Mitä kuuluu jokaisen perheen pakko olla - varustuksiin, eli vaikka kodinkoneisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohditaan nyt tätäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohditaan nyt tätäkin

Vieras
Juteltiin kaverin kanssa, että mitä kaikkea ihmisten mielestä kuuluu siihen perusvarustetasoon, esim. vuokra-asunnossa. Tai että mitä jokaisessa lapsiperheessä pitää olla, tai jokaisella ihmisellä, siis jotenkin perusoikeutetusti.

Tällaista määritelmää ei virallista varmaan olekaan, mutta ajatus lähti siitä miten kaverin sukulainen arvosteli heidän tavaramääräänsä ja oli sitä mieltä, että kyllä köyhälläkin pitäisi olla samat. Kaveri ostanut siis kotiteatterin tapaisesti vahvistimen, kauttimia, PS3:n ja uuden tv:n hajonneen tilalle! Ja ihan omalla rahalla.

Mikä on ylellisyyttä nykyaikana siis? BlueRay, pelikonsolit, internet-yhteys? Taulutv:t, astianpesukoneet?

Liesi ja jääkaappi-pakastin on mnusta pakolliset ja ilman ei voi olla. Ehkäpä kännykkä on jo minimielintasoa, kun puhelinkoppeja ei ole enää.

Ei, astianpesukone, mikro, kahvinkeitin, jne. Mikäli taloyhtiössä on pesukoneet, sitäkin ilman voi olla. Silitysrauta tai imuri on siinä ja siinä. Eikä tosiaankaan auto, sauna, tietokone. Ilman pleikkaria tulemme ihan hyvin toimeen. Ja ilman telkkuakin voisi elää.

Minusta minimin ja yleellisyyden välillä on ihan normaalielämä...

Viimeksi muokattu:
no ne perus jutut on:
jääkaappi/pakastin
liesi
pesukone jos ei ole talonyhtiössä pyykkitupaa
imuri

lisäjuttuja: kahvinkeitin, vedenkeitin ja mikro

se mitä mä haluan meillä olevan on:
jääkaappi/pakasti
astianpesukone
pesukone
kuivausrumpu
kahvinkeitin ja vedenkeitin
mikro
tietokone
televisio
dvd soitin ja digiboksi

mun mielestä kaikki bluray, pelikonsolit,kotiteatteri,litteät telkkarit,tietokoneet + kaikki härpäkkeet, keittiön pienkoneet ja muut härpäkkeet on nille joilla on rahaa niitä ostaa.. ne ei ole mitään pakollisia perus juttuja jotka kuuluu kaikille

Viimeksi muokattu:
Hmm. Jääkaappi, pakastin, hella, puhelin, pesukone jos ei taloyhtiöllä ole. Ja tietokone on melkein välttämätön nykypäivänä, tai voihan asiansa toki kirjastossakin hoitaa, mut sit tietty on koulu- ja työhommat, jotka pitää koneella tehdä.
Imurikin on tietty hyvin hyödyllinen, ja silitysrauta.

Siinä ne tärkeimmät:)

Meillä normaalien, pesukoneiden, hellan, mikron, kahvinkeittimen lisäksi "lisänä" on vanha pleikkari :D ja kuivausrumpu, pakollisia niistä ei oikeastaan olisi kumpikaan mutta tota rumpua en enää antaisi pois. Auttaa pyykkirumbaan ja siihen, että siitepölyt ei tartu vaatteisiin kesällä pihalla kuivatessa. Tavallinen lihava tv:kin löytyy meiltä vielä, uutta litteää ei tule ennen kun toi hajoaa.

[QUOTE="vieras";23791521]Meillä normaalien, pesukoneiden, hellan, mikron, kahvinkeittimen lisäksi "lisänä" on vanha pleikkari :D ja kuivausrumpu, pakollisia niistä ei oikeastaan olisi kumpikaan mutta tota rumpua en enää antaisi pois. Auttaa pyykkirumbaan ja siihen, että siitepölyt ei tartu vaatteisiin kesällä pihalla kuivatessa. Tavallinen lihava tv:kin löytyy meiltä vielä, uutta litteää ei tule ennen kun toi hajoaa.[/QUOTE]

Minäkin ostin uuden litteän vasta, kun vanha putkitv hajosi. Oikeastaan meillä uusitaan kodinkoneita sitä mukaa, kun vanha ei enää toimi.

Meillä niitä välttämättömiä on jääkaappi-pakastin, ja ylimääräinen pakastin jonne säilön marjat, soseet, lihat ym. Pyykinpesukone ja tietokone, jolla mies tekee töitä ja jolla minä teen koulujuttuja, ja internet myös että saan koulujutut eteenpäin. Ylellisyystuote, jota ilman en haluaisi olla on strereot, koska rakastan musiikkia. Loput mikrot, kahvinkeittimet, pleikkarit ym. ei ole välttämättömiä.

Keittiössä olevien liesi, uuni, jääkaappi, iso pakastin, mikro ja sauvasekoitin (välttämättömiä) lisäksi pesukone, kuivausrumpu, kaksi autoa, lihava telkkari, digiboksi, tietokone, ruohonleikkuri ja painepesuri.
Oliskin kiva päästä turhista eroon, mutta kyllä niillekin jotain käyttöä löytyy aina, mutta tossa välttämättömimmät.

Meidän pakko olla varusteet:

auto
uuni+hella
pesuallas ja hana
jääkaappi+pakastin
pyykinpesukone
suihku
tietokone

imurista, televisiosta ja dvd-soittimesta, astianpesukoneesta, kahvinkeittimestä, vedenkeittimestä, mikrosta sun muusta voisin luopua. Ja olen ollutkin ilman näitä, pikkuhiljaa osteltu sitten. Nytkin käytän esim. imuria tosi vähän, kun harjaan harjalla irtoroskat ja sitten vedän lastan ja nihkeän rätin kanssa lattiat puhtaaksi. Kyllähän esim. mikro, kahvinkeitin, vedenkeitin, astianpesukone ja imuri nopeuttavat ja mukavoittavat arkea. Mutta siis ilmankin voisin olla.

Mulle itselleni riittäis jääkaappi, liesi ja radio.. :D Pyykit saa pestyä muuallakin, tv.tä ilman voin elää jne jne...

Tavan elektroniikka vehkeissä en oikeestaan enää ajattele mitään "ylellisyytenä", juttuja saa nykyään niin halvalla, joko käytettynä tai uutena..

Jääkaappi, hella, imuri ja mahdollisuus pyykinpesukoneeseen on pakollisia. Lisäksi lamppu per huone.

Mukavia lisiä ovat kahvinkeitin, tv+digiboxi, astianpesukone, uuni ja pakastin.

Ihan luksusta ovat ylimääräiset lamput, dvd, sähköhammasharja, auto, vedenkeitin ja bensa- tai sähkökäyttöinen ruohonleikkuri.

kerran hajos telkkari ja sen jälkeen sitä ei enää tullut ikinä takaisin, illat ovat tämän jälkeen olleet täynnä iloa ja naurua kun pelataan yhdessä. Leffateatterissa käydään silloin tällöin katsomassa jotain jos on tarvetta, elävä teatteri enemmän meidän makuun.

Pakollisia on auto, joita meillä kyllä vain yksi, mutta kauppaan matkaa 12 km ja miehen töihin 15 km, joten auton on pakollinen, mutta emme todellakaan tarvitse kuin yhden.
Pakollisia minulle ei varmasti ole elektronisista vehkeistä kuin mehumaija, siis itsellä on sekä sähköllä toimiva että vanha malli ja monitoimikonetta käytän päivittäin.

en tarvitsisi sähköliettä koska minulla on puillakin toimiva enkä uunia koska on leivinuuni. Lämminvesivaraaja on meillä ylellisyyttä, joskin itse vesi lämmitetään puilla, mutta varaaja toimii sähköllä.
Kahvinkeitintä en tarvitsisi ja ilman imuriakin voisin elää ja itseasiassa imuri on nyt rikki jo toista kuukautta ja hyvin on sujunut.

Yksi tietokone on ja 5 hengen talous, mutta toimeen tullaan tällä. Mitään pelikoneita ei sitten olekkaan, kun ei ole telkkariakaan.

Meidän lapset eivät kuitenkaan ole ikinä valittanut vaikka vanhin on jo teini, he nauttivat omanlaisistaan asioista.

Meille ihan välttämättömiä ei oikeastaan ole mikään, kaikkea ilman tultas toimeen. Arkea helpottaa auto, pesukone, monitoimikone, mehumaija, jääkaappi.

Jääkaappi-pakastin, hella, imuri (ilman tätäkin pärjää testattu on), pyykinpesukone, sähkövatkain on kans semmonen ensimmäisten hankintojen joukkoon kuuluva ollu meillä. Kahvin voi keittää kattilassa joten kahvinkeitin on mun mielestä ylellisyys kuten myös vedenkeitin.

Mulle itselleni riittäis jääkaappi, liesi ja radio.. :D Pyykit saa pestyä muuallakin, tv.tä ilman voin elää jne jne...

Tavan elektroniikka vehkeissä en oikeestaan enää ajattele mitään "ylellisyytenä", juttuja saa nykyään niin halvalla, joko käytettynä tai uutena..

Itseasiassa, nyt kun aloin miettii, ei mulla ekassa kämpässä muuta ollut kun liesi, jääkaappi ja radio..Ei imuria, pesukonetta, telkkua tai muutakaan ja ihan hyvin pärjäsin eikä elämä ollut mitenkään kauheeta.. :)

Eikä se ole aina rahasta kiinni, toiset ei halua sitä romua nurkkiinsa koko ajan. Meillä olisi rahaa upottaa talomme rojuun, mutta olemme kokeneet että saamme enemmän arjesta irti ilman kaiken maailman vempaimia, olemme silloin enemmän yhdessä perheenä.

Asioita joista en itse luopuisi misään nimessä: Auto, telkkari, wii, tietokone nettiyhteydellä, kännykkä, jääkaappi, pakastin, hella + uuni, mirko, astianpesukone, imuri, imevä höyryimuri, pyykinpesukone ja kuivausrumpu. Ja tietenkin kodin varustetasoon pitää kuulua wc-pytty, käsienpesuallas, suihku ja keittiössä tulee olla allas. plussana sauna, joka ei pakollinen, mutta ne ei kaiketi kuulunut nyt tähän.

Samantekeviä on: kahvinkeitin, vedenkeitin, sauvasekoitin, vatkain, leivänpaahdin. Näitä ilman olo ja elo ei tee tiukkaakaan.

Yhteistyössä