Mitä kaikkea ensimmäisellä neuvolakäynnillä selviää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielikuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mielikuva

Jäsen
29.12.2008
746
0
16
Finland
maijuvuutta.vuodatus.net
Moi!

Olen ihan uusi tällä palstalla ja tuore odottaja muutenkin.. =) Plussasin torstaina ja tänään varasin ensimmäisen neuvola-ajan, se on parin viikon päässä 14.1. En osannut sanoa tarkkaa viime kuukautisten alkupäivää (lopetin ehkäisyn loka-marraskuussa, luulin että menkat sen takia reistailee) joten siihen laitettiin että olisin nyt viikolla 6+3.

Mitä ensimmäisellä kerralla on? Pääseeköhän yleensä jo kuuntelemaan sydänääniä? Minulle sanottiin, että varaa aikaa noin 1,5h.

Jännittää ihan mahottomasti ja samalla pelottaa, meneekö kaikki hyvin. Haluaisin kuulla pian sydänäänet, sillä olen bailannut ja käynyt kerran röntgenissä ennen kun tiesin raskaudesta :ashamed:

Sydänääniä ei yleensä kuunnella ennen rv 10. Todella harvassa paikassa yritetään edes ennen ettei tule turhaa paniikkia jos ei kuulukkaan.
Eka neuvola menee lähinnä papereiden täyttelyyn eikä mitään varsinaisesti "tehdä" :) Jännittävä mutta toisaalta taas tylsäkin kokemus :D

Onnea plussasta :)

kysellään taustatietoja sinusta ja puolisostasi ja annetaan informaatiota odotuksesta, meille tuli ainakin postissa ennen käytiä pumaska lappuja jotka sisältää tietoa raskaudesta, odotuksesta yleensä ja sit jotai esitietokaavakkeita, alkotestilaput ja taustatietokaavakkeet (sairauksista ja muusta).
Sydänääniä yleensä (usein) kuunnellaan vasta tokalla neuvolakäynnillä (toki löytyy poikkeuksiakin mutta pelkäävät usein kai sitä reaktiota jos niitä ei sitten kuulukaan jostai syystä ) tai sit ekassa maksuttomassa ultrassa jolloin myös näet itse vaavankin :heart:

lisätkää muut.. :)

:wave: juu ja kannattaa listata paperille mitä kaikkea haluaa kysyä että jos tulee jotai mistä täältä et vastausta löydä :laugh: niin hoksit tätiltä kysyä... :hug: onnea odotukseen :flower:

:flower: Paljon onnea plussasta!
Ekalla kerralla kysellään kaikkea ja täytellään ehkä jotain lomakkeita mm alkoholin ja päihteiden käytöstä, perhesuhteista yms. Sit verenpaine ,ehkä hemoglobiini, paino, jossain neuvoloissa ottavat verikokeet tai lähete labraan, josta selviää veriryhmä ja rh vasta-aineet + yleisimpiä sukupuolitauteja ja hiv.
Joissain neuvoloissa on myös se ultralaite, jolla saattavat katsoa että paljonko vois viikkoja olla. Ja onko alkio oikeassa paikassa.
Sydänääniä kuunnellaan ehkä joskus rv12 paikkeilla!

Yhteistyössä