Mitä kalaruokia teette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miiri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miiri"

Vieras
Kalaa pyritään syömään 1-2 krt viikossa, mutta alkaa tympiä, kun syödään aina vaan niitä samoja ruokia eli uunilohta, pannulla paistettuja ahvenia, pannulla paistettuja lohimedaljongeja ja kalarisottoa. Nyt kaipailisin uusia ideoita kalaruokiin eli mitä teillä syödään?

Kalakeitto voisi tulla listalle, vaikken tuosta seistä niin hirveästi itse tykkääkään. Kalapuikkoja syödään harvakseltaan. Hyviähän ne on, mutta melko epäterveellisiä :)

Mantelikalaa, uuniseitä, uunilohta, silakkapihvejä, Janssonin kiusausta, lohikeittoa, loimulohta, ( mm. torilta saa), savustettua siikaa. Pippurimakrilli on hyvää leivän päällä.
Niin ja tonnikalaa laitan aika usein pizzaan ja uunileipiin.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
ai niin lohikiusausta teen yleensä pakkaseen kun ostetaan yleensä kerralla isompi lohenpala, niin laitan siitä osan kiusaukseen ja osa sitten uuniloheksi, joka syödään heti.
voi vitsi, silakkapihvejä alko tekeen mieli

Ei ole meilläkään kauheasti vaihtelua. Uunilohta on ehdottomasti eniten. Väliin pastakastiketta joko tuoreesta tai savustetusta kalasta, joskus tonnikalasta. Lohikeitto on herkkua, mutta sitä on harvoin, koska siinä pitää olla itse tehty kalaliemi. Purkkitonnikalasta teen joskus pihvejä. Seitä on väliin. Yhdessä versiossa pannulle seipaloja, musta pekka juustoa ja hiukan ruokakermaa. Kypsennetään. Paistettu kuha on yksi lempiruoistani, mutta kuha maksaa niin paljon, etten oikein raaski ostaa sitä.

No, oikeastaan lohi on ainoa kala, mitä meillä suostutaan lapsen kanssa syömään "sillai, tälläi ja tollaipäin" laitettuna. Eli uunissa, paistinpannulla, keittona... Joskus ostan savusiikaa tai nieriää, mutta niitä tenava ei oikein syö. Ja ihan liian harvoin meillä kalaa kyllä syödään... :(

Meillä mä teen tonnikala-muusilaatikkoa, kirjolohi- tai seitikiusausta, paistan seitin tai kalapuikot pannulla tai pakastealtaan erilaiset kalaleikkeet uunissa, ostan usein myös kylmä-/lämminsavulohta kokonaisena tai palana. Mies paistaa itse pyydetyn tuoreen kalan eli useimmiten kuha- tai ahvenfileet pannulla tai savustaa kalat.

Itsetehdyt kalahampurilaiset uppoaa sellaisellekin joka ei kauheasti kalasta tykkää ("pihviksi" käy kalapuikotkin, tai valmiit leikkeet tai sitten voi itse paistaa fileestä). Jäävuorisalaattia, kurkkua ja tartarkastiketta avuksi, tai mikä nyt maistuukaan. Paistettu tonnikalapihvi Caesar -salaatin kanssa on ihanaa. Ja (vaikkakin epäterveellistä) fish ja chips ne yhteen soppii, ei voi mitään :D. Tosin olen loiventanut tekemällä ranskisten kaveriksi lohipullia, enkä ihan sitä paneerattua kalaa kuitenkaan. Nizzan salaatti on aivan ihanaa, mutta sitä meillä ei jostakin syystä syö kuin minä (kuka ei tykkää oliiveista, kuka ei sitten tonnikalasta jne).

...ai niin se lohikiusaus: minä teen sitä myös, mutta lisään sekaan pussillisen katkarapuja (mielellään niitä maustettuja, mitä niitä nyt onkaan chilistä lähtien). Ne on tosi hyviä siinä :). Ja uunisein päällystän Creme Bonjourilla ja rakuunalla.

Yhteistyössä