Mitä kaikkea kuivausrummussa voi kuivatella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukkuu pyykkeihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukkuu pyykkeihin

Vieras
Näitä "puhtaat vaatteet-ketjuja" lueskellessa muistui mieleen kotona odottavat kohta jo vaarallisen korkeat likapyykki pinot. Tuntuu, että mitä enemmän pesen pyykkiä sitä enemmän sitä ilmestyy takaisin koriin. En vaan enää saa tilannetta kuriin vaikka pesen ja pesen..

Pyykinhuolto ja kuivatustilat on meillä aika onnettomat minkä vuoksi nautin aina kesäisin kun pyykkiä saa ulos ja kuivavat hetkessä, mutta nyt olisi taas talvi edessä.. :(

Kuivausrumpu löytyy ja kuivattelen siellä lakanat ja pyyhkeet (iso apu). Haluaisin kuitenkin hyödyntä kuivausrumpua enemmänkin ja siksi ajattelinkin kysäistä teiltä muilta pyykkäreiltä:

MITÄ KAIKKEA KUIVAATTE KUIVAUSRUMMUSSA?

Melkein joka vaatteessa tuntuu olevan kuivausrumpu kielto ja olen onnistunut kutistamaan joskus niitäkin joissa kieltoa ei ole. Teenkö jotain väärin?

Muitakin pyykkihuolto vinkkejä saa antaa jos tulee mieleen jotain hyväksi todettua. Kiitos :)

Onko sulla sitä käyttöohjekirjasta kuivausrummustasi? Sieltä kyllä löytyy valtavasti tietoa ja kuivausohjelmaa ihan kaikenlaiselle tekstiilille. Mä luulen, ettei semmosta materiaalia meillä olekaan, mitä ei voisi kuivata rummussa.. Mä vaan luen ku raamattua sitä opasta, ja kohta kait osaan jo ilmankin kuivata.(mulla just uusi rumpu, joka edellistä "älykkäämpi", niin pitää treenata sen käyttöä).

Meillä kuivataan lähes kaikki kuivausrummussa. Ainoastaan kauluspaidat, teinin hupparit (ostanut liian "sopivat) ja neuleet jätän rummusta pois.

Ainakin meidän rummussa on sellainen "hellä" kuivaus, jota käytän useimmiten. Siinä lämpötila ei nouse niin korkeaksi. Ja toki venyttelen hihoja ja lahkeita ennen rumpuun laittamista. Yhtään vaatetta en ole rummussa saanut pilattua. Eikä kyllä tulisi meidän pyykkihuollosta mitään ilman rumpua. Meillä ei ole tilaa missään kuivaustelineelle.

Ei oo kirjasta enää jäljellä, harmi :(

Rumpu on aika vanha ja siinä ei oikeastaan ole edes kovin montaa toimintoa. Erikseen on puuvilla ja siliävät pyykit puoli ja kummastakin löytyy kuiva, kaappikuiva ja "manklauskuiva" (en muista millä nimellä) tominnot. Olen käyttänyt kuiva-toimintoa koska muita käyttäessä tuntuu pyykit jäävän kosteiksi ja sitten ne täytyisi kuitenkin laittaa kuivumaan. Ehkä meillä on huono kuivuri?

Ihanan kätevältä kuulostaa kun ihmiset kertoo, että kaiken kuivattavat kuivurissa..voi hitsi..

Kaiken muun laitan paitsi "muovitetut" (esim. ruokalaput, kestovaipat) ja villaiset ja rintaliivit. Jos materiaali tuntuu näppiin herkemmältä, niin valitsen keinokuituohjelman (matalampi lämpötila), muuten kaikki menee perusohjelmalla.

Yhdet trikoohousut ovat selvästi lyhyemmät rummussa kuivattuna kuin narulla hömpsäytettynä, joten ne muistan nykyään nostaa narulle. Pysyvästi eivät ole rummutuksesta kärsineet.

Meillä kahdeksan hengen perhe. Lapsista nuorin on 6v ja neljä on yli 10v. Eli pyykkiä riittä ja noilla teineillä jo aikuisten koot vaatteissa. Keskimäärin pesen 3-4 koneellista päivässä. Toki varmaan joka viikko tulee pari päivää millon en ehdi kuin ehkä sen 1-2 koneellista.
Ja ei meilläkään ikinä tyhjänä nuo pyykkikorit ole. Jos jonkun korin tyhjäksi saa niin ei se montaa tuntia tyhjä ole.

Meillä khh remontti kesken. Tällä hetkellä kuivaan pyykit kolmella irtotelineellä.Jotka on vielä päivät tuossa terassilla ja yöksi nostan sisään.
Rummussa kuivaan pyyhkeet, lakanat ja aluvaatteet. Pesen siis sukat ja aluhousut erikseen oman koneellisen. Nekin vielä jaettu tummiin ja vaaleisiin. Niitä noin 3 koneellista viikossa.

Mutta oikeastaan ainoa millä tän saa toimimaan on se että kun edelliset on kuivat niin on heti laittamassa uudet kuivumaan.
Toinen mikä voi auttaa on se vaatteiden säännöstely. Yhteen väliin meilläkin nuoriso kanto kaiken pyykkiin mitä vastaan tuli. Siis kokeiltu sen sata vaatetta kun lähdetty johonki ja ei laitettu takas kaappiin. Sitte seuraavana päivänä kannettiin ne pyykkiin. Nyt osaavat kattoa mikä on oikeasti puhdas ja mikä likainen.

Meillä menee noin 80% kaikista pyykeistä kuivausrumpuun.

Sinne EI mene:
-mun jumppa/salivaatteet
-miehen kauluspaida/siistimmät paidat
-aikuisten hupparit ja neuleet
-pienimmän ruokalaput
-juhlamekot

Meillä kuivataan oikeastaan kaikki paitsi aikuisten hupparit ja neuleet. Joskus farkutkin jätän pois.

Hieman kutistaa tiettyjä vaatteita pitkässä juoksussa, eli meillä se otetaan huomioon jo vaatteita ostettaessa :) Kuivatan kuumimmalla ohjelmalla.

Mä kuivaan kaiken,mikä ei kuivuria kestä saa meiltä lähtöpassit.Niin kaiken paitsi villakaulaliinat olen senkin kerran tehny ja siitä tuli nenäliina ;)
ps järkyttävä määrä pyykkiä,jos 3-4 koneellista pyörii päivittäin jollain..mistä sitä niin paljon edes tulee?

Kuivaan täysin rutikuivaksi lähes kaikki vaatteet, paitsi omat housut ja jotkut paidat jotka kuivaa paremmin suoraksi henkareissa(en silitä!). Lasten vaatteissa ja taviskäyttövaatteissa ei pienet rypyt haittaa. Ilman kuivuria olisi aika tuskaista monen lapsen taloudessa. Vältän ostamasta just ja just sopivia vaatteita.

No laita nyt ihmeessa ne vaatteetkin sinne rumpuun kun sulla kerran sellanen on!

Itse siis rumpukuivaan lahes kaiken, useimmiten silla "siliavat" puolella kaappikuiva -ohjelmalla. Petivaatteet ja pyyheet tms. silla toisella puolella. Vaatteet ehka tuntuu vahan nihkeilta viela kuivauksen jalkeen kuumina, mutta oikasen ne hetkekis vaikka tuolin selkanojalle (loppu kosteus haihtuu kun vaate jaahtyy) ja viikkaan siita sitten kaappiin.

Jotain juhlavaatetta en ehka kuivaa tai jos on selkeasti "herkempaa" materiaalia. Muuten vaatteet sitten kestaa sen minka kestaa, ihan sama.

Ennen kuivasin lähes kaiken kuivurissa, en tiedä varsinaisesti miksi en enää. Pyykkiä ei varmaan ole niin paljoa enää kun nuorimmainenkin jo 3v. Pyyhkeet ja lakanat vain, paitsi kesällä niitäkin mieluummin ulkona.

Niin ja se mua kyllä ärsytti, kun kaikki elastiset vaatteet meni piloille kuivurin takia (ennen aikojaan), ja varsinkin sukkien varret ja alushousut..

Meillä kuivaa sipulit, omenat ja mummokin kuivurissa. Jskus laitetaan kinkkusiivuja niin hyvää tulee. Sori, koetin olla hauska mutta väsyttää ja on perjantai. I'll get my coat.

[QUOTE="allu";28979355]Mä kuivaan kaiken,mikä ei kuivuria kestä saa meiltä lähtöpassit.Niin kaiken paitsi villakaulaliinat olen senkin kerran tehny ja siitä tuli nenäliina ;)
ps järkyttävä määrä pyykkiä,jos 3-4 koneellista pyörii päivittäin jollain..mistä sitä niin paljon edes tulee?[/QUOTE]

Luitko mistä sitä tulee? Neljä aikuisen kokoista teiniä jolla vaihtuu vaatteet jatkuvasti. Monetko farkut tai montako hupparia teidän koneeseen menee aikuisten kokoa? Meillä ei kovin montaa.
Mutta tää on vaan tän hetken tilanne. Eiköhän se pikkuhiljaa ala helpottamaan kun väki vähenee..

Yhteistyössä