raskaudessa tai synnytyksessä tai sen jälkeen. Tai toinen silmä rähmi ja oli aika ummessa kun oli noin muutaman viikon ikäinen.

ihan varhaisvaiheessa sikiölle on haitallista lähinnä säteily, muutoin alkio saa ravintonsa ruskuaispussista eikä vielä istukan välityksellä. Yksi kerta kannabista tuskin aiheuttaa lapselle yhtään mitään, jatkuva käyttö enemmänkin olisi huolestumisen aihe.

Alkoholi haitallisempaa varmasti. Jatkuva kannabiksen käyttö raskausaikana saattaa aiheutta sikiölle avanteen, jossa suolet jäävät kehon ulkopuolelle. Alkuraskaudessa ei kannata niin murehtia. Toki hyvä, että lopetit kaiken kun huomasit raskaana olevasi :)

Alkoholi voi aiheuttaa sikiössä vaurioita, riippuen siitä missä raskauden vaiheessa sitä käyttää. Alkoholi on näistä ehdottomasti haitallisinta. Mahdolliset seuraukset, jos ne eivät ole todella pahoja), alkavat näkyä kouluiässä nimenomaan oppimis- ja käytösvaikeuksina.

Seuraavaksi vaarallisinta on tupakka. Nikotiini kulkeutuu myös sikiöön, ja aiheuttaa riippuvuutta ja pienikokoisuutta.

Kannabis kertakokeiluna ei vaikuta sikiöön mitenkään. Jatkuva käyttö raskauden aikana saattaa altistaa pienikokoisuudelle, mutta varmaa näyttöä ei ole. Ja todennäköisesti silloinkin haitallisempia ovat savun mukana tulevat muut aineet, etenkin jos käytetään jatkeena tupakkaa tms.

Minkään päihteen käyttö ei ole fiksua raskaana, mutta kyllä on mennyt huumevalistus hyvin perille jos oikeasti olet huolisssasi yhdestä hamppukokeilusta vaikka olet ryypännyt ja polttanut tupakkaa oikein kunnolla :/.

Yhteistyössä