Mitä kukkia mun kannattaisi istuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kerpele

Aktiivinen jäsen
07.09.2010
11 640
3
36
Tuli tosta toisesta kukkaketjusta mieleen.. Tarttisin sellaisia kukkia kaivon ympärille jotka kasvaisivat suht suuriksi että kaivonkannet peittyisivät pois näkyvistä. Ja sitten jotain muitakin olisi ihanaa laittaa jotta piha saisi vähän uutta näköä.

Olen siis täys tumpelo yleensä kukkien kanssa, kotonakaan ei siis sisällä ole yhtäkään viherkasvia kun en oikein saa niitä pidettyä elossa jne.

Mulla on muutama pussillinen jotain kesäkukkia joiden kyljestä luin että ovat sen verran helppoja että saatan jopa onnistua niiden kanssa, mutta en sitten tiedä kun pitäisi jotain muitakin saada... Ja joku köynnös tai mikälie tuohon kivikkoiseen rinteeseen olisi kiva :)

Osaako kukaan neuvoa?

Tarvis vähän saada kuvaa, niin siihen vois suunnitella paremmin. Sitten pitäisi vähän tietää, että millaista maata ja valoisuuden tilanne. Ja minkä sorttista kukkaa, perennaa vai kesäkukkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26173843:
Maahumala (peittää maata myöten) tai kuunlilja (lehdet peittää hyvin). Meillä on sammalta ja laitan kesällä vielä ruukun siihen keskelle, lobeliaa tai muuta roikkokukkaa.

Tuossa maahumalassa on se ongelma, että parin vuoden päästä se on levinnyt koko pihalle ja jatkaa siitä matkaa naapurin pihalle, eikä sitä enää ikinä saa pois!

Mä lataan pari kuvaa niin näytän teille.. Ja haluan siis noi paskakaivot pois näkyvistä, mutta sellaisia kasveja että ne menee helposti nurin jos pitää päästä tyhjentämään..

Tosin seuraava tyhjennyt on edessä vasta syksyllä, tai myöhemmin..

Meillä kasvaa kaivon ympärillä myskimalvaa ja tuija. Oli positiivinen yllätys kun viime kesänä kylvin vain siemenet maahan ja malva lähti siitä kasvamaan. Kukkii pitkälle syksyyn kauniita vaaleanpunaisia kukkia :)

Kuunliljat ovat tosiaan hyviä peittämään. Jos paikka on niille suotuisa, niin kiva ryhmä tulisi yhdistämällä esim. Siperiankurjenmiekkaa, kuunliljoja, jaloritarinkannusta, valkoisia liljojakin voisi joukkoon laittaa, kesäpikkusydäntä (albi), särkynyttä sydäntä albina. Näistä saisi sini-valkosävyisen istutuksen.

Värikäs aurinkoisen paikan kukkamaa, joka piilottaa taaksensa syntyisi tarha-alpista, palavasta rakkaudesta, akileijoista, tiikerinliljoista jne. Näistä tulisi oikea mummon kukkamaa.

Kotkansiipi-saniainen on hyvä kosteassa ja varjoisassa paikassa piilottamaan taaksensa yhtä sun toista.

Kesäkukista Kerpeleen palstapersoonalle sopisi paljon auringonkukkia siihen kansien eteen.

Jos siinä tallotaan, niin en laittaisi mitään herkkää vaan sellaista, mihin leviää uutta nopeasti. Korkean esteen saa vaikka tarhapiiskusta (keltainen). Eli vaikka pikkusydämmet, särkyneetsydämet ja liljat on mun suosikkeja, niin ne vetää varmasti herneen nenään, jos loka-autonkuljettaja hyppii niiden päällä.

Toi paskakaivon tyhjennys kyllä sulkee pois jonnin verran kasveja. Varsinkin "muhevajuurakkoiset" eli nuo Nalkuttavan talonmiehen laittamat. (Kirjoitin vastausta, enkä ollut lukenut tuota Kerpeleen jatkoinfoa kaivoista.)

Juu, ei tota kuunliljaa...

Mä haluaisin paljon väriä :D

Mietin myös kun bongasin jostain sellaisen kuin sammalleimu? pysyisköhän se pitkään kauniina?

Ja koko piha on aurinkoista ja puolivarjoista. Maa taitaa olla ihan tollasta mullan, kiven ja saven sekoitusta.. Lähinnä sellaista multahiekkaa..

Tässä on ne kaivot..

Sit tässä oli kai pajukko tmv. jota on parhaimman mukaan yritetty kaivaa ylös.

Tähän kivikkoon kaipaisin jotain.. Lapset ovat kovia kiipeilemään tuossa ja joku hyvä kasvillisuus varmaan rajoittaisi sitä hillumista, ei ole todellakaan kovin terveellinen paikka kiipeillä..

Tonne grillin (:laugh: ....Se on räkänen pikku nuotio, mutta..) taakse olisi myös kiva saada jotain, tuo on aika varjoinen paikka..

Tässä on piha melkein kokonaisuudessaan..

Sammalleimu on jees, kunhan alla oleva maa on rikkaruohotonta. Muuten sen perkaamisessa lähtee järki, kun sieltä täältä mättäästä puskee rikkaruohoa. Ehkä sun kannattaisi laittaa siihen pari astinkiveä kaivontyhjennystä varten?

Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26173904:
Kuunliljat ovat tosiaan hyviä peittämään. Jos paikka on niille suotuisa, niin kiva ryhmä tulisi yhdistämällä esim. Siperiankurjenmiekkaa, kuunliljoja, jaloritarinkannusta, valkoisia liljojakin voisi joukkoon laittaa, kesäpikkusydäntä (albi), särkynyttä sydäntä albina. Näistä saisi sini-valkosävyisen istutuksen.

Värikäs aurinkoisen paikan kukkamaa, joka piilottaa taaksensa syntyisi tarha-alpista, palavasta rakkaudesta, akileijoista, tiikerinliljoista jne. Näistä tulisi oikea mummon kukkamaa.

Kotkansiipi-saniainen on hyvä kosteassa ja varjoisassa paikassa piilottamaan taaksensa yhtä sun toista.

Kesäkukista Kerpeleen palstapersoonalle sopisi paljon auringonkukkia siihen kansien eteen
.

Mä oon kyllä vähän miettinyt myös että pitäisköhän laittaa yksinkertaisesti vaan noita auringonkukkia :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26173999:
Sammalleimu on jees, kunhan alla oleva maa on rikkaruohotonta. Muuten sen perkaamisessa lähtee järki, kun sieltä täältä mättäästä puskee rikkaruohoa. Ehkä sun kannattaisi laittaa siihen pari astinkiveä kaivontyhjennystä varten?

Juu, no tossa toisaalla maassa on kyllä pihakiviä ilman järkevää tarkoitusta.....

Tuohon grillin taa raivaisin vähän kunnollista istutusalaa ja loiventaisi rinnettä, niin siihen saisi varjoliljaa, kevätkaihonkukkaa, kotkansiipeä, peippiä. Sitten sinne sopisi alppikärhöt ja alppiruusut.

Jahas, pirpana heräsi, vaikeuttanee vähäsen palstailua. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26174070:
Tuohon grillin taa raivaisin vähän kunnollista istutusalaa ja loiventaisi rinnettä, niin siihen saisi varjoliljaa, kevätkaihonkukkaa, kotkansiipeä, peippiä. Sitten sinne sopisi alppikärhöt ja alppiruusut.

Jahas, pirpana heräsi, vaikeuttanee vähäsen palstailua. :)

Se on mitä ilmeisimmin isoa kivenmurikkaa jonka päälle on vaan kasvanut ja maatunut kaikkea...

Yhteistyössä