Mitä jos toinenkaan ivf ei tärppää..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MAM2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MAM2

Jäsen
01.07.2008
216
0
16
Minulla edessä elokuussa toinen ivf ja nyt pelottaa hirveästi jos siitäkään ei tulosta tule. Rahaa on palanut jo aivan hirveästi ja minä alan olla jo aika rikki tämän 3 vuoden yrityksen jälkeen....Takana yksi keskenmeno ja edellisestä PAS:ista biokemiallinen raskaus. En ymmärrä miksei meillä voi tärpätä...lääkärit sanoivat että ennusta on hyvä, kun kummassakaan ei "suurta" vikaa ja yksi lapsi on luomuna tullut. On vaan nyt jotenkin niin epätoivoinen olo, vaikka pitäisi kerätä taas voimia uuteen piikittely rumbaan... :'(

"Mitä jos toinenkaan ivf ei tärppää..?"....sitten seuraava on kolmas ivf...sitten neljäs...sitten viides...sitten kuudes...mutta miten pitkälle näitä voi tahkota? Periksi ei perhana anneta ennen kuin rahat on viimeiseen penniin kulutettu ja mahamakkara muistuttaa neulatyynyä. Itsellä kaksi takana, montako lie vielä edessä?

Samoissa syvissä vesissä soudetaan, mutta jotenkin kaikista pessimistisistä ajatuksista ja peloista huolimatta toivo nostaa aina päätään siinä vaiheessa kun on aika kaivaa piikit kaapista ja tavaratalossa huomaa oikaisseensa naistenvaateosastolle vauvaosaston läpi. Tyhmää? Kyllä. Naurettavaa? Ehdottomasti! Mutta ennen seuraavaa pudotusta sydän saa sen hetken olla ehjä ja kaikki on mahdollista.

Tsemiä MAM2 ja Mansikkatyttö ja eikun neulaa nahkaan. B) Ei meillä ole muutakaan vaihtoehtoa mistä valita.

Pakko tulla kysymään, että paljonko yksi IVF on maksanut? Onko Kela korvannut yhtään?
Me ollaan todennäköisesti joutumassa/pääsemässä kyseiseen rumbaan. Yksityisellä ollaan jo nyt asiakkaana ja siellä myös tuo IVF tehtäisiin.

Meille tuli juuri lasku IVF:stä, sis. kaikki, myös miehen simppanäytteen ja pesun ym. n. 2600?. Kela korvaa kai 25-40%, laitettiin vasta paperit postilaatikkoon että loppusummasta ei vielä ole tarkkaa tietoa.

Sulle aloittaja: eikö sulla pitäisi olla kuitenkin suht hyvä ennuste raskaudelle ja nimenomaan onnistuneelle sellaiselle, jos sulla kerran on jo yksi lapsi entuudestaan ja siis takana onnistunut raskaus?!? :o Eli sinuna en vajoaisi epätoivoon. Käsittääkseni osalla menee 1.ivf oikean hoitomuodon ja lääkityksen "kokeiluun", kun harvoinpa sitä lääkärikään voi etukäteen ennustaa, miten kukin meistä reagoi esim. lyhyeen tai pitkään kaavaan tai eri lääkekoktaileihin.

Mutta mutta...Ite alan myös olla epätoivon partaalla. Eka IVF/ICSI oli sinällään "menestys", että tuoresiirrosta alkoi tuplaraskaus, joka yllättäen toisen osalta kesken jo rv 5+ ja toisen osalta todettiin rv 10+4 keskeytynyt km ja myös 1.PAS toi plussan, mutta se olikin tuulimuna. Lisäksi ns. kevyillä hoidoilla ennen endon kunnollista villiintymistä oli 2 kemiallista raskautta. Nyt on pakastin tyhjä, koska sulatuksissa kävi niin iso kato. Alkiot ei meillä todellakaan ole mitään huippuporukkaa ja pelkään, että niissä on jotain perustavanlaatuista vikaa, kromosomivirheitä jne. Mä pelkään ihan oikeasti, että 2.IVF tai 3 tai 4 tai jotain tuo ehkä sen plussan kyllä joo, mutta ei koskaan elävää lasta! En tiedä, montako keskenmenoa, tuulimunaa tai vastaavaa oikeasti jaksan. :headwall:

Ja 2.IVF -kierros meillä alkaa siis ensi viikolla, kun aloitan taas sen iki-ihanan Synarelan....

Hmm.. musta taas on ruvennu näiden pelkkien negojen jälkeen tuntuun että niillä joilla on hoito aiemmin onnistunu, edes niin että on alkio kiinnittyny, on enemmän toivoo.. ei näytä mullakaan mitään suurempaa mahdollisuutta tuovan se kauan sitten saatu luomu. Niin ja mulla menossa jo 3. hoidon sumut. Nykysin ajattelen näitä hoitoja vaan niin että näistä sais edes vähän realistisemman mahdollisuuden, mutta mikään huikee ei mun kohdalla näytä sekään olevan. Mistä mä tiän vaikka mulla ois esim. kohdun limakalvo niin pilalla endosta että sinne on aivan mahdottomuus enää mitään kiinnittyäkään ja kaikki on kuitenkin turhaa... :'( en tiedä koska sitten oisin valmis uskoon sen.

Risupesä: Osaatko ite sanoa, oliko sun endo jotenkin helpompi, kun sait ekan lapsen? Siis kun mun on ainakin annettu ymmärtää, että endon paheneminen heikentaa myös raskautumistuloksia jopa hoidoissa :/ Ja taisin itsekin semmoisen kansainvälisen tutkimusartikkelin löytää, jossa oli vertailtu eri vaikeusasteisesta endosta kärsivien hoitotuloksia. Ite en kylla osaa sanoa, että mihin luokkaan olisin siinä ite kuulunut... :/ Oletko muuten jatkanut sitä e-vitamiinia? Ja pystyikö kohdun limakalvoa jollain toimenpiteellä vielä tutkimaan? Ja jostain taisin lukea sitäkin, että endo voi heikentää myös munasolojen ja alkioden laatua, mutta ota näistä nyt sitten selvää, että mikä pitää paikkansa omalla kohdalla ja mikä ei :headwall: Sä oletkin jo sitten aloitellut Synarelaa - no, perässä tullaan ensi viikolla...Tsemppiä sulle tähän hoitoon ja toivotaan, että tulosta tulisi :hug: Sä, jos kuka, olisit kyllä sen plussan jo ansainnut :heart:

Vadelmaunelma Mä luulen että mulla ei ollu vielä endoa sillon kun sain lapsen.. ei ollu mitään oireitakaan (esim. jomotukset, välivuodot, jähmeän niukat menkat..) mitä nykysin on, tai on välillä ollu.
En osaa mäkään sanoo mihin luokkaan kuuluisin, kivuissa oon päässy melko helpolla, en oo koskaan tarvinnu kipulääkkeitä sen takia, mutta pesäkkeitä kasvaa munasarjoihinkin. Joskus luin että se tarkottaa jo laajalti levinnyttä endoa.. kyllä mulla varmaan ainakin se heikentää solujen laatua, sen verran surkeesti on pakkaseenkaan niitä saatu (2). Ja alkiothan voi olla heikkoja vaikka näyttäs ulkosesti hyviltä, niinkun mulla varmaan on ollukin siitä päätellen ettei mitään yritystäkään oo ollu kiinnittyä. Jostain luin että tutkitusti varsinkin endon kanssa monien alkioiden kunto romahtaa 72 tunnin jälkeen.. eli ne on varmaan kuollu melkein samantien kun ne on siirretty muhun :( :headwall:
Kysyinkin joskus siitä kohdun limakalvon tutkimisesta, mutta ei siihen aleta jollei siellä näy jotain epänormaaleja muhkuroita tms. Jotenkin käsitin että siitä voi olla vaan pikemminkin haittaa jos aletaan turhaan sorkkiin..

Oon jatkanu e-vitamiinia ja totta tosiaan, ainakin tässä kierrossa jomotuksia ei joko oo ollu ollenkaan tai ainakin ne on lievempiä ja alkanu myöhemmin kun yleensä!! =) :flower:
Sinne kans tsemppiä tulevaan ja toivotaan että enskerran sinnikäs vauva jaksaa syliin asti! :heart: ihan liian rankkoja säkin oot jo joutunu kestään!

Aiemmin mulla oli erilaiset ja runsaammat menkat, eikä mitään omituisia hyytymiä tullu ollenkaan. Välillä ne on normaalimmat ja sitten taas oudon niukat. Oon lukenu että adenomyoosin yks oire ois mustan "mönjäiset" menkat.. sentään vielä vuoto/lima ollu punasta, tosin ne hyytymät on melko tummia..
Kyllä muistaakseni jostain oon lukenu että endo voi myös niukentaa menkkoja.

Mullekkin lääkäri sanoi että eka ivf on vähän niinkuin kokeilua....mikä toimii ja mikä ei.
Ja kaikki hoitokerrat on kuitenkin täysin omia yksilöitä.

Meillä alkaisi 3.ivf syksyllä...pelottaa mutta en jaksa ressiä vetää siitä.
Tää 2. ivf toi tulosta mutta vauvanalku ei jaksanut kuin RV 8 saakka

Mulla kaavinnan jälkeen on muuttunut menkat tosi runsaiksi.4päivää vvuotaa ihan hyvin.
Ennen niukkaa vuotoa.

Vadelmaunelma
Meilläkin "pitäis" olla hyvä tilanne kun esikko tullut luomusti mutta tää kilpirauhanen vaikuttaa asiaan...Nyt vasta todettu mutta ollut luultavasti mulla aina.
Esikoisen aikaan raskautuminen sattui vaan hyvään kohtaan.

Mutta jos meille ei enää lapsia tule niin sitten ei tule.

Alkuperäinen kirjoittaja Miimii-75:
Meille tuli juuri lasku IVF:stä, sis. kaikki, myös miehen simppanäytteen ja pesun ym. n. 2600?. Kela korvaa kai 25-40%, laitettiin vasta paperit postilaatikkoon että loppusummasta ei vielä ole tarkkaa tietoa.

Sisältääkö tuo summa lääkkeetkin?
Entä miten määräytyy tuo Kelan korvausprosentti?

Alkuperäinen kirjoittaja jsl:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimii-75:

Sisältääkö tuo summa lääkkeetkin?
Entä miten määräytyy tuo Kelan korvausprosentti?

Ainiin, lääkkeet joo.. Useimmiten siihen uppoaa kyllä se 672? (lääkekatto) ja tuon jälkeen loppuvuodelta kaikki reseptilääkkeet 1,50?. Kelan korvausperusteita en tiedä, pitää yrittää tonkia jostain.

Mulle on ainakin määrätty ihan samat lääke coctailit kun ensimmäisessäkin ivf:ssä, kaikki meni siis ihan nappiin suunnitelmien mukaan, 11 kypsää munasolua kerättiin, 5 hedelmöittyi, kaksi top luokan alkiota siirrettiin, kolme pakastettiin--nega. PAS:issa halusin myös kahden alkion siirron niin kaikki 3 jouduttiin sulattamaan, eli 2 alkion siirto--plussa--kemiallinen raskaus.

Mulla makso eka ivf kelan korvaukset jo poistettuina n. 1600e ja lääkkeet n.800. Nyt siis onneksi lääke katto täynnä joten en maksa puregonista kun sen 1,50/kpl, sehän on se kallein lääke....Mutta nyt suunnitteilla ivf/ICSI ja pitkä viljely, joten hinnaksi tulee taas kelan korvausten jälkeen n.2000e.

Ja kyllä, lääkärit ovat antaneet hyvän "ennusteen" kun on jo yksi lapsi, siksi se tuntuukin niin uskomattomalta että 3 vuoden yrityksen ja hoitojen jälkeen ei vieläkään vauvaa ole sylissä... :'(

Pakko tulla kertoo omasta kokemuksesta. Keväällä yritettiin ekaa ivf:ää. Munasoluja saatiin 15, joista 14 hedelmöittyi. Ainoastaan 1 oli edes lähellä siirtokykyä. Nega tuli. Mulle sanottiin että endo vaikeuttaa jakautumista. Nyt endoa poltettu jo kahdessa tähystysleikkauksessa. Edessä poisto suolesta.
Mulla 2 lasta ennestään, ennen esikoista epäiltiin jo endoa, odotin hoitoon pääsyä ja vaan terot käytössä, niin tulinkin raskaaksi. Mutta siitä aikaa 8 vuotta.
Meillä ei mahdollisuudet kovin korkeella ole, koska endo luokiteltu niin pahaksi.
Onnea ja tsemppiä kaikille!

:wave: tirulii! Enpä muistanut/tiennyt, että teidänkin taival oli noin pitkä! Ihanaa että viimein onnistui! Jos jaksat, kertoisitko muutettiinko mitään viimeiseen hoitoon/mitä lääkkeitä käytettiin? Ja mitä muuta kenties käytit apuna? Meillä tulossa syksyllä 4. ivf - ja mietin vain, miten kauan kannattaa/jaksaa yrittää...

Yhteistyössä