Mitä kaatopaikan sekajätteeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pampula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pampula

Vieras
Onko kaatopaikan sekajätteeseen vietävällä tavaralla jotain kriteerejä? Siis sen tiedän, että kaiken minkä voi kierrättää, voi viedä sinne ilmaiseksi, niin kuin pahvit, kodinkoneet, lasit jne. Mutta nyt kyse siis sekajätteestä

Mutta nyt mulla olisi tuossa esim.
- iso kasa vanhoja patjoja, joita ei voi enää käyttää, kun ovat ulkovarastossa saaneet homepilkkuja
- pari isompaa huonekalua, joita ei voi enää korjata
- iso kasa vanhoja vaatteita ja kenkiä, joista ei ole enää kierrätykseen
- lasten rikkinäisiä leluja

Näitä on sen verran paljon, etteivät mahdu meidän ulkoroskikseen, eikä myöskään extrahakukertoja kannata tilata, kun niiden suoraan vieminen kaatopaikalle tulee melkein halvemmaksi. Niin voinko mä noi kaikki viedä sinne sekajätteeseen? Hinnaston löysin kaatopaikan sivuilta, mutta en muuta tietoa.

Noudata aina alueellisia ja keräyspistekohtaisia ohjeita! Tässä esitetyt lajitteluohjeet ovat yleisluontoisia, vallitsevan käytännön mukaisia.

KYLLÄ
# kierrätykseen kelpaamattomat materiaalit, esim. likaantuneet paperit, pahvit ja muovipakkaukset
# hehku- ja halogeenilamput
# sulakkeet
# siivousjäte ja imurin pölypussit
# PVC-muovia sisältävät jätteet, esim. puhallettavat lelut, muovipressut, vahakankaat ja sadevaatteet sekä ns. syvävedetyt myyntipakkaukset, kuten tablettien läpipainopakkaukset, lelu- ja autotarvikepakkaukset
# alumiinipinnoitetut muovit, kuten sipsipussit, kahvipaketit
# tuhka ja tupakantumpit
# ikkunalasi, peililasi, posliini, keramiikka ja kristalli sekä kuumuuden kestävä lasi (pyrex)
# kasetit (VHS- ja C-kasetit sekä tyhjät värikasetit)
# tulostimien värikasetit
# valokuvat ja negatiivit
# nahka ja lumput
# kumitavara, kuten polkupyörän renkaat ja lelut
# rikkinäiset kengät ja vaatteet
# kinkunrasva ja muu juokseva rasva pakattuna tiiviisti esim. muovipulloon
# kertakäyttövaipat ja terveyssiteet
# tavallinen ja mineraalipohjainen kissanhiekka
# lemmikkieläinten jätökset

EI
# ongelmajätteitä
# kierrätykseen lajiteltavissa olevia materiaaleja

Alkuperäinen kirjoittaja pampula:
Onko kaatopaikan sekajätteeseen vietävällä tavaralla jotain kriteerejä? Siis sen tiedän, että kaiken minkä voi kierrättää, voi viedä sinne ilmaiseksi, niin kuin pahvit, kodinkoneet, lasit jne. Mutta nyt kyse siis sekajätteestä

Mutta nyt mulla olisi tuossa esim.
- iso kasa vanhoja patjoja, joita ei voi enää käyttää, kun ovat ulkovarastossa saaneet homepilkkuja
- pari isompaa huonekalua, joita ei voi enää korjata
- iso kasa vanhoja vaatteita ja kenkiä, joista ei ole enää kierrätykseen
- lasten rikkinäisiä leluja

Näitä on sen verran paljon, etteivät mahdu meidän ulkoroskikseen, eikä myöskään extrahakukertoja kannata tilata, kun niiden suoraan vieminen kaatopaikalle tulee melkein halvemmaksi. Niin voinko mä noi kaikki viedä sinne sekajätteeseen? Hinnaston löysin kaatopaikan sivuilta, mutta en muuta tietoa.

Kyllä nuo kaikki otetaan vastaan sekajätteenä. Jos on erikseen energiajae, osa voisi mennä sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Noudata aina alueellisia ja keräyspistekohtaisia ohjeita! Tässä esitetyt lajitteluohjeet ovat yleisluontoisia, vallitsevan käytännön mukaisia.

KYLLÄ
# kierrätykseen kelpaamattomat materiaalit, esim. likaantuneet paperit, pahvit ja muovipakkaukset
# hehku- ja halogeenilamput
# sulakkeet
# siivousjäte ja imurin pölypussit
# PVC-muovia sisältävät jätteet, esim. puhallettavat lelut, muovipressut, vahakankaat ja sadevaatteet sekä ns. syvävedetyt myyntipakkaukset, kuten tablettien läpipainopakkaukset, lelu- ja autotarvikepakkaukset
# alumiinipinnoitetut muovit, kuten sipsipussit, kahvipaketit
# tuhka ja tupakantumpit
# ikkunalasi, peililasi, posliini, keramiikka ja kristalli sekä kuumuuden kestävä lasi (pyrex)
# kasetit (VHS- ja C-kasetit sekä tyhjät värikasetit)
# tulostimien värikasetit
# valokuvat ja negatiivit
# nahka ja lumput
# kumitavara, kuten polkupyörän renkaat ja lelut
# rikkinäiset kengät ja vaatteet
# kinkunrasva ja muu juokseva rasva pakattuna tiiviisti esim. muovipulloon
# kertakäyttövaipat ja terveyssiteet
# tavallinen ja mineraalipohjainen kissanhiekka
# lemmikkieläinten jätökset

EI
# ongelmajätteitä
# kierrätykseen lajiteltavissa olevia materiaaleja

Tämmösen listan kun olisin löytänyt sieltä kaatopaikan sivuilta, niin olisihan tuo mun asia selvinnyt. Luulisi olevan aika yleispätevä lista. Saahan sen vielä ennen vaakalle menoa tarkistaa paikan työntekijältä. Kiitos sulle!

Yhteistyössä