Mä oon kirjoittanut nämä moneen kertaan, mutta josko taas.
Djurgårdenin saarella on monta nähtävyyttä
Skansenilla (skansen.se) on muualta siirrettyjä rakennuksia, eläintarha, jossa pohjoismaisia eläimiä, ja sisällä Skansenin akvaario (eri paikka kuin Djurgårdenilla sijaiseva Aquarium). Skansenin akvaariossa voi kävellä lemurien keskellä, ihastella miniapinoita, katsella alligaattoria ja alligaattorikilpikonnia, erilaisia kaloja, käärmeitä. Tuo on meidän poikien ehdoton suosikki. Skansenilta löytyy myös Lill-Skansen, jossa pääsee taputtelemaan kilejä. Paikka on nyt uusittu ja ainakin osin sisätiloissa, on ollut tosi kiva. Skansenilla kyllä joutuu kävelemään, mutta on ollut sen arvoista.
Djurgårdenilla on myös Wasa-laiva, jota en ihan pienille suosittele. Täällä pääsee koittamaan tietokoneella, onnistuisiko itse pitämään laivan pinnalla. Ja laiva on tietysti upea.
Aquarium on varmaankin hieno paikka kesällä, meistä sen kohokohta olivat sylkykalat, jotka sylkivät ruokaa itselleen. Itse kyllä asettaisin Skansenin akvaarion etusijalle, on hienompi paikka.
Sitten mennään muualle. Tekninen museo (Tekniska museet googleen) on todella hieno paikka, voi verrata vaikka meidän Heurekaan, on sade sään paikka. Täällä on tekemistä ja kokeilemista vaikka millä mitalla, ja myös mainio sisäleikkipaikka.
Poliisi-museo sijaitsee aivan teknisen museon vieressä, ja siellä pääsee istumaan oikeassa poliisiautossa, täältä löytyy Poliisiduploja joiden kanssa leikkiä, ja saa pukeutua poliisivaatteisiin. Tästä on myös pojat tykänneet.
Kuninkaan linna on varmaan erityisesti elämys pikku tytöille, meidän pojat juoksivat salit suurin piirtein läpi. Ehkä aarrekammio linnan alla oli vaikuttava. En suosittelisi sisällä käyntiä ihan pienille, paitsi jos nyt kuninkaallisista ja loistosta ja kimalluksesta on valtavan kiinnostunut. Vahdin vaihto pihalla on sen sijaan hieno. Jos tulee ensin vanhaan kaupunkiin katsomaan vahdin vaihdon ja jatkaa siitä sitten muualle, ennättäkä kyllä hyvin.
Vanhan kaupungin kujatkin ovat näkemisen ja kävelyiden arvoisia.
Ja vielä viimeksi laitan listalle, jos joku muu tätä lukee, niin Naturhistoriska Riksmuseet on vähän vaikeamman matkan päässä, museo on valtavan hieno, ja dinosaurusten luurankoja on täällä nähtävillä siten, että ainakin pikku-pojat näistä tykkäävät. Moniin asioihin pääsee tutustumaan näkemisen kautta, ja 4D elokuvat Cosmonovassa kiinnostavat taatusti.
Rahalla pääsee myös ratkomaan ongelmia, Laserfortet on tosi kiva paikka, mutta sopii vähän isommille lapsille. Me seikkailimme tuolla viime talvena, vastaavaa paikkaa ei Suomesta löydy.