Mitä karppaajat tilaa ravintolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 565
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Kävi tämmöinen asia mielessä eilen kun käytiin syömässä.

Mähän en karppaa ja olen siitä sitä mieltä mitä olen, mutta listaa lukiessani mietin että kuinka paljon ravintolat ottaa tätä suuntausta huomioon?

Onko jossain suuremmissa paikoissa jo mainintaa listoilla että tää ja tää vaihtoehto sopii vhh valiota noudattaville vai pitääkö 'vaatia' tilatessaan että mitä siihen sopii laittaa ja mitä ei?

[QUOTE="vieras";22276063]Pihvi ja salaatti, pyydän jättämään tärkkelykset pois ja korvaamaan kasviksilla.[/QUOTE]

Onnistuukos se? Siis että osaavat oikeasti jättää pois ne mitä pitää?

Mulla on vähän hienoinen epäilys, ainakin mitä tämän paikakkunnan ravintoloitten 'osaamiseen' tulee.
Entä jos 'vaatii' että ei sitä ja sitä kasvista sitten saa laittaa? On vain jäänyt sellainen mielikuva koko karppauksesta kun eilenkin sain palstalla porkkanat silmilleni :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22276090:
Onnistuukos se? Siis että osaavat oikeasti jättää pois ne mitä pitää?

Mulla on vähän hienoinen epäilys, ainakin mitä tämän paikakkunnan ravintoloitten 'osaamiseen' tulee.
Entä jos 'vaatii' että ei sitä ja sitä kasvista sitten saa laittaa? On vain jäänyt sellainen mielikuva koko karppauksesta kun eilenkin sain palstalla porkkanat silmilleni :ashamed:

Mä en ole niin tarkka kuin jotkut. Varsinkin ravintoloissa syön nykyään sen verran harvemmin ettei se maata kaada vaikka kastike olisi tehty jauhoihin.

voi jättää pois=)itse en pidä esim salaatinkastikkeista.ne kyllä jätetään pois pyydettäessä=)

mutta siis ylipäänsä Suomessa tuntuu ihmisillä olevan just tää ongelma voinko/kehtaanko sanoa jos haluan jotain muuta annokseeni.toinen mitä ihmettelen kovasti,ihmiset eivät anna palautetta heti jos ruuassa on joku vika.sit marmatetaan kun ollaan ravintolasta jo poistuttu.

Useimmissa paikoissa saa perunoiden/riisin tilalle halutessaan lämpimiä kasviksia. Kasvisten seassa voi olla porkkanoita, mutta jätän ne sitten vaan lautaselle syömättä.

Onko ne porkkanat siis tosiaan 'pahoja' kasviksia? :O

Eikö porkkana tosiaan ole parempi kuin peruna/höttövehnä, josta niin paljon pahaa puhutaan?

Mä joskus aioin kokeilla, kun karppaajat hehkuttaa hyvää oloaan, mutta ellei porkkanoitakaan saa syödä niin ehei. Minä en pelkillä munilla ja pekonilla ala elää, en en.....

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22276105:
Entäs noi salaattikastikkeet? Niissähän oletettavasti on sokereita ja kenties vielä jotain muutakin ei karppia?

Kunnon ravintoloissa ei käytetä valmiita sokerikastikkeita, vaan lähinnä öljyjä. Tästä erottaa muuten tasokkaan ja räkälälounaspaikan toisistaan. Jos salaattipöydässä on vaan tarjolla jotain Saarioisten ranskalaista kastiketta, niin ruuankin taso on yleensä heikko. Mutta jos tarjolla on öljyjä, niin yleensä homma pelaa muutenkin paremmin.

Toisaalta kastikkeiden sokerimäärät ovat kuitenkin suht pieniä, ettei niistä hirveätä haittaa ole jos ei joka päivä ravintolassa syö.

voi syödä.
käyppä lukemassa täällä niin saat jotain tietoa=)
eikä karppaus ole mitään hmh kuoleman vakavaa.jos ottaa asiat liian vakavasti,karppauksestakin tulee tylsää.ja sit heittään hanskat tiskiin.

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=13&t=38545

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22276105:
Entäs noi salaattikastikkeet? Niissähän oletettavasti on sokereita ja kenties vielä jotain muutakin ei karppia?

Pyydä salaatinkastikkeeksi yrttiöljyä. Sitä löytyy joka ravintolasta. Sitäpaitsi - eihän kaikkea lautasella olevaa tarvitse syödä

minäkin karppaan, mutta ravintolassa käydessäni (kerran kuussa tai harvemmin) en niuhota. toki valitsen karpimman vaihtoehdon, kuten kanasalaatin, pihvin kasviksilla ym, mutta kastikkeista en nipota. pienet määrät harvoin syötynä ei ketään tapa.

Mä karppasin joksus ennen kesää ja katkaisi hyvin karkkikierteen. Mutta aloitin liian tiukasti. vedin väkisin just munia ja pekonia. vaikka jo etoi. ja olin tarkka mitä söin. ei mitään hedelmää yms.
No se loppui aikanaan. en jaksanut.

Kun huomasin että olin taas jäänyt karkkikoukkuun. pussi illassa päätin että pakko alkaa taas.
Nyt pyrin ottamaan kevyemmin,kuitnekin niin että ketoosi pysyisi päällä ja hyvin on pysynyt.

Mulla ruokavaliona on pihvit, salaatttia, tomaattia, kurkkua, joskus hedelmän tai pari. ruisleivän syön välillä aamuisin. Monesti teen kesäkurpitsa,makkara munakasta, tykkään.
Sitten jos tekee mieli hyvää otan yhden nellie dellies salmiakin.
Olen myös maistanut puolikkaan jätskin ja synttäreillä ottanut pari palaa kakkua.
Mulla ainakin elimistö sallii vähän lipsua, ei mee pois ketoosista silti.

[QUOTE="vieras";22276361]Mä karppasin joksus ennen kesää ja katkaisi hyvin karkkikierteen. Mutta aloitin liian tiukasti. vedin väkisin just munia ja pekonia. vaikka jo etoi. ja olin tarkka mitä söin. ei mitään hedelmää yms.

Kun huomasin että olin taas jäänyt karkkikoukkuun. pussi illassa päätin että pakko alkaa taas.
Nyt pyrin ottamaan kevyemmin,kuitnekin niin että ketoosi pysyisi päällä ja hyvin on pysynyt.

Mulla ruokavaliona on pihvit, salaatttia, tomaattia, kurkkua, joskus hedelmän tai pari. ruisleivän syön välillä aamuisin. Monesti teen kesäkurpitsa,makkara munakasta, tykkään.
Olen myös maistanut puolikkaan jätskin ja synttäreillä ottanut pari palaa kakkua.
Mulla ainakin elimistö sallii vähän lipsua, ei mee pois ketoosista silti.[/QUOTE]

itse lipsuin viime viikolla kolmena päivänä, ja silti paino laski yli kilon!! mieluummin pieniä lipsumisia kuin karppauksesta luopuminen. minullakin johtaa nopeasti joka iltaiseen karkin/herkkujen mässäämiseen.

voi jättää pois=)itse en pidä esim salaatinkastikkeista.ne kyllä jätetään pois pyydettäessä=)

mutta siis ylipäänsä Suomessa tuntuu ihmisillä olevan just tää ongelma voinko/kehtaanko sanoa jos haluan jotain muuta annokseeni.toinen mitä ihmettelen kovasti,ihmiset eivät anna palautetta heti jos ruuassa on joku vika.sit marmatetaan kun ollaan ravintolasta jo poistuttu.

En tosiaan tiedä miten homma onnistuisi Rossossa. Oon todella pettynyt sen nykyiseen palvelutasoon ja olen päättänyt etten asioi siellä enää lainkaan. Kaikki on niin vaikeaa ja jos haluat esim. dipin vaihtaa toisen makuiseen, peritään siitäkin lisämaksu. Kyllä mulla olisi varaa se maksaa, mutta tulee olo että olet vain haitta ja asiakasta ei haluttaisi todellisuudessa palvella. No onneks on muitakin paikkoja. :)

Yleensä ravintoloista saa vaikka pelkän paistetun pihvin ja höyrytettyä parsakaalia, kun vaan pyytää. En ole karppaja, mutta siskoni tyttö on moniallerginen ja hyvin on pystynyt ravintoloissa syömään, kun tarjoilijalle on antanut kokille vietäväksi listan sallistuista raaka-aineista.

[QUOTE="vieras";22276361]Mä karppasin joksus ennen kesää ja katkaisi hyvin karkkikierteen. Mutta aloitin liian tiukasti. vedin väkisin just munia ja pekonia. vaikka jo etoi. ja olin tarkka mitä söin. ei mitään hedelmää yms.

Mulla ainakin elimistö sallii vähän lipsua, ei mee pois ketoosista silti.[/QUOTE]

Munkaan mielestä se ei saa olla niin ryppyotsaista varsinkin jos aikoo pidemmän aikaa karpata. Jos esim. 9/10 päivästä menee karppausperiaatteiden mukaisesti ei pienet lipsumiset haittaa silloin yhtenä päivänä. Muutenkin jos harrastaa aktiivisesti liikuntaa korjaa se pienet hiilariylitykset.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22276197:
Onko ne porkkanat siis tosiaan 'pahoja' kasviksia? :O

Eikö porkkana tosiaan ole parempi kuin peruna/höttövehnä, josta niin paljon pahaa puhutaan?

Mä joskus aioin kokeilla, kun karppaajat hehkuttaa hyvää oloaan, mutta ellei porkkanoitakaan saa syödä niin ehei. Minä en pelkillä munilla ja pekonilla ala elää, en en.....

Mä karppaan, mutten ikinä elämässäni ole vielä syönyt pekonia. Miten se siis tähän liittyy?

voi syödä.
käyppä lukemassa täällä niin saat jotain tietoa=)
eikä karppaus ole mitään hmh kuoleman vakavaa.jos ottaa asiat liian vakavasti,karppauksestakin tulee tylsää.ja sit heittään hanskat tiskiin.

Miksi porkkana on pannassa ? - karppaus.info :: keskustelufoorumi

Kiitos linkistä, tuolla olen jo aikaisemmin vieraillut.

Ja todennut että en mää ala :D
Mä voin syödä 'karpimmin' mutta en ala mitään ryppyotsadieettiä vetämään.

Nyt tähän ketjuun ilmoittautui näitä 'sileämpiotsaisia' karppeja, mutta lukemani perusteella (mitäsnyt, tietenkin) tuntuu että kaikki on kiellettyä ja pienikin lipsahdus pilaa kaiken.... eli ei yhtään oteta löysemmin jos ollaan vieraisilla tai ravintolassa tms.

Lissu hienosti sanoi, kuten itsekin sanoisin ja sanon monesti : maalaisjärkeä käyttäen :D

[QUOTE="Maija";22276455]Mä karppaan, mutten ikinä elämässäni ole vielä syönyt pekonia. Miten se siis tähän liittyy?[/QUOTE]

Mun tietämäni perusteella karpit vetää munia ja pekonia aamulla, päivällä ja illalla :D

Älkääkä nyt ottako liian vakavasti mua taas...

Oon sun kanssa ihan samaa mieltä tuosta ryppyotsaisuudesta ja maalaisjärjestä. Mun kaveri sairastu aikoinaan ortoreksiaan ja sitä ei ollut kiva seurata kun sen koko elämä pyöri ruuan sisällön, raaka-aineiden ja liikunnan ympärillä. :( Nyt onneksi voi jo paremmin ja homma ei ole enää niin pakkomielteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22276477:
Kiitos linkistä, tuolla olen jo aikaisemmin vieraillut.

Ja todennut että en mää ala :D
Mä voin syödä 'karpimmin' mutta en ala mitään ryppyotsadieettiä vetämään.

Nyt tähän ketjuun ilmoittautui näitä 'sileämpiotsaisia' karppeja, mutta lukemani perusteella (mitäsnyt, tietenkin) tuntuu että kaikki on kiellettyä ja pienikin lipsahdus pilaa kaiken.... eli ei yhtään oteta löysemmin jos ollaan vieraisilla tai ravintolassa tms.

Lissu hienosti sanoi, kuten itsekin sanoisin ja sanon monesti : maalaisjärkeä käyttäen :D
mä itse pelästyin kanssa tuolla karppisivustolla kun ne on niiiiin ehdottomia.
Ei sovi mun ajatuskuvaan.
Jos mainitsin että halaun joskus vaikka ottaa makaronia tai karkkia niin joku oli jo hyökäämässä kimppuun.
Mutta joo karpata voi vähän löysemminkin.
Kyllä minäkin teen viikonloppuna itselleni karkkipussin niin kuin muukin perhe.mulla se nyt vain pienempi ja en jaksa kaikkea syödä viikonlopun aikana.

Yhteistyössä