Mitä kaikkea kannattaa huomioida kun lapsi aloittaa pph:lla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
2,5 vuotias tyttäremme on menossa hoitoon pph:lle. Kahtena päivänä viikossa, noin 4tuntia per pv.
Tutustumaan menemme ensi viikolla.

Onko mitään vinkkejä, mitä kannattaa hoitajalta kysellä tai mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

Katsele, millaisessa kunnossa asunto on. Siis muutenkin kuin perussiivoltaan eli roikkuuko kasoja pitkin poikin, onko pölyä, likaiset lattiat yms. Kertoo aika paljon mun mielestä. Jos siellä on muita lapsia paikalla niin katso, miten hoitaja puhuu niille, miten ottaa kontaktia / jättää huomioimatta. Sun lapsellehan se lepertää taatusti, koska olet vieressä mutta entäs niille muille.

Ei sun tarvi mitään ihmeellistä kysellä mutta voithan kysyä pph:n suhtautumista sulle tärkeisiin asioihin niin, ettet itse ensin paasaa omaa mielipidettäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Katsele, millaisessa kunnossa asunto on. Siis muutenkin kuin perussiivoltaan eli roikkuuko kasoja pitkin poikin, onko pölyä, likaiset lattiat yms. Kertoo aika paljon mun mielestä. Jos siellä on muita lapsia paikalla niin katso, miten hoitaja puhuu niille, miten ottaa kontaktia / jättää huomioimatta. Sun lapsellehan se lepertää taatusti, koska olet vieressä mutta entäs niille muille.

Ei sun tarvi mitään ihmeellistä kysellä mutta voithan kysyä pph:n suhtautumista sulle tärkeisiin asioihin niin, ettet itse ensin paasaa omaa mielipidettäsi.

Tässä olikin jo paljon vinkkejä, kiitos.

Olisko vielä jotakin muuta?

minkälaisia sääntöjä heillä on, miten lapsen omatoimisuutta ja kehitystä tuetaan (esim. ruokailut, potalla käynti, pukeutuminen), minkälaisen varavaatearsenaalin hoitaja toivoo olevan mukana, kuinka sairastumisten kohdalla menetellään, onko kotona muita perheejäseniä päivisin...siinä nyt jotain, mitä tuli mieleen.

millaisia muut lapset on, ottaako sun lapsen innolla mukaan leikkeihin. Ja muista ite olla lasta kohtaan kannustava, aina parempi jos lapsi menee heti mukaan juttuihin eikä takerru kaulaan kiinni. Jos takertuu, niin sitten oot siinä lapsen tukena.

*reps!!*
Mitäköhän "kasoja" siellä mahdollisesti tulee perussiivon lisäksi katsella?!?

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
millaisia muut lapset on, ottaako sun lapsen innolla mukaan leikkeihin. Ja muista ite olla lasta kohtaan kannustava, aina parempi jos lapsi menee heti mukaan juttuihin eikä takerru kaulaan kiinni. Jos takertuu, niin sitten oot siinä lapsen tukena.

Hiukan voi tytöllä olla ongelmaa, ainakin alkuun, päästä leikkiin mukaan. Vähän ujo ja äidistä riippuvainen tapaus =)

Nuorin tuo tulee ryhmässään olemaan..

Alkuperäinen kirjoittaja m:
kysy hoitajan sairastuessa varahoidosta! meillä yritetään heitellä lapsia kuin likaisia villasukkia - se suututtaa!

Varahoitopaikkaa ei ainakaan näin aluksi tarvita. Olen kuitenkin kotona, tosin töitä etsin koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Hiukan voi tytöllä olla ongelmaa, ainakin alkuun, päästä leikkiin mukaan. Vähän ujo ja äidistä riippuvainen tapaus =)

Nuorin tuo tulee ryhmässään olemaan..

sama oli meillä. Mutta toisaalta se voi olla hyvä, usein muut lapset kokee sitten helpoksi ottaa se pienin sinne hoidettavaksi ja hellittäväksi :D tsemppiä vaan!

sama oli meillä. Mutta toisaalta se voi olla hyvä, usein muut lapset kokee sitten helpoksi ottaa se pienin sinne hoidettavaksi ja hellittäväksi :D tsemppiä vaan!

Kiitos =)
En tullutkaan ajatelleeksi, että saattaa olla helpompi päästä mukaan menoon kun on pienin =)
Mielessäni jo näin kuinka pikkuinen kyhjöttää yksinään kun isommat leikkivät keskenään..

Alkuperäinen kirjoittaja pph:

*reps!!*

No me käytiin tutustumassa yhteen paikkaan, kun aikanaan tytölle pph-paikkaa haettiin. Puhelimessa ihminen kuulosti ihan kivalle mutta sitten kun mentiin niille kotiin niin siellä oli kaikki hyllyt ja tasot täynnä epämääräisiä myttyjä. Siis ihan oikeesti yhden lipaston päällä oli likaiset miehen sukat ja koko asunnossa leijaili sellainen vanha roskiksen haju. Ja se pph tiesi meidän tulevan eli todennäköisesti oli jotain siivoillut. Mietin vain, kuinkahan likaista siellä mahtaa muuten olla.

Alkuperäinen kirjoittaja sellaisia kasoja:

*reps!!*

No me käytiin tutustumassa yhteen paikkaan, kun aikanaan tytölle pph-paikkaa haettiin. Puhelimessa ihminen kuulosti ihan kivalle mutta sitten kun mentiin niille kotiin niin siellä oli kaikki hyllyt ja tasot täynnä epämääräisiä myttyjä. Siis ihan oikeesti yhden lipaston päällä oli likaiset miehen sukat ja koko asunnossa leijaili sellainen vanha roskiksen haju. Ja se pph tiesi meidän tulevan eli todennäköisesti oli jotain siivoillut. Mietin vain, kuinkahan likaista siellä mahtaa muuten olla.

Apua! Meilläkin oli tänään olkkarin lipaston päällä pojan likaiset sukat!!! Mitäköhän mun hoitolasten vanhemmat tuumas... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja toinen pph:
Apua! Meilläkin oli tänään olkkarin lipaston päällä pojan likaiset sukat!!! Mitäköhän mun hoitolasten vanhemmat tuumas... ;)

No joo, tuskin mä jaksan kantaa huolta muutamasta likaisesta vaatekappaleesta jos sellaisia satun näkemään =) Perhe sillä hoitajallakin on, ja en usko että yhdessäkään perheessä kaikki on aina tiptop.

Ja muistakaa, että ne hoitolapset, jotka paikan päällä ovat, eivät taatusti käyttäydy normaalisti juuri silloin kun te olette tutustumassa =) Eli siitäkään ei johtopäätöksiä voi tehdä. Ja kodin siisteys: tupatarkastusta tuskin voit tehdä, mutta päällisin puolin vilkuilla voi toki. Muistakaa, että olette toisen ihmisen kodissa, joten ylenpalttiinen tutkiminen ja utelu on vähintääkin epäkunnioittavaa...

Ja muistakaa, että ne hoitolapset, jotka paikan päällä ovat, eivät taatusti käyttäydy normaalisti juuri silloin kun te olette tutustumassa =) Eli siitäkään ei johtopäätöksiä voi tehdä. Ja kodin siisteys: tupatarkastusta tuskin voit tehdä, mutta päällisin puolin vilkuilla voi toki. Muistakaa, että olette toisen ihmisen kodissa, joten ylenpalttiinen tutkiminen ja utelu on vähintääkin epäkunnioittavaa...

jaa, kyllä ne musta ihan samoilta muksuilta vaikuttaa yhä edelleen. Silloinkin pojan koltiaiset kinasteli jostain kun oltiin tutustumassa. Ei ne mua mitenkään orjaillu.

jaa, kyllä ne musta ihan samoilta muksuilta vaikuttaa yhä edelleen. Silloinkin pojan koltiaiset kinasteli jostain kun oltiin tutustumassa. Ei ne mua mitenkään orjaillu.

Osa kyllä käyttäytyy ihan kuin muutenkin, mutta jotkut ujostelevat tai sitten vetävät jotain "roolia" kun tulee vieraita aikuisia ja lapsia käymään =)

Tiedän kyllä. Itse hetken aikaa pk:ssa työskennelleenä huomasin että jos paikalla oli vieraita, lasten käytös aina pikkuisen muuttui.

Ei aikomustakaan ole alkaa toisen kotia syynäämään sen kummemmin. Riittää että näkee paikan, jossa lapseni aikaansa tulee viettämään.

Mä oon huomannut pari kertaa puistossa pph:n kanssa samaan aikaan olleena, että siellä sen vasta huomaa miten ne lasten perään kattoo ja miten niille lapsille puhutaan. Joiltakin ihan järkyttävää käytöstä! lapset saa riekkua ja tapella miten lystää, pienimmät istutetaan rattaissa ja jos tylsyyttään alkavat itkeä niin käydään vaan hiukan tuuppaamassa raittaita ja mutistaan jotain samalla. Ilmeisesti ärsyttää, kun hoitsujen keskustelu keskeytyy... siellä ne tädit ringissä seisoo ja juoruaa.

kannattaa katsella ihan rauhassa kun lapsi on aloittanut hoidon pph:lla. Me huomattiin vasta melki vuoden päästä että paikka ei ole sopiva meidän lapselle.
Yllättäen joustamattomuus, varahoitopaikan puute, pph:n sairastelu, pph:n perheenjäsenten sairastelu yms yms. teki työnteon meidän tapauksessa mahdottomaksi kun varahoitoa ei ollut ja pph ei ottanut lapsia kun vähän väliä oli joku perheenjäsen kipeä.
En tiedä, mulla meni ihan käämit koko paikkaan kun jouduin jatkuvasti selitteleen töissä miksi pitää lähteä aiemmin ja miksi meillä on lapsi "sairaana" yms.

Vaihdettiin päiväkotiin ja se on ihan ok ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
jos viet esim. klo 9 ni sovi hoitajan kanssa et syökö aamupalan kotona vai hoidossa.. niin ja jos allergioita ni niistä tarkka kuvaus hoitajalle!

Kahdeksaan menee ja syö aamupalan hoidossa, näin oli alustavasti puhetta hoitajan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Noh:
kannattaa katsella ihan rauhassa kun lapsi on aloittanut hoidon pph:lla. Me huomattiin vasta melki vuoden päästä että paikka ei ole sopiva meidän lapselle.
Yllättäen joustamattomuus, varahoitopaikan puute, pph:n sairastelu, pph:n perheenjäsenten sairastelu yms yms. teki työnteon meidän tapauksessa mahdottomaksi kun varahoitoa ei ollut ja pph ei ottanut lapsia kun vähän väliä oli joku perheenjäsen kipeä.
En tiedä, mulla meni ihan käämit koko paikkaan kun jouduin jatkuvasti selitteleen töissä miksi pitää lähteä aiemmin ja miksi meillä on lapsi "sairaana" yms.

Vaihdettiin päiväkotiin ja se on ihan ok ollut.

Tuskin se sairastelu hoitajan syytä oli? Ja mahdotonta teillä se työnteko olisi ollut siinäkin tapauksessa, että lapsi olisi hoitopaikalta saanut pöpön jonka takia olisi joutunut jäämään kotiin.

Yhteistyössä