Mitä kasvaa perustyytymättämästä vauvasta :( ??Onko useimmat erityislapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja weraa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja öj;23884404:
Jos maidoton ei vielä ole auttanut, niin tiputa vielä kotimaiset viljat, kananmuna, tomaatti jne. ennen altistusta. Vauvan olo ehtii helpottaa ja saat selvemmät reagtiot maitoaltistuksesta. Syö nämä muutama päivä vaikka ihan perunaa, lihaa, luontaisesti gluteiinitonta leipää ja maidotonta keijua. Altistuksesta toivuttuanne ota ruoka-aineita takaisin yks per viikko, jäte ne pois jotka aiheuttavat oireita.

Juu, siis ruokavaliosta on poissa maito, kanamuna, soija, naudanliha ja kaikki kotimaiset viljat. Peruna myös, sillä se on pahentanut itkuja toisinaan. Yleisallergisoivia syön joskus, mut pyrin välttämään ainakaan pidempiaikaisesti. Silti joku (riisi, kana, kurkku, kalkkuna tms.) jota syön paljon, luultavasti ei sovi. Mutta odotan että päästään sinne altistukseen, nyt oirekuva on selkeä, joten altistus tehtävissä. Sitten toivon pääseväni vauvan kanssa sopivalle korvikkeelle. Esikoisen kanssa imetysdiettasin 10kk. Liian pitkään. Sillä kun saatiin tuolloin maito (sitten sopikin jo onneksi soijakorvike), niin vapautui myös kiinteitä pikkuhiljaa käyttöön. Rintamaidolla ei koskaan ollut oireeton. Siksi mulla ei ole nyt imetyksen suhteen mitään pakkomiellettä: pääasia että vauva voisi hyvin ja mä saisin kunnon ruokaa enkä riutuisi. Pitäis nääs jaksaa tuon isommankin lapsen kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja öj;23884385:
Minä olen tehnyt näiden asioiden kanssa töitä jo kymmenen vuotta. Lääkärit eivät huomaa/halua huomata lasten allergioita ja reflukseja (nuo on mulle tuttuja, varmasti on muitakin tauteja jotka jäävät vauvoilta huomaamatta). Vauvat leimataan vaativiksi ja vanhemmat hysteerisiksi ja uusavuttomiksi.

Useimmissa tapauksissa syy vauvan vaativuuteen on kivuissa. Niiden syyn löytäminen vaatii työtä ja kärsiällisyyttä sekä hyvän lääkärin.

Lääkärithän nuo tutkimukset tekevät. Tai ne perustuvat lääkäreiden tekemiin tutkimuksiin. Ja jos he todistettavasti eivät löydä/halua löytää allergioita ja refluksia niin silloinhan tutkimuksetkin ovat väärässä.

Sääliksi käy kivuista kärsiviä vauvoja ja väsyneitä äitejä. Useimmiten apu löytyisi ruokavaliosta ja/tai lääkkeistä.
Meidän itkuinen vauva oli vain koliikkivauva ja pyyntöäni neuvolasta ei kuunneltu, että tutkittaisiin, mistä selkeät kipuitkut johtuvat. Ja runsaat pulauttelut. Vasta kun 1-vuotiaana vein yksityiselle allergialääkärille, paljastui maitoallergia, jota olinkin jo itse epäillyt. Raivostuttaa vieläkin. Eli meidän koliikkivauva kärsi maitoallergiasta. Että sellainen koliikki.

Alkuperäinen kirjoittaja öj;23884385:
Minä olen tehnyt näiden asioiden kanssa töitä jo kymmenen vuotta. Lääkärit eivät huomaa/halua huomata lasten allergioita ja reflukseja (nuo on mulle tuttuja, varmasti on muitakin tauteja jotka jäävät vauvoilta huomaamatta). Vauvat leimataan vaativiksi ja vanhemmat hysteerisiksi ja uusavuttomiksi.

Useimmissa tapauksissa syy vauvan vaativuuteen on kivuissa. Niiden syyn löytäminen vaatii työtä ja kärsiällisyyttä sekä hyvän lääkärin.

Lääkärithän nuo tutkimukset tekevät. Tai ne perustuvat lääkäreiden tekemiin tutkimuksiin. Ja jos he todistettavasti eivät löydä/halua löytää allergioita ja refluksia niin silloinhan tutkimuksetkin ovat väärässä.

Sääliksi käy kivuista kärsiviä vauvoja ja väsyneitä äitejä. Useimmiten apu löytyisi ruokavaliosta ja/tai lääkkeistä.

Uskon, että useimmissa tapauksissa rajataan fyysiset syyt pois, näin ainakin meillä. En minä lastani kiduttaa halunnut. Mitä se vaativa lapsi sitten vaati: huomiota, syliä, läheisyyttä. Ei mitään erikoisruokavaliota. Sääliksi käy nekin lapset, jotka eivät näitä saa, vaan syytä haetaan jostain fysiologisesta syystä, jota ei luultavasti olekaan.

[QUOTE="vieras";23884492]Uskon, että useimmissa tapauksissa rajataan fyysiset syyt pois, näin ainakin meillä. En minä lastani kiduttaa halunnut. Mitä se vaativa lapsi sitten vaati: huomiota, syliä, läheisyyttä. Ei mitään erikoisruokavaliota. Sääliksi käy nekin lapset, jotka eivät näitä saa, vaan syytä haetaan jostain fysiologisesta syystä, jota ei luultavasti olekaan.[/QUOTE]

Valitettavan usein lääkärin tutkimukset eivät ole tarpeeksi perusteellisia.

Ja tietenkin lapselle pitää antaa syliä, hoivaa, huomiota jne. riippumatta mikä sen tarpeeseen on syynä ja vaikka erityistä tarvetta ei olisikaan. Vanhemmille on helpompi kestää lasten itkuja, kun tietävät mikä niihin on syynä.

[QUOTE="Ellamaaria";23884467]Juu, siis ruokavaliosta on poissa maito, kanamuna, soija, naudanliha ja kaikki kotimaiset viljat. Peruna myös, sillä se on pahentanut itkuja toisinaan. Yleisallergisoivia syön joskus, mut pyrin välttämään ainakaan pidempiaikaisesti. Silti joku (riisi, kana, kurkku, kalkkuna tms.) jota syön paljon, luultavasti ei sovi. Mutta odotan että päästään sinne altistukseen, nyt oirekuva on selkeä, joten altistus tehtävissä. Sitten toivon pääseväni vauvan kanssa sopivalle korvikkeelle. Esikoisen kanssa imetysdiettasin 10kk. Liian pitkään. Sillä kun saatiin tuolloin maito (sitten sopikin jo onneksi soijakorvike), niin vapautui myös kiinteitä pikkuhiljaa käyttöön. Rintamaidolla ei koskaan ollut oireeton. Siksi mulla ei ole nyt imetyksen suhteen mitään pakkomiellettä: pääasia että vauva voisi hyvin ja mä saisin kunnon ruokaa enkä riutuisi. Pitäis nääs jaksaa tuon isommankin lapsen kanssa :)[/QUOTE]

Jakasamista! Toivottavasti löydätte sopivan korvikkeen, meillä ei ole löytynyt. Mutta onneksi nyt jo helpotta kun nuori on kahden vanha ja voi pikkuhiljaa lopetella diettiä.

Alkuperäinen kirjoittaja öj;23884517:
Valitettavan usein lääkärin tutkimukset eivät ole tarpeeksi perusteellisia.

Ja tietenkin lapselle pitää antaa syliä, hoivaa, huomiota jne. riippumatta mikä sen tarpeeseen on syynä ja vaikka erityistä tarvetta ei olisikaan. Vanhemmille on helpompi kestää lasten itkuja, kun tietävät mikä niihin on syynä.

Meillä on ainakin ohjeistettu omassa keskussairaalassa niin ihmeellistä sontaa ohjeiksi (juuri allergioiden ym.suhteen), että luotto lääkäreihin on mennyt täysin! Mm. yksi ohje oli se, että vuorokausirytmimme lisää allergioita. Nyt viimeeksi lääkäri vastasi monta kertaa "En tiedä" ja ohjeisti mm. että maitoaltistusta ei voi tehdä kun olen dietannnut muutakin kuin maitoa ja toisaalta, minun pitää kuulemma päättää ennen altistusta, lopetanko imetyksen! No, suuntasimme yksityiselle, sairaan hyvälle allergologille Helsinkiin ja nyt olemme hyvässä ja kunnioittavassa hoidossa.

Esikoisen kanssa luotin ja odotin liian pitkään - tuloksena se, että koko perhe oli kuolemanväsynyt, lapsi kärsi turhaan ja olo helpottui vasta, kun saatiin hoitoa. Toki meille tarjottiin täällä jokaiselta lastenlääkäriltä ja neuvolasta ns. vuoden kestävää koliikkia ja haastavaa vauvaa. Just. Ja me nukuttiin 2h vuorokaudessa. Kyllä kannatti :) ;)

[QUOTE="näinpä";23884485]Meidän itkuinen vauva oli vain koliikkivauva ja pyyntöäni neuvolasta ei kuunneltu, että tutkittaisiin, mistä selkeät kipuitkut johtuvat. Ja runsaat pulauttelut. Vasta kun 1-vuotiaana vein yksityiselle allergialääkärille, paljastui maitoallergia, jota olinkin jo itse epäillyt. Raivostuttaa vieläkin. Eli meidän koliikkivauva kärsi maitoallergiasta. Että sellainen koliikki.[/QUOTE]

Tämä on ihan normaalia. Koliikkihan ei ole mikään oikea sairaus, vaan 99% tapauksista kyse on juurikin allergiasta tai muusta ärsytyksestä. Yleensä vauvan elimistö sopeutuu ärsyttävään ruoka-aineeseen muutamassa kuukaudessa, jolloin "koliikki" menee ohi. Joskus sopeutuminen vie pidempään, jopa vuosia.

Alkuperäinen kirjoittaja öj;23884543:
Jakasamista! Toivottavasti löydätte sopivan korvikkeen, meillä ei ole löytynyt. Mutta onneksi nyt jo helpotta kun nuori on kahden vanha ja voi pikkuhiljaa lopetella diettiä.

Pelkoni on juurikin tuo, että korviketta ei löydy, mutta nyt päivä kerrallaan ensin. Kiitos! Ja tsemppiä sinnekin, pitkä taival ilmeisesti sielläkin takana. Meidän 2v on nykyään vapaa syömään kaikkea, aika näyttää miten käy nyt tämän vajaa 2kk kanssa tämä tie :)

[QUOTE="Ellamaaria";23884551]Meillä on ainakin ohjeistettu omassa keskussairaalassa niin ihmeellistä sontaa ohjeiksi (juuri allergioiden ym.suhteen), että luotto lääkäreihin on mennyt täysin! Mm. yksi ohje oli se, että vuorokausirytmimme lisää allergioita. Nyt viimeeksi lääkäri vastasi monta kertaa "En tiedä" ja ohjeisti mm. että maitoaltistusta ei voi tehdä kun olen dietannnut muutakin kuin maitoa ja toisaalta, minun pitää kuulemma päättää ennen altistusta, lopetanko imetyksen! No, suuntasimme yksityiselle, sairaan hyvälle allergologille Helsinkiin ja nyt olemme hyvässä ja kunnioittavassa hoidossa.

Esikoisen kanssa luotin ja odotin liian pitkään - tuloksena se, että koko perhe oli kuolemanväsynyt, lapsi kärsi turhaan ja olo helpottui vasta, kun saatiin hoitoa. Toki meille tarjottiin täällä jokaiselta lastenlääkäriltä ja neuvolasta ns. vuoden kestävää koliikkia ja haastavaa vauvaa. Just. Ja me nukuttiin 2h vuorokaudessa. Kyllä kannatti :) ;)[/QUOTE]

Suurin osa allergisten lasten vanhemmista on kokenut saman.

[QUOTE="Ellamaaria";23884572]Pelkoni on juurikin tuo, että korviketta ei löydy, mutta nyt päivä kerrallaan ensin. Kiitos! Ja tsemppiä sinnekin, pitkä taival ilmeisesti sielläkin takana. Meidän 2v on nykyään vapaa syömään kaikkea, aika näyttää miten käy nyt tämän vajaa 2kk kanssa tämä tie :)[/QUOTE]

Hienoa jos olette jo kaksi vuotiaan kanssa noin pitkällä. Ja onneksi se kaksi vuotta tuon pienimmänkin kanssa menee kuitenkin aika nopeasti. Sen kyllä jaksaa kun tietää että joskus se helpotaa.

Meille noita allergisia on siunaantunut enemmänkin. Onneksi vanhemmille se on lapsi lapselta helpompaa, kun tietää mitä tekee. Ja tuntee oikeat lääkärit.

Meidän ihan mahdoton tapaus vauvana ja leikki-ikäisenä on nyt kohta 11v. Tytöstä on kasvanut hyvin viisas ja määrätietoinen.On todella luonnetta edelleen ja pitää huolen itsestä sekä heikoimmista.Olen ylpeä tytöstä ja opettajakin sanoi, että tyttö on monilahjakkuus.Vauvana laitoksella jo sanottiin "kannustavasti" että saapa nähdä miten pärjäätte tämän kanssa kotona :D on pärjätty vaikka alku oli ihan kamalaa.Vauvalle ei vaan kelvannut mikään :D
Toinen tytöistä oli vauvana syliteltävä mutta nukahti helposti ja ei varsinaisesti itkenyt.Oli perustyytyväinen ja jäi omaan sänkyynsä 4kk iässä nukkumaan itsekseen.Oli ja on hyvin aurinkoinen ja rauhallinen.Valloittavan herkkä luonne.Hän on erityislapsi.
Kolmas sitten oli myös tosi vaativa.Kokoajan sylissä,ihan kokoajan.Lähti 7kk iässä puuta vasten kävelemään ja on sen jälkeen juossut lähes taukoamatta :) eli on todella vilkas tapaus.Itkuihin sai apua vyöhyketerapiasta mutta tissiltä vieroitus 9kk iässä oli se järkevä ratkaisu.En enää jaksanut sitä rumbaa.Tissi vaan kelpasi,oli yö,aamu,päivä tai ilta.

[QUOTE="vieras";23880634]Meillä perheen vaativa vauva on 7v ja vaativa on edelleen, mutta arkea kuormittavat asiat vaan ovat muuttuneet. On herkästi tyytymätön, ottaa asiat raskaasti, ailahteleva mieliala. Herkkä, ärtyisä, vilkas ja temperamenttinen, mutta silti samalla rakas ja valloittava.

Vaativan lapsen kanssa vanhemmat joutuvat kasvamaan paljon enemmän kuin helpon. Kasvattaminen ei tuota tulosta muutoin. Joutuu tarkistamaan toimintatapojaan ja näkemään asioita uusin silmin. Tärkeintä on vauvavaiheen jälkeen oivaltaa ajatustavan muutos. Onko lapsi vaativa vai ehkä sittenkin vilkas, herkkä tms? Onko hän vaativa luonteensa vuoksi vai siksi, että hän eroaa muiden perheiden luonteenlaadusta? Tai ehkä on jopa niin samanlainen kuin vanhempi, että joutuu ikään kuin katsomaan peiliin joka päivä ;)

Olen miettinyt, että käsitykseni vanhemmuudesta jlasten synnynnäisestä temperamentista olisi jäänyt todella suppeaksi ilman vaativaa lasta. Rikastuttava joskin kuluttava kokemus.[/QUOTE]

ihan kun olisit kirjoittanut mun 7v pojasta.

Ihmisellähän on perusluonne jo syntyessään. Tottakai voi olla vaativuuden syynä kaikenlaista, allergiat tmv, tai se voi olla osa erityisyytttä, joka sitten vanhempana ilmenee. Mutta kyse on varmaan ihan vaan luonteenlaadusta. Jos miettii meitä aikuisiakin (ihan terveitä), niin meitähän on paqljon erilaisia, toiset helppoja ja toiset ns. "haastavia persoon ia" ja kaikkea siltä välilät...

[QUOTE="Ellamaaria";23884551]Meillä on ainakin ohjeistettu omassa keskussairaalassa niin ihmeellistä sontaa ohjeiksi (juuri allergioiden ym.suhteen), että luotto lääkäreihin on mennyt täysin! Mm. yksi ohje oli se, että vuorokausirytmimme lisää allergioita. Nyt viimeeksi lääkäri vastasi monta kertaa "En tiedä" ja ohjeisti mm. että maitoaltistusta ei voi tehdä kun olen dietannnut muutakin kuin maitoa ja toisaalta, minun pitää kuulemma päättää ennen altistusta, lopetanko imetyksen! No, suuntasimme yksityiselle, sairaan hyvälle allergologille Helsinkiin ja nyt olemme hyvässä ja kunnioittavassa hoidossa.

Esikoisen kanssa luotin ja odotin liian pitkään - tuloksena se, että koko perhe oli kuolemanväsynyt, lapsi kärsi turhaan ja olo helpottui vasta, kun saatiin hoitoa. Toki meille tarjottiin täällä jokaiselta lastenlääkäriltä ja neuvolasta ns. vuoden kestävää koliikkia ja haastavaa vauvaa. Just. Ja me nukuttiin 2h vuorokaudessa. Kyllä kannatti :) ;)[/QUOTE]

meillä ei löytynyt mitään vikaa 7v sitten kun juoksin yksityiseltä yksityiselle,ja kaikki vyöhyketerapiat käyty ja kaikki.diagnoosi vuoden kestävä koliikki ja vaativa vauva.

Yhteistyössä