Mitä käsitellään lähihoitajan opinnoissa jossa suuntautuminen on sairaanhoito ja huolenpito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
Itse olisin kiinnostunut enemmänkin lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatustyöhön suuntautuminen. Sitä oli tarjolla vain nuorisopuolella ja sinne en kuulemma saa hakea kun minulla on jo yksi ammattitutkinto. Eli jäljelle jää sitten vain aikuiskoulutus puoli ja sielä tarjolla vain tuo yksi suuntautumisvaihtoehto sairaanhoito ja huolenpito.

Mutta mitä tuo sairaanhoito ja huolenpito pitää sisällään? Ainakin vanhusten hoitoa vissiin eikä siinä mitään mutta mikäs tuo sairaanhoito on sitten?

Siihen aikaan, kymmenisen vuotta sitten kun itse valmistuin lähihoitajaksi, niin tuo sairaanhoito- ja huolenpito käsitti eniten näitä ns. sairaalamaailman tehtäviä. Siis keskityttiin enemmän lääkehoitoon ja "temppujen" tekemiseen, kuten injektion anto subcutikseen, kanylointi, katetrointi, nenämahaletkun laitto yms yms yms. Mitä nyt voi kuvitella kohtaavansa vaikka sisätautien vuodeosastolla lähihoitajana. Luulisin, että jotain tämänkaltaista se nykyäänkin on.

Miten niin et muka saa hakia nuorisopuolelle ku on yks ammattitutkinto? Mä opiskelin vikaa vuotta suurtalouskokiksi ku hain siinä keväällä nuorisopuolelle lähihoitajakoulutukseen.

Miten niin et muka saa hakia nuorisopuolelle ku on yks ammattitutkinto? Mä opiskelin vikaa vuotta suurtalouskokiksi ku hain siinä keväällä nuorisopuolelle lähihoitajakoulutukseen.

kysyin oppilaitokselta ja nuorisopuolen tutkinnot on tarkoitettu niille joilla peruskoulu/lukio pohjana. Kai siinä halutaan turvata opiskelupaikat nuorille. Niin jos sä hait sillon ku vielä opiskelit kokiksi niin eihän sulla sillon vielä ollut tutkinnon päättötodistus taskussa.

Mä oon valmistunut 2008, ja meillä käsiteltiin suuntautumisvuonna esim erilaisia sairauksia ja lääkehoitoa. Labratunneilla sitten katetrointia, verinäytteiden ottoa, injektion antoja ihon alle ja lihakseen, ensiapua jne.

ääh tuota mä vähän pelkäsin että siihen sisältyy tuota piikittämistä. mulla piikkikammo. en tosin yhtään tiedä miten reagoisin jos mun pitää piikittää jotkain toista.

en mä tollasen asian takia jättäis asiaa sikseen, itse siis opiskelen tällä hetkellä nuorisopuolella sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmaa. asia tulee muutenki jo tutuksi viimeistään lähihoitajan pakollisissa opinnoissa, ainakin meillä oli. Itse tekisin niin että siedättäisin, ei pitäisi antaa pelon ottaa itestä noin suurta otetta. En mä ainakaan tykkää että mua pistetään mutta se on elämää. Ei siihen kuole. Vähän sattuu ja tulee verta, onneksi voi laittaa laastarin päälle.

Yhteistyössä