Mitä lihaa teillä syödään useimmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kikka3"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kikka3"

Vieras
Meillä taidetaan pysyäkin tällä hetkellä vain jauhelihassa.. Tuntuu että kaikki muut lihat broileria lukuunottamatta ovat järjettömiä kilohinnaltaan.

Olen lähiaikoina yrittänyt panostaa hieman enemmän ruuan laatuun, lisää kasviksia ja juureksia, enemmän aitoa lihaa.
Ei vain kukkaro kestä kun naudan halvimmatkin lihat kaupassa n.12e/kg.

Mitä lihaa teillä syödään?
Olisiko vinkkiä halpaan mutta hyvään lihaan?

Meillä syödään varmaan eniten kanaa, vaikka ei sekään halpaa ole (jos ei kelpaa mikään marinoitu kura). Meillä tehdään niin, että syödään paljon kasvisruokaa, jotta liharuokapäivinä voi sitten ostaa kunnon lihaa. Mutta on meilläkin (naudan luomupaisti)jauhelihapäiviä.

Eniten varmaan sika-nautajauhelihaa... sitten varmaan maustamaton broileri, maustamaton sianliha, kala, joskus naudanlihaa.

Me aika pitkälle ollaan luovuttu naudanlihasta juuri sen hinnan vuoksi. Possukin on oikein hyvää, kun sen laittaa hyvin. :)

Useimmiten naudanlihaa, vaikka se ekologisesti onkin lihoista kaikista huonoin vaihtoehto :ashamed: Nyt onneksi saa taas luomuna sianlihaa, joten sen käyttöä olen lisännyt. Kanaa tosi harvoin, koska vaikka sitä nykyään jo saakin luomuna, niin käytännössä aina kokonaisena ja pakasteessa. Meitä on vain 2, joten pitää aina suunnitella etukäteen, miten sen tsigun käyttää. Poroa syödään joskus ja hirveä, jos sitä sattuu saamaan. Niin ja joskus löydän luomulammasta.

Kävin tänään lihakaupassa, jossa meinasin tipauttaa leukani lattialle ällistyksestä. Oli erilaisia naudan ja lampaan lihoja ja vain harvassa kilohinta oli yli 10 €. 5-8 € oli hinnat. Tosin ne eivät olleet näitä kalliita ruhonosia mitä marketit myyvät eli fileitä ja paisteja, vaan kylkeä, lapaa, niskaa jne.

*muoks* Niin ja meillä käytetään naudasta kulmapaistia, sisäpaistia ja paahtopaistia. Etuselkää ja lapaa silloin, kun niitä on saatavana. Joskus sisä- ja ulkofilettä. Porsaasta kassleria, paistia, sisä- ja ulkofilettä sekä kylkeä. Lampaasta potkaa, sisä- ja ulkofilettä sekä kylkeä sen mukaan, mitä saa. Porosta paistia, fileitä ja jauhelihaa. Mitähän ruhon osaa se liha on, josta tehdään poronkäristystä? Hirvestä paistia ja jauhelihaa. Kanat kokonaisina eli siis kaikkea kaulaa, päätä ja räpylöitä lukuunottamatta. Muutamasta kaupasta saa luomupekonia, joten sitä käytän silloin, kun olen ehtinyt sitä hakemaan pakastimeen. Niin ja sekä naudasta että possusta myös jauhelihaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Lissu";25739033]Eniten varmaan sika-nautajauhelihaa... sitten varmaan maustamaton broileri, maustamaton sianliha, kala, joskus naudanlihaa.

Me aika pitkälle ollaan luovuttu naudanlihasta juuri sen hinnan vuoksi. Possukin on oikein hyvää, kun sen laittaa hyvin. :)[/QUOTE]

Täsmennän sitten vielä... broilerista koipi-reisiä, filesuikaleita tai filepihvejä useimmiten. Possua ostetaan pihveinä tai filepalana, joskus uunilapaa tms. Toisinaan ostan paketin naudan palapaistia ja vastaavan possua ja teen niistä karjalanpaistin. Nautaa ostan yleensä suikaleina ja teen kastikkeen... naudanpihvejä en enää raaski ostaa.

Marinoituja broilersuikaleita. Tiedän että marinadilla piilotetaan paska liha. Mut kun on makuun tottunut niin eipä tuo tunnu missään.
Toinen on sit jauheliha(sika-nauta yleensä) ja porsaan ulko-, sisäfile tai kaslerpaisti, (sillon ku niistä löytyy -30% tai -50% lappu).

Niin ja kesällä yleensä grillataan kyljyksiä ja muita piffejä.

Ei mitään. Kotona syödään vaan papuja ja linssejä, vaikka mies onkin sekasyöjä. Hyvältä maistuu, on edullista ja terveellistä ja töissä ja ravintolassa voi sitten syödä välillä lihaa.

Mä oon sen verran nirso, että meillä syödään lähinnä jauhelihaa ja broileria (siitäkin mulle menee vaan hunajamarinoidut suikaleet tai fileepihvit). Kalasta lohi, kalapuikot ja seiti. Karjalanpaistilihaakin syön joskus vähän jos siinä ei ole läskiä. Mies tekee välillä jotain lihakastiketta, broilerinkoipia tms.

Lasketaanko kala? Kalaa syömme useimmin, lohta eniten.

Seuraavaksi eniten syömme broiskua: maustamattomia fileitä tai suikaleita.

Jauhelihaakin menee viikottain: luomua tai kevyttä.

Possua ja nautaa ostamme oikeastaan vain karjalanpaistiin tai muihin vastaaviin ruokiin ja joskus harvoin paistelemme pihvejä. Maksaa (maksapihvejä, ei jauhemaksapihvejä) syömme myös toisinaan.

Keittiönoidalle vastaus poronkäristyksestä: tosi paljon eroja, mistä käristrys tehdään. Mun mies on Lapista ja on tottunut tekemään käristyksen hyvästä paistilihasta (jäisestä palasta vuollaan, kuten tiedätkin varmaan), mutta mies sanoo, että jotkut poromiehetkin tekevät käristystä jopa ihan huonoimmista palasista, mitä porosta saa. Parhaaksi pakasteesta saatavaksi käristyslihaksi olen todennut Pirkka käristyslihan, jota myydään pienehköissä pahvipakkauksissa pakastekaapissa/altaassa. Viimeksi viime viikolla ostin ja tein. Meidän 5-henkiselle perheelle pitää ostaa vähintään 2 pakettia. 3 olis paras, mutten viimeksi raaskinnut..

Yhteistyössä