Mitä kautta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lääkäriin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lääkäriin?

Vieras
Rv 23 menossa, ja viime viikkoina ollut kaikenlaista kremppaa: paineentunnetta, kiristävää alavatsakipua, ja nyt eilen taas pitkästä aikaa myös supistelua.

Olen laittanut koko homman normaalin kasvun piikkiin, vaikka välillä onkin huolestuttanut. Nyt eiliset supistukset saivat kutenkin päättämään, että jos niitä vielä viikonlopun lepäilyn jälkeen on, olisi kiva käydä näyttäytymässä lääkärille.

Mutta mitä kautta tällaisessa asiassa lähdetään lääkärille? Soitetaanko neuvolaan (sieltä pääsisi varmaan neuvolalääkärille, mutta en tiedä kuinka pian, ja kun neuvola on kaukana työpaikasta, käynnistä tulee iso operaatio) vaiko työterveyteen (pääsisi nopeammin, on lähempänä, mutta ei välttämättä tiedä kauheasti juuri tästä asiasta).

Sinänsä mikään oireista ei ole niin kivulias, ettenkö töissä pärjäisi, päin vastoin, en oikeastaan haluaisi sairaslomaa. Mutta jos tuolla kohdunsuussa on jotain muutoksia tapahtunut, niin olisihan siitä hyvä tietää (ja lepäillä) nyt eikä joskus kuukauden-parin päästä, jolloin olisi kai normaalisti neuvolalääkäri.

Jossain aiemmassa ketjussa kehotettiin hakemaan saikkua raskausaikanakin normaalisti työterveydestä, mutta miten tällainen asia, mitä kautta te olette lääkäriin hakeutuneet?

Voit ehkä saada neuvolan kautta lähetteen myös äippäpolille, vai onko se vielä hankalamman matkan päässä. Jos et ole sairasloman tarpeessa, mutta haluat tarkistaa tilanteen, niin varmaan kannattaa edetä neuvolan kautta lääkäriin tai sit yksityisen gynen, työpaikkalääkärit tosiaan harvoin osaavat näitä asioita hyvin.

Okei, täytyy tarvittaessa soitella sitten neuvolaan. Eikä tässä nyt mahdottomista matkoista kyse ole, mutta työ on sen luontoista, että keskellä päivää on hankala lähteä lääkäriin, ja kun neuvola on lähellä asuin- eikä työpaikkaa, niin kyllä siinä pelkkiin matkoihin menee melkein tunti (sitten itse lääkärikäynti vielä päälle), niin onhan siinä taas järjestettävää. Sitä on näin raskausaikana muutenkin, olen menossa parin viikon sisään mm. odotusajan hammastarkastukseen ja pelkopolille (siellä oli kyllä lääkärillekin varattu aika, katsoivovatkohan samalla tuonne alapäähänkin?), joten siitä tule jo pari poissaoloa.

Ei sen puoleen, nyt uskaltauduin pitkälle kauppareissulle (vaikka olin ajatellut levätä), eikä supistellut kertaakaan, joten toivottavasti tässä ei nyt tulekaan niin kiire sinne lääkäriin. Ehkä eilen oli vain huono päivä. Puolentoista viikon päästä on normaali neuvola, yritän vitkuttaa sinne asti ja kysyä siellä.

Joo, tiedän, ettei periaatteessa ole vaarallista, mutta yhdistettynä paineentunteeseen alapäässä ja muutamaan muuhun vaivaan alkaa välillä vähän pelottaa. Mutta tänään ei juurikaan ole supistellut, eli tuntuu auttavan, kun ottaa vähän rauhallisemmin.

Yhteistyössä